Högtalare: Logitech Z906 eller Andersson PYB-5000?

Permalänk

Högtalare: Logitech Z906 eller Andersson PYB-5000?

Hej jag har en fråga. Den är om detta högtalare/Logitech z906 är bättre än två Andersson pyb-5000.

Här är länken till Logitech systemet: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hogtalare/datorhogt...

Och här är Andersson pyb-5000: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hogtalare/bluetooth...

Min fråg aär vilken som ger bäst bas och liskom ljud. Är inte sugen på att titta på så jätte mycket film med 5.1 systemet då det kiommer andvändas till musik och ba mest! Glöm inte att jag menade två Andersson pyb-5000 party högtalare ;).

Förtydligade rubriken från "Behöver råd om vilken som är bäst av dessa!"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Jag hade utan tvekan kört på Logitech-systemet av de två.
Det systemet är, och har varit populärt och välomtyckt väldigt länge.
Andersson's produkter är jag i regel lite skeptisk till, då dom trycker ut massa produkter i de flesta olika kategorier, med tveksam kvalitét. Visst, finns säkert Andersson-produkter som är okej. Men det är ett märke som iallafall jag håller mig borta från.
Logitech har ju funnits i gejmet länge, så kvalitétsmässigt känns det som ett säkrare kort

Men om du ska ha högtalarna för att lyssna på musik finns det bättre ämnade 2.0 eller 2.1 system, jag har tyvärr inte tid att länka något till dig just nu. Men kan försöka hinna med det senare idag om ingen annan hinner före mig!

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk

Det är ju två helt olika sorters högtalare!
Vad är det du vill ha måste ju frågan bli?

Vill du ha stora partyhögtalare köper du såklart pa-högtalare, gärna begagnade. Ska det vara musiklyssning i ett mindre rum går du givetvis på ett par vanliga golvhögtalare eller stativare.

Låt dig inte luras av det sitter nå jäkla lampor i högtalarna!
Måste det handlas på just NetOnNet?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Ok

Ja mitt rum är ju bara 11 kvadrat så det blir nog logitech systemet och netonnet hade det bläilligaste Andersson pyb5000 högtalare enligt prisjakt. Tack för hjälpen ännu en gång bjorn😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TICC-LEGION:

Ja mitt rum är ju bara 11 kvadrat så det blir nog logitech systemet och netonnet hade det bläilligaste Andersson pyb5000 högtalare enligt prisjakt. Tack för hjälpen ännu en gång bjorn😁

Skickades från m.sweclockers.com

Om det står mellan dom hade jag också valt logitechsystemet.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

En fråga!

@bjorn_m_eriksson: är det bättre ljud och bas?

Permalänk
Skrivet av TICC-LEGION:

@bjorn_m_eriksson: är det bättre ljud och bas?

Har svårt att svara på det då jag inte använt något av dom. Jag skrev att jag hade valt z906 eftersom det verkar lämpligare.

Dom stora högtalarna låter antagligen högre och har mer bas, men om det låter mer och bättre? Njae..

Logitechsystemet har förmodligen djupare bas, men som jag brukar nämna ibland så är det inte alltid man behöver så djup bas. Hellre bra kvalitet.

Problemet med att jämföra dessa modeller är att det är helt olika högtalare. Helt olika syften.
Du måste ju ha någon form av målsättning, och det jag kan ana är att dom kommer stå på ditt rum och så är det bra med det. Skulle det däremot vara så att du skulle ta med dom till en kompis, en fest eller kanske något källargym, ja då är ju en portabel högtalare bättre.
Men jag skulle nog ändå inte rekommendera ett par av Andersons partyhögtalare.
ElectroVoice verkar ha en variant av zlx12p med Bluetooth nu, hade i så fall gått på den. Men bara en!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Tack

Oki tack så mycket. Tänkte ha logitech systemet på skriv bordet och suben på golvet. Ska checka in den där högtalaren du skrev

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TICC-LEGION:

Oki tack så mycket. Tänkte ha logitech systemet på skriv bordet och suben på golvet. Ska checka in den där högtalaren du skrev

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska ha prylarna på skrivbordet behöver du inte kolla på zlx. Läs igen! - jag syftar på att det är helt olika högtalare med olika syften.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Det spelar ingen roll

Jag menade logitech systemet det zlx 15p högtalaren har jag tänkt mig på ett annat stället. Men blir det mer ljud/bas men ev zlx 15p elle logitech. Den andra EV högtalaren har ju 15 tums och ja. Den borde ge mer tryck elle?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hallå!

Ska man ha ev zxl 15p till musik och bas eller är det till instrument sjungande och sånt? Eller kan man änvända till musik elle sånt. Vad är den gjord för alltså

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade i stället köpt nåt som låter bra...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade i stället köpt nåt som låter bra...

Samma här, men för det priset och om han nu väljer mellan dem hade jag valt Logitech. Själv kör jag 2.0 (Klipsch RP-15M) vid datorn och jag tycker de låter bra. Fick dem för 3500 dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ska du inte använda systemet för spel eller film så ska du definitivt inte skaffa 5.1, speciellt inte ett så där billigt ett. Ska du ha en ren partyhögtalare så skulle jag rekommendera att köpa begagnade frontar och en bas istället tillsammans med en förstärkare. Det ger betydligt bättre ljud, och högtalare åldras väl.

Ska du ha ett system till skrivbordet, men som ändå ger bra tryck och samtidigt bryr dig om kvaliten så skulle jag köra på ett prisvärt par med aktiva högtalare, som Argon Alto 4 eller 5:

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

Runt Black Friday och liknande har Alto 4 sålt för under 2000kr.

Audio Pro T14 är också bra: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=audio%20t14&p=3219327

Edit: Om du vill kan du sen koppla ihop dessa med några högtalare till för 5.1, eller så kan du sätta till en separat bas för lite mera tryck. Aktiva högtalare har strömförsörjningen inbyggd, och behöver ingen förstärkare. Hittar du en billig förstärkare kan det löna sig att köpa separata högtalare.

Överlag med högtalare så kan det löna sig att köpa begagnat.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

oki

Okej men det blir nog inte mycket tryckt med dom där alto 4-5 högtalarna elle? Jag menade typ party högtalare eller sånt.
Skulle inte lenco pmx 300 som har 250 watt rms och två 10 tum bas element funka eller är det inte någon kvalite.

Permalänk
Medlem

Frågan är om du vill ha BRA ljud, eller om du vill ha bra "tryck" som du kallar det?
Allt för många tror att högt ljud, extrem överdriven bas är lika med BRA ljud.
Vilket är så långt ifrån sanningen man kan komma.
Alto-högtalarna kommer leverera milvis bättre ljudkvalitét än de systemen du själv har länkat.
Men sen är ju frågan som sagt vad du är ute efter, genuint och verklighetstroget, klart och fint ljud?
Eller överdriven bas med hög ljudvolym?

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Okej men det blir nog inte mycket tryckt med dom där alto 4-5 högtalarna elle? Jag menade typ party högtalare eller sånt.
Skulle inte lenco pmx 300 som har 250 watt rms och två 10 tum bas element funka eller är det inte någon kvalite.

Ska du ha partyhögtalare ska du inte räkna med att det blir trevligt att använda dem till vardags. Du kan få system som funkar för både och, men inte nära din prisklass.

Fundera på vad du vill ha. Du kan då bra ljud för 2000-3000kr, men inte högtalare som gör allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av TICC-LEGION:

Ska man ha ev zxl 15p till musik och bas eller är det till instrument sjungande och sånt? Eller kan man änvända till musik elle sånt. Vad är den gjord för alltså

Den kommer spela upp det du kopplar den till. Men observera, det finns en modell med Bluetooth, det är den jag tänker kan funka för dig som partyhögtalare.

Men, @Ticc-Legion, tänker du skaffa två olika högtalarsystem eller? Det är precis som att vi pratar om det här i tråden.

För jag menar, inte fasen tar man med sig ett 5.1-system med kablar och allt om man ska spela musik på en fest.. Och inte ställer man väl upp en eller två st pa-högtalare på skrivbordet för att surfa på YouTube?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Oj

Nej det kanske man inte ska😁 Men om ni vet vad detta subwoofer är skulle ni rekommendera denna med två fråntar🤨
https://cdbilradio.se/hemma/ljud-och-bild-hemma/hogtalare/sub...

och med dessa fråntar
https://cdbilradio.se/hemma/ljud-och-bild-hemma/hogtalare/gol...
ref_lp=prisjakt&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc

med kanske denna mid?
https://cdbilradio.se/hemma/ljud-och-bild-hemma/hogtalare/cen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Nej det kanske man inte ska😁 Men om ni vet vad detta subwoofer är skulle ni rekommendera denna med två fråntar🤨
https://cdbilradio.se/hemma/ljud-och-bild-hemma/hogtalare/sub...

och med dessa fråntar
https://cdbilradio.se/hemma/ljud-och-bild-hemma/hogtalare/gol...
ref_lp=prisjakt&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc

med kanske denna mid?
https://cdbilradio.se/hemma/ljud-och-bild-hemma/hogtalare/cen...

Skickades från m.sweclockers.com

3.1 är ju lite udda men men men vad ska du driva det med ?
Det heter dessutom centerhögtalare och inte mid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

3.1 är ju lite udda men men men vad ska du driva det med ?
Det heter dessutom centerhögtalare och inte mid.

Jag håller med. Centerhögtalaren används ofta för dialog i filmer, så om du ska ha dem för musik kommer den högtalaren antagligen att lämna oanvänd. Tänker du köpa en center så är det också värt att spendera en tusenlapp eller två till på två stycken satelliter (bakhögtalare) så att du får ordentligt surround.

Men nu pratar vi om en annorlunda konfiguration. Högtalarna går på 5 500 kr, och dessutom ska du i så fall ha en förstärkare på minst 2500-3000kr till. För de summorna får du nog ett ljudsystem som duger till både vardagsmusik och fest. Jag skulle rekommendera märken som Audio Pro, XTZ, Dynavoice och Argon. De hittas till olika priser och konfigurationer.

Ska du alltså ha systemet för fester i rummet på 11kvm, eller har du någon större festlokal du behöver dem till? För om vi pratar om 11kvm så får du tillräckligt med ljud ur ett par okej golvhögtalare för att ge alla i rummet tinnitus.

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/golvhogtalare/argon-alto...

Om jag vore du skulle jag köpa en 5.1 förstärkare, ett par såna där (eller liknande) frontar, och sedan bygga ut efter hand. Det verkar som att du inte är säker på vad du vill ha, och med det där får du bra ljud i 2.0, som du sen kan bygga ut till surround och med separat bas.

Och om du hittar något begagnat kan det vara mycket prisvärt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Men

Subwoofern är ju aktiv då går det väl att koppla in i den bara elle? Den har ju hål där bak på den så det går att få fler

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Subwoofern är ju aktiv då går det väl att koppla in i den bara elle? Den har ju hål där bak på den så det går att få fler

Skickades från m.sweclockers.com

Den är aktiv, men behöver ändå en förstärkare. Receiverns (förstärkarens) uppgift är då att skicka rätt signaler till subwoofern. Du kan alltså inte heller koppla in några andra högtalare i den.

Ska du ha en separat bas behöver du alltså

- Förstärkare (t.ex. 5.1)
- Högtalare (t.ex. 2 golvhögtalare)
- Bas
- (för 5.1 även två satelliter och en center)

Aktiva 2.0 högtalare behöver bara ljud in via t.ex. bluetooth, optisk sladd eller vanlig ljudkabel (3,5mm).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

hitta

skulle nån kunna hitta en 5.2 förstärkare till mig för ett bra pris inte mer än 3k då. Skulle varit nice, och skulle ni då rekomendrera två av system one w15 subwooferna till systemet elle är dom bullshit? :0

Permalänk

detta då?

https://www.blocket.se/alvsborg/Canton_ergo_91_DC_samt_Yamaha...
är detta bra förtärkare samt canton frontar med nio inch och 170w rms
.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TICC-LEGION:

skulle nån kunna hitta en 5.2 förstärkare till mig för ett bra pris inte mer än 3k då. Skulle varit nice, och skulle ni då rekomendrera två av system one w15 subwooferna till systemet elle är dom bullshit? :0

5.2 är också tämligen ovanligt, vill du hålla på med ovanliga format så får du nog dela upp anläggningen mera tex genom att ha separata filter/dsper och slutsteg som du matar med en surrounddekoder.
Jag förstår dock inte vad vitsen skulle vara då du har ett så litet rum och låg budget, jag tycker du ska satsa på att bra stereosystem som du sedan kan bygga ut till 4.0 om du vill ha surround, detta system kan du sedan bygga vidare på när du skaffar ett bättre rum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av TICC-LEGION:

https://www.blocket.se/alvsborg/Canton_ergo_91_DC_samt_Yamaha...
är detta bra förtärkare samt canton frontar med nio inch och 170w rms
.

Bra högtalare, men förstärkaren saknar hdmi så du vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

rekomenderar ni?

Vad ska jag satsa på? jag vill ha bass och ljud! på kanske 3500 kr i budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Vad ska jag satsa på? jag vill ha bass och ljud! på kanske 3500 kr i budget.

För den budgeten och de kraven tycker jag att du ska söka efter något begagnat. Sök på blocket efter en förstärkare och två rediga golvhögtalare. Är de bra kvalitet låter de bra fast de är 10 år gamla eller äldre.

Vikten gör säkert att du vill hitta något på nära avstånd.

Om du ska köpa nytt rekommenderar jag verkligen att antingen köpa aktiva 2.0 eller att du sparar lite mera. Ett bra system behöver i så fall en förstärkare, vilket kommer att kosta minst 2500kr, och då lämnar inte mycket för högtalare och bas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Jag har en kompis pappa som ska säljs en förstärkare till mig för 400kr så det är fixat.

Skickades från m.sweclockers.com