Permalänk
Medlem

Inköp av dator vad tycks?

Har plockat denna, några invändningar där ni undrar varför jag valt detta? Eller tycker ni att den är bra? Om inte vad skulle ni hellre valt?

https://www.komplett.se/wishlist/shared/e7519b51-7420-44eb-a9...

Permalänk
Medlem

Det är ju bokstavligt omöjligt för någon att säga om det är en bra dator för dig eller inte om du inte berättar vad du ska använda den till eller vad du har för budget

Det som går att säga är att vid en snabb anblick så har du valt delar som är kompatibla med varandra så vitt jag kan se.

Permalänk
Medlem

Det som kan tilläggas är ju att Nvidia precis inatt visade upp sitt kommande RTX2060 kort som kommer bli prissatt ungefär som ditt 1070 fast med lite bättre prestanda. AMD har även ett pressevent på onsdag/natt till torsdag där det finns möjlighet att de avslöjar att något nytt är på väg snart. Jag hade nog hållit fingret från köpknappen i ett par dagar tills vi vet lite mer. Men det är ju bara jag

Permalänk
Medlem

Jo vänta iaf till torsdag. Annars hade jag bytt ut moderkortet till ett z390 (slipper tjafs med biosupdate) för runt 1500-1800, skippat nvme, uppgraderat psu till 80+gold semipassiv, Bättre ram 3000mhz CL15och en bättre kylare. Och som sagt, ett 2060 6gb (1070ti-ish prestanda, sades det iaf. Stämmer detta så är 2070 ett kort som kommer sälja väldigt lite tror jag) men 349dollar är väl i svenska pengar runt 40tusenmiljarder. Men det återstår att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det är ju bokstavligt omöjligt för någon att säga om det är en bra dator för dig eller inte om du inte berättar vad du ska använda den till eller vad du har för budget

Det som går att säga är att vid en snabb anblick så har du valt delar som är kompatibla med varandra så vitt jag kan se.

Helt korrekt, tanken är inte att göra något allt för stressat med datorn. Tanken är att spela spel i stil som cs:go, cod, LOL mm. och ändå veta att jag kan spela kommande spel som kräver mer. Något jag la märke till dock var att CPU hade memory type ddr4 3200Mhz, spelar de större roll om jag då använder ddr4 2666?

Skrivet av Chrisism8:

Det som kan tilläggas är ju att Nvidia precis inatt visade upp sitt kommande RTX2060 kort som kommer bli prissatt ungefär som ditt 1070 fast med lite bättre prestanda. AMD har även ett pressevent på onsdag/natt till torsdag där det finns möjlighet att de avslöjar att något nytt är på väg snart. Jag hade nog hållit fingret från köpknappen i ett par dagar tills vi vet lite mer. Men det är ju bara jag

Tack för den infon verkligen värt att tänka på.

Skrivet av Coreflake:

Jo vänta iaf till torsdag. Annars hade jag bytt ut moderkortet till ett z390 (slipper tjafs med biosupdate) för runt 1500-1800, skippat nvme, uppgraderat psu till 80+gold semipassiv, Bättre ram 3000mhz CL15och en bättre kylare. Och som sagt, ett 2060 6gb (1070ti-ish prestanda, sades det iaf. Stämmer detta så är 2070 ett kort som kommer sälja väldigt lite tror jag) men 349dollar är väl i svenska pengar runt 40tusenmiljarder. Men det återstår att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för den headsup!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu3n:

Har plockat denna, några invändningar där ni undrar varför jag valt detta? Eller tycker ni att den är bra? Om inte vad skulle ni hellre valt?

https://www.komplett.se/wishlist/shared/e7519b51-7420-44eb-a9...

Onödigt dyrt på vissa fronter tycker jag - samt att jag tycker NVME-disken är onödig. De flesta Z370-kort (inklusive ditt) fungerar heller inte från scratch med 9600K, utan man måste du först göra en BIOS-uppdatering som kan vara mer eller mindre krångligt beroende på vilket moderkort det är.

Såhär hade jag gjort:

Detta moderkortet finns för 200kr billigare (vet ej varför jag inte kan välja det på i korgen) och då landar totalkostnaden på 15 569kr. Då får du betydligt bättre grafikkort, bättre kylning, större SSD, bättre nätaggregat samt snabbare RAM.

Vill du komma närmare din korg i pris så:

Vill du ha allt från Komplett:

https://www.komplett.se/wishlist/shared/50428a9a-66b2-43fb-a4...

Egentligen som du är inne på lite overkill - men ett RTX 2070 kommer att hålla betydligt längre än vad ett GTX 1070 kommer att göra. GTX 1070 är ju trots allt redan två år gammalt. Vill du få ned priset kan du ju vänta på RTX 2060 som verkar prestera som ett GTX 1070Ti. Enligt nVidia ska det kosta 3999kr, men frågan är om det verkligen kommer att stämma.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.