Hur hantera lokal Plexserver?

Permalänk
Medlem

Hur hantera lokal Plexserver?

Tänker avlasta min speldator och sätta upp en dedikerad dator som bara kommer att köra Plex Media Server samt agera NAS.
Men jag funderar lite på hur jag ska hantera den...den kommer att stå i ett hörn och bara vara ansluten till hemmanätverket, ingen I/O utöver detta annat än i nödfall.
Tänkte att det enklaste kanske är att bara montera serverns diskar som nätverkshårddiskar i min primära maskin, så lyfter jag bara över det material dit som jag vill ska vara tillgängligt på Plex. Och i de fall jag behöver göra något lokalt på servern tänkte jag att man ansluter sig genom Windows inbyggda Fjärrskrivbord. Exempelvis för att köra systemuppdateringar och liknande.

Kommer detta att funka bra tro? Jag förstår att det är långsammare att föra över materialet till servern via nätverket än att det "skapas" direkt på servern. Men tanken är att frugan ska kunna använda systemet också och jag tror att detta är den lösning som är mest likt det handhavande vi kör idag. Enda skillnaden är att disken ligger på nätverket och inte lokalt i datorn.
Finns det ännu enklare lösningar?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

exakt så har jag alldeles nyligen gjort, flyttade över min 12TB disk så nu slipper man mekaniska diskar i main datorn, men jag fjärrstyr den när jag vill tanka ner material, funkar bra.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

exakt så har jag alldeles nyligen gjort, flyttade över min 12TB disk så nu slipper man mekaniska diskar i main datorn, men jag fjärrstyr den när jag vill tanka ner material, funkar bra.

Ok, så du kör nedladdning direkt på servern och hanterar detta genom fjärrskrivbordet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Ok, så du kör nedladdning direkt på servern och hanterar detta genom fjärrskrivbordet?

Skickades från m.sweclockers.com

exakt. man behöver inte krångla till det mer än så

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Fjärrskrivbord är riktigt trevligt. Finns även appar på platta o telefon så man kan styra därifrån.

Kör du gigabit LAN så kan du flytta över filer i ca 110 MB/s så det är inte särskilt segt.

Vill du köra torrent klient m.m. på servern stödjer de flesta torrentklienter webb UI, så du kan surfa in dit via en webbläsare för att lägga till torrents osv.

Så länge du bara tänker sköta den lokalt behöver du inte tänka så mycket på säkerhet, men vill du börja fjärrstyra utanför LANet får du börja tänka mer på säkerhet och helst använda en VPN istället för att ansluta in.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag och många andra gör precis likadant.
Skillnad är att inga datorer har skrivrättigheter mot varandra i mitt LAN för att (förhoppningsvis) hindra virus, randomwarez osv att spridas mellan enheterna.

Min dator kör Server 2016 med bla Plex, jag laddar ned till min speldatorn och kopierar sedan över allt till servern och plex indexerar det.

Vill du komma åt den utanför nätverket kan du köra teamviewer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

exakt. man behöver inte krångla till det mer än så

Skrivet av lambdan:

Fjärrskrivbord är riktigt trevligt. Finns även appar på platta o telefon så man kan styra därifrån.

Kör du gigabit LAN så kan du flytta över filer i ca 110 MB/s så det är inte särskilt segt.

Vill du köra torrent klient m.m. på servern stödjer de flesta torrentklienter webb UI, så du kan surfa in dit via en webbläsare för att lägga till torrents osv.

Så länge du bara tänker sköta den lokalt behöver du inte tänka så mycket på säkerhet, men vill du börja fjärrstyra utanför LANet får du börja tänka mer på säkerhet och helst använda en VPN istället för att ansluta in.

Skrivet av tcntad:

Jag och många andra gör precis likadant.
Skillnad är att inga datorer har skrivrättigheter mot varandra i mitt LAN för att (förhoppningsvis) hindra virus, randomwarez osv att spridas mellan enheterna.

Min dator kör Server 2016 med bla Plex, jag laddar ned till min speldatorn och kopierar sedan över allt till servern och plex indexerar det.

Vill du komma åt den utanför nätverket kan du köra teamviewer.

Tack för svar!

Börjar väl med att testa filöverföring via närverket i alla fall. Vi har Gigabit men huvuddatorn är ansluten via an Ubiquiti AP då jag inte löst kabeldragningen in till det rummet än. Dock är AP väldigt nära, så jag tror att jag får så bra hastighet det bara går egentligen den vägen. Men blir det för segt får vi köra web-ui eller fjärrstyrning helt enkelt.
Ser ingen större anledning till att jag ska behöva komma åt servern utifrån, då jag hittills inte behövt det med nuvarande setup. Den dagen den sorgen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Kör också, precis samma lösning som många redan nämnt dvs, plex och fjärrskrivbord. Har gjort så senaste 4 åren och det har fungerat klockrent sedan dag 1.

En snabb fråga:
Hur har ni löst säkerhetsbiten? Servern är ju egentligen sårbar för eventuella intrång hela tiden. Hade varit trevligt att kunna aktivera någon form av two factor authentication, men det verkar inte existera så vitt jag vet?

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Jag har plex på en linux-VM, vars hela dess subnet är routat genom ovpn.com (man kan öppna portar via ovpn.com så man kan ha en server med extern tillgänglighet).

All media ligger på ett NAS, så har jag där satt upp en RO-användare, och den foldern är mappad precis till plex, så att en inkräktare inte skulle komma längre ned i trädet än till bara plex median. Bra med read-only också så att man inte skulle radera något av misstag.
För säkerhets skull så är \\server\share\plex\ mappad som RO (igen) i fstab. Lösenord/användarnamn kan man dölja även genom fstab
Detta fungerar ypperligt, inga avbrott (bortsett från några strömavbrott), det ger hög säkerhet och man slipper nojan om att ha en server med ifrågesattbar legalitet tillgänglig till internet.

Vid updates, laddar bara ner updaten och lägger in i plex-mappen så kan man uppdatera direkt från sin server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Hur har ni löst säkerhetsbiten? Servern är ju egentligen sårbar för eventuella intrång hela tiden. Hade varit trevligt att kunna aktivera någon form av two factor authentication, men det verkar inte existera så vitt jag vet?

Helt galet hur Plex fortfarande inte har stöd för 2FA...
Personligen hade jag disablat remote access för Plex och slängt upp en OpenVPN-server med cert/2FA för att komma åt den utifrån.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wikai:

Helt galet hur Plex fortfarande inte har stöd för 2FA...
Personligen hade jag disablat remote access för Plex och slängt upp en OpenVPN-server med cert/2FA för att komma åt den utifrån.

Om det är nån tröst kan man vilja att skydda sin användare med pinkod

Permalänk
Medlem

Kanske borde starta en ny tråd om detta, men hur sjutton får man Fjärrskrivbordet att fungera?

Har aktiverat funktionen på datorn i fråga som ska styras. På min dator startar jag "anslut till fjärrskrivbord", skriver in datornamnet och klickar på Anslut. Då kommer det en inloggningsruta upp, där mitt microsoftkontos användarnamn/e-mail är förifyllt, skriver in mitt MS-lösenord, men kan inte ansluta...

Måste jag även ha en användare på datorn jag ska fjärrstyra, eller lägga till någon slags rättighet någonstans? Eller vad är det för problem jag stöter på här?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Problemet är att du måste ha ett konto på datorn du ska logga in på, inte på datorn du ansluter från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Kanske borde starta en ny tråd om detta, men hur sjutton får man Fjärrskrivbordet att fungera?

Har aktiverat funktionen på datorn i fråga som ska styras. På min dator startar jag "anslut till fjärrskrivbord", skriver in datornamnet och klickar på Anslut. Då kommer det en inloggningsruta upp, där mitt microsoftkontos användarnamn/e-mail är förifyllt, skriver in mitt MS-lösenord, men kan inte ansluta...

Måste jag även ha en användare på datorn jag ska fjärrstyra, eller lägga till någon slags rättighet någonstans? Eller vad är det för problem jag stöter på här?

Du måste ha ett konto med lösenord på den datorn du vill logga in på.

Så om du har en användare på din server med lösenord så anger du det kontot och lösenordet när du loggar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Du måste ha ett konto med lösenord på den datorn du vill logga in på.

Så om du har en användare på din server med lösenord så anger du det kontot och lösenordet när du loggar in.

@Zero Cool
och så kan du aktivera auto login så slipper du fylla i lösenordet varje gång efter tex omstart.

https://www.tekrevue.com/tip/skip-windows-10-login-screen/

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Du måste ha ett konto med lösenord på den datorn du vill logga in på.

Så om du har en användare på din server med lösenord så anger du det kontot och lösenordet när du loggar in.

Ahhh! Perfekt, nu funkar det! Och vad smooth det är! Trodde att musen skulle lagga lite och att animeringar skulle vara ryckiga, men detta känns ju som att jag NÄSTAN jobbar på mastern. Riktigt nice 😀

@Gilgamesh tack jag ska kolla på det nästa gång jag ansluter! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Update: Har monterat en av diskarna på servern nu i min huvuddator. Kommer upp i en överföringshastighet på 340Mbit/s (eller ~39MB/s) ungefär. Servern är kopplad till Gb-Switch med ethernet, datorn som skickar sitter uppkopplad mot en Ubiquity AP AC LR som är kopplad i samma switch. Enligt Unifi kontrollern har jag en signalstyrka på 77% Rx/Tx på 867/702Mbit/s. Det är ju en del långsammare än jag är van vid så klart, kommer upp i 90MB/s mot min externa USB3 HDD som exempel. Ska se vilka hastigheter jag kan uppnå imorn när jag testar att köra båda med ethernetkabel, samt laborera lite med antennerna och se om jag kan boosta wifi signalen på något vis.

Sen blir det en nedmontering och rejäl rengöring av servern samt byte av intels stockkylare till en gammal CM Hyper 212 jag har liggandes, och byta lite fläktar mot tystare varianter från Noctua som blivit över från ett annat bygge.
Servern i fråga är en i5 3570K med 12GB DDR3 på ett ASUS P8Z77-V LX i ett gammalt dammigt Cooler Master Storm Trooper. Tyvärr verkar jag sakna en del hårddiskvaggor/skenor...så jag får kanske ghettomodda lite för att få in fler än en disk utöver systemdisken...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S