VARNING för vissa Displayport-kablar - Kan skada GPU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Mitt dilemma är löst. Med nya DP kabeln från Inet fungerar uppvaknande ur viloläge precis som det skall!

Vilken dröm, var länge orolig att det var något annat skumt med datorn

Skrivet av Ignorante:

Skulle inte tro det, har 3m-versionen av samma kabel och hamnade i denna tråd därför att datorn inte kommer in i BIOS med DisplayPort-skärmen inkopplad. Bootar OK annars men trycker jag Delete under start blir det stopp och ingen signal till den skärmen eller andra som är ansluten med HDMI. Drar jag ur DP-kontakten startar burken normalt igen.
Skärmen, BenQ SW271, sägs kräva DisplayPort-anslutning för att funka optimalt som fotoskärm med upplösning 3840x2160 men om sådant vet jag intet.
Ska jag ta bort pinne 20 eller skaffa annan kabel?

PC: i9-9900K, 32GB RAM, EVGA 780Ti grafikkort.

PS Resettar BIOS gör fanskapet också, allt tillbaka till Auto...

Ni verkar tala om samma kabel men har helt olika erfarenheter. Får mig att knappt våga lita på någon kabel, behöver dock testa att byta kabeln som Acer skickade med min Acer Predator XB271HU, för ibland startar inte skärmen efter att den har gått ner i viloläge. Innan detta började så hände det ibland att skärmen började stängas av och på hela tiden och det var inte alltid att en omstart löste detta, det skedde dock endast vid spelande.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

@Klumpeduns: Med tanke på att Deltaco är tydliga med sin information så i detta fall vågar jag lita på dem.

Just på grund av pdf-dokumenten de har med info/certifikat har gjort att jag köpt både HDMI- och Displayport-kabel för utvärdering och för mig så stämmer produktinfon.

Pin 20 är inte ansluten.

https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/kablar-adaptrar/disp...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

borde inte detta vara en sak Sweclockers kunde testa ? ha 2st HDMI honor & kabeln emellan med nån form av mikrokontroller som skickar 1volt genom varje pin och en lampa lyser om pin X Y Z är inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Klumpeduns: Med tanke på att Deltaco är tydliga med sin information så i detta fall vågar jag lita på dem.

Just på grund av pdf-dokumenten de har med info/certifikat har gjort att jag köpt både HDMI- och Displayport-kabel för utvärdering och för mig så stämmer produktinfon.

Pin 20 är inte ansluten.

https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/kablar-adaptrar/disp...

Jag var inne på deras sida och kikade också men Ignorantes erfarenhet gjorde ju så att jag trots det funderade. Jag uppskattar att du delade med dig av din erfarenhet, blir nog att köpa en och testa om det löser problemet.

En udda grej är att båda mina skärmar inte startar upp när det väl händer, och min sekundära skärm (Dell) har en DVI-D-kabel. Men det är väl kanske DP-kabeln som stör ut den (eller grafikkortet) , ett byte får utvisa. En annan rolig sak är att datorn alltid har botat med bild på min Dell, för att sedan switcha över till Acern när inloggningsrutan kommer fram. Så varje gång jag har pillat i bios har det varit via min Dell. Udda saker man kan drabbas av när man eventuellt har en felaktig DP-kabel. Tråkigt att i så fall inte kunna lita på de kablar Acer skickar med sina produkter. Det skall ju trots allt vara en premium gamingskärm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till här? Jag har en Acer XF240H (bmjdpr) från inet som är kanske knappt två år gammal? Med skärmen medföljde en displayport-kabel. Sedan dess har mitt gamla GTX 970 dött, dock efter överklockning så jag vet inte om det har med kabeln att göra. Men dessutom dog mitt moderkort som hade problem att vakna ur sleep mode. Nu med ett annat moderkort och ett R9 290 så vaknar inte alltid skärmen ur vila. Kan det här ha med displayport-kabeln att göra? Om så är fallet. Hur kan jag ta reda på om kabeln är "felaktig"? Borde det gå att få en ny kabel från inet eller acer om det visar sig att kabeln är felaktigt konstruerad?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Antagligen inget fel på Deltacokabeln från Inet. Har nu testat ny DeLock kabel som garanterat inte har pin 20 inkopplad och den ger exakt samma problem som Deltaco (se mitt första inlägg).
Väldigt trött på DisplayPort nu, har mekat PC länge och har aldrig haft problem med att få bild på skärmen, än mindre att hela burken fryser. Finns inte bättre lösning får jag skaffa knäskydd, gör ont att gång på gång krypa under bordet för att koppla ur/in DP-sladden.

PS Någon som testat att driva DP- och HDMI-skärmar med portarna på moderkortet? Grafikkortet gör ingen större nytta vid fotoredigering så jag kan klara mig utan detta.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Har samma problem som många andra stött på med DP.
Får "no signal" eller "out of range" när jag startar datorn eller startar från viloläge. Det enda som hjälper är att koppla ut och in kabeln, riktigt irriterande att göra det varje gång. Ibland fungerar det genom att stänga av och starta på skärmen. En annan lösning är att tvinga en omstart av datorn från chassits knapp och då fungerar det.

Det skumma är att jag ser BIOS/MB bootup logo men när den ska boota in i Windows förlorar skärmen signalen.

Jag har byggt denna dator nyligen, cirka 1,5 månader sen och problemet började redan då men skedde endast ibland - det kunde gå några dagar innan problemet uppstod så jag vande mig med det. Med tiden har det blivit allt mer frekvent och nu sker det i princip hela tiden.

Jag har en Deltaco DP-1020 och som jag förstår ska den inte ha pin 20 ansluten.

Permalänk
Medlem

@BrunoX: Har du nVidia-grafikkort? Vilken drivrutin har du isf? Upplevde samma problem med mitt nybygge runt jul och visade sig vara drivrutiner. Har också en Deltaco-kabel som inte ska ha pin 20 ansluten och hade inga problem tidigare med samma kabel och skärm. Hela 4xx.xx-serien med drivrutiner verkar ha dragits med diverse problem men senaste 417.71 löste DisplayPort-problemen för mig.

Jag körde också uppdateringsverktyget för DP-firmware innan men det i sig hjälpte inte, möjligt att det var en kombination dock. Annars verkar äldre 399.24 vara ett säkert kort. Du kan också kolla om din skärm har inställning för "Deep Sleep", läste i någon tråd att det kan hjälpa att stänga av det.

TL;DR: behöver inte vara kabeln, kan vara drivrutiner.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

@BrunoX: Har du nVidia-grafikkort? Vilken drivrutin har du isf? Upplevde samma problem vid nybygge runt jul och visade sig vara drivrutiner. Har också en Deltaco-kabel som inte ska ha pin 20 ansluten och hade inga problem tidigare med samma kabel och skärm. Hela 4xx.xx-serien med drivrutiner verkar ha dragits med diverse problem men senaste 417.71 löste DisplayPort-problemen för mig.

Jag körde också uppdateringsverktyget för DP-firmware innan men det i sig hjälpte inte, möjligt att det var en kombination dock. Annars verkar äldre 399.24 vara ett säkert kort. Du kan också kolla om din skärm har inställning för "Deep Sleep", läste i någon tråd att det kan hjälpa att stänga av det.

TL;DR: behöver inte vara kabeln, kan vara drivrutiner.

Tack för infon och alla tips! Det stämmer, har en RTX 2080. Jag uppdaterade drivrutinerna för ett par dagar sedan till 417.71. Nu när du nämner drivrutiner kommer jag att tänka på att problemet uppstår nu varje gång jag startar datorn efter att den nya versionen installerades, så det kan mycket väl ha med drivrutinerna att göra.

Testade uppdateringsverktyget du länkade, men det stod "this update is not applicable to the graphics card in your PC".
Efter lite letande bland inställningar och googlande verkar inte min skärm (Benq XL2420Z) ha deep sleep som inställning.

Jag ska bekräfta att det inte är kabeln genom att låna en annan DP-kabel. Om inte det hjälper ska jag prova att installera om drivrutinerna, alternativt följa ditt förslag om att testa den äldre versionen.

Permalänk
Medlem

Club3D DPkabel 1.4 HBR3 är Vesa och har iof bara kört med den i 3 dagar men 144Hz och FreeSync funkar som en dröm på den. har inte heller haft några problem med att komma ur strömsparläget. 32.4Gbps och 8K display i 60Hz ska den klara enligt spec.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrunoX:

Tack för infon och alla tips! Det stämmer, har en RTX 2080. Jag uppdaterade drivrutinerna för ett par dagar sedan till 417.71. Nu när du nämner drivrutiner kommer jag att tänka på att problemet uppstår nu varje gång jag startar datorn efter att den nya versionen installerades, så det kan mycket väl ha med drivrutinerna att göra.

Testade uppdateringsverktyget du länkade, men det stod "this update is not applicable to the graphics card in your PC".
Efter lite letande bland inställningar och googlande verkar inte min skärm (Benq XL2420Z) ha deep sleep som inställning.

Jag ska bekräfta att det inte är kabeln genom att låna en annan DP-kabel. Om inte det hjälper ska jag prova att installera om drivrutinerna, alternativt följa ditt förslag om att testa den äldre versionen.

Nej har du ett sprillans 2080 är det nog "uppdaterat" ur kartong, jag återanvände mitt gamla 1070. Låter ju inte som att det är drivrutinerna i ditt fall då, verkar vara en djungel det här med DP-problem (kablar, drivrutiner, grafikkort, skärmar ...). Det här är iaf ett problem som bekräftats av nVidia och det släpptes bl.a. hotfix-drivrutiner för att avhjälpa det, men det påstods vara löst i senaste (Black screen when resuming from monitor sleep on some DisplayPort monitors. [2457142]). Det står också om ett antal fixar med olika Benq-skärmar, men inget om just din.

Har du samma problem med ny kabel skulle jag testa att köra DDU och installera 417.71 igen. 399.24 tror jag är för gamla, stödjer inte 2000-serien. Hoppas det löser sig på något sätt i alla fall, frustrerande problem.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av BrunoX:

Har samma problem som många andra stött på med DP.
Får "no signal" eller "out of range" när jag startar datorn eller startar från viloläge. Det enda som hjälper är att koppla ut och in kabeln, riktigt irriterande att göra det varje gång. Ibland fungerar det genom att stänga av och starta på skärmen. En annan lösning är att tvinga en omstart av datorn från chassits knapp och då fungerar det.

Det skumma är att jag ser BIOS/MB bootup logo men när den ska boota in i Windows förlorar skärmen signalen.

Jag har byggt denna dator nyligen, cirka 1,5 månader sen och problemet började redan då men skedde endast ibland - det kunde gå några dagar innan problemet uppstod så jag vande mig med det. Med tiden har det blivit allt mer frekvent och nu sker det i princip hela tiden.

Jag har en Deltaco DP-1020 och som jag förstår ska den inte ha pin 20 ansluten.

Har / hade nästan precis samma problem jag måste starta datorn 2 gånger gör att det ska ta skärmen. Som jag kommit fram till så är det inte någon hårdvara utan ett mjukvaru grej . Antingen Windows eller nvidia drivrutiner. Har testa några lösningar utan fram gång.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544136-risker-med-att....
Jag kom på att jag byt display portsplats sen första gången jag använde mitt Msi rtx 2080 Duke kort och när jag gick tillbaka till den första platsen och sen pilla lite med Pci e gen1 auto i bios så änså länge fungerar det att starta om utan NO signal..
Vad har du för 2080 kort?
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Nej har du ett sprillans 2080 är det nog "uppdaterat" ur kartong, jag återanvände mitt gamla 1070. Låter ju inte som att det är drivrutinerna i ditt fall då, verkar vara en djungel det här med DP-problem (kablar, drivrutiner, grafikkort, skärmar ...). Det här är iaf ett problem som bekräftats av nVidia och det släpptes bl.a. hotfix-drivrutiner för att avhjälpa det, men det påstods vara löst i senaste (Black screen when resuming from monitor sleep on some DisplayPort monitors. [2457142]). Det står också om ett antal fixar med olika Benq-skärmar, men inget om just din.

Har du samma problem med ny kabel skulle jag testa att köra DDU och installera 417.71 igen. 399.24 tror jag är för gamla, stödjer inte 2000-serien. Hoppas det löser sig på något sätt i alla fall, frustrerande problem.

Skrivet av hollowman71:

Har / hade nästan precis samma problem jag måste starta datorn 2 gånger gör att det ska ta skärmen. Som jag kommit fram till så är det inte någon hårdvara utan ett mjukvaru grej . Antingen Windows eller nvidia drivrutiner. Har testa några lösningar utan fram gång.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544136-risker-med-att....
Jag kom på att jag byt display portsplats sen första gången jag använde mitt Msi rtx 2080 Duke kort och när jag gick tillbaka till den första platsen och sen pilla lite med Pci e gen1 auto i bios så änså länge fungerar det att starta om utan NO signal..
Vad har du för 2080 kort?
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Uppskattar era förslag och input! Jag hittade tyvärr ingen sådan inställning i bios gällande PCIe. Dock tror jag att jag kan ha hittat felet! Och det verkar varken ha med kabeln, GPU:n (Asus Strix 2080) eller drivrutinerna att göra...

Testade idag med en DP-kabel jag lånade från jobbet, samma problem där, "no signal". Så jag anade att det kanske ändå har med skärmen att göra och mycket riktigt verkar Benq XL2420Z vara drabbat av DP-problem.

Efter lite googlande fann jag dessa svar (från samma person):
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2595391/benq-xl2720z-display-port.html
https://forums.overclockers.co.uk/threads/displayport-wont-work-after-powering-monitor-off.18698623/
https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=13&t=2941#p21668

"You need to flash to version 4 firmware. This fixes the displayport loss of signal errors (this also happens on XL2420Z but not XL2430T)."

Jag behöver alltså firmware version 4 för att (sannolikt) lösa problemet. Nuvarande version är 2.
Mycket dåligt av Benq att ha struntat i att kontrollera att DP fungerar från början?! Processen att uppdatera firmware ser ut att vara väldigt komplicerat. Jag ska testa att installera om grafikkortets drivrutiner först, om inte det hjälper försöker jag ta mig an att flasha skärmens firmware via Linux, får se hur bra det går. Tack i alla fall för er hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag har nu köpt dessa som ska testas ikväll:

https://www.inet.se/produkt/8906036/displayport-1-2-ha-ha-sva...
https://www.inet.se/produkt/8906037/displayport-1-2-ha-ha-sva...

ihop med Acer predator X34P 3440x1440 120hz gsync

Ska jag mäta med multimeter?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag har nu köpt dessa som ska testas ikväll:

https://www.inet.se/produkt/8906036/displayport-1-2-ha-ha-sva...
https://www.inet.se/produkt/8906037/displayport-1-2-ha-ha-sva...

ihop med Acer predator X34P 3440x1440 120hz gsync

Ska jag mäta med multimeter?

Ja, sen mäter du resistansen i Ohm på känsligaste läget. Om en "pin" ej är kopplad så ger den inget utslag.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av BrunoX:

Har samma problem som många andra stött på med DP.
Får "no signal" eller "out of range" när jag startar datorn eller startar från viloläge. Det enda som hjälper är att koppla ut och in kabeln, riktigt irriterande att göra det varje gång. Ibland fungerar det genom att stänga av och starta på skärmen. En annan lösning är att tvinga en omstart av datorn från chassits knapp och då fungerar det.

Det skumma är att jag ser BIOS/MB bootup logo men när den ska boota in i Windows förlorar skärmen signalen.

Jag har byggt denna dator nyligen, cirka 1,5 månader sen och problemet började redan då men skedde endast ibland - det kunde gå några dagar innan problemet uppstod så jag vande mig med det. Med tiden har det blivit allt mer frekvent och nu sker det i princip hela tiden.

Jag har en Deltaco DP-1020 och som jag förstår ska den inte ha pin 20 ansluten.

Testa detta fungerade för mig fick tips i en tråd här på forumet

* Stäng av fast boot i bios
* Stäng av fast boot i windows
* I BIOS sätt GPU boot source (eller vad det heter) till PCI-E (inte auto)
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Testa detta fungerade för mig fick tips i en tråd här på forumet

* Stäng av fast boot i bios
* Stäng av fast boot i windows
* I BIOS sätt GPU boot source (eller vad det heter) till PCI-E (inte auto)
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset! Jag testade det nu men det gjorde ingen skillnad.

Efter timmar av forskning och läsning hittade jag svar om att detta är så DisplayPort-specifikationen är satt och ska alltså bete sig så enligt standarden. Det jag har förstått är att DisplayPort-porten stängs av om inte skärmen är på från början, så när Windows startar och läser av vilka enheter som är anslutna till datorn ser den inget anslutet till DisplayPort, även om man startar skärmen i efterhand. Så "lösningen" är att antingen aldrig stänga av skärmen på knappen eller alltid ha för vana att starta skärmen först innan man startar datorn - det har jag nu helt enkelt fått vänja mig vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrunoX:

Tack för tipset! Jag testade det nu men det gjorde ingen skillnad.

Efter timmar av forskning och läsning hittade jag svar om att detta är så DisplayPort-specifikationen är satt och ska alltså bete sig så enligt standarden. Det jag har förstått är att DisplayPort-porten stängs av om inte skärmen är på från början, så när Windows startar och läser av vilka enheter som är anslutna till datorn ser den inget anslutet till DisplayPort, även om man startar skärmen i efterhand. Så "lösningen" är att antingen aldrig stänga av skärmen på knappen eller alltid ha för vana att starta skärmen först innan man startar datorn - det har jag nu helt enkelt fått vänja mig vid.

Tyvärr så måste jag meddela att det hjälper inte för mig i.a.f. då jag sällan stänger av skärmarna, varken hemma eller på jobbet.

En positiv sak kan jag konstatera av den här tråden, har länge funderat på att byta grafikkort då jag trott att felet sitter i mitt rx480 men av att döma så lider ni som har Nvidiakort av samma problem så då kan jag lägga den planen på hyllan ett tag framöver.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Fortfarande problem med DisplayPort, tidvis bootar datorn OK men just nu inte alls så länge DP-kabeln är ansluten, kryper in och ut under bordet med ficklampa vid varje start. Har testat alla tips här och många andra från nätet utan att lösa problemet.
Har förstått att samma problem uppstår för flera märken av skärmar och med både Nvidia och AMD grafikkort.
Min skärm, BenQ SW271, påstås kräva DP-anslutning för att funka optimalt och att detta också kan ske via USB-C.

Enda grafikkortet med USB-C är enligt Prisjakt 'EVGA GeForce RTX 2080 XC Ultra HDMI 3xDP 8GB'. Korrekt?

Jag vet inget om USB-C och orkar inte rota mycket mer i detta, någon som redan vet?
Ger USB-C bildmässigt exakt samma funktion som DisplayPort?
Någon som testat att koppla in skärm med USB-C?

Har ingen lust att köpa grafikkort jag i övrigt inte behöver för nära 10 000:- bara för att testa om det får burken att boota normalt...

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Ger USB-C bildmässigt exakt samma funktion som DisplayPort?

USB-C-porten används för något som kallas VirtualLink, som är tänkt som en lösning för att kunna driva ett VR-headset via en ensam kabel. D.v.s. USB-C-porten används för både DisplayPort, USB, samt ström i samma kabel.

Men den borde väl fungera som en helt vanlig USB-C-port med stöd för DisplayPort också om jag förstått det rätt. Men det handlar då fortfarande om DisplayPort, bara att signalen skickas ut via en USB-C-port istället. Om du har problem med DisplayPort nu så är det alltså inte säkert att det hjälper att blanda in USB-C, det kan snarare orsaka ännu mer huvudvärk eftersom DisplayPort över USB-C är rätt rörigt. Det kan hända att det på något sätt löser problemet också, men tyvärr så är det en sån där sak som man bara kan ta reda på genom att testa det.

Permalänk
Skrivet av perost:

Läst, blev inte klokare vad gäller mitt problem. USB-C kan tydligen ha väldigt olika förmågor, synd att fullständig, entydig dokumentation verkar saknas i de flesta fall.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk

Burken som annars vägrar boota med DP-kabel ansluten startar utan problem ifrån 'Sleep state'. Lite bushmekanikerfix men hellre det än att dra ur DP-kabeln vid varje start...

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Har åkt på problem med min Displayport, plötsligt får inte skärmen signal. Började när skärmen/datorn gick i vila, testat ny kabel och det funkar inte. Kan grafikkortet tagit skada? DVI fungerar bra.
Ska testa köra via moderkortet med nya kabeln men vill kolla om någon vet om den här är en kabel utan extra piggen:
https://www.inet.se/produkt/8906036/displayport-1-2-ha-ha-sva...
När man läste rubriken här så blir man orolig att stoppa i displayportkablar

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Bildexpert 📺

@LnitraM: Testa med en annan kabel och kontrollera att den verkligen sitter i. Testa en vaktmästaråterställning. Låt skärmen stå strömlös utan några anslutna sladdar ett tag, över natten eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

Har åkt på problem med min Displayport, plötsligt får inte skärmen signal. Började när skärmen/datorn gick i vila, testat ny kabel och det funkar inte. Kan grafikkortet tagit skada? DVI fungerar bra.
Ska testa köra via moderkortet med nya kabeln men vill kolla om någon vet om den här är en kabel utan extra piggen:
https://www.inet.se/produkt/8906036/displayport-1-2-ha-ha-sva...
När man läste rubriken här så blir man orolig att stoppa i displayportkablar

Jag åkte på samma problem. Jag testade att byta DP-utgång på grafikkortet och nu har det inte strulat på en månad. Bytte från den mittersta till den närmast moderkortet. Min andra skärm körs via DVI-I. Om det spelar in, eller om någon port räknas som primär port eller något har jag jag ingen aning om. Någon annan kanske har en tes angående varför detta löste problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Klumpeduns:

Någon annan kanske har en tes angående varför detta löste problemet?

Troligtvis det att du drog ut kontakten och sedan stoppade tillbaka den som gjorde att började fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Troligtvis det att du drog ut kontakten och sedan stoppade tillbaka den som gjorde att började fungera.

Nu är jag inte 100% säker på detta tyvärr, men har för mig att jag gjorde det en gång i den ursprungliga (mittersta) utgången och problemet fortsatte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

@Klumpeduns: Jag köpte som sagt ny kabel utan att få ordning på problemet. Har bara en port på mitt gamla 970 så får väl testa moderkortet ikväll och se.
Satt och spela lite med DVI istället, står att jag ska kunna ha 144hz men känns som jag spelade pubg med 60hz. Helt klart värt att få ordning på displayport... Hade glömt hur jävligt 60hz är i fps spel

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack ska testa detta, dra ur ström dvs. Kabel har jag som sagt testat ny redan.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@LnitraM: Testa med en annan kabel och kontrollera att den verkligen sitter i. Testa en vaktmästaråterställning. Låt skärmen stå strömlös utan några anslutna sladdar ett tag, över natten eller så.

Räckte att dra ur strömmen till skärmen, nu fungerar allt som det ska. Tack för hjälpen
Hjärndöd som man är borde jag testat detta innan jag köpte en ny DP kabel för 199:-. Kanske bra att ha en extra

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11