Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Nej, sådana fall pratar vi inte om samma furia då jag har haft sönder min ett antal gånger till molekylerna

hehe, nej du skulle nog inte må så bra om du plockade isär ett batteri

Visa signatur
Permalänk

Kanske inte, men det måste finnas på den min kompis har, för vist behövs ett batteri för att kunna ha igång lampor och dylikt utan att moppen är igång?

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golvplankan
Kanske inte, men det måste finnas på den min kompis har, för vist behövs ett batteri för att kunna ha igång lampor och dylikt utan att moppen är igång?

om de kan lysa när mopeden inte är igång så har dne batteri ja, men annars inte

en kompis till mig hade en utan batteri och ljuset i lampan skiftade ganska rejält beroende på hur snabbt han åkte

Visa signatur
Permalänk

Okej då måste det ha varit en riktigt gammal model av Furia

Visa signatur

Set My Path

Permalänk

Har det på Min Suzuki Ts ..blåt över motorn och grönt över bakäcket!!

ser ganska snyggt ut

Permalänk
Medlem

Golvplankan: Min egen furia var en 01:a, sålde den o köpte en cross istället
Min kompis furia var en 99:a. Jag känner en annan som har en 02:a. Ingen av dessa tre har batteri, så om det finns batteri måste det vara på det vara på 03:an. Eller så pratar vi inte om samma moped.
Men jag tycker denna tråden börjar spåra ur nu Så jag lägger ned med att skriva här! tack hej

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Citat:

Golvplankan: Min egen furia var en 01:a, sålde den o köpte en cross istället
Min kompis furia var en 99:a. Jag känner en annan som har en 02:a. Ingen av dessa tre har batteri, så om det finns batteri måste det vara på det vara på 03:an. Eller så pratar vi inte om samma moped.
Men jag tycker denna tråden börjar spåra ur nu Så jag lägger ned med att skriva här! tack hej

Absolut ingen aning om vilken model det är.

Jag håller med, den börjar spåra ut.

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Medlem

Det hade underlättat om du hade sagt vilken sorts moped du har dan_89. Änsålänge har du inte skrivit ett enda ord. Mer än topic.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det inte sådär vad man kallar olagligt att ha lysrör under moppen typ? Eller är det bara ngt jag har fått för mig? Jag tänkte testa på min scooter men orka om det är olagligt? Ser nog ändå lite väl fjortis ut...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloink
vet faktiskt inte, men varför skulle de vara olagligt igentligen ?

kan blända?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror de var så att om man har neon röret så de inte bländar så är det inte olagligt... tror de var så iaf

Visa signatur

AMD 64 3800+

Permalänk
Medlem

vad jag vet så har ni rätt, sålänge andra förare inte kan se ljuskällan så får man ha det. Jag har aldrig sett en bil som är så låg så att man kan se under en moped, så det är fritt fram för "danne" att modda sin mopppppe. =P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloink
på min gammla DT var det bara 6v (?) så om de är en sådan gammal moppe han har så kan de bli lite komplicerat.

mm...det är på 6volt har jag för mig.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

ja du.... eftersom jag byggt en dt mx / dt r hybrid i mina unga dagar (dtmx med skivbroms fram och fetare bakdäcket från dtr o sådär) så vet jag att på de gamla dtmx:arna så är det 6v system och på dtr så är det 12v.... blev lite krångel med lampor o sådär kan jag berätta

men gick bra gjorde den. o var busenkelt att i fart bromsa upp den på framhjulet riktigt farligt men ballt

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [dannzig]
ja du.... eftersom jag byggt en dt mx / dt r hybrid i mina unga dagar (dtmx med skivbroms fram och fetare bakdäcket från dtr o sådär) så vet jag att på de gamla dtmx:arna så är det 6v system och på dtr så är det 12v.... blev lite krångel med lampor o sådär kan jag berätta

men gick bra gjorde den. o var busenkelt att i fart bromsa upp den på framhjulet riktigt farligt men ballt

Vågade jag aldrig göra med min DTR.... bara lite sakta. Men de är ju mycke tyngre än MX åxå, så jag vet inte om bromsarna är tillräckligt bra för det.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

vad jag vet så har ni rätt, sålänge andra förare inte kan se ljuskällan så får man ha det. Jag har aldrig sett en bil som är så låg så att man kan se under en moped, så det är fritt fram för "danne" att modda sin mopppppe. =P

mkay simmefan då får jag väl fixxa det när jag orkar då... börjar samla energi nu så blir det nog klart på fredag

Permalänk

Om du nu skulle ha 6v system så är det bara en 1:2-transformator, likriktare, avstörningskondensator och spänningsregulator som gäller. Troligtvis är det nån ny plastmoppe (nedvärderande term på scooter som består av en kompakt-ram och plasthölje, inte Vespa, Vespa 50 äger, synd att min från 60-70 nått blev mos,) så då är det bara att plugga in i elsystemet. Räkna inte med att folk kommer tycka att det är kolt, hög töntfaktor på moppe + ccfl.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk

Finns 6V -> 12V omvandlare för gamla bilar ifall moppen är på 6V

Vilket gnäll att man ska vara 15 för moppen.. var 12 när jag börja köra min Cressent MCB E-Type (stavning) och 14 när jag börja seriöst med min HONDA MT50 (70CC)... och så hade jag en 6V -> 12V omvandlare på den och 2st 12V spotlight så att man såg något vid hastigheter runt 120Km/h.
Åkte fast en gång, men "tur" nog så skar skit ihop innan farbror nasse lasse fick provåka

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk

Crescent Monark-Crescent Bolaget E-Type? :>
Btw, det funkar nog inte riktigt om du ska driva likströmsprylar med en 1:2-transformator med tanke på att likriktaren inte ger max-spänning.

Goa tider med moppe, håller på och plockar ihop mina två compacts för att sälja nu, känns ovärt med moppe när man är 18... Fick aldrig tillfälle att köra mitt custombygge, fyrfärgslackering och allt, men thats life. Tillslut så tröttnar man på att moppa omkring. Får skaffa gubbmoppe när jag blir pensionär eller nått.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi

Permalänk
Medlem

Nostalgi....
Tänk när man körde i ca 50 med sin DT på en slingrig landsväg utan bilar en sen Juli-kväll...underbart..
Och när man fick hem nya kröken och den kromade ljuddämparen...mmm
Alla besök hos den lokala cykelhandlaren för att köpa nya kopplingshandtag, gaswirar (stavning?) bromsbackar, nya blinkersar mm.

Nu har syrran moppen...hon har väl kört typ 2 mil på den på 1år...synd att den bara står där. Man skulle fan ta och åka en bit en dag.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

...tänk när man moddade avgassystemet med en burk som förut innehöll bullens pilsnerkorv och en batterybyrk och en enorm mängd epoxi och tätmassa för avgassystem. Synd bara att den fina vespan är mos och ligger och rostar på skroten, nylackerad och allt. Kan inte nått vettigt program börja på Discovery så att jag slutar sitta här och döda tid :>

Dags för ett Övrigt -> Mopeder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men ta en 1200w lampa och lägg den i fronten å kör. Då får du nog uppmärksamhet.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Det roliga med mopeder är att trimma! Fick min Gilera Runner att gå som fan med ny cylinder och avgassystem... SKit kul var den att köra

Permalänk
Medlem

neon coolt, på moppe nej

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandro
Det roliga med mopeder är att trimma! Fick min Gilera Runner att gå som fan med ny cylinder och avgassystem... SKit kul var den att köra

De går ju i 85km/h när man har tagit bort strypningarna. Hur fort gick den då när du hade bytat det?

Permalänk
Medlem

ja aeger er alla!! min toppa 118km/h!!

Permalänk

MT har 6v, i fall nånn ville veta!

Under tanken skulle va ballt me ett blått/uv rör, d skulle lysa så fint på cylindern!

Permalänk
Medlem

ingen klår min trampis
Hela 50km/h i nerförsbacke (om man tampade samtidigt) hehe
Vad får man inte stå ut med när saker är gratis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
ja aeger er alla!! min toppa 118km/h!!

Låter ju bra ju. Hoppas de va en dt annars är de tradigt =P
min kompis dt gjorde 110km/h, sa han
Min egen furia gjorde 95km/h. Men det är ju bara att dra en plugg så går de i 75km/h. Det är lite mesigt! Ska va bonntrimm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LUL
Men ta en 1200w lampa och lägg den i fronten å kör. Då får du nog uppmärksamhet.

Glöm inte en jävligt lång förlängningssladd hemifrån, eller kanske ett dieselverk på pakethållaren. =o)
1200W är nog ganska mycket för en moppe.