Varför lyckas jag inte öppna en port?

Permalänk

Varför lyckas jag inte öppna en port?

Jag är ganska oerfaren inom nätverk men försöker öppna en port för att få access till min PLEX utanför nätverket.

Jag har comhem och jag började med att logga in på min router och skapa en TCP port forwarding med external port = 50000 och internal 32400, jag satte sedan internal IP till min ip jag har på min dator/plex server = 192.168.0.10.

Jag försöker sedan via Open Port Checker kolla ifall jag kommer åt porten 50000 men lyckas inte.

Misstänker nu att det kan vara så att jag inte fått en publik ip och det är därför det inte går att komma åt porten?

Min ip-address är 193.189.XX.XXX

När jag kollar ip adressen via routerns inställningar så står det 100.66.XXX.XXX

Är lite osäker på vad felet kan bero på så all hjälp tas emot.

Permalänk
Medlem

Problemet är som du misstänker CGNAT. Kontakta internetleverantören och be att få en publik IP-adress.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

100.66.XXX.XXX är ett så kallat "cgnat" segment, vilket låter ComHem använda 193.189.XXX.XXX till betydligt fler samtida användare~

För att använda det skarpa publika IP numret måste du kontakta ComHem och be dem stänga av cgnat för din uppkoppling. (alt. tilldela dig en fast skarp publik IP adress)

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Problemet är som du misstänker CGNAT. Kontakta internetleverantören och be att få en publik IP-adress.

Skrivet av Erniaa:

100.66.XXX.XXX är ett så kallat "cgnat" segment, vilket låter ComHem använda 193.189.XXX.XXX till betydligt fler samtida användare~

För att använda det skarpa publika IP numret måste du kontakta ComHem och be dem stänga av cgnat för din uppkoppling. (alt. tilldela dig en fast skarp publik IP adress)

Tack, var det jag misstänkte. Tar ock kontaktar ComHem och ser om dom kan hjälpa mig.