Hjälp med att logga in i ubiquiti edgerouter

Permalänk
Medlem

Hjälp med att logga in i ubiquiti edgerouter

Hej, jag har kanske en väldigt dum fråga men det är så att jag skulle behöva hjälp med att logga in i min ubiquiti router. Den fungerar problemfritt i nuläget och jag har installerat den engång men kommer inte exakt ihåg hur jag gick tillväga.

Men nu vill jag bara logga in i den och ändra några inställningar. Måste jag göra som vid installation för att komma åt den i efterhand? Ställa om statisk ip och det? Eller går den att komma åt i efterhand som med en vanlig router ?

Permalänk
Medlem

Hmm förstår inte riktigt fråga, har du tappat bort admin lösenordet ordet? Isåfall är jag hyffsat säker på du måste fabriksåterställa den?

Vad händer om du surfar till 192.168.1.1 ? Kommer du till inloggningskärmen?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Hmm förstår inte riktigt fråga, har du tappat bort admin lösenordet ordet? Isåfall är jag hyffsat säker på du måste fabriksåterställa den?

Vad händer om du surfar till 192.168.1.1 ? Kommer du till inloggningskärmen?

Nej jag kommer inte till inloggningssidan om jag surfar till 192.168.1.1 och det är just inloggningssidan jag vill nå. Så egentligen är min fråga hur fan jag når den haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Just ja, såg att du inte satt en statisk IP till den.

Testa 192.168.1.2 alt 192.168.1.3
Med lite tur är det någon av dessa.

Se till att sätta en statisk IP nästa gång ;D

Antar att du inte har en WLC kopplad från switchen? Då hade du ju kunna se vilken IP den hade därifrån.

Ett annat sätt att se vad den har för IP är att köra en Tracert från CMD.
ange IP adressen till något annat på ditt nät så ska du se att den går via Switchen och vipps så har du IP-adressen till denna

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Just ja, såg att du inte satt en statisk IP till den.

Testa 192.168.1.2 alt 192.168.1.3
Med lite tur är det någon av dessa.

Se till att sätta en statisk IP nästa gång ;D

Antar att du inte har en WLC kopplad från switchen? Då hade du ju kunna se vilken IP den hade därifrån.

Ett annat sätt att se vad den har för IP är att köra en Tracert från CMD.
ange IP adressen till något annat på ditt nät så ska du se att den går via Switchen och vipps så har du IP-adressen till denna

Jag måste alltså alltid sätta en statisk ip för att kunna gå in i routern och ändra inställningar? Och koppla nätverkskabel från datorn till eth0 uttaget på routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

du kan se i din dator vad den har för default gateway, och det borde vara din edgerouter. Sen kanske den har en specifik port du behöver ange för att komma åt den?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

nej nej du behöver inte sätta en statisk IP för att komma åt den, fördelen med att sätta en statisk är att du har koll på vilken IP den har och en IP som aldrig ändras.
Ja precis, koppla datorn till switchen och ändra IPn i din burk till samma som switchen och öppna webläsaren

Alternativt så blåser du bara om Switchen.
Kanske är lättaste lösningen i ditt läge

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart