Forumdelen sponsras av

VARNING för vissa Displayport-kablar - Kan skada GPU!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Mansion:

Mitt dilemma är löst. Med nya DP kabeln från Inet fungerar uppvaknande ur viloläge precis som det skall!

Vilken dröm, var länge orolig att det var något annat skumt med datorn

Skrivet av Ignorante:

Skulle inte tro det, har 3m-versionen av samma kabel och hamnade i denna tråd därför att datorn inte kommer in i BIOS med DisplayPort-skärmen inkopplad. Bootar OK annars men trycker jag Delete under start blir det stopp och ingen signal till den skärmen eller andra som är ansluten med HDMI. Drar jag ur DP-kontakten startar burken normalt igen.
Skärmen, BenQ SW271, sägs kräva DisplayPort-anslutning för att funka optimalt som fotoskärm med upplösning 3840x2160 men om sådant vet jag intet.
Ska jag ta bort pinne 20 eller skaffa annan kabel?

PC: i9-9900K, 32GB RAM, EVGA 780Ti grafikkort.

PS Resettar BIOS gör fanskapet också, allt tillbaka till Auto...

Ni verkar tala om samma kabel men har helt olika erfarenheter. Får mig att knappt våga lita på någon kabel, behöver dock testa att byta kabeln som Acer skickade med min Acer Predator XB271HU, för ibland startar inte skärmen efter att den har gått ner i viloläge. Innan detta började så hände det ibland att skärmen började stängas av och på hela tiden och det var inte alltid att en omstart löste detta, det skedde dock endast vid spelande.

Speldator - Skärm: Acer Predator XB271HU/Dell U2713HM Chassi: Fractal Define C Moderkort: Asus Prime Z370-A CPU: 8700K Kylning: Noctua NH-D15S GPU: EVGA 1080 Ti SC2 RAM: Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung 840 Pro 512GB/850 EVO 512GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002

@Klumpeduns: Med tanke på att Deltaco är tydliga med sin information så i detta fall vågar jag lita på dem.

Just på grund av pdf-dokumenten de har med info/certifikat har gjort att jag köpt både HDMI- och Displayport-kabel för utvärdering och för mig så stämmer produktinfon.

Pin 20 är inte ansluten.

https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/kablar-adaptrar/disp...

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

borde inte detta vara en sak Sweclockers kunde testa ? ha 2st HDMI honor & kabeln emellan med nån form av mikrokontroller som skickar 1volt genom varje pin och en lampa lyser om pin X Y Z är inkopplad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av iller:

@Klumpeduns: Med tanke på att Deltaco är tydliga med sin information så i detta fall vågar jag lita på dem.

Just på grund av pdf-dokumenten de har med info/certifikat har gjort att jag köpt både HDMI- och Displayport-kabel för utvärdering och för mig så stämmer produktinfon.

Pin 20 är inte ansluten.

https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/kablar-adaptrar/disp...

Jag var inne på deras sida och kikade också men Ignorantes erfarenhet gjorde ju så att jag trots det funderade. Jag uppskattar att du delade med dig av din erfarenhet, blir nog att köpa en och testa om det löser problemet.

En udda grej är att båda mina skärmar inte startar upp när det väl händer, och min sekundära skärm (Dell) har en DVI-D-kabel. Men det är väl kanske DP-kabeln som stör ut den (eller grafikkortet) , ett byte får utvisa. En annan rolig sak är att datorn alltid har botat med bild på min Dell, för att sedan switcha över till Acern när inloggningsrutan kommer fram. Så varje gång jag har pillat i bios har det varit via min Dell. Udda saker man kan drabbas av när man eventuellt har en felaktig DP-kabel. Tråkigt att i så fall inte kunna lita på de kablar Acer skickar med sina produkter. Det skall ju trots allt vara en premium gamingskärm...

Skickades från m.sweclockers.com

Speldator - Skärm: Acer Predator XB271HU/Dell U2713HM Chassi: Fractal Define C Moderkort: Asus Prime Z370-A CPU: 8700K Kylning: Noctua NH-D15S GPU: EVGA 1080 Ti SC2 RAM: Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung 840 Pro 512GB/850 EVO 512GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Hur ligger det till här? Jag har en Acer XF240H (bmjdpr) från inet som är kanske knappt två år gammal? Med skärmen medföljde en displayport-kabel. Sedan dess har mitt gamla GTX 970 dött, dock efter överklockning så jag vet inte om det har med kabeln att göra. Men dessutom dog mitt moderkort som hade problem att vakna ur sleep mode. Nu med ett annat moderkort och ett R9 290 så vaknar inte alltid skärmen ur vila. Kan det här ha med displayport-kabeln att göra? Om så är fallet. Hur kan jag ta reda på om kabeln är "felaktig"? Borde det gå att få en ny kabel från inet eller acer om det visar sig att kabeln är felaktigt konstruerad?

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Antagligen inget fel på Deltacokabeln från Inet. Har nu testat ny DeLock kabel som garanterat inte har pin 20 inkopplad och den ger exakt samma problem som Deltaco (se mitt första inlägg).
Väldigt trött på DisplayPort nu, har mekat PC länge och har aldrig haft problem med att få bild på skärmen, än mindre att hela burken fryser. Finns inte bättre lösning får jag skaffa knäskydd, gör ont att gång på gång krypa under bordet för att koppla ur/in DP-sladden.

PS Någon som testat att driva DP- och HDMI-skärmar med portarna på moderkortet? Grafikkortet gör ingen större nytta vid fotoredigering så jag kan klara mig utan detta.

Ignorante