Permalänk
Skrivet av Conditioned:

Då den dippar ner till 700-750 någorlunda regelbundet, och kostar i vanliga fall ett hårstrå över 800 så skulle jag nog helt enkelt påstå att du har helt fel om priset. Vissa betalar över 5000 kr för en bit kisel om en noctua kylare är en metallklump. En aio är en metallklump med två gummislangar och en akvariepump som kostar dubbelt upp mot den bästa luftkylaren. Ofta är inte fläktarna aio särskilt bra så då tillkommer det dessutom >500 kr.

Men i Noctuas fall är det inte bara fläktarna och kvaliten på kylaren du betalar för. De har fantastisk support och bjuder inte bara på enskilda delar som behöver ersättas i otroligt lång tid, de bjuder även på anfästningsanordningar när det kommer nya cpu:er. Och allt detta och man behöver inte ens betala porto.

Jag kollade Inet.se sekunden innan jag skrev och där kostar den 950kr just nu och även på prisjakt.

En x42 kostar just nu 1175kr. 950kr för Noctuas bästa torn vs NXZT Kraken X42 för 1175 och då får man med NXZT egna fläktar.

Skillnad på 225kr.

Vem säger att NXZT inte har bra support dom också?

Permalänk

Del.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Jag har alltså då x42 vilken är den minsta men däremot har jag 2st Noctua fläktar på varje sida.

Kör på 5Ghz med vcore på 1.25 och maxtemp när jag kör RealBench ligger runt 56c. Vid spelade är det mest runt 30/35.

Nu vet jag dock inte hur du har din dator, den kanske står i en bastu men förutom att jag har min dator i ett eget rum så är det ingen magiska trick så det är ju fortfarande kylaren som gör bra ifrån sig :).

Nja, det är väl inte magiskt alls, men du måste sätta datorns temperatur i relation till omgivningens temperatur. Om datorn tar in friskluft som är 1 °C, så kommer dina temperaturer att vara ungefär 20 grader lägre än en dator som står i ett rum som är 21 °C varmt. Skillnaden kanske inte blir fullt 20°C eftersom rummet i sig inte är lika kallt. Men om du är nyfiken kan du lätt ta reda på vad skillnaden blir genom att flytta på datorn. Det är därför alla seriösa recensioner av kylare och temperaturer även uppger vilken temperatur omgivningen har.

Med det sagt, har du så klart bra temperaturer nu, och dina temperaturer skulle vara fortfarande bra om de var 20 °C högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodlake:

Tjenare, nyss byggt ihop min dator. Ett fractal design c chassi. Har ett gigabyte z390 gaming x, en i7 9700k och ett gigabyte 2070. Dum som jag var kollade jag inte saker i förväg och min skärm är en Benq xl2411z, skärmen saknar displayport så kommer inte kunna använda mina 144hz pga det ej finns dvi-d på grafikkortet.. och verkar inte hitta någon billig lösning.

Från min erfarenhet kan du använda dig av hdmi för 144hz. Allt du behöver göra är en custom resolution i nvidia kontrollpanelen som innehåller den refreshraten. Det fungerade på min skärm som har hdmi 1.4 till mitt gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag lovar att AIO-pumpar inte är ljudlösa. Det upptäcker du om du faktiskt ställer ner dina fläktar så att din dator inte låter som en värmefläkt och faktiskt försöker få till en tyst installation. Med det sagt så har du rätt i att under drift är inte pumpljudet i en AIO direkt det som låter mest.

Annars finns det gott om plus för luftkylare.

1. De är billigare för samma kylprestanda.
2. De är helt underhållsfria, till skillnad från en AIO som innehåller vatten, som trots vad tillverkaren vill få dig att tro, ändå är något som måste fixas till lite då och då.
3. De har längre livslängd än en AIO. Obegränsad livslängd skulle jag nog nästan till och med våga säga. Fläktarna får man ju byta ut kanske, men eftersom du envisas med att kalla det för "metallklump" så räknar jag inte med själva fläktarna. (Som dessutom, som sagt är nästan exakt samma som på en AIO...)
4. Det finns absolut inget risk för vattenläckage, och därmed ingen risk för följdskador från ett vattenläckage på komponenter.

Med det sagt så finns det ju så klart minus med luftkylare också. Det jag vill få sagt är att både AIO och luftkylare är bra lösningar för att kyla en dator på olika sätt, och vad man väljer beror på vilka egenskaper man värdesätter.

Har haft AIO länge, men vad menar du med att man måste fixa till då och då? Har en AIO som har gått i arv till grabben, Den funkar fint än efter 4 år. Behöver man byta vatten menar du?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 3 XL Ambience Pro | Intel i9 14900KF
Arctic Liquid Freezer III Pro 360
ASUS ROG Strix Z790-E Gaming WIFI II | ASUS ROG Astral RTX 5080 OC
Corsair Vengance DDR5 7000 MHz 2x16 GB | Samsung 990 Pro 1TB
ASUS 27" ROG Strix XG27UCG | Phanteks AMP GH 1200W Platinum

Permalänk

Jag har alltså då x42 vilken är den minsta men däremot har jag 2st Noctua fläktar på varje sida.

Kör på 5Ghz med vcore på 1.25 och maxtemp när jag kör RealBench ligger runt 56c. Vid spelade är det mest runt 30/35.

Nu vet jag dock inte hur du har din dator, den kanske står i en bastu men förutom att jag har min dator i ett eget rum så är det ingen magiska trick så det är ju fortfarande kylaren som gör bra ifrån sig :).

Aldrig provat realbench men testade nu. 80c. Men jag kör min cpu på -15 mV offset, vilket motsvarar 1.344 V vid load. Du sade att det var -1. Jag har 20c, så det motsvarar 77c för dig. Beroende vilka fläktar du har på din kylare har du betalat mer än dubbelt så mycket som jag, för ~samma temp. Skulle vara intressant att se vad du får för temp i 20c och om, och isf hur mycket, det skulle påverka stabiliteten vid 1.25. Det är ju en ovanligt låg vcore för en 9x00 cpu. Och värme kan öka exponentiellt när den omgivande luftens temperatur skiftar.

Jag har inga problem med AIO. Jag var nära att skaffa en swiftech ett tag, inte så mycket för tempen, för den skulle inte skilja sig åt anmärkningsvärt, utan för att sänka ljudet. Men att fnysa åt luftkylare för att det är 2019 är ju bara dumt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

Aldrig provat realbench men testade nu. 80c. Men jag kör min cpu på -15 mV offset, vilket motsvarar 1.344 V vid load. Du sade att det var -1. Jag har 20c, så det motsvarar 77c för dig. Beroende vilka fläktar du har på din kylare har du betalat mer än dubbelt så mycket som jag, för ~samma temp. Skulle vara intressant att se vad du får för temp i 20c och om, och isf hur mycket, det skulle påverka stabiliteten vid 1.25. Det är ju en ovanligt låg vcore för en 9x00 cpu. Och värme kan öka exponentiellt när den omgivande luftens temperatur skiftar.

Jag har inga problem med AIO. Jag var nära att skaffa en swiftech ett tag, inte så mycket för tempen, för den skulle inte skilja sig åt anmärkningsvärt, utan för att sänka ljudet. Men att fnysa åt luftkylare för att det är 2019 är ju bara dumt.

Vad du betalade för din kylare på rea är inte relevant. Det är vad den kostar vid icke rea som man får jämföra.
Den kostar nu 950kr medan x42 kostar 1175kr.

Vet inte vad resten du babblar om handlar om. -1? 20c hit och dit.

Vad gärna tydligare.

Permalänk

Vad du betalade för din kylare på rea är inte relevant. Det är vad den kostar vid icke rea som man får jämföra.
Den kostar nu 950kr medan x42 kostar 1175kr.

Vet inte vad resten du babblar om handlar om. -1? 20c hit och dit.

Vad gärna tydligare.

Så du väljer alltså inet-priset för noctuan men prisjakt-priset för x42:an? Det representerar väl ganska väl hur du argumenterat för din poäng hela tiden. Men du kör den med fläktar för runt tusenlappen.

Det jag menar med -1 är att 77c är vad din temp antagligen är om du kör realbench i ett rum som är 20c. Alltså 3c lägre än mig, men med betydligt lägre vcore. Men den här diskussionen är över för min del.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

Så du väljer alltså inet-priset för noctuan men prisjakt-priset för x42:an? Det representerar väl ganska väl hur du argumenterat för din poäng hela tiden. Men du kör den med fläktar för runt tusenlappen.

Det jag menar med -1 är att 77c är vad din temp antagligen är om du kör realbench i ett rum som är 20c. Alltså 3c lägre än mig, men med betydligt lägre vcore. Men den här diskussionen är över för min del.

Fast den kostar runt samma om man kollar prisjakt. Det skiljer några kronor mellan.

Fläktar för 1000kr? Nej, 200kr.

Okej, men nu har jag inte datorn i ett 20c rum så du kan spekulera hur mycket du vill.

Jag anser fortfarande att AIO är överlägset och att metalklumpar är stenålder.

Permalänk
Avstängd

@rodlake:
Du har inte för dålig kylning av din CPU.
Den du har är byggd för att jobba i temperatur intervallet 0 -100c. Dvs temperaturer upp till 100c är ok. Vid 100 c börjar den att "stänga av" Trottla för att vid 105 stanna. Dvs den tar ingen skada vid temperaturer under 105c och har full frekvens upp till 100c.
Du behöver alltså INTE bättre kylning. Om du ska överklocka blir det annorlunda men kör du på fabriks inställningar är 87 c inget som helst problem. Livslängden blir kortare om den ständigt är +90C kanske bara 20 år i stället för 40 men det kanske du kan leva med.

Sedan så för att förhålla sig till din kylning måste man veta två saker. Temperaturen där datorn står och temperaturen i lådan.
Jag har 21c där datorn står och 28c inne i lådan. Detta med två 120 mm fläktar (en in, en ut) plus luftflödet som nätdelen ger.
Fläktarna snurrar på 1000 v/min och mitt TDP är 113w (alltså aktuell effektförbrukning på cpu) 20w mer en max på din cpu.
Cpu kyls av en luftkylare med två fläktar 120 mm och snurrar i 1200 v/min och cpu temp är ca 70c.

Det första du bör kolla om du har höga temperaturer (det har du inte) är om alla fläktar blåser åt samma håll. (även nätdelen)
Vanligen från front in till lådan där cpu fläkten bör ha en riktning på luftströmmen i riktningen från front till baksida och på baksidan en fläkt som drar ut luft. Dvs alla fläktar ska ge ett flöde i samma riktning för att inte motverka varandra.

En fläkt som denna
https://www.inet.se/produkt/5320545/arctic-cooling-freezer-33...
Klarar cpu kylningen mer än väl om luftflöden samarbetar.

Här har du data på din CPU där temperatur data finns med.
https://en.wikichip.org/wiki/intel/core_i7/i7-9700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Metallklumpen (kylflänsen) låter ingenting. Själva fläkten låter, ja, men det är ju varken mer eller mindre än motsvarande radiatorfläktar? På en AIO får du också pumpljud, vilket du inte får i en luftkylare.

Det finns så klart bra argument för en AIO, bl.a. lättare att installera, snyggare (subjektivt), eller bättre kylprestanda för storleken, men att vattenkylning är tystare är inget argument för. Snarare tvärtom.

Jag förstår vad du menar men för mig har det alltid varit så att det känns tystare med en AIO i och med bättre värmefördelning så fläktarna kan gå på lägre varv vilket känns som att det blivit tystare av. Kan förstås inte svära på vad som är rätt eller inte men det är väl hur jag reflekterat över när jag testat de olika varianterna.

Permalänk
Avstängd

@AfterShock:
Ofta får man ju med AIO en eller två fläktar till i chassit vilket i ökar luftflödet och man kan sänka varvtalet på fläktarna och dom blir tystare. Rent generellt är valet mellan luft eller AIO mest en fråga om en hobby och ett intresse. Rent sakligt finns egentliga inga fördelar med AIO utom i fallet med extrem överklockning eller mycket hög TDP (150+).
Luftkylare fungerar utmärkt och har en rad fördelar, billiga, driftsäkra, underhållsfria. AIO .. en hobby och kanske snyggt.. men mer för att det går använda mer än att det innebär egentliga fördelar.
Jag i sitter i ett rum med två datorer, en med traditionell luftkylare, en med AIO. Den med luftkylare har mycket högre värme från cpu än den med AIO.. den med luftkylare är konstant svalare. Så inte ens vad gäller kylningen glänser AIO alltid. Så enkelt är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

@rodlake:
Du har inte för dålig kylning av din CPU.
Den du har är byggd för att jobba i temperatur intervallet 0 -100c. Dvs temperaturer upp till 100c är ok. Vid 100 c börjar den att "stänga av" Trottla för att vid 105 stanna. Dvs den tar ingen skada vid temperaturer under 105c och har full frekvens upp till 100c.
Du behöver alltså INTE bättre kylning. Om du ska överklocka blir det annorlunda men kör du på fabriks inställningar är 87 c inget som helst problem. Livslängden blir kortare om den ständigt är +90C kanske bara 20 år i stället för 40 men det kanske du kan leva med.

Sedan så för att förhålla sig till din kylning måste man veta två saker. Temperaturen där datorn står och temperaturen i lådan.
Jag har 21c där datorn står och 28c inne i lådan. Detta med två 120 mm fläktar (en in, en ut) plus luftflödet som nätdelen ger.
Fläktarna snurrar på 1000 v/min och mitt TDP är 113w (alltså aktuell effektförbrukning på cpu) 20w mer en max på din cpu.
Cpu kyls av en luftkylare med två fläktar 120 mm och snurrar i 1200 v/min och cpu temp är ca 70c.

Det första du bör kolla om du har höga temperaturer (det har du inte) är om alla fläktar blåser åt samma håll. (även nätdelen)
Vanligen från front in till lådan där cpu fläkten bör ha en riktning på luftströmmen i riktningen från front till baksida och på baksidan en fläkt som drar ut luft. Dvs alla fläktar ska ge ett flöde i samma riktning för att inte motverka varandra.

En fläkt som denna
https://www.inet.se/produkt/5320545/arctic-cooling-freezer-33...
Klarar cpu kylningen mer än väl om luftflöden samarbetar.

Här har du data på din CPU där temperatur data finns med.
https://en.wikichip.org/wiki/intel/core_i7/i7-9700k

Uppskattar hjälpen!
Haft uppe en core i 95 när jag spelar apex legends, i Idle ligger grafikkortet på typ 30-35 idle och samma med processorn. Inne i själva lådan har jag ännu inte kollat men har väl någorlunda luftflöde. 3 fläktar just nu, väntar på skarvkablar till fläktarna då jag har 5st men 3 kontakter i moderkortet. En 140mm intag i fronten och 1 120mm utblås längst bak i chassit högst upp. Samt en till 120mm utblås på ovansidan längst bak. (Fractal design define s utan glas) så luftflödet är väl helt okej antar jag. Men får väl helt enkelt bara hålla lite koll och se hur den mår och om den håller sig under hundra alltid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rodlake:

Uppskattar hjälpen!
Haft uppe en core i 95 när jag spelar apex legends, i Idle ligger grafikkortet på typ 30-35 idle och samma med processorn. Inne i själva lådan har jag ännu inte kollat men har väl någorlunda luftflöde. 3 fläktar just nu, väntar på skarvkablar till fläktarna då jag har 5st men 3 kontakter i moderkortet. En 140mm intag i fronten och 1 120mm utblås längst bak i chassit högst upp. Samt en till 120mm utblås på ovansidan längst bak. (Fractal design define s utan glas) så luftflödet är väl helt okej antar jag. Men får väl helt enkelt bara hålla lite koll och se hur den mår och om den håller sig under hundra alltid

Skickades från m.sweclockers.com

Det är rätt nasty temp endast av spel. Även vid stresstest är en önskad max temp 70-75.

Du ska INTE nöja dig med den tempen utan du bör absolut försöka hitta en lösning.

9700K har en jtemp på 100c och du säger att du ligger på 95c. Det ger inte mycket utrymme till något.

Permalänk
Avstängd

@rodlake:
Här är en länk till en test av din kylare. Den ger ett delta på 38C med en Intel® Core™ i7-920 som har ett tdp på 130w. Dvs en mycket varmare cpu en din. Din bör ha mindre delta då den inte ger lika mycket värme.
Delta.. temperaturökning mätt som luftens temperatur runt cpu och cpu;s temperatur.
https://www.vortez.net/articles_pages/cooler_master_hyper_tx3...

Data indikerar att något är fel. Dvs temperaturökningen är större en den borde vara hänsyn tagen till cpu och använd kylare.
Sitter den rätt med kylpasta? "Rätt" innebär helt rakt med jämt tryck och med ett mycket tunt lager kylpasta.
Fungerar varvtals regleringen som den ska på fläkten? Dvs går fläkten upp på maxvarv när den blir varm?
Blåser ALLA fläktar i samma riktning. Monteringen av alla fläktar ska så vara så att dom flyttar luften åt samma håll.

Det är ju en rätt högvarvig fläkt på den så vid värme bör den låta en del.. men bäst är det om du läser av varvtalet med ett program som CPUID HWMonitor.