Jag lovar att AIO-pumpar inte är ljudlösa. Det upptäcker du om du faktiskt ställer ner dina fläktar så att din dator inte låter som en värmefläkt och faktiskt försöker få till en tyst installation. Med det sagt så har du rätt i att under drift är inte pumpljudet i en AIO direkt det som låter mest.
Annars finns det gott om plus för luftkylare.
1. De är billigare för samma kylprestanda.
2. De är helt underhållsfria, till skillnad från en AIO som innehåller vatten, som trots vad tillverkaren vill få dig att tro, ändå är något som måste fixas till lite då och då.
3. De har längre livslängd än en AIO. Obegränsad livslängd skulle jag nog nästan till och med våga säga. Fläktarna får man ju byta ut kanske, men eftersom du envisas med att kalla det för "metallklump" så räknar jag inte med själva fläktarna. (Som dessutom, som sagt är nästan exakt samma som på en AIO...)
4. Det finns absolut inget risk för vattenläckage, och därmed ingen risk för följdskador från ett vattenläckage på komponenter.
Med det sagt så finns det ju så klart minus med luftkylare också. Det jag vill få sagt är att både AIO och luftkylare är bra lösningar för att kyla en dator på olika sätt, och vad man väljer beror på vilka egenskaper man värdesätter.