Permalänk
Medlem

Värt att byta batteri i UPS

Hej
Har en SMT3000RMI2U (APC 3000VA) och tänkte kolla om ni som kör lite mer avancerat nät hemma tycker att det är värt att byta batteriet, lösa accar ligger på ca 1400 från ebay och 2400 från svenska leverantörer.

Idag kör jag PF-sense box av färdigtillverkat slag, samt en 24p switch och en HP microserver G8 som agerar filserver och gör inte särskillt mycket på dagarna.

Bor i stad händer ca två gånger per år att det är avbrott.

Vad säger ni erfarna? värt att uppgradera.

Permalänk
Medlem

De flesta UPSer har vanliga blyackar, så det är bara att öppna och se vad den innehåller och vilken spänning det är.

Antingen är det 24V eller 48V, men det är bara att kolla hur de är kopplade och skaffa batterier på Biltema eller Clas Ohlson.

Permalänk
Medlem

Kanske lite väl stor UPS... Hade nog lagt pengar på en ny mindre, typ 1/3...

Permalänk
Medlem

@ehsnils: Hej
Det har jag redan fixat, där av vet jag vad ersättning kostar, i denna sitter det 8 st 12V 5Ah, till ett pack på tottalt 48V 10Ah.

Den sidan jag funderar på om investeringen är värt för det lilla nätverket jag har eller inte.

Permalänk
Medlem

@Spiffman:
UPS en var gratis, efter som att batterierna va väck och det den satt mot avveckaldes.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle lätt byta, du kan säkert ta några färre bara det blir rätt spänning om du vill spara lite. Var dock super försiktig att du inte kortsluter något och när du skruvar på batterierna.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Jag skulle lätt byta, du kan säkert ta några färre bara det blir rätt spänning om du vill spara lite. Var dock super försiktig att du inte kortsluter något och när du skruvar på batterierna.

Tror det börjar luta mot det med, för hittade en graf över hur länge den räcker med olika laster. Just nu drar min utrustning runt 60w utan last.
Och skulle då kunna gå på Ups i runt en timme, vilket är lagomt för det här området.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

@ehsnils: Hej
Det har jag redan fixat, där av vet jag vad ersättning kostar, i denna sitter det 8 st 12V 5Ah, till ett pack på tottalt 48V 10Ah.

Den sidan jag funderar på om investeringen är värt för det lilla nätverket jag har eller inte.

Du behöver ju inte ha batterierna inuti UPS:en, utan kan lika väl köra 4 billigare stående bredvid i en plastback för att hantera läckage.

Antalet amperetimmar påverkar primärt hur länge den håller strömmen.

Tänk också på att om du beställer via Ebay så kan tull/moms tillkomma.

Annars kan du nog skänka den till någon lokal verksamhet som amatörradioförening eller FRO-avdelning. De brukar fixa detta med batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Du behöver ju inte ha batterierna inuti UPS:en, utan kan lika väl köra 4 billigare stående bredvid i en plastback för att hantera läckage.

Antalet amperetimmar påverkar primärt hur länge den håller strömmen.

Tänk också på att om du beställer via Ebay så kan tull/moms tillkomma.

Annars kan du nog skänka den till någon lokal verksamhet som amatörradioförening eller FRO-avdelning. De brukar fixa detta med batterier.

Där sa du något jag inte tänkt på, att köra batterier utanför UPSen.
Någon som har en för aning om hur många Ah som den klarar av att ladda?
nu är det ju som sagt 48V 10Ah.

Vet en som brukar sälja beggade UPS batterier fårn modell stor, köpte två 190Ah, men kanske lite väl att ha en bank på 48V och 190Ah.

Permalänk
Medlem

Antal Ah påverkar bara egentligen återhämtningstiden från ett avbrott. Se bara till att de är fulladdade innan du kopplar in dem, helst med en smart laddare typ CTek.

Understiger du visst antal Ah utan att kalibrera UPSen så brukar den tro att batterierna börjar ta slut och få dålig kapacitet och därmed klaga och ge felindikering.