Den nya kemikalieskatten i siffror – upp till 150 kronor dyrare elektronik

Permalänk

Jag får en stark känsla av att kemikalieskatten mer handlar om en politisk vilja till att minska import från andra länder. Att man anser att det skadar svensk ekonomi att så mycket av våra pengar inte spenderas på inhemskt utan istället försvinner ut ur rikets gränser.

Det i sin tur har antagligen att göra med Sveriges allt svagare ställning som i-land, och en återgång mot att bli ett u-land igen. Jag syftar på alla viktiga "i-landsföretag" vi förlorat sedan millenieskiftet, och att man i det läget ser en fara med en ohämmad import, utan motsvarande mängd export.
Det syns även i frukt och grönt disken under tex vintermånader. Importerad mat kan vara ofantligt dyrt, och det faktumet intygar om vår svaga ställning på marknaden.

...Får mig även att tänka på Donald Trump och handelstullarna. Känns som samma sak i annan förpackning.

Det är iaf min tolkning av läget. Att dessa beslut inte har med miljön att göra för fem öre, utan att det bara är en skenmanöver för att rädda oss i ett taskigt läge. Ungefär som med sjukvården och bostadsmarknaden, där politiker många gånger totalt blundar för extremt allvarliga problem, för att inte ingjuta låg nationell moral, men sanningen är att landet är nere på knäna

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@ZyntaX:

Sitter själv och tänker på utomslandsflykt. Allt som behövs är att sossarna inför förmögenhetsskatt eller liknande så drar jag till Danmark eller Schweiz. Vi i Sverige tycker det är kul att skoja om danskarna men de är bra mycket smartare än oss när det kommer till affärer och invandring. Danskarna är ett gammalt hansafolk och det sitter kvar i generna, de vet hur det funkar.

Danmark har också väldigt höga skatter. Men bättre polis.
Frågan är vilka länder som går starkast ur kommande lågkonjuktur med den globaliseringspsykos som råder nu.
Jag lägger en gissning att Polen inom 10 år kan vara ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag får en stark känsla av att kemikalieskatten mer handlar om en politisk vilja till att minska import från andra länder. Att man anser att det skadar svensk ekonomi att så mycket av våra pengar inte spenderas på inhemskt utan istället försvinner ut ur rikets gränser.

Det i sin tur har antagligen att göra med Sveriges allt svagare ställning som i-land, och en återgång mot att bli ett u-land igen. Jag syftar på alla viktiga "i-landsföretag" vi förlorat sedan millenieskiftet, och att man i det läget ser en fara med en ohämmad import, utan motsvarande mängd export.
Det syns även i frukt och grönt disken under tex vintermånader. Importerad mat kan vara ofantligt dyrt, och det faktumet intygar om vår svaga ställning på marknaden.

...Får mig även att tänka på Donald Trump och handelstullarna. Känns som samma sak i annan förpackning.

Det är iaf min tolkning av läget. Att dessa beslut inte har med miljön att göra för fem öre, utan att det bara är en skenmanöver för att rädda oss i ett taskigt läge. Ungefär som med sjukvården och bostadsmarknaden, där politiker många gånger totalt blundar för extremt allvarliga problem, för att inte ingjuta låg nationell moral, men sanningen är att landet är nere på knäna

S/MP vill ha in skatt och de har tänkt mkt dåligt som vanligt. Det är inte svårare än så.
Detta ökar importen inget annat.

Trumps handelsavtal är inget annat än att bryta upp dåliga tullavtal och förhandla rättvisare avtal för USA.
Inte särskilt likt denna idioti.
Tycker du tex själv att det är kul att handla från US när man köper en vara som har väldigt hög frakt. Får betala 10% tull på varan + frakten. Och sedan 25% på den summan. Trump har helt rätt här.

Kina får statlig subvention på frakt till andra länder. Samt ekonomiskt stöd pga utvecklingsland. Också väldigt flippat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Måste vara världens mest missriktade och ineffektiva skatt.

Inte nog med att det är helt meningslöst när man inte tar det minst på EU-nivå, men så sjukt att det går på vikten på hela produkten (inklusive helt ofarliga beståndsdelar, och inte mängden kemikalier i produkten.

Så sjukt och dåligt av alla våra politiker (i princip alla har varit med på det), och visar på vilken total inkompetens de besitter. Sanslöst!

Om man bortser från att du antagligen tycker att detta är en dålig skatt, hur tycker du man borde beräkna den istället? Gärna då utan att det blir alltför krångligt och byråkratiskt? Om detta sätt är totalt inkompetent så antar jag att du snabbt och enkelt kan komma med ett påtagligt bättre sätt?

Skrivet av lastninja:

Jag får en stark känsla av att kemikalieskatten mer handlar om en politisk vilja till att minska import från andra länder. Att man anser att det skadar svensk ekonomi att så mycket av våra pengar inte spenderas på inhemskt utan istället försvinner ut ur rikets gränser.

Det i sin tur har antagligen att göra med Sveriges allt svagare ställning som i-land, och en återgång mot att bli ett u-land igen. Jag syftar på alla viktiga "i-landsföretag" vi förlorat sedan millenieskiftet, och att man i det läget ser en fara med en ohämmad import, utan motsvarande mängd export.
Det syns även i frukt och grönt disken under tex vintermånader. Importerad mat kan vara ofantligt dyrt, och det faktumet intygar om vår svaga ställning på marknaden.

...Får mig även att tänka på Donald Trump och handelstullarna. Känns som samma sak i annan förpackning.

Det är iaf min tolkning av läget. Att dessa beslut inte har med miljön att göra för fem öre, utan att det bara är en skenmanöver för att rädda oss i ett taskigt läge. Ungefär som med sjukvården och bostadsmarknaden, där politiker många gånger totalt blundar för extremt allvarliga problem, för att inte ingjuta låg nationell moral, men sanningen är att landet är nere på knäna

Möjligen kan man se det som ett sätt att minska konsumtionen något, speciellt då av produkter som innehåller mycket hälsovådliga kemikalier.

Annars så är sverige genrellt ett exportland, om jag inte missminner mig så är vår export betydligt större än vår import. Sedan undrar jag lite smått vad du menar med att sverige har en allt svagare ställning som i-land?

Att importerade grönsaker är dyra under vintern är kanske inte så konstigt? Antingen fraktas de från fjärran länder, eller så drivs de upp under mindre optimala förhållanden i vårt närområde. Oavsett så blir det såklart betydligt dyrare än om man kan odla dom direkt i närområdet.

Skrivet av ZyntaX:

S/MP vill ha in skatt och de har tänkt mkt dåligt som vanligt. Det är inte svårare än så.
Detta ökar importen inget annat.

Trumps handelsavtal är inget annat än att bryta upp dåliga tullavtal och förhandla rättvisare avtal för USA.
Inte särskilt likt denna idioti.
Tycker du tex själv att det är kul att handla från US när man köper en vara som har väldigt hög frakt. Får betala 10% tull på varan + frakten. Och sedan 25% på den summan. Trump har helt rätt här.

Kina får statlig subvention på frakt till andra länder. Samt ekonomiskt stöd pga utvecklingsland. Också väldigt flippat.

Nja, det ökar möjligen privatimporten, men totalt sett så lär det nog generera en ytterst marginell minskning av importen.

Att de "tänkt mkt dåligt" är det nog inte alla som tycker, allt beror såklart på vilket typ av samhälle man vill ha. Tycker man att S/MP är det värsta sedan digerdöden så kan jag förstå att detta förslag faller i ond jord. Är man mer lagd åt det mer miljövärnande hållet så tycker man nog att detta inte är helt dumt. Tanken är officiellt att detta ska vara en del av finansieringen för vissa skattesänkningar vilket även det lär glädja en del.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du vill ha sagt angående Trump och hans politik? Menar du att han egentligen vill frihandelsavtal? Jag har fått intrycket att han mer är lagd åt det protektionistiska hållet, men har å andra sidan inte intresserat mig speciellt mycket för detta. Har du någon vettig källa som sprider ljus över detta?

Permalänk
Medlem

@Frispel: Priserna har inte gått upp, så folk har ingen verklig anledning att svika svenska handlare.

All elektronikproduktion idag sker utan halogenerade flamskyddsmedel, allt har således 50 % avdrag, lite krångligare att få 90 % avdrag men det går. Anledningen till att de höjer är nog delvis för att de drog in lägre än beräknat, och det betyder nog också att produkterna fick rätt till större avdrag än de uppskattade. Det betyder såklart fortfarande att tillverkare och distributörer/importörer förlorar pengarna som de betalar in i skatt, och att en del handlare får mindre marginaler på vissa produkter, därav att de motsätter sig den. Som kund kan du väl väl i.a.f. köpa där det är billigast, och då kommer du inte gå till utrikes återförsäljare som inte har punktskatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om man bortser från att du antagligen tycker att detta är en dålig skatt, hur tycker du man borde beräkna den istället? Gärna då utan att det blir alltför krångligt och byråkratiskt? Om detta sätt är totalt inkompetent så antar jag att du snabbt och enkelt kan komma med ett påtagligt bättre sätt?

Möjligen kan man se det som ett sätt att minska konsumtionen något, speciellt då av produkter som innehåller mycket hälsovådliga kemikalier.

Annars så är sverige genrellt ett exportland, om jag inte missminner mig så är vår export betydligt större än vår import. Sedan undrar jag lite smått vad du menar med att sverige har en allt svagare ställning som i-land?

Att importerade grönsaker är dyra under vintern är kanske inte så konstigt? Antingen fraktas de från fjärran länder, eller så drivs de upp under mindre optimala förhållanden i vårt närområde. Oavsett så blir det såklart betydligt dyrare än om man kan odla dom direkt i närområdet.

Nja, det ökar möjligen privatimporten, men totalt sett så lär det nog generera en ytterst marginell minskning av importen.

Att de "tänkt mkt dåligt" är det nog inte alla som tycker, allt beror såklart på vilket typ av samhälle man vill ha. Tycker man att S/MP är det värsta sedan digerdöden så kan jag förstå att detta förslag faller i ond jord. Är man mer lagd åt det mer miljövärnande hållet så tycker man nog att detta inte är helt dumt. Tanken är officiellt att detta ska vara en del av finansieringen för vissa skattesänkningar vilket även det lär glädja en del.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du vill ha sagt angående Trump och hans politik? Menar du att han egentligen vill frihandelsavtal? Jag har fått intrycket att han mer är lagd åt det protektionistiska hållet, men har å andra sidan inte intresserat mig speciellt mycket för detta. Har du någon vettig källa som sprider ljus över detta?

Då jag för att svara på detta meddelande förmodligen kommer att bryta mot forumreglerna så får jag försöka censurera mig lite.

Sverige är ett väldigt marginellt exportland. Vi ligger och väger på gränsen mot importland då och då. Så att stoltsera att vi är ett exportland är lite magstarkt.
https://cornucopia.cornubot.se/2016/09/negativt-handelsnetto-sverige-ar-inte.html

Edit. Dvs ja, privatimporten ökar. Detta påverkar handelsnettot negativt och Svenskt företagande negativt.
Edit 2. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/handel-med-varor-och-tjanster/utrikeshandel/utrikeshandel-med-varor/pong/tabell-och-diagram/export-import-och-handelsnetto/
My bad. Sverige är ett importland redan nu enligt SCB.

Att MP/S tänkt mycket dåligt är visserligen subjektivt, men även objektivt är det svårt att hitta någon logik i det.
Försvarar man dessa skatter så är man redan vänstertroende och förmodligen inte särskilt mottaglig för kritik. Jag stoppar utvecklingen vidare där.
Digerdöden och det övriga lallandet är svårt att säga något om. Man kan vara miljövärnande fast man ratar den här skatten som innebär exakt 0% miljöförbättring.

Angående Trump så är det mycket enkelt att söka svar på detta utöver min beskrivning på internet. Mainstream media jämför honom med Hitler så klart det är svårt att få klarhet i detta.
Titta på befintliga avtal och bedöm själv om Trump verkligen är Hitler för att förbättra dessa avtal för landet han är president för.

Permalänk
Medlem

@ZyntaX: "Bytesbalansen uppvisade 2016 ett överskott på 204 miljarder kronor. Överskottet har därmed ökat jämfört med 2015 då det uppgick till 196 miljarder kronor. ..." – SCB.

Permalänk
Medlem

I USA gjorde de inget för att öka kostnaden för kinesiska handlare utan ökade istället fraktavgifterna för de inhemska handlarna för övrigt. Och det är självklart inte något som har det minsta med skatter att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@ZyntaX: "Bytesbalansen uppvisade 2016 ett överskott på 204 miljarder kronor. Överskottet har därmed ökat jämfört med 2015 då det uppgick till 196 miljarder kronor. ..." – SCB.

Posta länk på dina källor istället för att skriva värdelösa citat.
Här är min källa:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/handel-med-varor-och-tjanster/utrikeshandel/utrikeshandel-med-varor/pong/tabell-och-diagram/export-import-och-handelsnetto/
Negativt handelsnetto. Men posta gärna länk och beskriv hur du räknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Posta länk på dina källor istället för att skriva värdelösa citat.
Här är min källa:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/handel-med-varor-och-tjanster/utrikeshandel/utrikeshandel-med-varor/pong/tabell-och-diagram/export-import-och-handelsnetto/
Negativt handelsnetto. Men posta gärna länk och beskriv hur du räknar.

Handelsnettot för tjänster är positiv.

Bytesbalansen är positiv.

https://www.scb.se/contentassets/2baffc6a10d748df93edd2ed3ded...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Då jag för att svara på detta meddelande förmodligen kommer att bryta mot forumreglerna så får jag försöka censurera mig lite.

Sverige är ett väldigt marginellt exportland. Vi ligger och väger på gränsen mot importland då och då. Så att stoltsera att vi är ett exportland är lite magstarkt.
https://cornucopia.cornubot.se/2016/09/negativt-handelsnetto-sverige-ar-inte.html

Edit. Dvs ja, privatimporten ökar. Detta påverkar handelsnettot negativt och Svenskt företagande negativt.
Edit 2. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/handel-med-varor-och-tjanster/utrikeshandel/utrikeshandel-med-varor/pong/tabell-och-diagram/export-import-och-handelsnetto/
My bad. Sverige är ett importland redan nu enligt SCB.

Att MP/S tänkt mycket dåligt är visserligen subjektivt, men även objektivt är det svårt att hitta någon logik i det.
Försvarar man dessa skatter så är man redan vänstertroende och förmodligen inte särskilt mottaglig för kritik. Jag stoppar utvecklingen vidare där.
Digerdöden och det övriga lallandet är svårt att säga något om. Man kan vara miljövärnande fast man ratar den här skatten som innebär exakt 0% miljöförbättring.

Angående Trump så är det mycket enkelt att söka svar på detta utöver min beskrivning på internet. Mainstream media jämför honom med Hitler så klart det är svårt att få klarhet i detta.
Titta på befintliga avtal och bedöm själv om Trump verkligen är Hitler för att förbättra dessa avtal för landet han är president för.

Det går nog alldeles utmärkt att diskutera detta detta, så länge man håller en saklig diskussion i en vettig ton då detta är relaterat till skatten och hur den påverkar

Ser att du missar att ta med utrikeshandeln med tjänster (som också ingår i bytesbalansen) och endast fokuserar på varor. Normalt räknar man med import/export av tjänster när beräknar bytesbalansen, vilket jag uppfattat är det som man sedan använder för att se om ett land är ett export eller importland. Här är en artikel om 3:e kvartalet 2018:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/betal...

Lägg märke till diagrammet en bit ner på sidan.

Att hitta objektiv logik i skatten är inte speciellt svårt: Beskatta produkter med farliga kemikalier så kommer de produkter med mindre farliga kemikalier att få en konkurrensfördel och då sälja bättre. Inte speciellt krångligt som grundkoncept. Man behöver inte vara "vänstertroende" för att se att detta är tanken bakom skatten. Vänster/höger-troendet kommer in i stadiet där man frågar sig om man tycker detta verkligen är ett bra sätt att styra konsumtionen och om det kan tänkas ha någon effekt på miljön och kemikalieanvändningen

Själv är jag alltid intresserad av att veta hur andra tänker så oavsett om man tycker detta är bra eller dåligt så uppskattar jag alltid när man uttrycker varför man tycker som man tycker. VAD man tycker är inget jag är är speciellt intresserad av alls så länge det inte kommer ett någorlunda genomtänkt VARFÖR i samma veva. Gärna då utan nedsättande/förminskande/förlöjligande ord och uttryck...

Angående Trump så vet jag inte vad du läser och kan då inte heller värdera huruvida din åsikt är underbyggd eller bara allmänt tyckande. Jag tycker inte det är tillräckligt intressant att leta källor på egen hand, men personer med en väl underbyggd åsikt brukar kunna peka mot vettiga källor (dvs nyanserade källor som visar på båda sidor av myntet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Handelsnettot för tjänster är positiv.

Bytesbalansen är positiv.

https://www.scb.se/contentassets/2baffc6a10d748df93edd2ed3ded...

Handelsnettot står klart och tydligt att det är negativt varje månad sedan 2015-10.
Bytesbalansen har jag inte lyckats leta fram på något vettigt sätt. Senaste jag hittar är 2016/2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Handelsnettot står klart och tydligt att det är negativt varje månad sedan 2015-10.
Bytesbalansen har jag inte lyckats leta fram på något vettigt sätt. Senaste jag hittar är 2016/2017.

Permalänk
Medlem

Ja som sagt det där är 2016. Det är som bekant 2019 nu.
Men jag bollar inte detta vidare som spam i tråden, skall läsa på mig djupare.
Min slutsats är fortfarande att vi inte är ett tydligt exportland. Om vi ens egentligen är det alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ja som sagt det där är 2016. Det är som bekant 2019 nu.
Men jag bollar inte detta vidare som spam i tråden, skall läsa på mig djupare.
Min slutsats är fortfarande att vi inte är ett tydligt exportland. Om vi ens egentligen är det alls.

Men du hittar i statistikdatabasen om du letar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det går nog alldeles utmärkt att diskutera detta detta, så länge man håller en saklig diskussion i en vettig ton då detta är relaterat till skatten och hur den påverkar

Ser att du missar att ta med utrikeshandeln med tjänster (som också ingår i bytesbalansen) och endast fokuserar på varor. Normalt räknar man med import/export av tjänster när beräknar bytesbalansen, vilket jag uppfattat är det som man sedan använder för att se om ett land är ett export eller importland. Här är en artikel om 3:e kvartalet 2018:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/betal...

Lägg märke till diagrammet en bit ner på sidan.

Att hitta objektiv logik i skatten är inte speciellt svårt: Beskatta produkter med farliga kemikalier så kommer de produkter med mindre farliga kemikalier att få en konkurrensfördel och då sälja bättre. Inte speciellt krångligt som grundkoncept. Man behöver inte vara "vänstertroende" för att se att detta är tanken bakom skatten. Vänster/höger-troendet kommer in i stadiet där man frågar sig om man tycker detta verkligen är ett bra sätt att styra konsumtionen och om det kan tänkas ha någon effekt på miljön och kemikalieanvändningen

Själv är jag alltid intresserad av att veta hur andra tänker så oavsett om man tycker detta är bra eller dåligt så uppskattar jag alltid när man uttrycker varför man tycker som man tycker. VAD man tycker är inget jag är är speciellt intresserad av alls så länge det inte kommer ett någorlunda genomtänkt VARFÖR i samma veva. Gärna då utan nedsättande/förminskande/förlöjligande ord och uttryck...

Angående Trump så vet jag inte vad du läser och kan då inte heller värdera huruvida din åsikt är underbyggd eller bara allmänt tyckande. Jag tycker inte det är tillräckligt intressant att leta källor på egen hand, men personer med en väl underbyggd åsikt brukar kunna peka mot vettiga källor (dvs nyanserade källor som visar på båda sidor av myntet).

Ah där kan man se lite färskare siffror. Man kan säga att vi ligger svagt positivt totalt än så länge.

Objektiv logik i skattens syfte går att finna. Objektiv logik i skattens verkan är tuffare.

Ja det är såklart intressant att diskutera med motpoler. Att hålla det rumsrent är inte alltid lätt dock

Helt rätt, lyssna absolut inte på mina åsikter eller någon annans. Just detta är lite svårt att ge källor på då det är tidskrävande samt att Trumps krav så vitt jag vet mest är att han vill ha förmånligare avtal för USA. Dvs endast befintliga att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men du hittar i statistikdatabasen om du letar.

https://i.imgur.com/TPmQbAx.png

Tack. Min slutsats blir. Vi är ett exportland med minsta möjliga marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Tack. Min slutsats blir. Vi är ett exportland med minsta möjliga marginal.

Om ~100 miljarder är minsta möjliga marginal.

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

S/MP vill ha in skatt och de har tänkt mkt dåligt som vanligt. Det är inte svårare än så.
Detta ökar importen inget annat.

Trumps handelsavtal är inget annat än att bryta upp dåliga tullavtal och förhandla rättvisare avtal för USA.
Inte särskilt likt denna idioti.
Tycker du tex själv att det är kul att handla från US när man köper en vara som har väldigt hög frakt. Får betala 10% tull på varan + frakten. Och sedan 25% på den summan. Trump har helt rätt här.

Kina får statlig subvention på frakt till andra länder. Samt ekonomiskt stöd pga utvecklingsland. Också väldigt flippat.

Du kanske missförstod mitt inlägg som kritiskt mot Trump.
Tvärtom så tycker även jag att Trump gör helt rätt. Att han tar alla svåra beslut som behövs under rådande omständigheter. Att han får ta en väldans massa oförtjänt skit från smutsig media, och politiska motståndare. Jag anser att partier på vänsterkanten älskar att skönmöla sig själva med massa epitet och fina ord, samtidigt som dom är lömska gentemot folket och fattar en massa dumma och egoistiska politiska beslut. Att vänsterkanten försöker smeta dom fulaste stämplarna på sina meningsmotståndare, samtidigt som själva agerar med dubbelmoral i alla möjliga frågor.

Med det sagt så ser jag ett teoretiskt värde med alla partier hela vägen från extremvänster till extremhöger. Att kontexten, samhällsläget, och människorna bakom styret på partierna är högst avgörande om politiken blir rättvis och ansvarsfull.

Och eftersom vi just har en vänsterregering i Sverige så skulle jag inte bli förvånad om kemikalieskatten just är en sån där lömsk etikett på nått helt annat. Att minska importen till Sverige utan att informera oss om att vi har en dålig marknadsställning som försvagas ytterligare av massiv import.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Att importerade grönsaker är dyra under vintern är kanske inte så konstigt? Antingen fraktas de från fjärran länder, eller så drivs de upp under mindre optimala förhållanden i vårt närområde. Oavsett så blir det såklart betydligt dyrare än om man kan odla dom direkt i närområdet.

Om det inte framgick så syftade jag på att det skett en förändring över tid. På 90-talet kunde jag och många andra handla importerad frukt och grönt väldigt överkomligt, men allt tycks bli dyrare o dyrare på ett sätt som jag själv inte uppfattar som inflationsrelaterad. Frukt och grönt var f.ö. bara ett av alla exempel där man känner att Svensk köpstyrka inte är densamma som för 20 år sedan.
En snabbt ökande befolkning i Sverige kommer även det ha en negativ effekt för oss vanliga dödliga. Minilivs, frisörer och andra servicejobb kommer inte öka våran köpkraft utåt, utan det kommer bara bli att vi är fler som ska dela på samma import-köpstyrka. Det i sin tur kommer som vanligt tyglas på olika sätt. Man kommer väl kanske ha råd med tak över huvudet, men det är där det roliga slutar om man inte är högavlönad.
Lyxen av att inte vara en allt för stor befolkning ska inte underskattas

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Djhg2000:

Så vad hindrar egentligen butikerna från att skicka med en blyklump som tillbehör? Blir inte så stor om syftet bara är att pressa ned totala andelen fosfater under 0,1 viktprocent, och bly är inte så dyrt jämfört med skatten.

RoHS ?
Gränsvärden i RoHS
Bly, 0,1 vikt-%

https://www.kemi.se/global/om-kemikalieinspektionen/seminarie...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Detaljer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men du hittar i statistikdatabasen om du letar.

https://i.imgur.com/TPmQbAx.png

Ser man på trenden så är vi ett sjunkande skepp.
Ser man sen på hur börserna i landet går och även ser på hur valutan utvecklas så närmar vi oss botten med raketfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Ser man på trenden så är vi ett sjunkande skepp.
Ser man sen på hur börserna i landet går och även ser på hur valutan utvecklas så närmar vi oss botten med raketfart.

Fast det är ju för att valutan faller vi inte får situationen där vi importerar mer än vi exporterar. Hur som helst OT. Att vi redan går mot en internationell lågkonjunktur är ingen hemlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Ser man på trenden så är vi ett sjunkande skepp.
Ser man sen på hur börserna i landet går och även ser på hur valutan utvecklas så närmar vi oss botten med raketfart.

Måste erkänna att jag blir lite nyfiken här...vad är det i trenden som visar detta? Hur lång är trenden? Vilka faktorer anser du är de som skapar dessa trender? Hur påverkar inflationen detta? Valutakurser?

Jag tycker detta är klart intressant och läser gärna lite mer djuplodande analyser av läget då detta inte är något som jag är speciellt insatt i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abki:

Ser man på trenden så är vi ett sjunkande skepp.
Ser man sen på hur börserna i landet går och även ser på hur valutan utvecklas så närmar vi oss botten med raketfart.

Va? Svenska börsen sticker väl inte ut? Internationellt är vi på väg in i en lågkonjuktur vilket avspeglas på alla börser, inklusive vår. Men det är inte någon vidare indikator på hur det går för Sverige specifikt. Jag kan däremot inte se att det går oväntat dåligt på just Svenska börsen.
Svag krona har vi emellertid. Verkar som att oväntat låg inflationstakt har försvagat kronan ytterligare. Frågan är väl hur man bäst hanterar det svaga kronläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på hur man väljer att se på saken, är som sagt inte direkt som vi blivit ett importland som lever på lån och spekulation utan att vi legat på ungefär lika mycket import som export de senaste åren med några negativa år om man bara räknar varor, handelsnettot med varor var positivt i januari – https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Va? Svenska börsen sticker väl inte ut? Internationellt är vi på väg in i en lågkonjuktur vilket avspeglas på alla börser, inklusive vår. Men det är inte någon vidare indikator på hur det går för Sverige specifikt. Jag kan däremot inte se att det går oväntat dåligt på just Svenska börsen.
Svag krona har vi emellertid. Verkar som att oväntat låg inflationstakt har försvagat kronan ytterligare. Frågan är väl hur man bäst hanterar det svaga kronläget.

Om man ser på vår valutas värde så kan man se på lite olika tidsperspektiv.
Men om vi provar 1 och 5 år så har vi mot några valutor tappat en hel del.

1 år 5 år
EUR 3.9% 17.7%
CNY 5.6% 33.0%
JPY 2.6% 31.4%
USD 12.9% 44.6%

Vi får inte mer betalt för våra varor o tjänster
Men vi får betala mer för de varor och tjänster som vi köper.
Så fortsätter det så här i t.ex. 5 år till så får vi betala ca 13.30 för USA-dollar eller 12.30 för euron. Så vi tappar en hel del över tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Om man ser på vår valutas värde så kan man se på lite olika tidsperspektiv.
Men om vi provar 1 och 5 år så har vi mot några valutor tappat en hel del.

1 år 5 år
EUR 3.9% 17.7%
CNY 5.6% 33.0%
JPY 2.6% 31.4%
USD 12.9% 44.6%

Vi får inte mer betalt för våra varor o tjänster
Men vi får betala mer för de varor och tjänster som vi köper.
Så fortsätter det så här i t.ex. 5 år till så får vi betala ca 13.30 för USA-dollar eller 12.30 för euron. Så vi tappar en hel del över tiden.

Det finns ingen konstant fart som en valuta försvagas eller stärks, och OT. Fast nej, alla varor och tjänster vi säljer prissätts inte i SEK.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abki:

Om man ser på vår valutas värde så kan man se på lite olika tidsperspektiv.
Men om vi provar 1 och 5 år så har vi mot några valutor tappat en hel del.

1 år 5 år
EUR 3.9% 17.7%
CNY 5.6% 33.0%
JPY 2.6% 31.4%
USD 12.9% 44.6%

Vi får inte mer betalt för våra varor o tjänster
Men vi får betala mer för de varor och tjänster som vi köper.
Så fortsätter det så här i t.ex. 5 år till så får vi betala ca 13.30 för USA-dollar eller 12.30 för euron. Så vi tappar en hel del över tiden.

Fast nu får vi nog hålla isär saker och ting.
Svenska börsens värde är inte samma sak som svenska valutan. De två är olika saker inom ekonomin och de kan röra sig i samma rikning nen de kan också röra sig i olika riktningar vilket nuläget är ett bra exempel på.
Hur svenska börsen går mäts i hur mycket svenska bolag värderas till. Svenska börsen står högre än någonsin (eller ja, möjligt att det var högre king oktober men svensk börsvärdering är fortfarande högt värderad. Ta själv en titt på OMXSPI om du inte tror mig :). Det i sig är inte är så konstigt då det konstant stoppas in mer pengar i börsen i de flesta länder över tid (snabbare än inflationstakten).

Svenska kronan däremot. Ja den är ovanligt svag just nu. Det är i sig trist att se och det hår mer långtgående konsekvenser än att det bara blir dyrare för oss att åka utomlands. Här finns mer att säga och jag pratar gärna mer om kronfallet.

Men först och främst vill jag hålla isär begreppen. Svenska börsen är alltså fortfarande högt värderad jämfört med tidigare år och den sticker inte ut på något negativt sätt. Så ligger det till.

Aja. Se det från den ljusa sidan. Läget är mycket bättre än du trodde gällande svenska börsen :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled