Nvidia ger Geforce-kort stöd för VESA Adaptive Sync med utvalda skärmar

Permalänk
Medlem

Det var väl banne mig på tiden och ett stort steg i rätt riktning.

Vem vill låsa upp sig med en tillverkare rent ekonomiskt?

Mer standardisering tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar om Acer XFA240 är samma som https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h-1... ?
Isf lär ju väldigt många plötsligt ha stöd för det här, har ju varit Inets mest populära produkt ett bra tag nu

Edit: från https://www.displayninja.com/acer-xf240h-review/

Citat:

Note that alongside the Acer XFA240, there’s also the Acer XF240H model which is essentially the same monitor though it only supports FreeSync over DisplayPort. Moreover, the Acer XF240H is usually more expensive – depending on the region.

🤔

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Någon kommer ju garanterat modifiera drivrutinen så det fungerar med alla adaptive sync skärmar

Dock tycker jag det är rätt väg att testa innan godkännande. VESA Adaptive Sync / Freesync i nuläget betyder så otroligt lite. Vissa skärmar har skött det bra, andra mycket mindre bra. Vilken skärm som helst kvalificerar, oavsett användbar "hz-range" på funktionen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Två orsaker.
Köper du en G-sync-skärmar är du låst till Nvidias GPUer för all framtid.
Nvidias ockermodul för G-sync gör att de flesta G-sync-skärmar är oftast ett par tusenlappar dyrare.
På en fri-marknad utan Nvidias G-sync monopol är G-sync dödsdömt som det är implementerat idag.

Varför skulle g-sync sluta fungera för det?

Permalänk
Avstängd

Synd inte min Eizo får stöd :/

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Yes! Väldans trevligt!
Äntligen börjar det hända.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se vilka skärmar som inte stöds, som de redan testat. Lite synd att ASUS MG278Q kom med men inte min MG279Q. Skulle vara kul o se om den testats eller ej

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Varför skulle g-sync sluta fungera för det?

Hej

Vi menar, kanske borde vänta med att köpa ett dyr gsync monitor innan det blir lite klarare vad som klarar vad. Jag menade i min inlägg, i framtiden, kanske om ett par år, kommer adaptiv sync teknik helt ta över istället för Nvidia gsync och freesync AMD som nu.

Mvh

Permalänk
Medlem

Min initiala tanka var: Vilken svamp fick dom i maten? För Nvidia är inte kända för att röra sig utan för deras låsta ekosystem.

Men det är faktiskt inte så konstigt om en tänker efter. Nvidia har under hela 2018 har stora problem att få sina drivrutiner är att fungera.
Gsync har varit lidande för väldigt många användare.
Öppnar dom upp för det här får dom en jävla massa goodwill bland dom instatta samt att Gsync kommer fortfarande säljas som om inget har hänt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé. Framförallt eftersom det verkar fungera väldigt olika med freesync på olika skärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Wow vilka roliga nyheter! Sitter på en XG270HU och GTX1070

Fick en sådan skärm gratis för några månader sedan men sitter på ett 970

Tror just att framtida uppgraderingar (av GPU) just trycktes fram med åt minståne ett år, det blir roligt framöver!

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lejonhead:

Hej

Vi menar, kanske borde vänta med att köpa ett dyr gsync monitor innan det blir lite klarare vad som klarar vad. Jag menade i min inlägg, i framtiden, kanske om ett par år, kommer adaptiv sync teknik helt ta över istället för Nvidia gsync och freesync AMD som nu.

Mvh

Freesync ÄR adaptive sync ;). Iaf på skärmsidan. Det står freesync på klisterlappen på skärmen för att AMD tycker nivån på adaptive sync i skärmen är så bra att de går med på att skärmen får ha freesycnklisterlappen. Typ så ;).
Det är alltså en standard som alla kan bygga lösningar kring även om det står freesync på skärmen.
Det är just därför nvidia kan bygga kompabilitet till befintliga "freesyncskärmar".

Så antagligen kommer freesync växa till sig och samtidigt async eftersom adaprive-sync är öppet att använda för alla. Win för oss konsumenter med ökat utbud och att nvidia inte låser fast användaren vid grafikkortsval baserat på vilken skärm man väljer längre. Wohoo!

G-sync däremot är nvidias egna lösning även i skärmen. Den standarden är låst för konkurrenter och kostar dessutom mer att sätta in. Jag tror G-sync kommer finnas kvar i en del av det senaste inom nya skärmtekniker som pushar gränser för det är säkerligen fördelaktigt att snabbare få ut fungerande grejer om nvidia kan kontrollera alla steg lite närmre. Men både pris och begränsning i att bara nvidia får använda g-sync är begränsande för tekniken så jag tror att den kommer bli mindre vanlig framöver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hoppas Acer XF270HUA får stöd på sikt, räknar inte med det men vore ju en trevlig överraskning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Tror ni att det på sikt kommer innebära någon form av "crack" för att kunna köra det med alla skärmar som har motsvarande Freesync? Varje förbättring är ju är ju bra, även om det inte lever upp till Nvidias uttalade standard.

Det går att aktivera funktionen till alla Freesync skärmar men dom kan inte garantera att det fungerar som det ska tilll skärmar som inte är certifierade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför skulle dom sluta stödja gsync? Inte direkt så att det skulle sluta fungera.

Inte mig du citerade, men...

Ingen kommer att göra några nya G-sync skärmar framöver. Metoden är dyr, och om det går att nå samma lösning med billigare medel så kommer skärmtillverkarna att göra det. Det gör att de skärmarna kommer att utgöra en krympande skara bland användarna. Om ett par år kommer tillverkarna att sluta testa sina grejer med de skärmarna, och rätt vad det är kommer det nån ny hårdvara, en ändrad standard eller en drivrutin som krockar med något i hur G-sync fungerar. Nu uppstår problemet - vem kommer att jobba för en lösning? Hade det skett igår hade nVidia legat på för att få problemet löst, och skärmtillverkaren har ett intresse av att den nya dyra skärmen fungerar som den skall. Om ett par år så vill skärmtillverkaren sälja dig en ny dyr skärm, och nVidia har gått vidare till något annat. De kanske stödjer G-sync is 3080, men gör de det i 4080?

Så G-sync är inget jag skulle lägga några pengar på idag. Det funkar säkert utmärkt för stunden, men den skärmen kommer sannolikt att ha en kortare livslängd.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Inte mig du citerade, men...

Ingen kommer att göra några nya G-sync skärmar framöver. Metoden är dyr, och om det går att nå samma lösning med billigare medel så kommer skärmtillverkarna att göra det. Det gör att de skärmarna kommer att utgöra en krympande skara bland användarna. Om ett par år kommer tillverkarna att sluta testa sina grejer med de skärmarna, och rätt vad det är kommer det nån ny hårdvara, en ändrad standard eller en drivrutin som krockar med något i hur G-sync fungerar. Nu uppstår problemet - vem kommer att jobba för en lösning? Hade det skett igår hade nVidia legat på för att få problemet löst, och skärmtillverkaren har ett intresse av att den nya dyra skärmen fungerar som den skall. Om ett par år så vill skärmtillverkaren sälja dig en ny dyr skärm, och nVidia har gått vidare till något annat. De kanske stödjer G-sync is 3080, men gör de det i 4080?

Så G-sync är inget jag skulle lägga några pengar på idag. Det funkar säkert utmärkt för stunden, men den skärmen kommer sannolikt att ha en kortare livslängd.

Det där med priset håller jag helt med om. Det kommer antagligen driva tillverkarna att gå mer på adaptive sync.

Men jag tänker att skärmar brukar man väl inte uppdatera vanligen ändå så skärmtillverkarna behöver nog inte engagera sig i befintliga skärmar när de väl är ute tänker jag. Det är upp till nvidia att se till att deras nya grafikkort kan kommunicera med de skärmar som redan är släppta. Min gissning är att de är måna om varumärket och att de därmed har ett intresse av att inte släppa stödet för fort. Inte minst eftersom att de inte direkt lagt ner g-sync själva ännu ;).
Men vi får väl se hur nvidia själva tänkt göra med g-sync framöver. Kanske slutar de satsa på det spåret (vilket jag hoppas för det är en stängd standard vilket jag ogillar för PC) men kanske har denna teknik mer att ge några år framöver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Riktigt välkommen nyhet! Fortfarande inga LG-skärmar i listan, men om det ska gå att slå på med samtliga Freesync-skärmar blev just LG34GK950F mycket mer intressant än LG34GK950G som jag väntar på ska komma in i lager...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Inte mig du citerade, men...

Ingen kommer att göra några nya G-sync skärmar framöver. Metoden är dyr, och om det går att nå samma lösning med billigare medel så kommer skärmtillverkarna att göra det. Det gör att de skärmarna kommer att utgöra en krympande skara bland användarna. Om ett par år kommer tillverkarna att sluta testa sina grejer med de skärmarna, och rätt vad det är kommer det nån ny hårdvara, en ändrad standard eller en drivrutin som krockar med något i hur G-sync fungerar. Nu uppstår problemet - vem kommer att jobba för en lösning? Hade det skett igår hade nVidia legat på för att få problemet löst, och skärmtillverkaren har ett intresse av att den nya dyra skärmen fungerar som den skall. Om ett par år så vill skärmtillverkaren sälja dig en ny dyr skärm, och nVidia har gått vidare till något annat. De kanske stödjer G-sync is 3080, men gör de det i 4080?

Så G-sync är inget jag skulle lägga några pengar på idag. Det funkar säkert utmärkt för stunden, men den skärmen kommer sannolikt att ha en kortare livslängd.

Jag säger inte att du har fel i att G-sync kanske dör ut någon gång men jag kan nästan lova att det kommer ta längre tid än du tror.
Efter alla tester och kommentarer av @Laxpudding här så är det rätt självklart att G-sync i nuet är på en helt annan nivå jämfört med Freesync / adaptive sync. Även i deras egna specs så kunde man se att sync rangen gick bra mycket bättre på alla G-sync skärmar och det är även bara i G-sync skärmar som Variable Overdrive finns, något som för många freesync skärmar har haft problem med.

Men jag själv sitter på en Acer XF270HUA och funderade på att kanske köpa en G-sync skärm men med denna nyheten så tror jag att jag väntar och hoppas på min skärm får stöd istället. Tråkigt att lägga 6-7k på en ny skärm som i sig inte är så stor skillnad mellan den man redan har.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Vilka Geforce stöds? Både HDMI och DisplayPort?

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför skulle g-sync sluta fungera för det?

"Gsync kommer bli en vara i historia."
Tolkade hans inlägg iallafall som att Gsync kommer att vara en teknik likt floppydisken, 3.5mm i telefoner etc.
En blip i historien av döda/utfasade format, inte att tekniken kommer att sluta fungera i närtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Jag skulle vilja se vilka skärmar som inte stöds, som de redan testat. Lite synd att ASUS MG278Q kom med men inte min MG279Q. Skulle vara kul o se om den testats eller ej

Har också MG279Q, men ärligt talat är Freesync-stödet helt kasst i den då spannet slutar vid 90Hz på en 144Hz-skärm. Den funkar bättre om man bara stänger av freesync på den imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där med priset håller jag helt med om. Det kommer antagligen driva tillverkarna att gå mer på adaptive sync.

Men jag tänker att skärmar brukar man väl inte uppdatera vanligen ändå så skärmtillverkarna behöver nog inte engagera sig i befintliga skärmar när de väl är ute tänker jag. Det är upp till nvidia att se till att deras nya grafikkort kan kommunicera med de skärmar som redan är släppta. Min gissning är att de är måna om varumärket och att de därmed har ett intresse av att inte släppa stödet för fort. Inte minst eftersom att de inte direkt lagt ner g-sync själva ännu ;).
Men vi får väl se hur nvidia själva tänkt göra med g-sync framöver. Kanske slutar de satsa på det spåret (vilket jag hoppas för det är en stängd standard vilket jag ogillar för PC) men kanske har denna teknik mer att ge några år framöver.

Min fetstil i citat ovan. Jo, det är precis så det skall fungera. Min poäng är att nVidia kommer att se detta på samma sätt som drivrutins-stöd för gamla grafikkort. De kommer att stödja det ett tag, men inte för alltid. Sen vet man ju inte hur länge det är, men det lär vara innan en likvärdig Freesync-skärm tappar stöd.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Min fetstil i citat ovan. Jo, det är precis så det skall fungera. Min poäng är att nVidia kommer att se detta på samma sätt som drivrutins-stöd för gamla grafikkort. De kommer att stödja det ett tag, men inte för alltid. Sen vet man ju inte hur länge det är, men det lär vara innan en likvärdig Freesync-skärm tappar stöd.

Aha. Ja då har vi tänkt likadant!
Själv tror jag ju nvidia kommer ta hand om sin satsning ett bra tag framöver. De brukar inte dumpa support för sina grejer så snabbt. Det är trots allt en ganska lyckad satsning så de lär klappa på varumärket ett tag till ;).
Aja. Likt dig skulle jag också välja bort g-sync i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Yay min skärm fanns på listan

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Vilka Geforce stöds? Både HDMI och DisplayPort?

Enligt anandtech är det endast gtx 10Xx serien och senare som kommer att få funktionen aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Jag skulle vilja se vilka skärmar som inte stöds, som de redan testat. Lite synd att ASUS MG278Q kom med men inte min MG279Q. Skulle vara kul o se om den testats eller ej

Samma skärm som jag har

En snabb gökning på google säger att enda skillnaden är att 29Q är en IPS-skärm medan den andra är TN. Nu vet jag inte hur stor skillnad paneltypen gör men med lite tur så kommer det ändå fungera hyfsat på 29Q.

Med det sagt så har jag aldrig stött på problem med min MG2729Q och 980 Ti, antar att jag inte står mig så lätt på sånt.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att Nvidia äntligen går bort från att inte stödja VESA Adaptive Sync och bara stödjer deras egen, fast lite för sent för mig.

Jag har själv Nvidia-kort för grafiken och har motvilligt köpt en skärm med G-sync och utan stöd för VESA Adaptive Sync, eftersom det var enda möjligheten att köra adaptiv synk. (Acer Predator XB271HU, vilket annars är en utmärkt skärm.)

När det väl blir dags att uppgradera grafikkort så blir det svårt att motivera något annat än Nvidia just för att det blir så dyrt att uppgradera bildskärmen också. Det är ju precis där Nvidia vill ha oss också...

Framåt kommer jag ha svårt att se varför någon skulle köpa en skärm med G-sync, om det finns likvärdiga skärmar på marknaden med Adaptive Sync som är certade av Nvidia.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Levan:

Tror ni att det på sikt kommer innebära någon form av "crack" för att kunna köra det med alla skärmar som har motsvarande Freesync? Varje förbättring är ju är ju bra, även om det inte lever upp till Nvidias uttalade standard.

Verkar som att det inte skall behövas.

"Nvidia meddelar även att användare manuellt ska kunna aktivera G-Sync på skärmar med VESA Adaptive Sync som ännu inte certifierats, eller som av någon anledning inte godkänts av Nvidia. I praktiken kan således G-Sync aktiveras på samtliga skärmar med stöd för AMD Freesync."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Bildexpert 📺

I mina öron låter det som en vettig lösning från Nvidias sida. Nvidia har misslyckats ganska ordentligt med att förklara vad som egentligen skiljer G-Sync mot Freesync. Jag har tagit upp det i en annan nyhetstråd.

Klicka för mer information

"Freesync" eller VESA Adaptive är redan de facto idag på nya skärmar. Funktionen är inbyggd i de flera kretsuppsättningar. Vem som helst kan aktivera denna på nya skärmar. Så ungefär 90% av (senast jag kollade på prisjakt) av alla skärmar med adaptiv sync har "Freesync" därför att funktion redan finns där. Troligtvis är det ännu fler skärmar som har funktionen med skillnaden att inte alla skärmtillverkaren bryr sig om att specificera eller garantera funktionen.

VESA Adaptive Sync är en generisk funktion som i stort sett bara finns där på en färdig systemkrets. Så den "kampen" är vunnen sedan länge. Ifall man nu måste betrakta detta som en kamp mellan vita eller svarta hattar då? Jag är lite för pragmatisk för det.

G-Sync är en annan approach där Nvidia ihop med paneltillverkaren optimerar bland annat overdrive efter den specifika panelens beteende och respons vid olika frekvenser. Detta för att undvika flimmer, ghosting och andra typer av overdriveproblem. En skärmtillverkare kan inte bara sätta ihop en G-Syncskärm hux flux. Nvidia styr över urvalet.

Nvidias approach använder separat programmering för varje sorts panelmodell vilket förklarar varför G-Syncmodulen är på FPGA (och kostar en del). Men Nvidias kontroll gör också att endast specifika och utvärderade LCD-paneler kommer att förses med G-Sync. Tanken är att det ska finnas en konsekvens i beteendet hos produkten. Likt att synkroniseringen ska fungera inom 30–144 Hz eller vad som nu är teknisk övre gräns för panelen – utan att flimmer eller ghosting tar över bilden. Vilket också stämmer. De fåtal G-Sync-skärmarna som finns är på gott och ont också tämligen konsekventa i sitt beteende, vilka funktioner som finns – eller inte finns – och hur skärmen beter sig.

Med VESA Adaptive/Freesync kan det vara precis hur som helst. Men eftersom kretsuppsättningen och funktionen är genereisk är effekten också godtycklig på olika paneltyper. Då kan det vara en flimmerfest eller långa släpande overdriveskuggor eller för den delen ryckig bild ifall skärmen meddelar ett frekvenspann som den inte kan reproducera. Att det är AMD:s egen kvalitetsstämpel, alltså "AMD Freesync" på det hela garanterar heller ingenting. Vi har ju haft flera tester där Freesync är oanvändbar pga flimmer, hack och eftersläp, märkliga intervall som 120–144 Hz eller vad som helst. Det är en liten överraskning varje gång man testar en skärm med "Freesync".

Eller så fungerar Freesync som väntat. Händer det med. Fast man vet inte vad man får innan någon har testat.

Visa mer

Detta är välkommande av flera orsaker:

  • Nvidias G-Sync-modul har endast en Displayport samt en HDMI-anslutning som är mopedstrypt till 60 Hz. Enormt störande för den som har flera källor och flera datorer

  • VESA Adaptive är ändå en öppen standard och som beskrivet ovan, mycket, mycket mer tillgängligt. Därför kommer utbudet av skärmar som fungerar med adaptiv synk ihop med Nvidia-kort att bli mycket större. Detta gynnar alla.

  • AMD har med sin "Freesync"-stämpel misslyckats helt med att garantera kvalitet på funktionen.

Det finns här en rätt stor portion ironi i och med att listan över skärmar som har en fungerande "Freesync" faktiskt kommer från Nvidia.

Permalänk
Avstängd
Citat:

This list of compatibility isn't really that important as it's stated in the release that even if you panel hasn't passed certification yet or even failed it previously you will be able to turn it on in the driver settings anyway.

Låter ju bra

Visa signatur