Permalänk
Medlem

Hög temperatur på processor

Tjenare, nyss byggt ihop min dator. Ett fractal design c chassi. Har ett gigabyte z390 gaming x, en i7 9700k och ett gigabyte 2070. Dum som jag var kollade jag inte saker i förväg och min skärm är en Benq xl2411z, skärmen saknar displayport så kommer inte kunna använda mina 144hz pga det ej finns dvi-d på grafikkortet.. och verkar inte hitta någon billig lösning.

Problemet är dock temperaturen på cpun.. har en Cooler Master Hyper TX3 Evo, samt 3 chassifläktar. 2 utsug och ett intag. Tempen nu efter bygget efter ca 10 min av att spela apex Legends med högsta inställningarna landar jag på mellan 70 och 80 grader. Inte hunnit testa jättemycket men den peakade på 87 vid ett tillfälle. Är min kylare för mesig eller har jag lyckats montera den fel.. ändrade inte bjälkarna man monterar med men den verkade gå in bra ändå.

Om jag behöver något bättre, skulle det räcka med en Corsair h60 med bara en fläkt eller måste jag köpa något ännu värre. Är väldigt okunnig men är lite orolig när jag nyss fått ihop allt

Permalänk
Medlem

@rodlake: Det är precis att den kylaren klarar den cpun. En corsair H60 kan vara en bra ide att skaffa till cpun. Men du borde också provat att fixa så du har fler intags fläktar än utsugs fläktar. Testa även att såtta på en till fläkt på kylaren så kanske det blir bättre. men ska också tillägga att den cpun har en tendens att hålla kvar värmen den producerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@rodlake: Det är precis att den kylaren klarar den cpun. En corsair H60 kan vara en bra ide att skaffa till cpun. Men du borde också provat att fixa så du har fler intags fläktar än utsugs fläktar. Testa även att såtta på en till fläkt på kylaren så kanske det blir bättre. men ska också tillägga att den cpun har en tendens att hålla kvar värmen den producerar.

Får göra ett försök, ska beställa en h60 iallafall, så förhoppningsvis blir det bättre då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du bör också ha mer intag än utgång så du har övertryck i lådan. Jag har 1x140mm + 2x120mm in och 2x140mm ut och en Dh15 med 2x120mm på min 9x00 och ändå når jag 80c när jag drar igång prime95.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av rodlake:

Får göra ett försök, ska beställa en h60 iallafall, så förhoppningsvis blir det bättre då

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har råd så skulle jag rekommendera Kraken X42. Kostar ca 1300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Om du har råd så skulle jag rekommendera Kraken X42. Kostar ca 1300.

vad tror du om en Corsair Hydro H100i PRO, den har ju dubbla fläktar och så, borde väl rent logiskt kyla bättre men jag vet inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Du bör också ha mer intag än utgång så du har övertryck i lådan. Jag har 1x140mm + 2x120mm in och 2x140mm ut och en Dh15 med 2x120mm på min 9x00 och ändå når jag 80c när jag drar igång prime95.

har 3 fläktkontakter i moderkortet atm, använder 3, har 2 utsug ett intag. men kan kasta om det hela och använda 2 intag och 1 utsug om det fungerar? för då kan jag ha 2 intag i fronten rätt lågt ner, uttaget längst bak högst upp, och en vattenkylare i taket av chassit?

Permalänk
Skrivet av rodlake:

vad tror du om en Corsair Hydro H100i PRO, den har ju dubbla fläktar och så, borde väl rent logiskt kyla bättre men jag vet inte

Om du nu vill ha en större radiator så finns Kraken även i dom formerna också. Då gäller det givetvis att du har plats för det.

Du kan sätta dubbel fläktar på den mindre formen också. En på varje sida av radiatorn.

Jag hade tyvärr otur med både Cooler Master och Corsair där Cooler Master läkte och gängorna gick sönder på alla 3st Corsair H80i jag hade.

Det var så jag hittade NXZT Kraken och herregud vad jag älskar dom.

Permalänk
Medlem

Men jesus sluta rekommendera dyra, högljudda och dåliga AIO-kylare till ett stort jävla chassi! Sätt dit en Noctua tornkylare så har du en kylare som håller så länge de släpper nya monteringskit till nya sockets (som de i regel släpper gratis mot uppvisande av kvitto).

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

@Litenskit: Varför är AIO´s dåliga menar du? dyra kan jag hålla med om. Speciellt högljudda kan jag inte hålla med om dock.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Men jesus sluta rekommendera dyra, högljudda och dåliga AIO-kylare till ett stort jävla chassi! Sätt dit en Noctua tornkylare så har du en kylare som håller så länge de släpper nya monteringskit till nya sockets (som de i regel släpper gratis mot uppvisande av kvitto).

lol, luftkylare 2019? AIO eller gå hem.

Aldrig att jag sätter in en flimsig, högljudd metalklump som kylare år 2019.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

lol, luftkylare 2019? AIO eller gå hem.

Aldrig att jag sätter in en flimsig, högljudd metalklump som kylare år 2019.

Metallklumpen (kylflänsen) låter ingenting. Själva fläkten låter, ja, men det är ju varken mer eller mindre än motsvarande radiatorfläktar? På en AIO får du också pumpljud, vilket du inte får i en luftkylare.

Det finns så klart bra argument för en AIO, bl.a. lättare att installera, snyggare (subjektivt), eller bättre kylprestanda för storleken, men att vattenkylning är tystare är inget argument för. Snarare tvärtom.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Metallklumpen (kylflänsen) låter ingenting. Själva fläkten låter, ja, men det är ju varken mer eller mindre än motsvarande radiatorfläktar? På en AIO får du också pumpljud, vilket du inte får i en luftkylare.

Det finns så klart bra argument för en AIO, bl.a. lättare att installera, snyggare (subjektivt), eller bättre kylprestanda för storleken, men att vattenkylning är tystare är inget argument för. Snarare tvärtom.

Det gör inte pumpar heller. Kanske den billigaste om du har dom på max. Annars är dom ljudlösa.
Lättare att installera, snyggare, mindre, tar inte upp massiv sikt, utrymme.
Det finns inga plus för metalklump, däremot finns det bara plus för AIO.

AIO passar alla sorts chassin. Dom fungerar perfekt med små, medel och stora.
Varför dom inte skulle ha en plats i ett stort chassi har jag ingen aning om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Det gör inget pumpar heller. Kanske den billigaste om du har dom på max. Annars är dom ljudlösa.
Lättare att installera, snyggare, mindre, tar inte upp massiv sikt, utrymme.
Det finns inga plus för metalklump, däremot finns det bara plus för AIO.

AIO passar alla sorts chassin. Dom fungerar perfekt med små, medel och stora.
Varför dom inte skulle ha en plats i ett stort chassi har jag ingen aning om.

Jag lovar att AIO-pumpar inte är ljudlösa. Det upptäcker du om du faktiskt ställer ner dina fläktar så att din dator inte låter som en värmefläkt och faktiskt försöker få till en tyst installation. Med det sagt så har du rätt i att under drift är inte pumpljudet i en AIO direkt det som låter mest.

Annars finns det gott om plus för luftkylare.

1. De är billigare för samma kylprestanda.
2. De är helt underhållsfria, till skillnad från en AIO som innehåller vatten, som trots vad tillverkaren vill få dig att tro, ändå är något som måste fixas till lite då och då.
3. De har längre livslängd än en AIO. Obegränsad livslängd skulle jag nog nästan till och med våga säga. Fläktarna får man ju byta ut kanske, men eftersom du envisas med att kalla det för "metallklump" så räknar jag inte med själva fläktarna. (Som dessutom, som sagt är nästan exakt samma som på en AIO...)
4. Det finns absolut inget risk för vattenläckage, och därmed ingen risk för följdskador från ett vattenläckage på komponenter.

Med det sagt så finns det ju så klart minus med luftkylare också. Det jag vill få sagt är att både AIO och luftkylare är bra lösningar för att kyla en dator på olika sätt, och vad man väljer beror på vilka egenskaper man värdesätter.

Permalänk
Skrivet av rodlake:

har 3 fläktkontakter i moderkortet atm, använder 3, har 2 utsug ett intag. men kan kasta om det hela och använda 2 intag och 1 utsug om det fungerar? för då kan jag ha 2 intag i fronten rätt lågt ner, uttaget längst bak högst upp, och en vattenkylare i taket av chassit?

Du kan använda splitters så antalet fläktkontakter är inte viktigt. Jag kör alla mina fläktar på cpu1, dvs de spinner bara igång om cpu:n blir varm, oavsett vad resten av lådan/moderkortet är för temp. Vet inte om det är något jag kan rekommendera, men jag har kört så i 4-5 år och det har fungerat väldigt bra. Klart du kan byta plats på en fläkt, men jag tror inte du kommer få ut tillräckligt mycket värme ur lådan med den cpu:n och bara 3 fläktar. Byggde en maskin till min brorson nyligen i en fractal c, och körde då 3 in, 2 ut. Det var med en 4790k som går betydligt svalare än en 9x00.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av Flibbertigibbet:

lol, luftkylare 2019? AIO eller gå hem.

Aldrig att jag sätter in en flimsig, högljudd metalklump som kylare år 2019.

En dh15 låter inte så mycket mer än även de bästa aiolösningarna som finns. Eller så var det iaf för några år sedan när jag kikade på det. Då var swiftech 220 den tystate och skiljde sig väldigt lite från en dh15 både i temp och ljudnivå.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av rodlake:

Tjenare, nyss byggt ihop min dator. Ett fractal design c chassi. Har ett gigabyte z390 gaming x, en i7 9700k och ett gigabyte 2070. Dum som jag var kollade jag inte saker i förväg och min skärm är en Benq xl2411z, skärmen saknar displayport så kommer inte kunna använda mina 144hz pga det ej finns dvi-d på grafikkortet.. och verkar inte hitta någon billig lösning.

Problemet är dock temperaturen på cpun.. har en Cooler Master Hyper TX3 Evo, samt 3 chassifläktar. 2 utsug och ett intag. Tempen nu efter bygget efter ca 10 min av att spela apex Legends med högsta inställningarna landar jag på mellan 70 och 80 grader. Inte hunnit testa jättemycket men den peakade på 87 vid ett tillfälle. Är min kylare för mesig eller har jag lyckats montera den fel.. ändrade inte bjälkarna man monterar med men den verkade gå in bra ändå.

Om jag behöver något bättre, skulle det räcka med en Corsair h60 med bara en fläkt eller måste jag köpa något ännu värre. Är väldigt okunnig men är lite orolig när jag nyss fått ihop allt

Undrar om det inte finns dvi-d till dp adaptrar.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Jag lovar att AIO-pumpar inte är ljudlösa. Det upptäcker du om du faktiskt ställer ner dina fläktar så att din dator inte låter som en värmefläkt och faktiskt försöker få till en tyst installation. Med det sagt så har du rätt i att under drift är inte pumpljudet i en AIO direkt det som låter mest.

Min burk med en 360 AIO är tyst i idle. Enda sättet att höra pumpen är att ta bort sidan på burken och stoppa in huvudet i lådan. Då hörs ett svagt susande. Ljudnivån i övrigt styrs helt av fläktkurvan och typ av fläktar (chassie).

Men med det sagt så är risken större att få pumpljud med en AIO än tornkylare. Dock så är pumparna mycket tystare idag än för några år sedan. Och med kraftigare kylning finns möjligheten att ha en tystare burk under drift utan att behöva undervolta.

Men är total tystnad prio ett är oftast en vanlig kylare säkraste kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Undrar om det inte finns dvi-d till dp adaptrar.

Yup: https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=DP-2020

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag lovar att AIO-pumpar inte är ljudlösa. Det upptäcker du om du faktiskt ställer ner dina fläktar så att din dator inte låter som en värmefläkt och faktiskt försöker få till en tyst installation. Med det sagt så har du rätt i att under drift är inte pumpljudet i en AIO direkt det som låter mest.

Annars finns det gott om plus för luftkylare.

1. De är billigare för samma kylprestanda.
2. De är helt underhållsfria, till skillnad från en AIO som innehåller vatten, som trots vad tillverkaren vill få dig att tro, ändå är något som måste fixas till lite då och då.
3. De har längre livslängd än en AIO. Obegränsad livslängd skulle jag nog nästan till och med våga säga. Fläktarna får man ju byta ut kanske, men eftersom du envisas med att kalla det för "metallklump" så räknar jag inte med själva fläktarna. (Som dessutom, som sagt är nästan exakt samma som på en AIO...)
4. Det finns absolut inget risk för vattenläckage, och därmed ingen risk för följdskador från ett vattenläckage på komponenter.

Med det sagt så finns det ju så klart minus med luftkylare också. Det jag vill få sagt är att både AIO och luftkylare är bra lösningar för att kyla en dator på olika sätt, och vad man väljer beror på vilka egenskaper man värdesätter.

En pump har ingen chans att överrösta något annat i datorn, därför är dom "ljudlösa".
Skulle pumpen låta så sänker man hastigheten bara.
Ett torn används med fläktar och kommer låta mer än pumpen ändå.

1. En Noctua NH-D15 kostar nästan 1000kr (1000kr för en metalklump och en fläkt?).
2. Du underhåller inte en AIO.
3. Eftersom fläktarna är en del av tornet så är livslängden rätt lika. Det tar många många år för vätskan i en AIO att dunsta bort.
4. Nä men däremot är tyngd och utrymme istället ett problem.

Då det finns AIO i många prisklasser ser jag ingen som helst anledning att köpa ett tornkylare när man kan få något bättre.
En AIO har också flertal funktioner beroende på vilken du köper men att kunna justera pumphastighet är gudomligt utöver fläkthastighet. Att kunna ha en högre pumphastighet som svalkar vätskan för att låta fläktarna inte snurra så snabbt.

Jag kollar på min Kraken X42 just nu där vätskan är 12c och pumpen är omöjlig att höra om man nu inte sätter örat klistrat mot den. Jag kan köra mina 2st Noctua fläktar på lägre hastighet på grund av det. Grymt nice.

Såg att du inte ens var den personen som jag först svarade på men aja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conditioned:

Undrar om det inte finns dvi-d till dp adaptrar.

Jag tror de flesta raka adaptrarna bara klarar 60 Hz. Aktiva kan klara högre men kostar mycket mer och är kanske inte helt stabila i vad de levererar.

Men det kanske finns nya versioner nu som är billigare och bättre, så rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Undrar om det inte finns dvi-d till dp adaptrar.

Det är DP till DVI-DL som TS ska ha i så fall, och det finns såna signalomvandlare som klarar åtminstone 1080p@120Hz (t.ex. denna). Problemet är att de kostar 1500-2000kr (de billiga som finns klarar max 1920x1200@60Hz), så man kan nästan lika gärna köpa en ny skärm istället för att krångla med signalomvandling då.

Permalänk
Medlem

har läst på om det och tydligen måste man ha en ''aktiv'' adapter, vilket kostar drygt 1300kr.. så en sådan ger mig inte mina 144hz :/

Skrivet av Flibbertigibbet:

En pump har ingen chans att överrösta något annat i datorn, därför är dom "ljudlösa".
Skulle pumpen låta så sänker man hastigheten bara.
Ett torn används med fläktar och kommer låta mer än pumpen ändå.

1. En Noctua NH-D15 kostar nästan 1000kr (1000kr för en metalklump och en fläkt?).
2. Du underhåller inte en AIO.
3. Eftersom fläktarna är en del av tornet så är livslängden rätt lika. Det tar många många år för vätskan i en AIO att dunsta bort.
4. Nä men däremot är tyngd och utrymme istället ett problem.

Då det finns AIO i många prisklasser ser jag ingen som helst anledning att köpa ett tornkylare när man kan få något bättre.
En AIO har också flertal funktioner beroende på vilken du köper men att kunna justera pumphastighet är gudomligt utöver fläkthastighet. Att kunna ha en högre pumphastighet som svalkar vätskan för att låta fläktarna inte snurra så snabbt.

Jag kollar på min Kraken X42 just nu där vätskan är 12c och pumpen är omöjlig att höra om man nu inte sätter örat klistrat mot den.

Såg att du inte ens var den personen som jag först svarade på men aja.

okej nu blev det lite väl mycket diskussion här haha men jag tror nästan vattenkylning låter bättre. Är ju dock en djungel för en som inte kan att hitta en bra cpu kylare.. Räcker det med en vattenkylare med en fläkt eller bör jag ha en 280mm? vad är att rekomendera? vill helst inte spendera för mycket heller, skulle väl säga en budget på max 1500, gärna billigare om så finns. räcker en kraken x42 bra till en 9700k?

kan tillägga att jag inte lär överklocka då jag är en noob

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

En pump har ingen chans att överrösta något annat i datorn, därför är dom "ljudlösa".
Skulle pumpen låta så sänker man hastigheten bara.
Ett torn används med fläktar och kommer låta mer än pumpen ändå.

1. En Noctua NH-D15 kostar nästan 1000kr (1000kr för en metalklump och en fläkt?).
2. Du underhåller inte en AIO.
3. Eftersom fläktarna är en del av tornet så är livslängden rätt lika. Det tar många många år för vätskan i en AIO att dunsta bort.
4. Nä men däremot är tyngd och utrymme istället ett problem.

Då det finns AIO i många prisklasser ser jag ingen som helst anledning att köpa ett tornkylare när man kan få något bättre.
En AIO har också flertal funktioner beroende på vilken du köper men att kunna justera pumphastighet är gudomligt utöver fläkthastighet. Att kunna ha en högre pumphastighet som svalkar vätskan för att låta fläktarna inte snurra så snabbt.

Jag kollar på min Kraken X42 just nu där vätskan är 12c och pumpen är omöjlig att höra om man nu inte sätter örat klistrat mot den. Jag kan köra mina 2st Noctua fläktar på lägre hastighet på grund av det. Grymt nice.

Såg att du inte ens var den personen som jag först svarade på men aja.

Jag kan bara konstatera att vi har olika perspektiv. Om du inte gillar tornkylare är det helt okej. Det fantastiska med att bygga PC är att man får välja själv. Det betyder inte att vattenkylare är det enda rätta. När jag säger "luftkylare" så räknar jag även in mindre luftkylare, inte bara det finurliga beigefärgade vidundret som du nämner.

Men jag måste fråga, hur har du lyckats få ditt kylvatten till så lågt som 12 °C? En radiator med en fläkt kan omöjligen kyla vattnet till en temperatur som är kallare än omgivningen. Har du datorn i ett kylrum eller utomhus? Eller har du en "chiller" i loopen någonstans? Eller är det bara så kallt där din dator står?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag kan bara konstatera att vi har olika perspektiv. Om du inte gillar tornkylare är det helt okej. Det fantastiska med att bygga PC är att man får välja själv. Det betyder inte att vattenkylare är det enda rätta. När jag säger "luftkylare" så räknar jag även in mindre luftkylare, inte bara det finurliga beigefärgade vidundret som du nämner.

Men jag måste fråga, hur har du lyckats få ditt kylvatten till så lågt som 12 °C? En radiator med en fläkt kan omöjligen kyla vattnet till en temperatur som är kallare än omgivningen. Har du datorn i ett kylrum eller utomhus? Eller har du en "chiller" i loopen någonstans?

Har datorn i separat rum med direkt tillgång till luft från utsidan.
Den står inte utomhus men sidpanelen som i sig har en 200mm fläkt har direkt tillgång till frisk luft.

Så det är 1c ute just nu så rummet är lite mer än det på grund av datorn.

Skrivet av rodlake:

okej nu blev det lite väl mycket diskussion här haha men jag tror nästan vattenkylning låter bättre. Är ju dock en djungel för en som inte kan att hitta en bra cpu kylare.. Räcker det med en vattenkylare med en fläkt eller bör jag ha en 280mm? vad är att rekomendera? vill helst inte spendera för mycket heller, skulle väl säga en budget på max 1500, gärna billigare om så finns. räcker en kraken x42 bra till en 9700k?

kan tillägga att jag inte lär överklocka då jag är en noob

Kraken x42 är den mindre modellen så antingen sätter du en fläkt på insidan av radiatorn eller så kan du ha en fläkt på varje sida. Om du har plats för 280mm så är det inget negativt med det utan egentligen bara bättre. Då är det Kraken x62 istället vilket komiskt kostar 1550kr.

Jag har min x42 till en i9 9900K så självklart fungerar det underbart till din 9700K.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Har datorn i separat rum med direkt tillgång till luft från utsidan.
Den står inte utomhus men sidpanelen som i sig har en 200mm fläkt har direkt tillgång till frisk luft.

Så det är 1c ute just nu så rummet är lite mer än det på grund av datorn.

Lyxigt! Men det funkar inte riktigt lika bra på sommarn i alla fall kan jag tänka mig. Jag kan ju dock konstatera att det inte bara är helt korrekt att påstå att det är din AIO som fått ner temperaturen på ditt kylvatten så mycket.

Tror inte vi kommer något längre på den här diskussionen i alla fall. Kul att få höra om din setup i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Har datorn i separat rum med direkt tillgång till luft från utsidan.
Den står inte utomhus men sidpanelen som i sig har en 200mm fläkt har direkt tillgång till frisk luft.

Så det är 1c ute just nu så rummet är lite mer än det på grund av datorn.
Kraken x42 är den mindre modellen så antingen sätter du en fläkt på insidan av radiatorn eller så kan du ha en fläkt på varje sida. Om du har plats för 280mm så är det inget negativt med det utan egentligen bara bättre. Då är det Kraken x62 istället vilket komiskt kostar 1550kr.

Jag har min x42 till en i9 9900K så självklart fungerar det underbart till din 9700K.

kollade lite info och kan bli tight med ett 280, ett 240 var mer passande. Men du har inga som helst bekymmer med temp på din 9900k? överklockat något? vad har du för maxtemp när det peakar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag tror de flesta raka adaptrarna bara klarar 60 Hz. Aktiva kan klara högre men kostar mycket mer och är kanske inte helt stabila i vad de levererar.

Men det kanske finns nya versioner nu som är billigare och bättre, så rätta mig gärna om jag har fel.

Sorry fel av mig. Lite väl snabb i tanken :/
Är nog tyvärr billigare (nästan) att köpa en ny skärm än att leta efter en aktiv adapter som klarar 120Hz som max.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Skrivet av rodlake:

kollade lite info och kan bli tight med ett 280, ett 240 var mer passande. Men du har inga som helst bekymmer med temp på din 9900k? överklockat något? vad har du för maxtemp när det peakar?

Jag har alltså då x42 vilken är den minsta men däremot har jag 2st Noctua fläktar på varje sida.

Kör på 5Ghz med vcore på 1.25 och maxtemp när jag kör RealBench ligger runt 56c. Vid spelade är det mest runt 30/35.

Nu vet jag dock inte hur du har din dator, den kanske står i en bastu men förutom att jag har min dator i ett eget rum så är det ingen magiska trick så det är ju fortfarande kylaren som gör bra ifrån sig :).

Permalänk
Skrivet av Flibbertigibbet:

En pump har ingen chans att överrösta något annat i datorn, därför är dom "ljudlösa".
Skulle pumpen låta så sänker man hastigheten bara.
Ett torn används med fläktar och kommer låta mer än pumpen ändå.

1. En Noctua NH-D15 kostar nästan 1000kr (1000kr för en metalklump och en fläkt?).
2. Du underhåller inte en AIO.
3. Eftersom fläktarna är en del av tornet så är livslängden rätt lika. Det tar många många år för vätskan i en AIO att dunsta bort.
4. Nä men däremot är tyngd och utrymme istället ett problem.

Då det finns AIO i många prisklasser ser jag ingen som helst anledning att köpa ett tornkylare när man kan få något bättre.
En AIO har också flertal funktioner beroende på vilken du köper men att kunna justera pumphastighet är gudomligt utöver fläkthastighet. Att kunna ha en högre pumphastighet som svalkar vätskan för att låta fläktarna inte snurra så snabbt.

Jag kollar på min Kraken X42 just nu där vätskan är 12c och pumpen är omöjlig att höra om man nu inte sätter örat klistrat mot den. Jag kan köra mina 2st Noctua fläktar på lägre hastighet på grund av det. Grymt nice.

Såg att du inte ens var den personen som jag först svarade på men aja.

Då den dippar ner till 700-750 någorlunda regelbundet, och kostar i vanliga fall ett hårstrå över 800 så skulle jag nog helt enkelt påstå att du har helt fel om priset. Vissa betalar över 5000 kr för en bit kisel om en noctua kylare är en metallklump. En aio är en metallklump med två gummislangar och en akvariepump som kostar dubbelt upp mot den bästa luftkylaren. Ofta är inte fläktarna aio särskilt bra så då tillkommer det dessutom >500 kr.

Men i Noctuas fall är det inte bara fläktarna och kvaliten på kylaren du betalar för. De har fantastisk support och bjuder inte bara på enskilda delar som behöver ersättas i otroligt lång tid, de bjuder även på anfästningsanordningar när det kommer nya cpu:er. Och allt detta och man behöver inte ens betala porto.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.