Permalänk
Medlem

@AquaRelliux: Den här förklarar kanske lite tydligare.
I princip så länkar du in ditt script som gör det du vill när du bygger docker containern. I exemplet nedan använder han:
"COPY ./docker-entrypoint.sh /
ENTRYPOINT ["/docker-entrypoint.sh"]" för att länka in sina kommandon.

http://widerin.net/blog/change-umask-in-docker-containers/

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Skrivet av Gnisch:

@AquaRelliux: Den här förklarar kanske lite tydligare.
I princip så länkar du in ditt script som gör det du vill när du bygger docker containern. I exemplet nedan använder han:
"COPY ./docker-entrypoint.sh /
ENTRYPOINT ["/docker-entrypoint.sh"]" för att länka in sina kommandon.

http://widerin.net/blog/change-umask-in-docker-containers/

Detta skulle dock kräva att man faktiskt bygger docker imagen själv och lägger upp den. För just nu installerar jag denna docker via github har ingen aning hur man installerar allt manuellt om det ens går. Frågan är dock varför fungerar inte extra flaggorna för unraid? Det går att sätta när de bygger maskinen men i detta fallet verkar de inte göra något alls?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux: Vad jag har förstått så har det inget med unraid å göra egentligen, utan det är docker som inte har den funktionaliteten än.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Skrivet av Gnisch:

@AquaRelliux: Vad jag har förstått så har det inget med unraid å göra egentligen, utan det är docker som inte har den funktionaliteten än.

Jag lyckades lösa det med en parameter -u 99:100. Problemet är då dock att den behöver root för ett annat script

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag lyckades lösa det med en parameter -u 99:100. Problemet är då dock att den behöver root för ett annat script

Jo det verkar fungera för att ändra ägaren på filen, tyvärr verkar det inte ändra umasken vill gärna kunna bestämma vem eller vilka som ska kunna ha read-write på filerna

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Bytte ut ett av mina m1015 mot ett ibm 46m0997 expander kort för att koppla samtliga diskar mot samma m1015 och frigöra en pcie plats.

Ibm 46m0997 gick utmärkt att koppla till ett riserkort med extern strömförsörjning utan att koppla pcie anslutningen.

Upplever nu högre hastigheter när jag gör parity check? Om något bör de ju vara lägre kan man tycka. Återstår att se vad medelhastigheten landar på dock.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Alltid trevligt med lite högre hastigheter, parityn påverkar ju en hel del. Kan tipsa om Diskspeed om du inte redan har det för unraid, du kan installera den genom Community Applications. Är gjort utav en av dom som hänger på unraid-forumen.
https://forums.unraid.net/topic/70636-beta-6a-diskspeed-hard-...

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

@Gnisch: yes jag kör diskspeed redan wd red pro 10TB som parity så de ska nog inte vara någon större begränsning där vet inte vad som är vanligt i hastigheter men jag ligger på 110-150 MBps när jag gör parity check. 90-140 låg jag på tidigare.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

Jag försöker sätta upp två st virtuella spelmaskiner med unraid 6.6.6 och det går väl sådär. Jag lyckas installera och boota intill windows 10, och allt fungerar förutom när jag installerar gpu drivrutiner, då blir skärmen svart och jag måste starta om allt. Om man sen försöker boota in till samma vm fryser skärmen.
Någon som vet vad jag kan testa?
Specs: 1x intel xeon e5 2690
2x RX 580
32gb ddr3 ram
1x 500gb ssd (som är i disk 1)
Supermicro moderkort
1600w evga powersupply

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Radeon RX: Inte kört något sånt själv ännu, men jag antar att du aktiverat virtualization i bios också?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Lägger ner Unraid nu. Stora lagringen förlorad när jag körde ett plugin. Andra gånger share eller mappar försvinner mystiskt. Blir att använda Ubuntu Server igen om jag nu inte orkar lära om och köra FreeNas.

Har trippel backup på det viktigaste så enda arbetet är att ladda ner lite godis igen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Lät ju inget vidare... Vilket plugin bör man undvika..?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Berätta gärna mer. Vad var det som gjorde att du förlorade data? Vilken plugin?
Jag har själv kört Unraid i 5-6 år och aldrig haft ett problem. Kör väldigt många plugins, dockers och VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

@yrfhar: Lät ju inget vidare... Vilket plugin bör man undvika..?

Skrivet av zaap:

@yrfhar: Berätta gärna mer. Vad var det som gjorde att du förlorade data? Vilken plugin?
Jag har själv kört Unraid i 5-6 år och aldrig haft ett problem. Kör väldigt många plugins, dockers och VMs.

CA Cleanup Appdata körde jag eftersom jag hade en docker (TVHeadEnd) som strulade och när man tar bort en docker och lägger in den igen så är alla inställningar kvar.

Innan var det Crusader som låste Unraid och man fick köra en kall avstängning. Efter låsningen så tappade jag en del mappar i Share men Share var kvar. Men nu försvann den Share jag hade satt till private (yrfhar) medan de publika var kvar. Hände efter reboot. Har också kört Unraid i några år utan några andra problem än det jag skrev om innan.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

CA Cleanup Appdata körde jag eftersom jag hade en docker (TVHeadEnd) som strulade och när man tar bort en docker och lägger in den igen så är alla inställningar kvar.

Innan var det Crusader som låste Unraid och man fick köra en kall avstängning. Efter låsningen så tappade jag en del mappar i Share men Share var kvar. Men nu försvann den Share jag hade satt till private (yrfhar) medan de publika var kvar. Hände efter reboot. Har också kört Unraid i några år utan några andra problem än det jag skrev om innan.

Även om den finns där (CA Cleanup Appdata) så har jag faktiskt aldrig använt den utan alltid kört manuellt. Nog gammal vana från andra saker
Har själv testat Crusader och jag var inte nöjd med hur den fungerade. Kommer ärligt talat inte riktigt ihåg då det var länge sedan men har för mig att den hängde sig.
Kör med Dolphin nu istället som jag tycker fungerar bra.

Den share som försvann, den var inte nyligen skapad eller så? Jag vet inte hur det fungerar, men tänker i stil med commit changes osv - att kanske inte kunnat sparats helt i unraid configen pga den hårda omstarten? Eller kört på en RC istället för stable?
Inte meningen att gräva vidare egentligen utan ville bara säga att det var tråkigt att höra att du haft problem!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Den share som försvann, den var inte nyligen skapad eller så? Jag vet inte hur det fungerar, men tänker i stil med commit changes osv - att kanske inte kunnat sparats helt i unraid configen pga den hårda omstarten? Eller kört på en RC istället för stable?

Stable

Den share som försvann var den första jag skapade för några år sedan. Ska försöka med en fuling och skapa en ny med samma namn och samma inställningar och se om det tar. Men tror inte jag lyckas. 1,7 TB använt och 16.8 TB ledigt visar Main.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

CA Cleanup Appdata körde jag eftersom jag hade en docker (TVHeadEnd) som strulade och när man tar bort en docker och lägger in den igen så är alla inställningar kvar.

Innan var det Crusader som låste Unraid och man fick köra en kall avstängning. Efter låsningen så tappade jag en del mappar i Share men Share var kvar. Men nu försvann den Share jag hade satt till private (yrfhar) medan de publika var kvar. Hände efter reboot. Har också kört Unraid i några år utan några andra problem än det jag skrev om innan.

Pluginen "Fix Common Problems" rekomenderade från någon dag sen att man ska ta bort just (CA Cleanup Appdata) som du nämner. Anledningen som stod var att den kunde, om felinställd, radera mer än bara appdata. Synd att du fick erfara något sånt...

Jag såg det och tog bort den direkt, men har aldrig varit med om att den strulat innan, men tänkte säkra före det osäkra i detta fall.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

gav mig på unraid igen för att utvärdera och testa.

Men har ett problem med en VM när den e uppkopplad på ovpn.se så går det extremt trögt,

Funkar perfekt under vmware

Någon som har ett tips ?

tptest utan vpn funkar perfekt med extremt långsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av toben:

gav mig på unraid igen för att utvärdera och testa.

Men har ett problem med en VM när den e uppkopplad på ovpn.se så går det extremt trögt,

Funkar perfekt under vmware

Någon som har ett tips ?

tptest utan vpn funkar perfekt med extremt långsamt

Alltså är det hela VM:en som är seg, är det näthastigheterna eller t ex skrivningar till disk?
Är det något som skiljer sig mellan hårdvaran som kör unraid vs vmware?

Har kört VM's på unraid och kan intyga om att det kan vara segt om man har den virtuella disken på en array baserad på HDD's som inte är de snabbaste.
Så jag har lagt alla mina VM's diskar på min mirrored cache som är SSD och då är de rappa och fina.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av toben:

gav mig på unraid igen för att utvärdera och testa.

Men har ett problem med en VM när den e uppkopplad på ovpn.se så går det extremt trögt,

Funkar perfekt under vmware

Någon som har ett tips ?

tptest utan vpn funkar perfekt med extremt långsamt

Skrivet av GreyWilk:

Alltså är det hela VM:en som är seg, är det näthastigheterna eller t ex skrivningar till disk?
Är det något som skiljer sig mellan hårdvaran som kör unraid vs vmware?

Har kört VM's på unraid och kan intyga om att det kan vara segt om man har den virtuella disken på en array baserad på HDD's som inte är de snabbaste.
Så jag har lagt alla mina VM's diskar på min mirrored cache som är SSD och då är de rappa och fina.

Inte här när jag körde Unraid. Segt som sirap som man körde Windows 10 från en SSD endast för VM. Ubuntu Server fungerade bättre.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Inte här när jag körde Unraid. Segt som sirap som man körde Windows 10 från en SSD endast för VM. Ubuntu Server fungerade bättre.

https://youtu.be/kjNubfSdYdA

Det kan ju mycket väl vara att drivrutiner inte passar eller att inställningarna för VM:en inte är satta till något som är anpassade till OS:et.
Har kört Win10, WinServer2016, Ubuntu, ReactOS mm utan några som helst segheter men det kan klart ibland vara lurigt att hitta rätt hur VM:en ska ställas in - vad som är mest optimalt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

nä gav upp
vmware freenas igen funkar bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av toben:

nä gav upp
vmware freenas igen funkar bäst

Jag kör med WD Red (inte pro) diskar, 2x SSD i mirror som cache och VM-lagring tillsammans med 32GB RAM och en i3 6100 (2c 4t). Har inga prestandaproblem öht.

Så vad jag förstår från andra av dina trådar så har du i alla fall gott om CPU-kraft jämfört med mitt bygge.
Men jag är mycket medveten om att arrayn inte är lika snabb som min gamla RAID5:a (från min gamla server) och det är därför jag har en cache där jag får plats med VM's, Appdata mm utöver normal cache-användning. Att ha en cache är lite av ett krav för att det ska kännas rappt.

Men, nu har du valt väg så, nvm

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Det som störde mig mig va att Unraid e dålig på att isolera cpu när med allokerar ex antal cores .

Även om jag valt 4 core och lastar vid hårt så segar hela burken något.

Och att drivrutins stödet i vm är inte optimerat som tex dra en tung torrent går det 4 cores på 95%

men det jag ville att va lättare e att adda diskar i poolen

men de får va ett tag till innan jag testar

Permalänk
Medlem

@toben: Okok! Ja, lägga till diskar är enkelt
Och gällande de andra sakerna så känner jag igen mig lite. Jag började också med att sätta upp tjänster i VM's men jag har faktiskt gått över till att endast ha en VM nu som är DC (win server) och resterande kör jag som containers i docker. Kör dubbla torrentklienter, VPN, övervakning, plex och proxy. Märker inte av problem med CPU-isolering iom jag sällan har så hög last.

VMWare har väl stöd för att sätta upp containers nu om man vill leka? (eller är det Hyper-V jag tänker på...)

När jag började med unraid var jag inte alls van vid containers men idag har jag vant mig och har lyckats få till det ganska bra tycker jag.
Även är Spaceinvader One på tuben någon man bör kolla in om man ska komma igång!

Cheers!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

ESXI under Unraid

Försöker få igång ESXI i Unraid men får inte till det, har kollat på de spaceinvader videos och googlat på det men det mesta av det är 2 år gammalt så känns det har hänt saker i både ESXI och och i Unraid.

Jag kör senaste Unraid betan och ESXI 6.7.
Jag har skrivit in detta i command prompten:

modprobe -r kvm_intel
modprobe kvm_intel nested=1

Det funkar bra att installera ESXI tills det att det kommer till att välja storage device, det är helt tom så jag kommer inte vidare. Jag har testat lite olika settings i Unraid men utan framgång.

Denna rutan är helt tom för mig.
https://www.vladan.fr/wp-content/uploads/images/installation-esxi.jpg

Permalänk
Medlem

@Deo: Hur ser din VM-konf ut i unraid?
Och f.ö. har jag själv haft problem med beta 6.7 rc4. Den slutade stödja mitt io sata-kort. Har dock inget med detta att göra - men kanske bäst att köra med stable istället för beta?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@GreyWilk: Update, fick det att fungera nu, men vet inte varför.
Dessa inställningar kör jag nu i alla fall.

https://imgur.com/a/egypfqs

Nytt problem inne i ESXI, jag kan inte ladda upp filer i datastoren, står på 0%
Kör med vmxnet3.

Permalänk
Medlem

@Deo: Är inte tillräckligt insatt i grunderna för ESXi för att kunna ge något bra svar.
Generellt använder jag Q35 istället för i440fx till mina Linux-burkar då det brukar fungera bäst. Men för något som ESXi borde i440fx fungera bra. Dock, du kan starta upp en med Q35 bredvid.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem