Anno 1800, officiell/allmän tråd

Permalänk
Medlem

@Zicsoen: Jag brände av närmare 20 timmar i helgen (mer än vad jag spelat totalt i år). Tills det jag märkte att det var begränsat då minskade suget lite för att spela just då (ville ju ha fler grejer). Men speciellt i sig kändes väldigt bra än lite knepigt trade system att lära sig för att flytta goods men kanske bara en annan som är lite dålig. Men jag är störtnöjd och betan har gjort att jag tänker köpa spelet inom en snar framtid iallfall! Och ja det kändes igen från 2070 men tycker detta är roligare på alla plan och en roligare tid imo

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Zicsoen: Jag brände av närmare 20 timmar i helgen (mer än vad jag spelat totalt i år). Tills det jag märkte att det var begränsat då minskade suget lite för att spela just då (ville ju ha fler grejer). Men speciellt i sig kändes väldigt bra än lite knepigt trade system att lära sig för att flytta goods men kanske bara en annan som är lite dålig. Men jag är störtnöjd och betan har gjort att jag tänker köpa spelet inom en snar framtid iallfall! Och ja det kändes igen från 2070 men tycker detta är roligare på alla plan och en roligare tid imo

Jag hann aldrig börja mecka med trade men helt klart trevligt i den mån jag gillade 2070 och förhoppningsvis är väl inte krigsdelen separerad från kartan numera? Kan väl tycka det är OK om man kan komma åt andra kartor och tvingas ladda däremellan men det var så tröttsamt i 2225 hur mycket hoppande det var fram och tillbaka hela tiden att man inte orkade till sist.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

@Zicsoen: Krigsdelen är ju i realtime på samma ställe så att säga som ex 2070. Lirade inte 2225 så kan inte svara på det dock. Var helt okej skifte mellan new och old world däremot, lite annan musik, färger osv så det var ett trevligt inslag. Men en annan som är väldigt seg och fixar att typ ha totalt 4-5 öar, helt plöstligt fördelat på 2 kontinenter det blir omfattande hjärnverksamhet tills man får allt att lira haha

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Såg att jag fått msil från Greenmangaming. Antar att det är om nyckeln till liret. Är bra hypad att få lira, någon med koll på när det låses upp imorrn?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Kunde hitta att det stod 03:00 utc på steam så runt 05:00 vår tid skulle jag gissa på

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Införskaffade mig Pioneer Edition, riktigt snygg var den!

Permalänk
Medlem

@Zyriak:

Damn, den var schysst!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Läst lite recensioner och tydligen ska både story mode och "Battle" mode vara sisådär men stadsbyggandet ska vara underbart. Längtar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd

Jag skall prova det så snart det går ned i pris.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Ninotramp: Battle är ju lite begränsat, några få fartyg det blir bredsida mot bredsida, flest kanoner vinner mer eller mindre så inte så taktisk mer än att du kommer med många skepp enligt mig. Story/kampanj har jag inte lirat så kan inte svara på det ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Hade visst 100 poäng på uplay så fick 20% på spelet, köpte det så blir kul att komma hem idag och lira!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

För er som vill titta på spelet så streamar SR P3 spel idag Anno 1800 på twitch 16:00.

https://www.twitch.tv/p3spel

Permalänk
Medlem

Spelat halva dagen och sakta börjat med min lilla stad.

Birdseye view: https://i.imgur.com/r9ilxyn.jpg

Kämpar nu med att försöka hålla igång en annan koloni... I Anno 2070 så blev man ju väldigt bortskämd och kunde ha en "produktions-ö" och en populations-ö, men nu måste man ju ha folk som kan jobba på alla öar, och man får blir lite mer kreativ med sina supply lines!

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Vackert! Du har ju faktiskt planerat din stad, brukar vara att det ser ut som ett bombnedslag när jag byggt ett tag.. Indeed, ger ett mervärde och ökar komplexiteten med att behöva folk på båda. Tänkte man kan flytta alla grejer som orskar föroreningar till en annan ö men då krävdes ju även det bra med arbetare..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Läst lite recensioner och tydligen ska både story mode och "Battle" mode vara sisådär men stadsbyggandet ska vara underbart. Längtar!

Skickades från m.sweclockers.com

Som vanligt och förväntat i ett Anno-spel. Tror inte många som spelar Anno lägger så stor vikt vid battle-delen dock. Mest något man kanske pysslar med för att få en liten hjärnpaus från alla optimeringar i byggandet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Som vanligt och förväntat i ett Anno-spel. Tror inte många som spelar Anno lägger så stor vikt vid battle-delen dock. Mest något man kanske pysslar med för att få en liten hjärnpaus från alla optimeringar i byggandet.

Håller med till 100%!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Btw till er som spelar, CTRL+SHIFT+R och beskåda street view av era skapelser, en liten påskis

Permalänk
Medlem

Nej nu orkar jag faktiskt inte bygga mer stugor... xD

Permalänk
Medlem

@Chromatic:

Herrejösses, behöver bra supply chain för att hålla den där staden i liv

Skämt åsido, galet, hur stor befolkning har du nu på varje nivå? ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Chromatic:

Herrejösses, behöver bra supply chain för att hålla den där staden i liv

Skämt åsido, galet, hur stor befolkning har du nu på varje nivå? ^^

Här är en screen som visar mina siffror.
Har bara två öar en så länge, jag en som jag döpte till Isle of Creation och denna, Paradise
Det går åt väldigt mycket sprit och kläder, men det är inte så svårt att möta dom behoven ändå!

Det gjorde gott att åka ner med cirka 30 Ship-of-the-Line till Wibbly och slå skiten ur han bara för att få käft på han ett tag + 6000 mer i inkomst xD Ligger stadigt på 26k+ och kan med lite tid köpa upp vilken NPC som helst
Kanske dags att börja kolla på "Den nya världen"? xD

Hur går det för dig? Vill ju också se lite screens och stats!

Permalänk
Medlem

Blev ca 10h i helgen, kändes väldigt bra. Kul att det gamla sättet att frakta varor är tillbaka, tyckte att det var för "dummyfierat" i Anno 2070. Lätt att förstå produktionskedjorna, bra att det var tydligt med hur lång tid produktionen tog.

Ska nog köpa spelet, det här känns definitivt roligare än Anno 2070!

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

@Chromatic:

Satan, jävla cash flow, vad kör du på för settings?

Kan dra lite screens när jag kommer hem från jobbet, på betan fick jag 2 mille innan jag slutade (ville ju ha t4 osv). Korv är fan det jobbigaste att få fram, man får ha skilda farmer på annan ö för att ön inte ska bli för oatraktiv och rom och bärs går ju som smör i solsken haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Chromatic:

Satan, jävla cash flow, vad kör du på för settings?

Kan dra lite screens när jag kommer hem från jobbet, på betan fick jag 2 mille innan jag slutade (ville ju ha t4 osv). Korv är fan det jobbigaste att få fram, man får ha skilda farmer på annan ö för att ön inte ska bli för oatraktiv och rom och bärs går ju som smör i solsken haha.

Kör på vanliga svårighetsgraden med tutorials på.

Jo jag stoppar korv som en galning och det är fan inte lätt xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Beginner: Kunde hitta att det stod 03:00 utc på steam så runt 05:00 vår tid skulle jag gissa på

Jag som var onödigt ivrig i min fundering. La in nyckeln i uplay igår morse.

Lirade ett litet tag idag ("lirade", det som kändes som en halvtimme blev tre timmar. Fråga inte mig hur det gick till!) Riktigt kul.

Mitt problem nu är att jag fattar inte hur jag ska få igång "Artisan"s. Antar att det har med miljö och omgivningar att göra. Kör kampanjen, vilket jag aldrig brukar göra i något spel men tänkte att första gången är första gången.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner:

Menar du hur du ska få tillgång till dem? Tror du behöver ha ett antal workers för att låsa upp nästa steg då kan du uppgradera dem till Artisan istället

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd

Var köper man spelet billigast?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Lul jag köpte deluxe versionen precis sen såg jag att jag redan hade köpt spelet den 26 januari.
Trött jag blir.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Köpte Deluxe version på steam.

Riktigt kul, länge sedan jag spelade ett Anno-spel nu så tog lite tid att komma in i det. Det finns egentligen bara en sak som stör mig och det är bristen på information i detaljnivå. Alternativt kan det vara så att jag inte hittat det. Jag skulle vilja veta exakt hur mycket en viss trade route gett över den senaste tiden så att jag kan fundera på om jag vill utöka den eller om det räcker med skonaren som kört samma rutt i sju år för tillfället. För mig är den delen övergripande saknad, när jag spelar strategispel av den här typen vill jag ha all sorts information, hur meningslös den än må vara. Mer information om fartygen, kanske lite flavor text (som i exempelvis Total War) och så vidare.

Men trots detta kan jag rekommendera spelet om man gillar att bygga städer och leka med fartyg.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Är väl uplay om du har poäng för att få rabatt, eller så verkar fysiskt kopia var lite billigare än ex epic store och uplay.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

https://nihoel.github.io/Anno1800Calculator/

Är glad att verktygen börjat trilla in, blir så mycket lättare att planera!