Antalet VR-användare på Steam fördubblades under 2018

Permalänk
Medlem

Underbart att se! 2019 är året då vi kommer att se en drastisk ökning av VR-användare, inte minst tack vare Pimax 5K+ och 8K, XTAL, Oculus Quest och kanske även ett Valve VR headset som det ryktas om. Bred vidvinkel (140+ grader) och högupplöst är vad som kommer att övertyga gamers att gå över till VR.

Ifall ni missat, kolla gärna in denna recension av Pimax 5K+ och 8K med 1440p/4K paneler samt 170 graders vidvinkel:

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Underbart att se! 2019 är året då vi kommer att se en drastisk ökning av VR-användare, inte minst tack vare Pimax 5K+ och 8K, XTAL, Oculus Quest och kanske även ett Valve VR headset som det ryktas om. Bred vidvinkel (140+ grader) och högupplöst är vad som kommer att övertyga gamers att gå över till VR.

Ifall ni missat, kolla gärna in denna recension av Pimax 5K+ och 8K med 1440p/4K paneler samt 170 graders vidvinkel:
https://www.youtube.com/watch?v=bcZ0CXP0qgU

Det låter ju bra, ifall det blir fler användare så blir det fler möjliga kunder för dom som skapar mjukvaran.
Jag kommer dock inte att köpa något nytt headset innan det finns trådlöst och priset för PC tillsammans med VR-kit kostar 20k för en premium VR upplevelse.

Med premium så menar jag:
-Omärkbar fördröjning i responstid.
-Låg screendoor effect som bör vara omärkbar när man spelat en stund.
-Inga eftersläppningar, motion-blur eller något annat som skapar suddig bild eller skuggeffekt.
-Stabil hög fps och Hz. 90 kan vara ok.

Jag har bara kört OR DK2 med 75hz och den var okey för att prova lite lättare VR, men jag skulle ju inte säga att det är en bekväm upplevelse.
Jag har provat HL2(gillade det), VR bio, Oculus VR gratisklipp och interaktiva upplevelser(gratis karuseller och liknande), youtube VR och lite annat.

Jag vill köra Beatsabre, Fallout 4, Doom VR och lite annat, men det känns inte så prisvärt just nu.

Jag tycker att PSVR är lite för dålig och jag har läst att t.ex. Beatsabre inte har stöd för att lägga till egna låtar.
Ifall priserna på grafikkort fortsätter att skena iväg så får jag nog hoppas på att PSVR2 blir bra.

Men visst är gaming en relativt billig hobby om man jämför med bilar, båtar, hästar, festande och annat, men jag tycker nog att det bör finnas rimliga gränser för vad man lägger på sitt spelsystem.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Har ett likadant, det kan knappast räknas, fast det var roligare med nya telefonen galaxy s9+ en den jag hade när jag skaffade den. Tyvärr hittar jag inte bluetooth controllern som följde med och har tappat bort magneten jag hade från en google cardboard så jag kan inte styra nå vr grejs längre, bara se på 360 filmer.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

hur många av dessa har köpt ett begagnat/lånat ett headset av en polare?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

hur många av dessa har köpt ett begagnat/lånat ett headset av en polare?

Fast borde inte det gälla för siffran från 2017 också? Så det är nog rimligt räknat med en fördubbling eller?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Finns det drönare med stereoskopiska kameror, eller vad är poängen med att använda VR för styrning i annat fall? Kan man kanske rikta kameran genom att vrida huvudet, tex?

Man kan rikta kameran och känslan av att flyga skulle jag tippa på är vad man är ute efter.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att Oculus Rift har gått ner till ett rimligt pris för helt klart okej prestanda som gör att folk köper. Det är ju annars priset som har skrämt iväg mig tidigare iaf. Men 3700kr är det helt klart värt. Utan tvekan. Jag ser också att de som är mest kritiska till VR i den här tråden är de som inte äger det.

Jag har bara ägt det i en månad men jag får fortfarande den där pirrande känslan jag hade som barn och spelade spel när jag sätter på mig headsetet. Det är inte perfekt men det är helt klart mer än en prototyp. Och jag känner att även om jag skulle tröttna imorgon på det så har det utan tvekan vart värt pengarna.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd

Som VR-utvecklare har jag flera headsets, fanns inget sådant alternativ.

Men kul VR börjar ta fart, jämförde försäljning från förra julrean och det är en tydlig ökning.

Fick även hem Knuckles DV förr någon dag sedan, tror Kncukles också kommer bidra med ökning. Sedan ryktas det Valve jobbar på eget headset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fördubblat, från 1 till 2 användare på Steam då

Sonen tjatade på VR-set, men jag höll emot - o nu har hans 2 kompisar lagt ner o användare aldrig sina dyra grejer längre

// LZ

Permalänk
Medlem

Köpte psvr till sonen och mig. Skitkul! Visst är där mycket att önska. Men jag ångrar inte köpet alls.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Detta Valve-patent indikerar en HMD från Valve som kommer vara en gamechanger (foveated rendering)

http://www.freepatentsonline.com/20180068449.pdf

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Detta Valve-patent indikerar en HMD från Valve som kommer vara en gamechanger (foveated rendering)

http://www.freepatentsonline.com/20180068449.pdf

Verkligen! Tänk om det skulle fungera bra och med låg latens. Man kanske kan klara med att köra 200x200 pixlar i hög upplösning i syncentrum. Resten av synfältet körs också i 200x200 men smetas ut över hela synfältet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Verkligen! Tänk om det skulle fungera bra och med låg latens. Man kanske kan klara med att köra 200x200 pixlar i hög upplösning i syncentrum. Resten av synfältet körs också i 200x200 men smetas ut över hela synfältet.

Exakt, spelen kommer bli sjukt lättdrivna. Det är inte bara en upplösningsfråga. Du kan också göra andra optimeringar, i princip samma optimeringar som man traditionellt gjort för objekt på avstånd kan man nu också göra i periferiseendet. Tex skulle man kunna lägga alla objekt på en texture array med låg upplösning och rendera alla objekt i periferiseendet med ett draw call

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Exakt, spelen kommer bli sjukt lättdrivna. Det är inte bara en upplösningsfråga. Du kan också göra andra optimeringar, i princip samma optimeringar som man traditionellt gjort för objekt på avstånd kan man nu också göra i periferiseendet. Tex skulle man kunna lägga alla objekt på en texture array med låg upplösning och rendera alla objekt i periferiseendet med ett draw call

Smart! Skulle vara intressant att testa och se vad man får för prestanda. Själv har jag testat att utveckla för Varjo där man har två kameror för syncentrum och två kameror för perferiseendet. Det ger tyvärr inte några prestandafördelar eftersom alla kameror är högupplösta men det ger en intressant erfarenhet. Man kan ha olika objektdetaljer för olika kameror..

Permalänk
Medlem

[quote postid="17722028" userid="257519" name="Lillmark"]
Äger oculus. För simracing är det magiskt 😊

Ja, det ger en helt ny dimension till simracing. Man sitter verkligen i bilen och får både fartkänsla och kan bedöma avstånd till andra bilar och apex med stor precision. Ett tips är att ta bort alla eventuella informationsrutor och overlays, det förstör annars hela illusionen av att befinna sig i bilen och 3D.

Eftersom man sitter still försvinner en del av nackdelarna t ex att VR fortfarande är trådbundet. Begränsningen av FOV är inte heller lika påtaglig när man får lite hjälmvibbar.

För mig är det främst upplösningen som behöver bli bättre. Jag ser inte tydligt siffror på skyltar som hjälper till med bromspunkter. Det är också lite ansträngande att lösa resultatlistor och inställningar i setup osv, men det är mer ett lyxproblem iofs.

1. Bättre upplösning totalt.
2. Större sweetspot med synskärpa.
3. Bredare synfält, dvs större FOV.

Pimax verkar uppfylla mycket av detta. Jag har Oculus Rift.

Skickades från m.sweclockers.com