Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Hade glömt att den fanns. Antar att det blev för svårt att konkurrera.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Väcker väll frågan vad som händer med våra digitalt köpta spel i denna tid med en massa olika butiker som öppnar och stänger ner...

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Redaktör 🌲
André Granroth
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

Ingen på redaktionen var direkt förvånade när vi läste det här. Min spontana reaktion var ungefär "Just det, de hade ju en spelbutik." Kan tänka mig att de hade svårt att konkurrera med de andra stora.

Phanteks Eclipse P400S || MSI Z270 Tomahawk || Intel Core i7-7700K || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Asus GTX 1070 Strix 8GB || Corsair RM750i || Asus PB278Q

Nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

@inquam: Du har ju bara köpt rättigheten till att spela spelet, så på ett vis blir du ju av med det.
Lite som att köpa årspass på Liseberg, stänger Liseberg så försvinner ju funktionen på ditt årspass.
Men ja, det är ju väldigt svårt att säga rent praktiskt för just spelbranschen.

I7 8700K, Asus GTX 1080TI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Kanske kunde vara kul med en awareness-undersökning på alla olika spelbutiker/launchers som finns? Jag har inte koll på ens hälften av dem känns det som just nu.

Typ "vilken/vilka av följande KÄNNER DU TILL?" resp "vilken/vilka av följande HAR DU SPEL HOS?"

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 32GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nangijala
Registrerad
Okt 2009

Visste inte ens att de hade en spelbutik, jaja där ser man...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av inquam:

Väcker väll frågan vad som händer med våra digitalt köpta spel i denna tid med en massa olika butiker som öppnar och stänger ner...

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@inquam: Du har ju bara köpt rättigheten till att spela spelet, så på ett vis blir du ju av med det.
Lite som att köpa årspass på Liseberg, stänger Liseberg så försvinner ju funktionen på ditt årspass.

Nu kan jag ha missat något här, men de sålde väl bara nycklar till spelen likt greenmangaming, gamersgate och liknande?
Spelen fick man sedan hämta på annan plats så som steam - uplay and such, right?

Om så är fallet så gör det ingen som helst skillnad om nyckelbutiken stänger ner. Steam, uplay och origin som man sedan registrerat nyckeln hos finns ju kvar och därmed även tillgången till spelen. Så det här borde inte ha någon negativ inverkan alls.
Eller?

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2004

De behövde nog släppa ett "origin, steam, epic games launcher, battle.net" app typ.

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i5 6600K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 2666 Mhz 16 GB
Samsung 850 Evo 250 GB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei P20 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

@Söderbäck: Det är mycket möjligt, jag har inte köpt eller varit inne där mer än dagen de öppnade.
Jag bara antog att de körde egen launcher osv osv som är populärt just nu.
Det är såklart mitt fel ifall jag är oinformerad.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Dizzö:

De behövde nog släppa ett "origin, steam, epic games launcher, battle.net" app typ.

Frågan är väl om det i sig hade lockat till så mycket mer intresse... Själv är jag tveksam.

Själv tror jag snarare att de saknade en bra USP som faktiskt väckte intresse. Resultatet blev att folk saknade motiv att skaffa konto och handla där.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008

Inte så förvånad
Gjorde dock ett inköp där faktiskt, köpte Far Cry 5 för 27€ på release dagen, Razer hade gjort något galet med rabattkoder minns jag, så man fick 50% på allt i hela butiken.

Skickades från m.sweclockers.com

/Gigabyte Z390/Intel i5 9600K/Noctua NH-D14/Asus GTX1080 Strix/Samsung 830/16GB Corsair vengeance 3000mhz/Fractal Design Define R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync/M-Audio AV40 MK2/MX Master/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av inquam:

Well, inget överhuvudtaget händer i detta fall då Razer Game Store bara är ytterligare en nyckelförsäljare

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB Adata | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Windows 10 | Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | Corsair Node PRO RGB
EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 PRO 128GB
Samsung 850 EVO 250GB | WD Blue 1TB | Cryorig H5 Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Förståeligt, varför använda Razers när man kan köra Epic Games all the way <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

visste inte ens dom hade en spelbutik lol...

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Detta argument har använts av leverantörer. Dock, iaf i Europa, så har man slagit fast att om du likt i Steam betalar ett pris och inte får en tidsbegränsdad tillgång till spelet eller betalar per månad eller liknande så är det ingen subscription eller liknande. utan det jämstalls med att du köper en fysisk skiva och du äger en kopia av spelet i fråga. Sedan har detta inte drivits till sin spets i domstol, iaf inte gällande spel. Annan mjukvara har det dragits längre och kunden har fått rätt och rätt att tex kunna sälja sin kopia osv har ansetts vara kundens rätt.

Kanske hamnar vi i en sitts när något händer med en större leverantör då detta ställs på sin spets även för spel och europeiska konsumenters rättigheter klargörs tydligare.

De EULA som Steam osv visar (och diverse tjänster online) har nästan universelt sagts inte kunna appliceras på europeiska kosnumenter isf då de ofta går emot vår konsumenträtt. Möjligheten att "ångra sitt köp" kommer tex ifrån våra rättigehter och att de till sist var tvugna att rätta sig till våra lagar eller riskera böter.

Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Vinolik:

Well, inget överhuvudtaget händer i detta fall då Razer Game Store bara är ytterligare en nyckelförsäljare

Ja, men det väcker ändå frågan. Nästa gång kan det vara någon distribuerar själv. Eller säg att du har nycklar på ditt konto på en site som bara säljer nycklar och de går i konkurs och stänger ner sidan utan att du hunnit skriva ner din nyckel eller löst in ditt spel. Vad är konsumentens rättigheter blir då frågan. Och hur säkerställer man de rättigheterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

@inquam: Där ser man, idag har jag lärt mig minst 1 ny sak.
Skulle vara intressant att se vad domstolen säger om detta i ett spetsfall någon gång. Speciellt för tex Steam eller dylik större tjänst.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av inquam:

Ja, men det väcker ändå frågan. Nästa gång kan det vara någon distribuerar själv. Eller säg att du har nycklar på ditt konto på en site som bara säljer nycklar och de går i konkurs och stänger ner sidan utan att du hunnit skriva ner din nyckel eller löst in ditt spel. Vad är konsumentens rättigheter blir då frågan. Och hur säkerställer man de rättigheterna.

I det fallet man betalt in pengar till ett företag som sedan går i konkurs ja. Blir väl samma sak som vilket annat företag som helst. När datorbutiken.se gick i konken var det en del ordrar lagda och allt det där levererades nog inte riktigt.
Finns ett gäng fodringsägare som står på kö att hämta hem vad som går att hämta vid en konkurs oavsett om butiken säljer mixerstavar eller spelnycklar och i de lägena kan kunder hamna i kläm då de ofta hamnar sist i kön av de som vill få ut pengar ur företaget.
Samtidigt är väl frågan om det finns några pengar i att fiska in nycklar som redan är sålda och troligen redan aktiverade

Men poängen är väl att det alltid kan bli så att man som konsument kan hamna i kläm om företaget man beställt från går i konkurs under tiden man gör affär med dem oavsett vad de säljer.
Samma sak kan alltså inträffa om du beställer spel på skriva där du redan betalt för grejerna men företaget går i konken innan leverans.

📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Baxtex:

Hade glömt att den fanns. Antar att det blev för svårt att konkurrera.

Alltså, de är ju inte ens en speltillverkare, då är det självfallet svårt att konkurrera.

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 5820K @4.2 Motherboard: GA-X99-UD4 GPU: ASUS 1070 Strix
HTPC #3 CPU: R5 1600 @3.6 Motherboard: B350m-A GPU: 1080 Sea Hawk X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av inquam:

Stardocks föredetta tjänst Impulse såldes till gamestop tror jag, och jag blev av med tillgången till några spel. Stardocks egna spel hade jag dock fortsatt tillgång till via deras hemsida.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Öresund
Registrerad
Dec 2017

@Söderbäck: Det är faktiskt t.o.m. lagstadgat att fordringsägare alltid får pengar först av konkursförvaltaren. Man kan förvänta sig att komma i kläm.

Då ägnar man en tanke åt alla dagsländor inom e-handeln som systematiskt bränner investerarnas pengar på förlustpriser på den senaste hårdvaran genom Prisjakt i hopp om att opportunisterna stannar kvar och köper för ordinarie priser ett halvår senare. Vi får säkert samma problem med spelsäljare när man ser marknadföringen: "Impotno - en mjukvaru-svit för att enkelt distribuera spel online".