DAtorbygge för 4k videoredigering

Permalänk

DAtorbygge för 4k videoredigering

Tjena. Har idag en iMac 27" (late 2012) som jag börjar tröttna på.
2,9Ghz
24gb ram
NVIDIA GeForce GTX 660M 512 MB
samt en seg mekanisk 1tb hårddisk.

tycker allt man gör på datorn är långsamt.

tycker inte heller att Mac är värd sina pengar heller så jag tänker köpa mig en pc istället.

Huvudsakligen ska datorn användas för bildbehandling och videoredigering.
Filmar just nu i 1080p men vill ändå ha en dator som klarar 4k längre fram. (kanske går att uppgradera då iof)
Jag har tänkt skaffa Premiere pro istället för iMovie som jag använder idag.

Min budget är 20k inkl skärm och jag har provat att bygga ihop en dator på inet.
Har läst lite vad som krävs och vad som är viktigt men ju mer jag läser desto mer inser jag hur lite jag förstår mig på det

Någon säger att processor och antal kärnor är det viktiga och att grafikkortet inte spelar så stor roll.
vissa säger precis tvärtom.

Här är ett paket jag har plockat ihop.
Har även testat att plocka ihop ett paket medeen lite billigare processor och grafikkort och även en med lite dyrare.

Detta paketet är någonstans mitt emellan allt jag har testat.

Kommer detta funka fint ?
Vad är rätt, vad är fel och vad hade ni bytt ut och till vad i så fall?

https://www.inet.se/produkt/b1060274/dator

Permalänk
Medlem

Nu hamnar denna över din budget något men följde en guide för 4K Editing:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12271872

Ska tilläggas att jag inte kan mycket om video editing men som sagt följde bara en sida jag hittade angående 4K. Nu kan säkert någon ännu mer kunnig redigera om dom har några bättre alternativ till det som valts.

Visa signatur

PC: Den funkar

Permalänk

jag har ändrat lite och valt en bättre processor bland annat.
lagt till skärm och så. hamnar precis innanför ramen för min budget.
Detta borde vara en helt okej och bra dator väl?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12272046

Permalänk
Medlem

@andreassofus: Enligt denna artikel så presterar en Ryzen 2700X aningen bättre än 9700K men sämre än 9900K i just Premiere Pro. Så för just det programmet är du rätt ute, med tanke på att 9900K kostar rätt så mycket mer.

Däremot så får 2700X ganska mycket stryk av 9700K i t.ex. Photoshop, där alla trådar som 2700X har inte kan utnyttjas lika bra. Beroende på vad du prioriterar så kan alltså en 9700K vara värd att satsa på, men 2700X kostar ju mindre och är mer prisvärd. Fast är man ute efter att optimera prestanda/kr så kan man även köpa en 2700 utan X för 500 kr mindre och klocka upp den själv till 2700X-nivå eller mer.

Sen hade jag inte köpt ett så dyrt 1060. Du är i stort sett uppe på RTX 2060-nivåer då, som presterar rejält mycket bättre. Inet har t.ex. detta 1060 på rea för 3200kr just nu, det ska vad jag vet ha en riktigt bra kylare. (Tillägg: Såg nu att det var rea på Asus-kortet också, jag tittade på fel pris på bilden. Men jag skulle ändå ta MSI-kortet, det har en mycket bättre kylare.)

Det kan också vara värt att lägga några kronor extra på lite snabbare minnen, DDR4-3000/3200 brukar ligga bra till sett till prestanda vs. pris.

Permalänk
Skrivet av perost:

@andreassofus: Enligt denna artikel så presterar en Ryzen 2700X aningen bättre än 9700K men sämre än 9900K i just Premiere Pro. Så för just det programmet är du rätt ute, med tanke på att 9900K kostar rätt så mycket mer.

Däremot så får 2700X ganska mycket stryk av 9700K i t.ex. Photoshop, där alla trådar som 2700X har inte kan utnyttjas lika bra. Beroende på vad du prioriterar så kan alltså en 9700K vara värd att satsa på, men 2700X kostar ju mindre och är mer prisvärd. Fast är man ute efter att optimera prestanda/kr så kan man även köpa en 2700 utan X för 500 kr mindre och klocka upp den själv till 2700X-nivå eller mer.

Sen hade jag inte köpt ett så dyrt 1060. Du är i stort sett uppe på RTX 2060-nivåer då, som presterar rejält mycket bättre. Inet har t.ex. detta 1060 på rea för 3200kr just nu, det ska vad jag vet ha en riktigt bra kylare. (Tillägg: Såg nu att det var rea på Asus-kortet också, jag tittade på fel pris på bilden. Men jag skulle ändå ta MSI-kortet, det har en mycket bättre kylare.)

Det kan också vara värt att lägga några kronor extra på lite snabbare minnen, DDR4-3000/3200 brukar ligga bra till sett till prestanda vs. pris.

tack för svaret.
Just när det gäller photoshop så är det faktiskt det snabbaste programmet av lightroom, photoshop och iMovie på den datorn jag sitter på idag.
brukar aldrig ha problem just där om jag använder enbart det programmet, så jag prioriterar hellre att premiere pro ska flyta på bra.

ska kika in grafikkortet med bättre kylare som du tipsar om.
ska även fixa lite snabbare minnen, blir ju inte så mycket extra

satan vad minnen har blivit dyrt förresten jämfört mot några år sedan när jag kollade sist.

Permalänk

sådär. nu börjar det likna nåt.
har bytt grafikkortet, annat moderkort eftersom det första inte fanns på lager.
snabbare minne samt bytt ut den mekaniska disken mot en till ssd

detta blir väl bra?
https://www.inet.se/produkt/b1060634/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

detta blir väl bra?

Ser bra ut, men personligen skulle jag nog övervägt att lägga på två hundralappar och välja en 860 EVO istället för QVO. 860 QVO har väldigt långsamt QLC-minne och levererar bara bra prestanda så länge SLC-cachen på 6GB räcker till, se t.ex. NordicHardwares test. Men den fungerar ju som lagringsdisk om du inte behöver lagra några större mängder data snabbt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ser bra ut, men personligen skulle jag nog övervägt att lägga på två hundralappar och välja en 860 EVO istället för QVO. 860 QVO har väldigt långsamt QLC-minne och levererar bara bra prestanda så länge SLC-cachen på 6GB räcker till, se t.ex. NordicHardwares test. Men den fungerar ju som lagringsdisk om du inte behöver lagra några större mängder data snabbt.

absolut, det kan jag göra. Men när jag jämför dom båda seer jag ingen skillnad alls förutom minnestyp. den ena heter 4-bit och den andra 3-bit

den dyrare du rekommenderar heter 3-bit och den billigare som jag valde heter 4bit

är det det du menar och att 3bit är snabbare än 4bit?

Permalänk
Medlem

mycke HD och ram för videoredigering https://www.inet.se/produkt/b1060648/datorbygge

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

absolut, det kan jag göra. Men när jag jämför dom båda seer jag ingen skillnad alls förutom minnestyp. den ena heter 4-bit och den andra 3-bit

den dyrare du rekommenderar heter 3-bit och den billigare som jag valde heter 4bit

är det det du menar och att 3bit är snabbare än 4bit?

Ja, QLC = Quad-Level Cells, medan EVO kör TLC = Triple-Level Cells. Det handlar om hur många bitar varje minnescell kan lagra. QLC innebär att minnet blir billigare eftersom man kan lagra mer på samma yta, men man förlorar istället prestanda och hållbarhet.

Orsaken till att du inte ser någon skillnad när du kollar på specifikationerna beror på att läs- och skrivhastigheterna är vad de max klarar av, vilket begränsas av SATA-gränssnittet. I stort sett alla SATA-SSDer ligger på ~500MB/s i läs- och skriv, men hur de egentligen presterar kan variera stort mellan olika modeller. I NordicHardwares test så sjunker t.ex. skrivprestandan på 860 QVO till ~150MB/s i bästa fall när SLC-cachen tar slut och den måste jobba direkt mot QLC-minnet.

Permalänk

alright. ändrat igen.
båda diskarna har jag ändrat.

https://www.inet.se/produkt/b1060656/datorbygge