SweKlockers - Vad har ni för klocka på er arm?

Permalänk
Medlem

Har en Zenith som finklocka:

Men använder Ticwatch Pro dagligen, alltid lika kul att prata i telefon i klockan och se folks min

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Riktigt fin Zenith!

Hur länge har du haft den?
Försäkrad antar jag?

Permalänk
Medlem

Har en relativt billig Black Oak Dorrii. Den har i princip exakt det formatet och utseendet som jag vill ha förutom att sekundvisare saknas. Skulle personligen inte kunna motivera dyrare klocka, använder den inte som statement piece eller något sådant, har inte råd med det som student, utan mer för att kolla tiden samt för att jag personligen tycker att den är snygg.

Permalänk
Medlem

@Dovidteh: Arvegods, haft den ett antal år. Den är försäkrad och ligger inte framme någonstans. Blev lite förvånad när jag Googlade priser på den modellen, från 72.000Kr och uppåt var det då jag Googlade. Tveksamt om jag själv skulle lägga så mycket på en klocka, när jag kan få en Gibson R9 reissue för samma pengar

Man kanske inte skall bära en Zenith varsomhelst, men jag har en soldriven Casio som kostade 179Kr på Amazon. Den kan man troligen ha överallt i världen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Har en gammal Zenith samt en Longines. Men jag köpte nyss min första egna klocka, de tidigare som jag har nämnt har jag ärvt eller fått.
Det blev en Damasko DS30, supernöjd. Funkar perfekt inom mitt yrke där tålighet och tillförlitlighet är viktigt. Funkar bra också på mina kvisthandleder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@Dovidteh: Arvegods, haft den ett antal år. Den är försäkrad och ligger inte framme någonstans. Blev lite förvånad när jag Googlade priser på den modellen, från 72.000Kr och uppåt var det då jag Googlade. Tveksamt om jag själv skulle lägga så mycket på en klocka, när jag kan få en Gibson R9 reissue för samma pengar

Man kanske inte skall bära en Zenith varsomhelst, men jag har en soldriven Casio som kostade 179Kr på Amazon. Den kan man troligen ha överallt i världen

Vad ska man ha vardagslyx till om den inte ska användas? Du kanske kan undvika att ta den på gymmet eller fjällvandringen. Men tycker defintivt att den ska användas i sin vardag, tex på jobbet om du har ett kontorsarbete.
Min speedy är på mig för jämnan till exempel. De enda gångerna jag inte bar den under förra året var när jag var ute och seglade.

Permalänk
Medlem

Tjena.

Fått en klocka som födelsedagspresent. Hade givetvis ingen aning.. Men givetvis passar ju inte klockan min handled. Är det bara tå måttbanden och mäta vänstra handleden (har smala handleder) och gå därefter till butiken? Har givetvis kvitto.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Tjena.

Fått en klocka som födelsedagspresent. Hade givetvis ingen aning.. Men givetvis passar ju inte klockan min handled. Är det bara tå måttbanden och mäta vänstra handleden (har smala handleder) och gå därefter till butiken? Har givetvis kvitto.

Behövs nog inget måttband, ta bara med dig klockan till butiken så justerar dom den åt dig nog gratis om du har kvitto.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

På jobbet använder jag mestadels DW - CLASSIC BLACK SHEFFIELD, stilren och välbyggd för pengarna.

Hemma och på fritiden är det primärt Samsung Galaxy Watch (LTE), stilren och väldigt funktionell.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Seiko SRPD03K1

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

@Danmyr: "Välbyggd för pengarna" är just en av de sakerna som klockintresserade anser att Daniel Wellington och liknande inte är. Du har en tillverkningskostnad på max en tia på en sån, massproducerat i billiga material med billigast möjliga quartzverk. Marginalerna är hutlösa vilket förklarar varför grundaren kunde köpa stockholms dyraaste lägenhet häromåret.
Det är absolut inget fel att bära en sådan klocka, man ska dock inte inbilla sig att man köpt nån kvalitetsklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Kul med ännu en Samuraiägare

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

@Krippa75: Nu pratar jag inte om premium klockor likt Omega/Cartier etc. Har haft DW klockor i över 5 års tid och aldrig haft några problem som kan relateras till byggkvalite. Sen behöver även en klocka fylla en viss funktion beroende på vem som bär den, om det är utseende eller biometriska sensorer beror på behov. Om personer har haft problem med DW så är det bara att beklaga, för egen del har det gått som på räls för 1800kr.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Kul med ännu en Samuraiägare

Hallå där! Hoppas vi blir fler

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Växlar mellan dessa till vardags beroende av om jag känner mig lite extra hälsosam eller inte.
En hydro från 2015 och en Fenix 3.

Permalänk

@Krippa75: Jag har för mig, via Youtubeprofilen TheUrbanGentry (skitskoj kanal om man diggar klockor), att man kan köpa DW klockor fast utan "märket" via Alibaba för en fraktionskostnad vad DW kräver. Klockan görs liksom på rullande band i Kina.

Rätta mig om jag har fel någon, vill inte sprida fel information såklart. Utgår bara från den källan som nämnts ovan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamadoodoo:

@Krippa75: Jag har för mig, via Youtubeprofilen TheUrbanGentry (skitskoj kanal om man diggar klockor), att man kan köpa DW klockor fast utan "märket" via Alibaba för en fraktionskostnad vad DW kräver. Klockan görs liksom på rullande band i Kina.

Rätta mig om jag har fel någon, vill inte sprida fel information såklart. Utgår bara från den källan som nämnts ovan.

Personligen tror jag att de flesta tillverkare av armbandsur har en enorm vinst per enhet. Det är ju inte troligt att en Breitling eller Rolex kostar i närheten av slutpriset att tillverka. Sedan kanske man inte kan komma över dem utan märke på men det betyder ju inte att exempelvis DW-klockor är proportionellt mindre värda för att det kanske går i det fallet.

Permalänk
Medlem

Apple watch.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

@Flamadoodoo: Det är Miyota-urverk i DW-klockor sist jag kollade, de kostar ca 15kr att bygga. Tror jag sett ett par estimat kring DW:s kostnader kontra pris, med tillverkning/inköp, branding och import/distribution kostar de typ 150 kr styck, och säljs sedan för 1500kr.

Med det sagt, man kan köpa en billig kina-klocka via Alibaba eller whatever och få samma snygga, fungerande, hållbara klocka på armen, eller så kan man köpa den dyrare från DW och bära ett varumärke som gemene man känner igen och kopplar ihop med snygga reklamer och social media-marknadsföring med kändisar: något som osar lyx och kvalitet.

Det finns olika behov för olika konsumenter, och för många är status och igenkänning viktigare än kvalitet och historia. Jag vet inte hur många av gemene man som skulle välja en instegs-Rolex över en Patek Philippe Nautilus eller en A. Lange & Söhne Datograph eller whatever bara för att de inte känner igen en klocka värd (eller "värd") en och en halv miljon kr liksom.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Gallerikonnässör

@videopac: fast det är inte direkt så att dyra automatiska klockor görs på rullande band. Det är ju hantverk man betalar för där.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FLAXMANNEN:

@videopac: fast det är inte direkt så att dyra automatiska klockor görs på rullande band. Det är ju hantverk man betalar för där.

Det är sant men jag undrar om marginalerna är mindre på dessa än vad de är på "rullande band"-klockor. Lite av min poäng är att man betalar en bra slant för märket även på dessa klockor, hantverk kan utföras billigt också i något "u-land"

Permalänk
Medlem

En Tudor Heritage Black Bay Red

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Bra val, har sneglat ett tag på en likadan, dock från innan 2017 så man får med ett ETA-verk och inte deras egna inhouse, känns mer beprövad.

Permalänk
Medlem

Oftast blir det en Filippo Loreti.

Fantastiskt kul att hitta en automatisk mekanik och trevlig design som ändå inte kostar skjortan. Tror jag gav typ 4000 för den, och tydligen poppar det upp nya "billiga" märken hela tiden på Kickstarter med Japansk eller Schweizisk off-the-shelf-mekanik.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Raketa Classic 2609

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Hjälpsam

Filippo Loreti Milano Black Red Automatic

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Garmin triathlonklocka.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Bra val, har sneglat ett tag på en likadan, dock från innan 2017 så man får med ett ETA-verk och inte deras egna inhouse, känns mer beprövad.

Jag gillar den. Enda nackdelen är väl att den var dyr som fan och att det väckte ett ohälsosamt dyrt intresse av att skaffa mer fina klockor. xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av kirayatail:

Oftast blir det en Filippo Loreti.

Fantastiskt kul att hitta en automatisk mekanik och trevlig design som ändå inte kostar skjortan. Tror jag gav typ 4000 för den, och tydligen poppar det upp nya "billiga" märken hela tiden på Kickstarter med Japansk eller Schweizisk off-the-shelf-mekanik.

https://i.imgur.com/DQQhMp2.jpg

Coolt! Den ser ju onekligen jäkligt "Patek-ig" ut. Vad är det för verk i? ETA, Sellita..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamadoodoo:

Coolt! Den ser ju onekligen jäkligt "Patek-ig" ut. Vad är det för verk i? ETA, Sellita..?

Tror det var Sellita i den här, har en annan klocka hemma, den ena är ETA och den andra Sellita. Kan aldrig komma ihåg vilken som var vilken...

Om jag får jämföra Liv-klockan https://www.livwatches.com/collections/gx1-a och den här så skulle jag säga att Liv har lite bättre byggkvalitet, men Filippo Loreti är snyggare. Samma pengar typ för båda (eller det var det när jag köpte respektive).

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.