Liten och tyst men kraftfull dator

Permalänk
Medlem

Liten och tyst men kraftfull dator

Hej!

Planerar att bygga ihop en ny dator. Jag vill att den ska vara:

  • Hyffsat liten i storlek

  • Tyst vid låg till medel-belastning

  • Luftkyld

  • Kraftfull

Planerar inte att överklocka den, men tycker att det är bra om möjlighet finns att göra det någon gång i framtiden.

Jag har satt ihop följande komponenter som jag gärna skulle vilja ha input om:

Lista från Komponentkoll
CPU: Intel Core i9-9900K (5 979 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke OC (13 849 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Define Nano S (657 kr hos Elgiganten)
Moderkort: Gigabyte Z390 I AORUS PRO WIFI (2 199 kr hos Dustin)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) (2 990 kr hos Inet)
SSD: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 (MZ-V7E1T0BW) (2 326 kr hos Inet)
PSU: Corsair SF750 750W SFX 80+ Platinum (1 690 kr hos Webhallen)
CPU-kylare: Noctua NH-D15S CPU Kylare (846 kr hos Power)

Vad tror ni om det? Är komponenterna kompatibla med varandra? Något jag kan förbättra?

Får man plats med ett 2.7-slots grafikkort i Define Nano S med SFX-nätagg?

En sak jag funderar över är vilket RTX 2080 Ti jag ska köra. Har valt Duke ovan p.g.a. att det verkar ha låg ljudnivå (https://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_rtx_2080_ti...) och fått bra recensioner. Dock verkar ingen svensk återförsäljare ha det i lager just nu, vilket gör att jag kanske måste välja något annat kort. Någon som har tips på tyst, "prisvärt" RTX 2080 Ti-kort?

Tacksam för all input :).

Tog bort "Köpråd" från rubriken
Permalänk
Medlem

2.7 slot passar i nano s med sfx-agg. Dock kan kablar från psu till moderbord vara för korta. Finns tråd om just corsair sfx och nano s kombon på sweclockers. Förlägningskablar löste problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

2.7 slot passar i nano s med sfx-agg. Dock kan kablar från psu till moderbord vara för korta. Finns tråd om just corsair sfx och nano s kombon på sweclockers. Förlägningskablar löste problemet.

Ok, tack för tips om korta kablar! Får se till att införskaffa några förlängningskablar.

Såg någon tråd om att man fick plats med större grafikkort med SFX-agg, men såg aldrig någon siffra på *hur* stora kort som då går in (tänkte att det kanske bara gav plats åt ett 2.5 slots, men eventuellt inte 2.7). Vet du vad maxgränsen blir med ett Corsair SF750 och deras SFX-to-ATX bracket (2.0)?

Permalänk
Skrivet av Jonatan:

Hej!

Planerar att bygga ihop en ny dator. Jag vill att den ska vara:

  • Hyffsat liten i storlek

  • Tyst vid låg till medel-belastning

  • Luftkyld

  • Kraftfull

Planerar inte att överklocka den, men tycker att det är bra om möjlighet finns att göra det någon gång i framtiden.

Jag har satt ihop följande komponenter som jag gärna skulle vilja ha input om:

Lista från Komponentkoll
CPU: Intel Core i9-9900K (5 979 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke OC (13 849 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Define Nano S (657 kr hos Elgiganten)
Moderkort: Gigabyte Z390 I AORUS PRO WIFI (2 199 kr hos Dustin)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) (2 990 kr hos Inet)
SSD: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 (MZ-V7E1T0BW) (2 326 kr hos Inet)
PSU: Corsair SF750 750W SFX 80+ Platinum (1 690 kr hos Webhallen)
CPU-kylare: Noctua NH-D15S CPU Kylare (846 kr hos Power)

Vad tror ni om det? Är komponenterna kompatibla med varandra? Något jag kan förbättra?

Får man plats med ett 2.7-slots grafikkort i Define Nano S med SFX-nätagg?

En sak jag funderar över är vilket RTX 2080 Ti jag ska köra. Har valt Duke ovan p.g.a. att det verkar ha låg ljudnivå (https://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_rtx_2080_ti...) och fått bra recensioner. Dock verkar ingen svensk återförsäljare ha det i lager just nu, vilket gör att jag kanske måste välja något annat kort. Någon som har tips på tyst, "prisvärt" RTX 2080 Ti-kort?

Tacksam för all input :).

Just i ett Nano S så verkar det som att ett grafikkort med AIO-vattenkylning är att föredra. Nu har du ju valt ett SFX-nätagg men jag har ingen koll på hur mycket smalare den är gentemot ATX.
Define C Mini är för stort tycker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Just i ett Nano S så verkar det som att ett grafikkort med AIO-vattenkylning är att föredra. Nu har du ju valt ett SFX-nätagg men jag har ingen koll på hur mycket smalare den är gentemot ATX.
Define C Mini är för stort tycker du?

Hittade följande bild som visar en Nano S med SFX-L nätagg, och så vitt jag kan se verkar det sitta ett 3-slots-grafikkort i den:

Ja, Define C Mini är tyvärr för stort. Nano är redan nära smärtgränsen när det kommer till höjd då jag vill ha burken stående i en stringhylla ovanför skrivbordet (som också är en del av stringhyllan). Allra helst hade jag velat ha en vit Nano, som verkar ha funnits vid något tillfälle, men som inte verkar gå att få tag på nu tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonatan:

Ok, tack för tips om korta kablar! Får se till att införskaffa några förlängningskablar.

Såg någon tråd om att man fick plats med större grafikkort med SFX-agg, men såg aldrig någon siffra på *hur* stora kort som då går in (tänkte att det kanske bara gav plats åt ett 2.5 slots, men eventuellt inte 2.7). Vet du vad maxgränsen blir med ett Corsair SF750 och deras SFX-to-ATX bracket (2.0)?

Well...2-slot är 40 mm. Atx är 86 mm och Corsairs sfx är 65 mm. Atx till Sfx bracket som medföljer Corsairs nya sfx-serie har förskjuten psu-montering och gör att man kan tillgodoräkna hela minskningen av höjden på en sida.

86-65+40 = 61 mm

Så håller man sig till max 60 mm tjocklek på grafikkort så fungerar det.

Har Corsairs sfx600 v2 själv men inte ett Nano S, så lita inte helt på mina siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Well...2-slot är 40 mm. Atx är 86 mm och Corsairs sfx är 65 mm. Atx till Sfx bracket som medföljer Corsairs nya sfx-serie har förskjuten psu-montering och gör att man kan tillgodoräkna hela minskningen av höjden på en sida.

86-65+40 = 61 mm

Så håller man sig till max 60 mm tjocklek på grafikkort så fungerar det.

Har Corsairs sfx600 v2 själv men inte ett Nano S, så lita inte helt på mina siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, mycket bra info! Så då borde det i teorin gå in ett 3-slots-kort, men då med max 1 mm marginal, vilket man ju antagligen inte vill ha eftersom fläkten då blir blockad. Ett 2.7-slots-kort borde däremot få 20 * 0.3 + 1 = 7 mm marginal mot PSU:n. Förutsatt att det stämmer, tror ni det är tillräcklig med 5-7 mm marginal?

Permalänk

@Jonatan Ser ju ut att gå bra då, men har de nya korten 2 eller 3 slots i den fysiska baksidan som man skruvar fast? (sitter på mobilen och dålig uppkoppling så har inte tid att söka upp info själv)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonatan:

Hej!

Planerar att bygga ihop en ny dator. Jag vill att den ska vara:

  • Hyffsat liten i storlek

  • Tyst vid låg till medel-belastning

  • Luftkyld

  • Kraftfull

Planerar inte att överklocka den, men tycker att det är bra om möjlighet finns att göra det någon gång i framtiden.

Jag har satt ihop följande komponenter som jag gärna skulle vilja ha input om:

Lista från Komponentkoll
CPU: Intel Core i9-9900K (5 979 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke OC (13 849 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Define Nano S (657 kr hos Elgiganten)
Moderkort: Gigabyte Z390 I AORUS PRO WIFI (2 199 kr hos Dustin)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) (2 990 kr hos Inet)
SSD: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 (MZ-V7E1T0BW) (2 326 kr hos Inet)
PSU: Corsair SF750 750W SFX 80+ Platinum (1 690 kr hos Webhallen)
CPU-kylare: Noctua NH-D15S CPU Kylare (846 kr hos Power)

Vad tror ni om det? Är komponenterna kompatibla med varandra? Något jag kan förbättra?

Får man plats med ett 2.7-slots grafikkort i Define Nano S med SFX-nätagg?

En sak jag funderar över är vilket RTX 2080 Ti jag ska köra. Har valt Duke ovan p.g.a. att det verkar ha låg ljudnivå (https://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_rtx_2080_ti...) och fått bra recensioner. Dock verkar ingen svensk återförsäljare ha det i lager just nu, vilket gör att jag kanske måste välja något annat kort. Någon som har tips på tyst, "prisvärt" RTX 2080 Ti-kort?

Tacksam för all input :).

Jag kan verkligen rekommendera ett NCase M1 chassi om du vill ha ett litet kvalitetschassi som fortfarande rymmer fullstora komponenter! Det är ganska mycket mindre än ett Nano S!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Jonatan Ser ju ut att gå bra då, men har de nya korten 2 eller 3 slots i den fysiska baksidan som man skruvar fast? (sitter på mobilen och dålig uppkoppling så har inte tid att söka upp info själv)

De jag kollat på verkar alla skruvas fast i 2 slots (men kan ha kylare som sticker ner så att själva kortdelen tar upp mer än 2 slots).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Jag kan verkligen rekommendera ett NCase M1 chassi om du vill ha ett litet kvalitetschassi som fortfarande rymmer fullstora komponenter! Det är ganska mycket mindre än ett Nano S!

Det ser onekligen mycket trevligt ut. Dock har jag nu beställt ett MSI 2080 Ti Duke OC som är 314 mm långt och tar upp 2.7 slots, och det verkar oklart om det passar. Dessutom är jag lite orolig för att temperaturerna ska blir högre i ett mindre chassi och därmed även högre ljudvolym. Det verkar också som att CPU-kylaren jag tänkt (Noctua D15S) inte heller skulle gå in vilket också skulle kunna leda till högre temperatur/ljudvolym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonatan:

Det ser onekligen mycket trevligt ut. Dock har jag nu beställt ett MSI 2080 Ti Duke OC som är 314 mm långt och tar upp 2.7 slots, och det verkar oklart om det passar. Dessutom är jag lite orolig för att temperaturerna ska blir högre i ett mindre chassi och därmed även högre ljudvolym. Det verkar också som att CPU-kylaren jag tänkt (Noctua D15S) inte heller skulle gå in vilket också skulle kunna leda till högre temperatur/ljudvolym.

Jo det kommer ju ett par nackdelar på köpet när man går ner i storlek! Nano s är ett riktigt bra chassi det också 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Dock kan kablar från psu till moderbord vara för korta. Finns tråd om just corsair sfx och nano s kombon på sweclockers. Förlägningskablar löste problemet.

Någon som vet om följande kablar är tillräckligt långa, samt om de funkar med SF750-nätdelen (det står på Inet att den ska passa med SF, så det borde ju vara lugnt)?

https://www.inet.se/produkt/6903322/corsair-sleevade-kablar-t...

Edit:
Nevermind, jag kör på ett förlängningskabelkit istället.

Permalänk
Medlem

Beställning på alla delar nu lagd. Tack för hjälpen alla!