Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk

Speldator till sonen 15kkr

Hej,
Ska köpa en ny dator till sonen som mest spelar Fortnite, Overwatch, mm.
Jag har valt att bygga datorn kring RTX2060 och Ryzen 5 2600x
Priset för dator, skärm och tangentbord 15kkr

Är det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig och dubbelkolla så att jag valt rätt eller finns det bättre val utan att för den delen spräcka budgeten?

Permalänk
Medlem

Sänk minnena till 2666Hz,spara 300, och lägg dessa 300 på en m.2 ssd istället. Det är inte stor skillnad mellan 3200och +2666mhz, om ens någon.

Permalänk
Medlem

Köpte ganska exakt samma fast utan skärm pch med amd kort, mina grabbar är toknöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

27 tum känns lite för stort också? Om 24tum är ok så kan du spara 700 med denna skärm och använda dessa pengar till andra delar https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h-1...

Förresten, en cpu kylare saknas, eller nöjer du dig med stock?

Permalänk

Tycker att jag har läst att det är fördelaktigt att ha ett snabbare minne till Ryzen5, men det kanske inte spelar någon roll?

Permalänk

Han spelar idag på min iMac27" så jag är rädd att han tycker den känns liten, men det kanske egentligen kvittar för honom. Får fundera på det.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beachlife:

Tycker att jag har läst att det är fördelaktigt att ha ett snabbare minne till Ryzen5, men det kanske inte spelar någon roll?

Kommer ihåg att jag tittade på en linustechtips video där han konstaterade att allt över 2666mhz var onödigt, men det kanske var Intel cpu han använde då.

Permalänk
Medlem

Hursomhelst fanns det bra och billiga 3000mhz minnen. Här har jag uppdaterat lite. Om 27" var ett krav så kan du byta till det och sedan byta tillbaka till den cpu du valde från början.

Denna lista har en annan cpu, ram, mobo och ssd

Permalänk
Inaktiv

Nej, Ryzen ska ha snabba minnen. Hade nog inte köpt under 3200 MHz.

Permalänk

@AGI: Ditt paket ser ju onekligen trevligare ut med en bättre CPU. Vad gäller moderkortet så har jag ingen aning om skillnaden på det i mitt resp ditt paket, men antar att det kvittar. Eller?

Borde jag köpa till någon ytterligare fläkt eller bör jag lägga dem pengarna på att köpa ett minne med 3200MHz istället?

Permalänk

Tror du inte att stock kylaren kommer räcka? Är den inte ganska bra på Ryzen 5 2600x?

Permalänk
Medlem

Angående minnen så kan detta test av Sweclockers själva vara intressant. De omärkta hastigheterna är DDR4-2666 för Intel och DDR4-2933 för AMD, d.v.s. standardfrekvenserna för respektive processor.

Sen som testet visar så blir det ingen större skillnad med snabbare minnen vid högre upplösningar, eftersom det helt enkelt är grafikkortet som tar stopp där och inte processorn. Men snackar vi spel som Fortnite och Overwatch så når ju ett RTX 2060 ganska enkelt 144 fps vid 1080p, och då får processorn jobba mer för att hänga med. Så jag skulle säga att det är ganska dumsnålt att inte köpa minst DDR4-3000 med tanke på att de oftast inte kostar många kronor mer än långsammare minnen.

Permalänk
Medlem

I detta fall är dessa 3000mhz billigare än långsammare minnen då de är på rea
Ingen aning om stock kylaren TS

Permalänk

Vill komma med ett annorlunda förslag eftersom det är en speldator och 144hz skärm så kanske fps spelar roll för din grabb.

https://komponentkoll.se/bygg/visa/

https://www.youtube.com/watch?v=xikGoO4ba-g

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Stockkylaren med ryzen 2600x är iaf helt ok. Inga problem i killarnas..

27” kommer han gilla, min ena grabb har 24 hos mamma och 27 hos mig och vill ha större.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Sänk minnena till 2666Hz,spara 300, och lägg dessa 300 på en m.2 ssd istället. Det är inte stor skillnad mellan 3200och +2666mhz, om ens någon.

Dåligt råd. Ryzen bör ha 3000MHz. Anser inte heller att M.2 hårddiskar är värda prisökningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Vill komma med ett annorlunda förslag eftersom det är en speldator och 144hz skärm så kanske fps spelar roll för din grabb.

https://komponentkoll.se/bygg/visa/

https://www.youtube.com/watch?v=xikGoO4ba-g

Det är ju exakt den jag länkade tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Dåligt råd. Ryzen bör ha 3000MHz. Anser inte heller att M.2 hårddiskar är värda prisökningen.

Ja ok, se nästa inlägg där jag har valt 3000mhz. Angående m2 diskarna så är 300kr lätt värt en 8x snabbare disk? Mkt snabbare bootup av både windows, program, spel osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Ja ok, se nästa inlägg där jag har valt 3000mhz. Angående m2 diskarna så är 300kr lätt värt en 8x snabbare disk? Mkt snabbare bootup av både windows, program, spel osv

Nope, ingen större skillnad mellan M2 och SATA för vanliga konsumenter. Säker på att du inte iblandar ihop dig med äldre HDD?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Jag verkar inte kunna öppna listan "annorlunda förslag". Verkar endast komma tillbaks till mitt egna förslag. Vad skiljer från mitt översta förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beachlife:

Jag verkar inte kunna öppna listan "annorlunda förslag". Verkar endast komma tillbaks till mitt egna förslag. Vad skiljer från mitt översta förslag?

Öppna den i en inkognitoflik

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Jag bytte ifrån en Samsung SATA SSD till en Samsung 970 EVO nVME SSD och märker INGEN skillnad.. Datorn är rapp men det var den innan också. Så nej det är inte värt en 8x snabbare disk för man märker INGEN skillnad förutom i väldigt speciella workloads.

// Marcus

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk

Tyvärr lyckas jag inte öppna den, även om jag öppnar i inkognitoiläge (antar att det är detsamma som InPrivate Window?)

Permalänk

Tycker ni det är värt att ta en Ryzen 7 istället för en 27" skärm? Kommer den processen göra skillnad för min son vid spelandet?

Permalänk
Skrivet av Beachlife:

Tycker ni det är värt att ta en Ryzen 7 istället för en 27" skärm? Kommer den processen göra skillnad för min son vid spelandet?

Jag har gjort en korg som är mycket bättre för spel, du fortsätter med ryzen men jag säger att intel i8700K slår alla ryzen system i marknaden.
24tums ja för spelande i 1080p. Köper du 27 tums 1080p så kommer bilden att vara sämre. Då kanske du ska ha 1440p men då får du räkna med lägre fps osv osv.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_; Din länk till komponenkoll är fel. Du måste länka till ditt bygge, inte bara till byggsidan.

Permalänk
Skrivet av perost:

@_F1GHT3R_; Din länk till komponenkoll är fel. Du måste länka till ditt bygge, inte bara till byggsidan.

OJJJJ:) Här är den iallafall.
https://komponentkoll.se/bygg/AqqCH/
Och angående ssd här har du skillnaden.
https://www.youtube.com/watch?v=OjWUGsQNSvE&feature=youtu.be&...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Håll dig till budgeten. 15kkr

Permalänk
Skrivet av AGI:

Håll dig till budgeten. 15kkr

Jo budgeten, men han vill ha ryzen 7 nu mer pengar kylare mer pengar snart hamnar han vid min budget.
Så från hans första bygge plus 800kr ryzen 7 så 1000K mindre än mitt bygge som kommer att ge honom 20-40fps mer i spel.
Men den bästa kylaren noctua d-15 kan köra en kylare för 300-400kr och då hamnar vi på samma budget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Har du medvetet valt en 8700, eller är det meningen att det ska vara en 8700K som du nämnde tidigare? Om det ska vara en 8700 så kan man spara en tusenlapp på ett billigare B360-moderkort, eftersom processorn ändå inte kan överklockas. Annars hade jag valt en 9700K till det moderkortet, eftersom den är lite billigare än 8700K och över lag bättre. Fast då hamnar man förstås över budget (tillägg: aha, vi är redan över budget, jag trodde skärmen inte ingick i de 15k).