Permalänk
Medlem

Hur många RPM tycker du jag ska ha?

Hejsan! Just nu så kör jag med en Ryzen 5 2600X och ett GTX 1080 Seahawk. Det funkar fin fint men det ända problemet är att min dator låter som en flygplats. De fläktarna som låter mest är dom i taket på chassit som sitter på 2400 RPM och brukar låta runt 37 DB. De två är Corsair ML120 Pro LED. Tänkte spara lite pengar så använde stock kylaren som kom med processorn (Wraith Stealth). Tänkte också överclocka processorn till ungefär 4 ghz eftersom jag vill gärna köra ganska tunga spel på höga settings. Så vet någon hur mycket jag ska sänka mina ML120's till utan att processorn ska bli allt för varm?

Permalänk
Medlem

Pröva? inte direkt svårare än så.

Corsairs ML fläktar är dock ganska sunkiga överlag, bytte mina som lät som jetmotor modell mindre emot några NF-A14 som flyttar betydligt mycket mer luft och är mycket tyastare.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

koppla fläktarna till en molex kontakt. minus på röda kabeln och plus på gula kabeln så går dom på 7 volt = tystare och sämre kylning men värt det enligt mig. vill du köra på 5 volt så kopplar du plus på röda kabeln och minus på valfri svart kabel. vissa fläktar orkar inte starta på så låg volt så kolla att dom gör det innan du stänger igen chassit så du inte ser dom.
vill du inte pilla med kablar så kan du köpa någon form av fan mate dit du kopplar dina fläktar och kan styra dom.

svårt att veta hur varm din cpu kommer bli innan du testat, har du fått ett bra exemplar så behöver du nog inte röra volten alls och då kommer tempen hålla sig ungefär där den är nu.

annars är x processorerna bra på att hålla hög klock direkt från fabrik, speciellt om kylningen är bra. så du kan investera i en billigare kylare vore inte helt fel även om stock kylaren är rätt bra för att vara en stock kylare.

edit: Cooler Master Hyper 212 Evo är en relativt billig och bra kylare för enklare överklockning.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv

Men i taket på chassit är det väl bara utblås då behövs ju inte en massa rpm för det? Eller fläktar över huvud taget EGENTLIGEN. Större risk att det blir negativt lufttryck inne i spelelådan då. Sänk som fasen eller kör bara öppet där uppe utan fläktar bara ett tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på att inte bara cpu som behöver kylning. Moderkortet vill oxå ha lite rörelse. Speciellt VRM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Jag kör mina ML upp till 1200 RPM men då ska det vara varmt i lådan, annars ligger de och puttrar på 300-800. Tycker inte alls att de är varken dåliga eller tysta, SP-fläktarna däremot låter som hårföner så de kör jag så lågt det går.
Som sagt, det är bara att testa dig fram till hur lågt du kan gå och fortfarande ha okej temperaturer.

(Råkade stänga av den ena fläkten när jag skulle markera den, de kör på samma kurva egentligen)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@ZaInT: Tack så mycket av svaret och jag kommer nog testa lite samt ta reda på mer info osv.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför bry sig om varvtalet? Ställ in maxtemp i fläktkontrollern i stället och låt den sköta varvtalet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseFTW:

Tänkte spara lite pengar så använde stock kylaren som kom med processorn (Wraith Stealth). Tänkte också överclocka processorn till ungefär 4 ghz eftersom jag vill gärna köra ganska tunga spel på höga settings. Så vet någon hur mycket jag ska sänka mina ML120's till utan att processorn ska bli allt för varm?

Överklocka inte din processor.

Delvis är kylaren som följer med inte riktigt avsedd för överklockning och kommer därför leda till höga temperaturer alt. väldigt hög ljudnivå. Därtill så kan en överklockning faktiskt göra så att du får sämre FPS - eftersom du kommer få en lägre högsta frekvsens (vid manuell överklockning slutar XFR och Precision Boost fungera).

Läs om XFR och Precision Boost i guiden nedanför:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1517274-amd-zen-zen-ov...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.