Fractal design Node 304 - behöver råd

Permalänk

Fractal design Node 304 - behöver råd

Hej SweClockers,

Det har länge kliar i fingertopparna när jag har funderat på att bygga en egen dator. När min laptop, en HP Envy från 2015 förolyckades i julas så insåg jag att tiden var kommen. Men eftersom jag aldrig har genomfört ett datorbygge förr, behöver jag hjälp av er som är kunniga i ämnet.

Är mitt val av delar klokt? Jag är rätt säker på att dessa delar passar och får plats i den lilla Node 304. Jag tänker använda den här datorn för gaming/arbete/videoredigering/musik.

Chassi: Fractal Design Node 304
Moderkortet: MSI B450I Gaming Plus AC
Processor: AMD Ryzen5 2600x
Nätagg: EVGA Y2 220 G3 0550 PC Case 550
Processorkylare: Noctua NH L9 x 65 Low Profile se AM4
SSD: Smsung 970 EVO 1TB
Ram: Corsair Vengeance LPX 2x8
GPU: Sapphire Radeon RX 590 Nitro+
Skärm: Acer ED273AWIDPX (144hz)
Fläkt 92: Noctua NF A9 5 V PWM Silent Fan 92 mm Premium
Fläkt 120: Noctua NF-F12PWM Case Fan 120 mm

Jag har även från min gamla stationära från tonåren en 1 TB mekanisk HDD med Windows 64 som jag skulle vilja stoppa i.

Ris och ros? Är jag helt ute och cyklar med sammanslagningen av delar?
Är det värt att köpa Ryzen 5 2600x över Ryzen 5 2600?

Edit: inkluderar lista från PCpartpicker

https://pcpartpicker.com/list/hBv7J8

Visa signatur

Node 304 White - Ryzen 5 2600 - Asus GeForce GTX 1070 8gb - MSI - B450I GAMING PLUS AC Mini ITX AM4 - Samsung - 970 Evo 500 GB M.2 - SeaSonic - FOCUS Plus Gold 650 W Gold - Kingston HyperX Predator (2 x 8 GB) DDR4-3200

Permalänk

Har några av de planerade komponenterna ute på annons om du är intresserad!

https://www.sweclockers.com/marknad/164502-rensning-fd-node-3...

Permalänk
Medlem

Hmm, du kan nog få in en ganska mycket större/bättre CPU-kylare om du vill.
*edit* modulärt agg på 15 cm djup borde nog funka, men kan nog bli rätt trångt bakom grafikkortet!
(Kanske värt att kolla runt lite efter andra byggen för att se hur trångt det kan bli?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

En grej jag reagerar på är grafikkortet. Du har valt ett Sapphire Radeon RX 590 Nitro+. Det känns sjukt oprisvärt.

Det specifika kortet du nämner kostar i skrivande stund 3162 kr på prisjakt.

I Sweclockers senaste grafikkorttest (av RTX 2060) så sammanställde Sweclockers en graf över prestandaindex för en massa olika grafikkort. Se nedan:

Självklart så är skillnaderna mellan korten mer komplicerat än ett enda index, så du bör egentligen analysera de specifika spel du spelar för att få en helt korrekt bild.

Jag skulle titta på tre andra kort:

1. Ett billigare RX 590, som t.ex. XFX Radeon RX 590 Fatboy HDMI 3xDP 8GB (2890 kr billigast på Prisjakt)
2. Billigaste RX 580+ på Prisjakt (Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ (11265-31) 2xHDMI 2xDP 4GB för 1990 kr)
3. Billigaste RTX 2060 på Prisjakt Gigabyte GeForce RTX 2060 OC HDMI 3xDP 6GB (3989 kr billigast i lager på Prisjakt)

Eftersom jag jämför "billigast på Prisjakt" så räknar jag med vad ett Fatbot kostar för att det ska bli en korrekt jämförelse. Jag räknar alltså med att ett RX 590 kostar och presterar som ett RX 590 Fatboy.

Vad vi då får fram är:

Kort

Pris

Prestandaindex

XFX Radeon RX 590 Fatboy HDMI 3xDP 8GB

2 890 kr

67

Sapphire Radeon RX 580 Nitro+

1 990 kr

61 (avser referensutförande)

Gigabyte GeForce RTX 2060 OC HDMI 3xDP 6GB

3 989 kr

93 (avser referensutförande)

Av data ovan har jag svårt att se att ett RX 590 (även det billigare Fatboy-kortet) är ett särskilt bra köp. Det kostar 900 kr mer än ett RX 580 utan att ge jättemycket mer prestanda än et RX 580. Ett RTX 2060 presterar betydligt bättre och kostar "bara" 1000 kr mer än ett Fatboy, eller 827 kr mer än det kort du själv valt, vilket ger en stor förbättring i prestanda (cirka +38%) till en ganska liten ökning i pris.

Permalänk
Hedersmedlem

Hejhej!
Jag har själv kollat på att gå över till ett node 304 och och har för närvarande inte helt olika komponentval - en AMD R5 2600 ,samma moderkort och ett RTX 2070 med 16gig ram.

Jag hade nog valt ett ännu mindre nätagg. Det går med det nätagget du har valt också (EVGA supernova G3 550W right?), men det blir lite tight.
Själv har jag ett EVGA supoernova G2 650W i nuläget och det passar inte alls så jag skulle behöva byta i så fall, men så är det 1,5cm längre än det du valt också ;).
Problemet är att grafikkortet sitter framför kontakterna till grafikkortet och där blir det lite ont om plats.

Sweclockers har recenserat chassit också och de rekommenderar att tänka på att välja ett litet nätagg för att det ska bli enklare att bygga i.
https://www.sweclockers.com/test/15975-fractal-design-node-30...
(8:05 in i videon tar de upp detta med nätagget).

Själv har jag tänkt välja ett Corsair SF600 V2 600W i så fall för att ge mer plats i bygget. Men det är lite pricey så jag har avvaktat med övergången av denna anledning ;).

Finns även mer ambitiösa moddare som har flyttat fästet för nätagget så att det blir mer plats för kablarna, men det här passar inte alla såklart.

En liten note om chassifläktarna. Den bakre är 140mm så du kanske vill ta ett steg upp från 120mm på noctuavalet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hejhej!
Jag har själv kollat på att gå över till ett node 304 och och har för närvarande inte helt olika komponentval - en AMD R5 2600 ,samma moderkort och ett RTX 2070 med 16gig ram.

Jag hade nog valt ett ännu mindre nätagg. Det går med det nätagget du har valt också (EVGA supernova G3 550W right?), men det blir lite tight.
Själv har jag ett EVGA supoernova G2 650W i nuläget och det passar inte alls så jag skulle behöva byta i så fall, men så är det 1,5cm längre än det du valt också ;).
Problemet är att grafikkortet sitter framför kontakterna till grafikkortet och där blir det lite ont om plats.

Sweclockers har recenserat chassit också och de rekommenderar att tänka på att välja ett litet nätagg för att det ska bli enklare att bygga i.
https://www.sweclockers.com/test/15975-fractal-design-node-30...
(8:05 in i videon tar de upp detta med nätagget).

Själv har jag tänkt välja ett Corsair SF600 V2 600W i så fall för att ge mer plats i bygget. Men det är lite pricey så jag har avvaktat med övergången av denna anledning ;).

Finns även mer ambitiösa moddare som har flyttat fästet för nätagget så att det blir mer plats för kablarna, men det här passar inte alla såklart.

En liten note om chassifläktarna. Den bakre är 140mm så du kanske vill ta ett steg upp från 120mm på noctuavalet.

Jag kör en node 304 med EVGA Supernova G3 550W. Det är Tight...

Bifogar en bild när jag byggde med GTX 1070. Nu kör jag ett 1080ti. Bara det är två korplatser högt så är det lugnt.

Bifogar även en länk till mitt bygge i övrigt. Nu är det mer städat med kablarna och den mekaniska hårddisken ryker och blir m.2 istället.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av pv2b:

En grej jag reagerar på är grafikkortet. Du har valt ett Sapphire Radeon RX 590 Nitro+. Det känns sjukt oprisvärt.

Det specifika kortet du nämner kostar i skrivande stund 3162 kr på prisjakt.

I Sweclockers senaste grafikkorttest (av RTX 2060) så sammanställde Sweclockers en graf över prestandaindex för en massa olika grafikkort. Se nedan:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16310?key=2efb29d5de8133a69d1c97d04b3bc469

Självklart så är skillnaderna mellan korten mer komplicerat än ett enda index, så du bör egentligen analysera de specifika spel du spelar för att få en helt korrekt bild.

Jag skulle titta på tre andra kort:

1. Ett billigare RX 590, som t.ex. XFX Radeon RX 590 Fatboy HDMI 3xDP 8GB (2890 kr billigast på Prisjakt)
2. Billigaste RX 580+ på Prisjakt (Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ (11265-31) 2xHDMI 2xDP 4GB för 1990 kr)
3. Billigaste RTX 2060 på Prisjakt Gigabyte GeForce RTX 2060 OC HDMI 3xDP 6GB (3989 kr billigast i lager på Prisjakt)

Eftersom jag jämför "billigast på Prisjakt" så räknar jag med vad ett Fatbot kostar för att det ska bli en korrekt jämförelse. Jag räknar alltså med att ett RX 590 kostar och presterar som ett RX 590 Fatboy.

Vad vi då får fram är:

Kort

Pris

Prestandaindex

XFX Radeon RX 590 Fatboy HDMI 3xDP 8GB

2 890 kr

67

Sapphire Radeon RX 580 Nitro+

1 990 kr

61 (avser referensutförande)

Gigabyte GeForce RTX 2060 OC HDMI 3xDP 6GB

3 989 kr

93 (avser referensutförande)

Av data ovan har jag svårt att se att ett RX 590 (även det billigare Fatboy-kortet) är ett särskilt bra köp. Det kostar 900 kr mer än ett RX 580 utan att ge jättemycket mer prestanda än et RX 580. Ett RTX 2060 presterar betydligt bättre och kostar "bara" 1000 kr mer än ett Fatboy, eller 827 kr mer än det kort du själv valt, vilket ger en stor förbättring i prestanda (cirka +38%) till en ganska liten ökning i pris.

Tack så mycket för en utförlig genomgång. Tyvärr så vet jag inte om jag kan hosta upp 2000 kronor extra för en rtx 2060 fast än det skulle vara fantastiskt roligt såklart.

Dock så har jag bestämt mig att beställa hem delarna från Amazon.de eftersom de kan vara flera hundralappar billigare, t.ex 590+ kostar 275€ där (bra för att jag får betalt i euro) och då tycker jag nästan att det jämnar ut sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Node 304 White - Ryzen 5 2600 - Asus GeForce GTX 1070 8gb - MSI - B450I GAMING PLUS AC Mini ITX AM4 - Samsung - 970 Evo 500 GB M.2 - SeaSonic - FOCUS Plus Gold 650 W Gold - Kingston HyperX Predator (2 x 8 GB) DDR4-3200

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Hejhej!
Jag har själv kollat på att gå över till ett node 304 och och har för närvarande inte helt olika komponentval - en AMD R5 2600 ,samma moderkort och ett RTX 2070 med 16gig ram.

Jag hade nog valt ett ännu mindre nätagg. Det går med det nätagget du har valt också (EVGA supernova G3 550W right?), men det blir lite tight.
Själv har jag ett EVGA supoernova G2 650W i nuläget och det passar inte alls så jag skulle behöva byta i så fall, men så är det 1,5cm längre än det du valt också ;).
Problemet är att grafikkortet sitter framför kontakterna till grafikkortet och där blir det lite ont om plats.

Sweclockers har recenserat chassit också och de rekommenderar att tänka på att välja ett litet nätagg för att det ska bli enklare att bygga i.
https://www.sweclockers.com/test/15975-fractal-design-node-30...
(8:05 in i videon tar de upp detta med nätagget).

Själv har jag tänkt välja ett Corsair SF600 V2 600W i så fall för att ge mer plats i bygget. Men det är lite pricey så jag har avvaktat med övergången av denna anledning ;).

Finns även mer ambitiösa moddare som har flyttat fästet för nätagget så att det blir mer plats för kablarna, men det här passar inte alla såklart.

En liten note om chassifläktarna. Den bakre är 140mm så du kanske vill ta ett steg upp från 120mm på noctuavalet.

Tack för ditt svar, det blev lite ändringar!

Jag var sugen på Corsair SF600 men den var tyvärr lite för dyr!
Det blev ett seasonic focus 650w gold 80 istället Jag tyckte det blev en bra mellanväg, den är 140 mm lång så det bör ju inte bli FÖR mycket pill med ett 260-280 mm grafikkort, right?

Jag beställde även ett Noctua 140 mm fläkt, tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Visa signatur

Node 304 White - Ryzen 5 2600 - Asus GeForce GTX 1070 8gb - MSI - B450I GAMING PLUS AC Mini ITX AM4 - Samsung - 970 Evo 500 GB M.2 - SeaSonic - FOCUS Plus Gold 650 W Gold - Kingston HyperX Predator (2 x 8 GB) DDR4-3200

Permalänk
Medlem

@Rannikkojägare: Skulle absolut säga att 2600X inte är värd pengarna över 2600. Det är näst intill ingen skillnad mellan dem, och de överklockar ju automatiskt båda två beroende på vad du har för kylare med XFR. Lägg dom 500kr på något roligare

Permalänk
Medlem

@Rannikkojägare: https://www.elgiganten.se/cms/helgkampanj-gaming/erbjudanden-...

Kika in denna kampanjen dock. Såg att det finns både GTX 1070 och 2600X på rean. Så kan ju vara värt att handla dessa från Sverige kanske

Permalänk
Medlem

Har ett node 304 och det är ett underbart chassi.
Duhar helt rätt fläktar framtill och som du nämnt så har du tagit förnuftet tillfånga och ska köra på en 140mm fläkt baktill.
Men jag skulle rekommendera en kraftigare CPU fläkt än den lilla du nämnt. Försök välja en större tornkylare som suger in luften framifrån. Det finns några galleri här på forumet man kan kika på, någon har tryckt in en riktigt massiv noctuakylare så det går ju. Men du kanske ska sikta på en mittemellan istället.
För nätaggregat rekommenderas starkt ett modulärt men som sagt tänk på längden! Kika på sweclockers recension om detta chassi för rekommendationerna på längden på nätagget.
Du vill inte att kablarna sitter o trycker för hårt på ditt grafikkort.
Egentligen finns inte mycket annat att säga... Kanske om den inbyggda fläktkontrollern. Skippa den och koppla fläktarna direkt på moderkortet istället så du kan styra dom i datorn och baserat på temperaturer osv. Annars är fläktkontrollern längst bak på chassit och du kommer behöva justera manuellt mellan surfa nätet och spela spel hela tiden.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

@Rannikojägare: https://www.elgiganten.se/cms/helgkampanj-gaming/erbjudanden-...

Kika in denna kampanjen dock. Såg att det finns både GTX 1070 och 2600X på rean. Så kan ju vara värt att handla dessa från Sverige kanske

Oj wow, kanske jag byter 590+ mot https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...! Den är på rea för 3333 kr.

Visa signatur

Node 304 White - Ryzen 5 2600 - Asus GeForce GTX 1070 8gb - MSI - B450I GAMING PLUS AC Mini ITX AM4 - Samsung - 970 Evo 500 GB M.2 - SeaSonic - FOCUS Plus Gold 650 W Gold - Kingston HyperX Predator (2 x 8 GB) DDR4-3200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rannikkojägare:

Oj wow, kanske jag byter 590+ mot https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...! Den är på rea för 3333 kr.

Det tycker jag absolut du ska göra

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Bygget börjar se rätt optimalt ut, men jag skulle vilja slå ett slag för en M2 SSD, speciellt QLC-diskarna som kan ligga riktigt bra till i pris. T.ex:
Crucial P1 500GB 849:-
Crucial P1 1TB 1649:-
Nordichardware gjorde nyligen en recension på P1-diskarna: Crucial P1 recension
Utöver det så har Intel en 660P-serie, där t.ex. 2TB-varianten är billigare än många SATA SSDs för tillfället: Intel 660P 2TB 3090:-
Den serien har t.ex. Tomshardware testat och varit väldigt nöjda med: Tomshardware 660P review.
Det finns snabbare M2-diskar for sure, men i den här prisklassen så konkurrerar dem med SATA-diskarna och där är det en hel annat fråga.

La till om Intel 660P
Permalänk

@Nima2001:

Hej, jag fixade precis en NH-U9S istället eftersom allting talade emot mitt tidigare val. Jag tyckte först att det inte var så stor skillnad, plus att eftersom det är mitt första bygge så skulle det vara bättre med en liten processorkylare. Jag får skicka tillbaka mitt NH-l9x65 eftersom det redan kommit.

Jag köpte den av en privatperson från forumet så jag får hämta den i Sverige nästa gång jag åker dit. Jag får helt enkelt köra med fabrikskylaren nån vecka!

Visa signatur

Node 304 White - Ryzen 5 2600 - Asus GeForce GTX 1070 8gb - MSI - B450I GAMING PLUS AC Mini ITX AM4 - Samsung - 970 Evo 500 GB M.2 - SeaSonic - FOCUS Plus Gold 650 W Gold - Kingston HyperX Predator (2 x 8 GB) DDR4-3200

Permalänk

@Icecrystal:

Tack för info. Jag tänkte om lite, eftersom jag kanske inte kommer ha så stor nytta av den otroligt höga hastigheten i Samsung 970 Evo 1tb så bestämde jag mig för att dela upp det lite. Jag kör på en Kingston 1tb SSD för 112 Euro samt lägger till en Samsung 970 Evo Plus 500 GB för 139 Euro. Ihopslaget så har jag det rätt fint eftersom jag får 500 gb mer utrymme med det viktigaste på Samsungen och resten på Evon!

Tillägg
Visa signatur

Node 304 White - Ryzen 5 2600 - Asus GeForce GTX 1070 8gb - MSI - B450I GAMING PLUS AC Mini ITX AM4 - Samsung - 970 Evo 500 GB M.2 - SeaSonic - FOCUS Plus Gold 650 W Gold - Kingston HyperX Predator (2 x 8 GB) DDR4-3200

Permalänk

https://se.pcpartpicker.com/list/f4bYKB

Uppdaterad lista - fullständigt bygge. Inklusive mus, tangentbrod och skärm.

Visa signatur

Node 304 White - Ryzen 5 2600 - Asus GeForce GTX 1070 8gb - MSI - B450I GAMING PLUS AC Mini ITX AM4 - Samsung - 970 Evo 500 GB M.2 - SeaSonic - FOCUS Plus Gold 650 W Gold - Kingston HyperX Predator (2 x 8 GB) DDR4-3200