Permalänk
Medlem

Virus?

Hej!

Tror jag har fått något virus, är inte så kunnig inom datorer så därför vänder jag mig till er! Igår så funkade datorn utan problem, men idag då jag kom hem från jobbet så vill inte vissa program eller hemsidor som jag går in på att starta. Då jag går inte på Aftonbladet och vissa andra sidor så kommer istället en sida upp där man ska kryssa i "Jag är inte en robot", Tror den heter cloudflare. Har scannat datorn med Malwarebytes, CCleaner och Avast utan framgång.

Visa signatur

Yours,

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Cloudflare är ju en webbplattform & DNS. Att du måste bocka i att du inte är en robot är en försiktighetsåtgärd, frågar är ju varför du måste det.

Vilka program och sidor gäller det? Du kan ju pröva titta i "hosts"-filen och se om du hittar nåt suspekt eller söka efter skit i felsäkert läge.

Permalänk
Medlem

Behöver mer information om vad det är som du ser, vilka sidor och hur datorn beter sig i allmänhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Cloudflare är ju en webbplattform & DNS. Att du måste bocka i att du inte är en robot är en försiktighetsåtgärd, frågar är ju varför du måste det.

Vilka program och sidor gäller det? Du kan ju pröva titta i "hosts"-filen och se om du hittar nåt suspekt eller söka efter skit i felsäkert läge.

De är väldigt random vilka sidor de är, men aftonbladet är en av dom. Faceit anticheat, esportal och teamspeak är 3 av programmen som inte går att komma in på helt plötsligt. Väldigt konstigt att de bara hände över natten.

Visa signatur

Yours,

Permalänk
Medlem

Ta bort Avast så lär alltingen fungera som det ska

Permalänk
Medlem

Då jag försöker logga in på teamspeak kommer de upp ett meddelande som aldrig kommit upp tidigare.

ATTENTION
You are about to open an external link to:
https://www.google.com/recaptcha/api2/anchor?ar=1&k=6LfBixYUA...

Visa signatur

Yours,

Permalänk
Medlem

Bara gör en fabrikåterställning, svårare än så är det inte. Behövs ändå göras emellanåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kan vara att din ISP/modem har bytt IP-adress (aka dynamisk IP) och den du fick nu - tidigare förknippats med överlastattacker och är snöpt - när den upptäcker en ny MAC-adress från dig så skickar cloudflare dig dessa sidor för att validera dig som valid användare och öppna upp IP-adressen till full fart igen.

Cloudflare är företagstjänster som olika webb-tjänster hyr för att just kunna absorbera väldigt stora DDOS-attacker då cloudflare har jättehög med servrar och mycket feta linor in som dynamisk kan kopplas in och börja käka skadliga DDOS anrop i högre antal än attackeraren lyckas åstadkomma med sin bot-net

Permalänk
Medlem

Gjorde en systemåterställning nu 3 dagar tillbak. Mitt virusprogram slutade fungera ( saknar någon dll fil ) Chrome startar inte alls nu.

Visa signatur

Yours,

Permalänk
Medlem

Avast har något jättetrubbel just nu med certifikat etc. som gör att inte ens google är betrodd att besökas av min webbrowser (firefox) - så stäng av sådana funktioner. Detta skedde efter en uppgradering av Firefox och förmodligen är det någon certifikat hos avast som nu inte är giltig.

Permalänk
Medlem

Hmmm, har samma problem på GP. (www.gp.se) Har inte Avast, använder Chrome.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag har samma, som också kom idag.

aftonbladet.se
faceit.com
hltv.org
shl.se
m.fl.

Kör endast med Windows Defender, inget annat. Hämtade malwarebytes också, hittade inget. I övrigt kan jag använda datorn precis som förut, inget annat känns konstigt. Använder chrome.

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inzejjn:

Hej!

Tror jag har fått något virus, är inte så kunnig inom datorer så därför vänder jag mig till er! Igår så funkade datorn utan problem, men idag då jag kom hem från jobbet så vill inte vissa program eller hemsidor som jag går in på att starta. Då jag går inte på Aftonbladet och vissa andra sidor så kommer istället en sida upp där man ska kryssa i "Jag är inte en robot", Tror den heter cloudflare. Har scannat datorn med Malwarebytes, CCleaner och Avast utan framgång.

Skrivet av appmas:

Jag har samma, som också kom idag.

aftonbladet.se
faceit.com
hltv.org
shl.se
m.fl.

Kör endast med Windows Defender, inget annat. Hämtade malwarebytes också, hittade inget. I övrigt kan jag använda datorn precis som förut, inget annat känns konstigt. Använder chrome.

Låter som problem med ISP.
Kan ni prova om ni har samma problem med andra datorer/telefoner när ni försöker komma åt dessa sidor? Är det samma problem så kan ni ju direkt stryka "virus" suspektet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Låter som problem med ISP.
Kan ni prova om ni har samma problem med andra datorer/telefoner när ni försöker komma åt dessa sidor? Är det samma problem så kan ni ju direkt stryka "virus" suspektet.

Det har jag också testat, nämnde inte det. Bara min dator vad jag har märkt.

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Medlem

@appmas:
@inzejjn:

"Captcha virus. An image of a stripper named "Melissa" has been used to trick users into installing the virus. "
Är det något ni har fallit för?

Permalänk
Medlem

Testa:

Öppna Chrome och skriv in detta:

Citat:

chrome://settings/cleanup

>Sök efter skadlig programvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

@appmas:
@inzejjn:

"Captcha virus. An image of a stripper named "Melissa" has been used to trick users into installing the virus. "
Är det något ni har fallit för?

Skrivet av AGI:

Testa:

Öppna Chrome och skriv in detta:
>Sök efter skadlig programvara

Haha, inget jag fallit för iallafall. Sökningen i chrome gav inte heller något tyvärr.

Gick dock in i "temp"-mappen och raderade allt som hade ändrats för mindre än en vecka sedan, detta verkar fungera, åtminstone i nuläget.

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Medlem

Provade formatera om datorn och provade att gå in på sidorna och hade samma problem. Men efter jag kört windows updates så löste sig allt!

Visa signatur

Yours,