Nvidia planerar släppa Quake 2 RTX med ray tracing som öppen källkod

Permalänk
Melding Plague

Nvidia planerar släppa Quake 2 RTX med ray tracing som öppen källkod

Den visuellt slående demonstrationen av ray tracing i Quake 2-motorn som Nvidia demonstrerade under GTC 2019 ska göras tillgänglig som öppen källkod.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Trevligt att dom släpper det open source. 👍

Men anmärkningsvärd att dom byggt på Quake II motorn (id Tech 2), istället för den modernare Quake III Arena motorn (id Tech 3), eller den ännu modernare Doom 3 (id Tech 4) motorn.

Btw, tråkigt att Rage motorn (id Tech 4) aldrig släpptes open source, jävla Bethesda! 😡

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@rektor: ja varför de inte använder Id Tech 3 vet jag inte riktigt, Quake 2 har konsekvent använts för den här sortens tekniska experiment så det borde finnas någon teknisk anledning till det som jag inte känner till. Id Tech 2 kanske är så pass lättarbetad och snabb att få igång tester i att utvecklare föredrar den?

Id Tech 4 hade så pass många relativt invecklade lösningar för ljussättning (per-pixel lighting) och skuggor (shadow volumes) att jag inte tror den är särskilt lättarbetad eller önskvärd som spelmotor för grafiskt experimenterande.

Ja trist att versionen av motorn med MegaTextures aldrig blev open source, den rosade väl inte marknaden som spelmotor direkt men det hade varit spännande att se vad kreativa spelskapare skulle kunna göra med tekniken.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det låter ju klokt att de släpper den som öppen källkod.

Citat:

The code is all licensed under the terms of the GPL (gnu public license).
You should read the entire license, but the gist of it is that you can do
anything you want with the code, including sell your new version. The catch
is that if you distribute new binary versions, you are required to make the
entire source code available for free to everyone.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv

Det ser riktigt snyggt ut. Ser fram emot när grafikkort kan rendera raytracing ordentligt.

Permalänk
Medlem

Undra hur länge NVidia hade sugit på RTX karamellen om inte andra aktörer hade öppnat dörren angående raytracing. Nu är man väldigt hjälpsamma helt plötsligt. Personligen tror jag det är en ren tillfällighet. 🤗

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är super uppmuntrande då det tillåter alla som vill lära sig hur man implementerar Raytracing en live implementering och inte bara massa online dokument, som oftast är svåra att helt komma under fund med.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Inaktiv

preciiiiis så det ska se ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det låter ju klokt att de släpper den som öppen källkod.

Ja det är GPL. Det betyder inte att de måste släppa källkoden om de inte tänker distribuera den färdiga produkten. De kan sitta och experimentera med koden internt hur mycket de vill utan att släppa det till allmänheten. Då behöver de inte heller släppa källkoden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Sant. Jag har dock svårt att se att de skulle skapa en teknikdemo utan att distribuera den - youtube-videos gör sällan teknikdemos rättvisa.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Trevligt att dom släpper det open source. 👍

Men anmärkningsvärd att dom byggt på Quake II motorn (id Tech 2), istället för den modernare Quake III Arena motorn (id Tech 3), eller den ännu modernare Doom 3 (id Tech 4) motorn.

Btw, tråkigt att Rage motorn (id Tech 4) aldrig släpptes open source, jävla Bethesda! 😡

Jag håller med, Quake 2 var misslyckat och är utan tvekan sämsta spelet av dem alla.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

@bennyfax: Är inte villig att hålla med. Tycker 2an var riktigt bra, men sedan tycker jag ju om 4an också vilket mängder avskyr

Permalänk
Medlem

@ZalZeRoz klart vi kan tycka olika Tror vi som spelade Q1 och Quakeworld mycket på hög nivå inte uppskattade Q2. Railgun uppkom iof tror jag vilket är ett kul vapen men raketerna och en långsammare spelstil imponerade inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

@bennyfax: Ja det kan jag förstå. Personligen är jag ju mer någon som spelar för story än för MP. Enda Shoot Em Up spelen jag tycker om i MP är UT serien(förutom UT2003).