Sverige och Norge överväger att stoppa Huawei från byggnation av 5G-nätverk

Permalänk
Medlem

Frågan är inte "om" olika länders säkerhetspoliser försöker få in backdoors osv. i system utan frågan är vilka man är OK med att dom väl gör det.

Dvs. ska man säga "aja, vi ska bara bli monitorerade av USA" eller säga "vi låter USA, Ryssland, Kina, etc... köra sitt race och lägga in vad de vill".

Frågan sen blir då också: Ska vi använda deras nät om vi är rädda för företagspionage, landsspionage, osv? Dvs. hamnar vi längre efter om vi säger "nej tack, vi vill inte ha era produkter" och således hamnar på deras shit-list, eller hamnar vi längre efter om vi låter dom sno massa tech genom systemen vi låter dom lägga in?

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är den ju visst!

Inte per automatik nej, du måste ju i så fall fixa det själv med ett simkort.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit bättre av Sverige att vara rakryggade och erkänna att de är så rädda för att stöta sig med USA att de håller på att skita ner sig?

Allvarligt talat så kan jag inte se varför Sverige skall följa det landet utan att våga ta egna initiativ.

Sedan så har väl både Ericsson och Huawei varit med och utvecklat 5G om jag inte är ute och cycklar, och varför skall man då förbjuda en konkurrent?

Då blir det ju monopol och det är väl något man skall försöka motverka, inte främja?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Detta som allt annat handlar om PENGAR!!!
Ser bättre ut om vi installerar nått från USA med deras spionprogram och blir bra vänner med dom. Man kan ju inte stötta Kina för dom är så hemska , är vi verkligen så jäkla demokratiska själva?
Titta bara på det senaste valet , vi glider mer och mer över till det kinesiska tänkandet.
Varför inte välja Ericsson som än så länge är svenskt?
Sen har dom säkert nått program som spionerar men det har garanterat alla oavsett vilket land dom är stationerade i.

Det är lite svårare att avsätta Kinas president än USAs eller våran statsminister och övriga styrande politiker. Vi kanske inte är perfekta någon av oss men att påstå att vi inte skulle vara annat än ljusår bättre än Kinas kontrollstat är ju löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Då blir det ju monopol och det är väl något man skall försöka motverka, inte främja?

/Lifooz

Jo fast det är ju lite annat läge när det gäller rikssäkerhet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Jo fast det är ju lite annat läge när det gäller rikssäkerhet osv.

Jo förvisso, men myndigheter är så duktiga på att gå igenom apparater idag så det skulle snart vara gjort att kolla igenom en 5G sändare från Huawei efter eventuell "spionutrustning"
Men jag känner mig högst tveksam till att de skulle hitta något.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Inte per automatik nej, du måste ju i så fall fixa det själv med ett simkort.

Brukar kunna följa med ett förbetalt SIM-kort, vill man fortsätta använda det måste man såklart göra ett aktivt val, men det är bara en tidsfråga innan det ingår i bilen för flera år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Brukar kunna följa med ett förbetalt SIM-kort, vill man fortsätta använda det måste man såklart göra ett aktivt val, men det är bara en tidsfråga innan det ingår i bilen för flera år framöver.

Bara att stänga av då. Hade aldrig haft internet till min bil och då inte bara för att inte bli spionerad på av någon utländsk myndighet utan pga dom säkerhetsproblemen som kan uppstå genom att folk kan komma åt bilen utifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Bara att stänga av då. Hade aldrig haft internet till min bil och då inte bara för att inte bli spionerad på av någon utländsk myndighet utan pga dom säkerhetsproblemen som kan uppstå genom att folk kan komma åt bilen utifrån.

Fast vad blir det då för jämförelse, du kan köra Huawei-utrustning utan kontakt till internet också.

Permalänk

Man förstår ju det efter https://www.sweclockers.com/nyhet/26383-kinesiska-spioner-upp... "Källor menar att Supermicros moderkort bestyckades med extra kretsar lika stora som ett riskorn, vilket gjorde det möjligt att ta del av känslig information om släppa igenom skadlig kod."

Så visst håller kinetiska myndigheter på med skumma saker, precis som NSA gör som har bakdörrar till det mesta.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidalius:

Efter att ha bott o kina i tre år ser jag hellre att NSA får kolla på vad jag gör på internet istället för den kinesiska staten för NSA har iallafall inte börjat blocka hemsidor. Tänk vad som tillexempel skulle hända om Huawei blev tillsagda att lägga till kinas brandvägg i alla sina 5G master(bara en spekulation dockk).

Det som skulle hända är att bolag som Huawei skulle förlora nästintill _alla_ deras internationella affärer. Det vore ekonomiskt självmord för hela bolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Så du menar att för att det förekommer spionage/underrättelseverksamhet i/från andra länder så ska vi/de vi per automatik tillåta kineser att också spionera?
Märkligt resonemang.

Lägg inte ord i munnen på folk; det blir så låg nivå på diskussionen då. Han skrev eller antydde inte ens vad du försöker hävda.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det som skulle hända är att bolag som Huawei skulle förlora nästintill _alla_ deras internationella affärer. Det vore ekonomiskt självmord för hela bolaget.

Skulle kräva ytterligare utrustning och vara en krigshandling. Skulle kräva att de fysiskt gör intrång på en rad olika platser i landet, och att de hindrar andra fysisk tillgång till utrustningen. Många verkar vara rädda för ett stormakts Kina, men hade Kina fortsatt att vara isolerat hade tröskeln för en militär konflikt varit lägre och de hade säkert fortsatt stödja olika terroristgrupper och miliser runt om i världen. Inte för att vi ska prata politik, men vi behöver inte måla upp helt orimliga scenarion heller. Det värsta som rimligen händer vid en konflikt är nog att du slutar få officiell support på utrustningen. Länder under sanktioner har ingen sådan och klarar att driva mobilnät o.s.v. i.a.f. Dels finns kryphål för att få uppdaterad mjukvara och dels kanske den inte behövs.

Permalänk
Medlem

Oroande utveckling. Skall sådana här grova anklagelser få styra politiska beslut utan att något enda bevis presenteras är det illa.

Sverige är nog mer köpt av USA än man kan tänka sig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har inget med TEKNIK att göra utan detta handlar enbart om POLITIK.

Svenskar är bäst i världen på att kolla på TV och glömma bort saker som dessa nyheter gång efter gång och det är just därför alla sjuka politiska beslut upprepas för att det inte finns någon som bryr sig mer än 2-3 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Bara att stänga av då. Hade aldrig haft internet till min bil och då inte bara för att inte bli spionerad på av någon utländsk myndighet utan pga dom säkerhetsproblemen som kan uppstå genom att folk kan komma åt bilen utifrån.

https://ec.europa.eu/transport/themes/its/road/action_plan/ec...

Sedan mars 2018 måste alla nya bilar i EU vara utrustade med sk. eCall, dvs. de måste automatiskt kontakt 112 vid allvarliga olyckor. Det betyder att alla bilar sedan dess är uppkopplade hela tiden för att detta ska fungera. Att tro att bilen kopplar ner sig när man inte vill betala för några av de funktioner som använder sig av uppkopplingen är ordentligt naivt.

Permalänk

För er som tror att Huawei inte är ett problem för säkerheten här kommer lite nutidsfakta.

1. Kina är en diktatur
2. Den regim som idag styr i Kina har historiskt sett varit ansvarig för democide på 50 - 150 miljoner människor beroende på vem man frågar och hur man räknar
2.1 Kina har idag koncentrationsläger för grupperingar av sin befolkning och dominerar alla sina invånare med järnhand
3. Kina blir allt mer aggressiva i sin kolonisering av delar av omvärlden och agerar kontinuerligt utanför internationell lag på världshaven
4. Huawei koppling till Kinesiska staten går inte att förneka. Vad en extern nation anbelangar så är Huawei = "Communist China"
5. Kinesiska staten subventionerar Huaweis utbyggnad i västvärlden

Man bör ta 60 sekunder och tänka igenom vad som kommer vara uppkopplat till 5G om 5-10 år (allt) och fråga sig: vill jag att ovan kommunistiska diktatur i realtid ska ha kapaciteten att omprogrammera/stänga kommunikationen i vårt samhälle på ett sådant sätt att densamme skulle lamslås.

Den som inte svara på den frågan med något i stil med "hmm det kanske inte är en så lysande ide" borde uppdatera sin bios.
Den som svarar på denna fråga i stil med "ÄÄÄH släpp din foliehatt" borde ta ned bilden på Mao från sin vägg i sovrummet skaffa ett liv och sluta försöka förstöra andras.

Kina är det enskilt största hotet mot frihet och demokrati i världen idag.
En Trojansk häst är en Trojansk häst även om den är byggd i Kina.

Visa signatur

***K8N ASUS || AMD 64 3200+ || 2st Crucial 512Mb DDR
|| Gainward GeForce 6800LE || Western Digital 200GB S-ATA***

Permalänk
Skrivet av Johandea:

https://ec.europa.eu/transport/themes/its/road/action_plan/ec...

Sedan mars 2018 måste alla nya bilar i EU vara utrustade med sk. eCall, dvs. de måste automatiskt kontakt 112 vid allvarliga olyckor. Det betyder att alla bilar sedan dess är uppkopplade hela tiden för att detta ska fungera. Att tro att bilen kopplar ner sig när man inte vill betala för några av de funktioner som använder sig av uppkopplingen är ordentligt naivt.

+1 ja naivt var ordet...

Visa signatur

***K8N ASUS || AMD 64 3200+ || 2st Crucial 512Mb DDR
|| Gainward GeForce 6800LE || Western Digital 200GB S-ATA***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag håller med om att det är bra med svenska produkter på vissa sätt. Men det känns lite diktatur att börja förbjuda företag att köpa vissa utländska produkter på ren spekulation. Om de lägger fram tydliga bevis så kan jag förstå det. Men jag skulle nog fortfarande vara emot ett rent förbud. Däremot får de gärna presentera bevisen och informera om varför de skulle vara ett dåligt val. Då kan konsumenterna välja bort leverantörer som använder dessa produkter. Lite som på elmarknaden. Där kan man välja leverantör efter om man är för/emot typ kärnkraft/kolkraft/vindkraft etc. Som konsument kan man också visst märka skillnad, eller hur vet du att konkurrerande företags produkter är lika bra? Huawei kanske har grejer som spöar Ericsson i både pris och prestanda? Något som i sådana fall definitivt skulle kunna ge konsumenter både billigare och bättre 5G.

Ericsson har varit väldigt involverad i just 5G, har för mig att de jobbade med att ta fram 5G standarden för ett par år sen. Teknikmässigt så tror jag mer på de än på Huawei. Men det här handlar lite mer än teknik, det handlar främst om att Sverige som land behöver både kompetensen inom områden där vi idag är väldig svaga och även behöver tänka mer nationellt när vi handlar. Främsta skälen är ekonomiska och framtida samhällsstrukturer som kommer kräva ännu högre krav på säkerhet samt know-how inom IT. Utomlands finns det skolor för barn med teknikintresse i väldigt tidig ålder, här är det något man ramlar in på under eller efter gymnasiet oftast. IT är dessvärre framtiden, är vi svaga inom området kommer vi inte långt framöver och måste köpa in både tjänster och resurser som hanterar vår data och teknik åt oss. Vi blir konsumenter istället för producenter, vilket inte är att föredra.

Bevisen kan ju ha kommit in via kontraspionage vilket man kanske inte vill lägga fram på bordet.

Apoteksmonopolet släpptes för ett tag sen, inte har vi sett bättre priser pga det? Det har bara blivit sämre service och fler handelsprodukter istället för läkemedel på hyllorna. Med det sagt innebär inte all så kallad "diktatur" (monopol i mina öron) något negativt, speciellt om det främjar vår säkerhet.

Permalänk
Medlem

@Nioreh83:

Dom har konkreta bevis, vem har sagt att dom hindrar för att det är från ett specifikt land?

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-04/the-big-ha...

Permalänk
Hedersmedlem

***Tråd öppnat***

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Håller inte med dig där. Föredrar västerländs demokrati och yttrandefrihet alla dagar i veckan framför kinesik övervakningsdiktatur. Det är det de står mellan i förlängningen.

Det är bara till att inse att vi i västvärlden varit naiva och trott att vi med frihandel i förlängningen kan skapa demokratiska grundvärden i Kina. Som det ser ut idag har landet snarare fått en ny Kejsare som numera kan sitta på livstid. Och Huawei är utan tvekan en del av byggstenarna i imperiet...

Skickades från m.sweclockers.com

Västerländsk demokrati? Du menar att vi kan gå till en val-lokal var fjärde år och rösta? Ja jäklar vilken fantastisk demokrati vi har. Dom snackar bara lite dynga innan det är dags för val och sedan gör dom som dom vill ändå. Vi har ju för fan inte ens en regering ännu. Och när vi väl får en så kommer det inte att spela någon roll. Jag önskar vi kunde följa Frankrikes väg. Dom är trött på skiten.

Skrivet av tranquillity:

För er som tror att Huawei inte är ett problem för säkerheten här kommer lite nutidsfakta.

1. Kina är en diktatur
2. Den regim som idag styr i Kina har historiskt sett varit ansvarig för democide på 50 - 150 miljoner människor beroende på vem man frågar och hur man räknar
2.1 Kina har idag koncentrationsläger för grupperingar av sin befolkning och dominerar alla sina invånare med järnhand
3. Kina blir allt mer aggressiva i sin kolonisering av delar av omvärlden och agerar kontinuerligt utanför internationell lag på världshaven
4. Huawei koppling till Kinesiska staten går inte att förneka. Vad en extern nation anbelangar så är Huawei = "Communist China"
5. Kinesiska staten subventionerar Huaweis utbyggnad i västvärlden

Man bör ta 60 sekunder och tänka igenom vad som kommer vara uppkopplat till 5G om 5-10 år (allt) och fråga sig: vill jag att ovan kommunistiska diktatur i realtid ska ha kapaciteten att omprogrammera/stänga kommunikationen i vårt samhälle på ett sådant sätt att densamme skulle lamslås.

Den som inte svara på den frågan med något i stil med "hmm det kanske inte är en så lysande ide" borde uppdatera sin bios.
Den som svarar på denna fråga i stil med "ÄÄÄH släpp din foliehatt" borde ta ned bilden på Mao från sin vägg i sovrummet skaffa ett liv och sluta försöka förstöra andras.

Kina är det enskilt största hotet mot frihet och demokrati i världen idag.
En Trojansk häst är en Trojansk häst även om den är byggd i Kina.

Vart kan man läsa om kolonisering Kina gör? Jag försöker läsa och ta in information på så många olika källor som möjligt. Men av det jag ser så verkar det bara som att det är USA som koloniserar. Fram tills dess att BRICS satte stopp för det. Säger absolut inte att Kina är exemplariskt, långt ifrån. Men allt är inte svart & vitt. Hela grejen har inte ens någonting att göra med spioneri. Bara vassalstater som gör som dom blir tillsagda återigen. Allt började ju med att dom grep Ren Zhengfeis dotter, helt utan grund eller bevis. Väldigt, väldigt fult. Jag hoppas att de flesta ser igenom detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playa:

@Nioreh83:

Dom har konkreta bevis, vem har sagt att dom hindrar för att det är från ett specifikt land?

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-04/the-big-ha...

Den storyn tror jag inte på förrän jag får se en röntgenbild av chippet.

https://www.theregister.co.uk/2018/10/22/super_micro_chinese_...

Däremot så är det väl troligt att Kina m.fl. gärna skulle vilja kunna göra nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Har de några som helst belägg för detta? De kan väl inte bara förbjuda företag pga att de kommer från ett specifikt land???

Det finns säkert något klausul eller lagrum någonstans som ger denna möjlighet om det föreligger risk eller hot mot rikets säkerhet. Personligen så "litar" jag inte för fem öre på kinesisk hårdvara, eller mjukvara för den delen. Sedan att mycket nödvändigt är just tillverkat i Kina eller Kina-kontrollerade fabriker är ju en annan sak, som man inte kommer undan.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TimeCommando:

Västerländsk demokrati? Du menar att vi kan gå till en val-lokal var fjärde år och rösta? Ja jäklar vilken fantastisk demokrati vi har. Dom snackar bara lite dynga innan det är dags för val och sedan gör dom som dom vill ändå. Vi har ju för fan inte ens en regering ännu. Och när vi väl får en så kommer det inte att spela någon roll. Jag önskar vi kunde följa Frankrikes väg. Dom är trött på skiten.

Vart kan man läsa om kolonisering Kina gör? Jag försöker läsa och ta in information på så många olika källor som möjligt. Men av det jag ser så verkar det bara som att det är USA som koloniserar. Fram tills dess att BRICS satte stopp för det. Säger absolut inte att Kina är exemplariskt, långt ifrån. Men allt är inte svart & vitt. Hela grejen har inte ens någonting att göra med spioneri. Bara vassalstater som gör som dom blir tillsagda återigen. Allt började ju med att dom grep Ren Zhengfeis dotter, helt utan grund eller bevis. Väldigt, väldigt fult. Jag hoppas att de flesta ser igenom detta.

Tibet och Sydkinesiska sjön.
Kinesiska trålare tillhörde de fiskflottor som tömde vattnen utanför Somalia på fisk och tvingade Somaliska fiskare att hitta annan försörjning tex sjörörveri.
Gui Minhai, svensk medborgare, kidnappad av Kina i Thailand
En miljon uigurer i kinesiska koncentrationsläger.

Sverige har varit naiva vad gäller Kina, landet är inte vår vän.
Gäller givetvis inte kineser som folk, skillnad på de som styr och de som styrs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Förlorar NSA viktig informationsinhämtning om Huawei tar marknad?

Hua mig :/

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Jo fast det är ju lite annat läge när det gäller rikssäkerhet osv.

De som offrar frihet för säkerhet förtjänar ingetdera. Jag ställer mig tveksam till att China skulle vara en större säkerhetsrisk än någon annan "stormakt".

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

@Playa: Bloomberg-artikeln har blivit debunked flertalet gånger sedan publicering, de har inte uppvisat några konkreta bevis och en namngiven källa sade sig blivit felciterad.
Det säger såklart inte att något inte hänt och det nu blivit nedtystad av amerikanska staten, men med tanke på retoriken mot Kina borde ju denna artikel tvärtom varit högst välkommen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

De som offrar frihet för säkerhet förtjänar ingetdera. Jag ställer mig tveksam till att China skulle vara en större säkerhetsrisk än någon annan "stormakt".

Högst ironiskt att du säger det då Kina om något är emot frihet. Jämför med Kina och USA, vilket land har en demokrati? Vilket land är det som har koncentrationsläger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du menar att det är en konspiration mot kinesiska företag? Låter som en konspirationsteori... Du vet.. det du just anklagade andra för att sprida runt sig?

Bollen är i rullning.

Följ alltid pengarna, det är mitt tips om du vill närma dig sanningen. Varför skulle dem inte anklaga huawei för spionage? Money talks, inget annat, inget nytt.

Visa signatur

=)