Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Sol och värme är bra väder.
Bara i Sverige har vi traditionen att elda upp skogar,bilar,soprum och år efter år ha samma problem med att hålla bränderna under kontroll.

Har du inget vatten drick mjölk så länge.

Beskyll gärna inte mig om ni har problem med vad som generellt anses som "bra väder".

Generellt beteckningen är ju sol och värme, sen är ju alla individer olika.
Och det är ju knappast Sverige som har problem med skogsbränder bara, eller du missade alla extreme skogsbränder i andra länder förra året?

För mig är bra väder runt 15c och sol dock. Varmare så blir det bara jobbigt för mig då jag alltid haft svårt för hög värme ända sedan liten.

Är det varmt som fasen som förra sommaren sitter jag hellre hemma med ACn igång eller ligger i vattnet. Orkar ju inte göra ett dugg med sådan värme

Permalänk
Medlem

Min gräns för skön sommar går nånstans runt 30° och inte högre, helst runt 25° med en svag bris. Högre har jag svårt att njuta av, därför jag aldrig åkt eller kommer åka till typ Thailand eller andra varma länder med högt luftfuktighet.
Värmen i sig är ju inte alltid det värsta, är ju hur pass fuktig luften är också. Är det för högt vill man ju bara ligga still och inte röra sig då man är genomsvettig efter några sekunder samtidigt som man önskar man kunde bosätta sig i frysen temporärt några veckor.

Nej, fy fan. Ska bli skönt att få ha det svalt för en gångs skull i sommar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lagom temp för mig är ca 16-20 om det är sol och svag vind. Ju mer det blåser, desto högre temp är ok, både övre och undre. Är det mulet är det också ok med högre, ca 18-19 upp till kanske 23-24. Över det blir jag trött, orkeslös och ofta illamående. Bara att komma in i ett svalt rum eller i skugga kan göra att det känns som om jag väcks från nån dvala. Plötsligt lever jag igen, liksom.

Så jag hoppas verkligen inte på en repris av förra årets hetta. Tur att det är bra luftkonditionering på jobbet!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tror gör man i kyrkan. Finns inga prognoser på hur sommaren kommer bli. Men klart man kan hoppas! Förra sommaren var så nice! Och innan nån hoppar på mig igen; nej, att det finns negativa konsekvenser i form av skogsbränder etc hindrar inte mig från att njuta när det är fint väder.

Tror gör du väl oavsett var du är? Däremot gudstjänst brukar man göra i kyrkan, och ibland be böner

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Tittade lite efter portabla AC då min nuvarande är 19 år och börja bli lite gisten och skramlar lite väl mycket - den har många timmar drift bakom sig.

Problemet är att väldigt många som normalt säljer - har inget i lager utan kommer först slutet av den här månaden eller under maj.

den andra delen som med modeller som lockar mest - finns inte i fysiska butiker utan i webbutiker och jag vill väldigt gärna se och klämma på en portabel AC under full drift innan inköpsbeslut. - det är saker man kikar på som kondensvatten-hantering, diskreta irriterande ljud (klingande, knackande etc.) som hörs över brummet och suset och detta måste man ibland stressa fram genom att hålla för slangutblåset med en pappskiva så att det som blåser ut är liten bit 50 grader C så att kompressorn går hårt och då börja ljuden komma (dessa går inte sönder av övningen då maskinerna stannar om det blir för varmt)

Det som inskränker mycket är att jag som princip bara tittar efter maskiner med R290 då de i regel har bättre EER än R410A-maskiner om de som konstruerar denna inte slarvar för mycket.

R410A-fyllda maskiner är ett utdöende släkte i och med att det är ett köldmedel som skall bort från marknaden inom EU inom få år och det som syns idag i sortimentet är med stor sannolikhet sista tillverkningsbatcherna och hyllvärmare när dessa tillverkare måste lägga om hela sin produktion mot låg GWP-köldmedelsgaser, och det gör man inte bara sådär. (det är rätt lite sannolikhet att se R32-köldmedel i den här typen av maskiner då kompressorn kommer vara för dyr gentemot priset man kan ta ut - det kommer nog hålla sig till L/L värmepump/AC-splitanläggningar med prisklass bit över 10 papp och inverterdrift. Och sedan fungerar R290 ganska så bra för just den här tillämpningen och de som tidigare hade R22/R407C-designer ännu i tillverkningsmässig rull för länder som fortfarande tillåter detta (varmare länder/ökenländer där R410A är oanvändbar i princip när utomhustemperaturer är över 40 grader) så är det rätt liten förändring där medans bygga om R410A till R290 kommer inte att fungera utan allt måste bytas - kompressor och flänspaket hela vägen runt)

AC kostar pengar att driva och då vill man ha så mycket kyla som möjligt för pengar och en med 3.0 och över i EER är att föredra än de som ligger på 2.4 - 2.6 som de flesta med R410A ligger på

Det tillverkas och säljs redan portabla modeller med R32, och ja de är billiga. EcoAir Crystal kostar runt 300 GBP. EcoAir/Fok Trading är såklart inget mer än ett litet företag som importerar enheterna från Asien. Fönsteraggregat som säljs i Sverige har också R32 för under 10k. De flesta som bygger/säljer ACs bygger nog inte komponenterna, så det är bara att rita/beställa en ny modell med en annan kompressor i värsta fall... Detta betyder även R32-maskiner med EER kring 2.6 och dylikt, sådana maskiner kommer vi inte slippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Sol och värme är bra väder.
Bara i Sverige har vi traditionen att elda upp skogar,bilar,soprum och år efter år ha samma problem med att hålla bränderna under kontroll.

Har du inget vatten drick mjölk så länge.

Beskyll gärna inte mig om ni har problem med vad som generellt anses som "bra väder".

Set finns många länder som får problem med skogsbränder, skillnaden är att det är relativt ovanligt i Sverige och media blåser upp det nåt fruktansvärt. Antal hektar skog som brann förra året kontra total areal skog i Sverige var det försvinnande lite som förstördes. Trots det blev konsekvenserna av branden förödande för de som råkar bo i närheten. Alla som upplevt brand nära sitt hus eller egendom vet hur otrevligt det är.

"Har du inget vatten drick mjölk så länge" måste vara ett av de knasigaste uttrycken jag hört, hur tror du mjölk blir till om vattnet är slut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det tillverkas och säljs redan portabla modeller med R32, och ja de är billiga. EcoAir Crystal kostar runt 300 GBP. EcoAir/Fok Trading är såklart inget mer än ett litet företag som importerar enheterna från Asien. Fönsteraggregat som säljs i Sverige har också R32 för under 10k. De flesta som bygger/säljer ACs bygger nog inte komponenterna, så det är bara att rita/beställa en ny modell med en annan kompressor i värsta fall... Detta betyder även R32-maskiner med EER kring 2.6 och dylikt, sådana maskiner kommer vi inte slippa.

Intressant - men har de också byggt om kompressorerna eller bara omfyllda R410A-maskiner med ren R32 istället och endast förväntat livslängd på hitsidan av 5 år typ...

Räknade lite på det (med refprop, då coolpack inte har ren R32 i sina modeller då när den gjordes hade man inte ens i fantasin att man skulle tvingas köra med ren R32)

Att komprimera 10 grader suggas R410 vid 10,5 Bar absoluttryck till kondensationstryck för 45 grader vid 27,33 Bar ger med (isolerad) kompressor med 0,7 i isentropisk verkningsgrad så ger det en hetgastemperatur av 69,5 grader C
insatt arbete för kompressionen är då 36,86 kJ/kg gas, sedan kyls gasen och det kondenserar, och det som är intressant är hur mycket värme den tar upp från 35 grader kondensat till det är fullt förgasat igen vid +10 grader och entalpiskillnaden är då 425,04 - 256,68 = 168,3 kJ/kg och med insatt energi och hur mycket kyla ger COP = 168,3 / 36,86 = 4,57

Att komprimera 10 grader suggas R32 vid 11,06 Bar till kondensationstryck för 45 grader C vid 27,95 Bar ger med kompressor med 70% isentropisk verkningsgrad en hetgastemperatur av 81,5 grader C
Insatt arbete för kompressionen är då 52,10 kJ/kg gas, och liknande som ovan är entalpiskillnaden då 516,70 - 264,85 = 251,9 kJ/kg och med insatt energi och hur mycket kyla ger COP = 168,3 / 36,86 = 4,83

Kör man motsvarande på R290 med suggas vid 10 grader och 6,36 Bar absoluttryck till kondensationspunkt 45 grader C vid 15,3 Bar med kompressor av 0.7 i isentropisk verkningsgrad så får man en hetgastemperatur ut kompressorn på 56 grader C.
Insatt arbete för kompressionen är då 58,45 kJ/kg gas, och liknande som ovan är entalpiskillnaden då 585,55 - 293,33 = 292,2 kJ/kg och med insatt energi och hur mycket kyla ger COP = 292 / 58,45 = 4,99
med 90% överföring med suggasvärmeväxlare till kondensatet så skulle man kunna få en COP 5,08
men då på bekostnad att suggastemperaturen höjs till runt 77 grader C och nära samma nivå som R32.

Överlägset bästa av de idag gångbara alternativen är R600a, utan suggasvämeväxlare COP 5,158 (0.7 isentropis verkningsgrad) , med suggasvärmeväxlare 90%, 5,305, men kräver rejält med volymmässig sugkapacitet på kompressor och av den anledningen inte används i större maskiner än det som omsätts i kyl och frys, ja om man inte går över till turbokompressorer då...

hade man kompressor med 0,9 i isentropisk verkningsgrad så hade R290 legat på 6,464 utan suggas och 6,5 med suggas som exempel, det är jättepåverkande i hur bra verkningsgrad kompressorn är och att höja där märks mycket i resten av systemet och dess system COP - det är också stor orsak varför R600a slog ut R12 med med marginal då R600a kör med låg absoluttryck och därmed liten läckage i kompressorn medans system med CO2 har stora problem då det är mycket massaförlust i läckage i cylindrarna iom. hög densitet av trycket (farten i läckan bestäms av ljudhastigheten och ljudhastigheten bestäms i sin tur av temperaturen och hög temperatur ger hög ljudhastighet - det också en orsak till varför man inte vill ha för hög temperatur på hetgasen) och därmed lägre isentropisk verkningsgrad, och det följer med även högtrycksystem som R32, R410A och förbättras snabbt med lägre tryck och lägre hetgastemperaturer med propantryckområde (R22, R407C, R502, R1270) och ännu bättre med R12/R134a-område och till sist med R600a jobbar med undertryck på sugsidan i våra frysboxar...

---

Ovanstående är teoretiska värden och eftersom man där närmar sig 5 och de man köper ligger på EER 2.6 och i bästa fallet 3.1 så ser man att det är mycket som 'slösas' bort av olika orsaker och som inte gagnar kylgerereringen - troligen för att det i verkligheten är högre temperaturskillnad då att gå med evaporatortemperaturen från 10 till 0 grader C där gasen förångas kapar 0.5 i COP bara det, sedan tryckfall i rörledningar etc. påverkar mer än man tror och split-AC där höjdskillnaden mellan inne och ute-enheten är stor så påverkas COP av det då tung köldmedie kostar mer tryckskillnad att hissa i höjd (och därmed lägre COP) än att använda lättare köldmedier som HC och riktigt stora anläggningar har istället ofta pumpar för att minska tryckfallen då det kostar så mycket i kylcykelns COP om det med tryckfall/ökning själv skall trycka runt gasen.

Temperaturmässigt med byte från R410A till R32 i AC-drift så ökar hetgastemperaturen med 12 grader C om man använder ren R32 istället för R410A och med R290 utan suggasvärmeväxlare ligger man 13,6 grader under R410A.

Det var mindre än jag trodde och för just AC-drift kan man nog använda omodifierad kompressor även för R32 även om maskinen är designad för R410A så länge det inte används för värmepumpsdrift med temperaturer långt nedanför 0 grader C som den svenska normala användningen med L/L-värmepumpar vintertid.

Permalänk
Medlem

Idag fick jag äntligen rejält med regn. Behövdes.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@xxargs: Jag har bara noterat att enheterna finns, vet inte om de är anpassade eller inte, men det borde väl inte vara några problem att justera eller bygga för R32 från grunden. Bauhaus har en billig modell med R32 också, med EER på 3,1, som de säljer i Tyskland (även tillgänglig i andra länder) för 249 EUR. De har även några andra modeller med R32 till försäljning i Tyskland och andra EU-länder, t.ex. en 10000 Btu/h-modell för 429 EUR och en 9000 Btu/h för 309 EUR. Sistnämnda har EER på 2,6, näst sista 3,1. Alla av Bauhaus egna märke har 5 års garanti åtminstone.

Permalänk
Medlem

Efter att ha räknat på det så går förmodligen portabla AC med R410A tidigare att konvertera till R32 ganska smärtfritt som just AC-kyla, medans för värmepumpdrift måste man göra något åt värmen som bildas under kompression, det är redan illa nog med R410A vintertid och man blundar nog lite för problemet där så länge garantierna inte faller ut för ofta under garantitiden, men med R32 så går det inte längre utan att mängden maskinskador under garantitiden eskalerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Efter att ha räknat på det så går förmodligen portabla AC med R410A tidigare att konvertera till R32 ganska smärtfritt som just AC-kyla, medans för värmepumpdrift måste man göra något åt värmen som bildas under kompression, det är redan illa nog med R410A vintertid och man blundar nog lite för problemet där så länge garantierna inte faller ut för ofta under garantitiden, men med R32 så går det inte längre utan att mängden maskinskador under garantitiden eskalerar.

Enheterna fungerar bara med kyla, precis som de flesta portabla med R410A bara hade/har kyla. Inget förändras väl där?

Permalänk
Medlem

För värmepumpsfunktion avser det dock L/L-split värmepump i mitt inlägg - men jag har också svag minne med sett någon enstaka med värmepumpsfunktion också som man kunde koppla om slangar på - dvs med dubbel-slang - så helt tvärsäker man man inte vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

För värmepumpsfunktion avser det dock L/L-split värmepump i mitt inlägg - men jag har också svag minne med sett någon enstaka med värmepumpsfunktion också som man kunde koppla om slangar på - dvs med dubbel-slang - så helt tvärsäker man man inte vara

Finns gott om luft/luftvärmepumpar med – och designade för – R32, i alla prisklasser. Finns även monoblocks med frånluft som har värmefunktion med R410A, även om de inte är så vanliga. Har ingen anledning att tro att värmepumpar från Panasonic, Daikin, Samsung, Mitsubishi och gänget skulle rasa på en gång.

Permalänk
Medlem

Värmepumpar som från början designas för R32, ser jag inte skulle ha något problem - de har kompressorer anpassade för detta sedan lång tid - när det var nytt så var man rätt bekymrade över detta med att gasen går mycket varmare och det fans en del att läsa om det - idag är lösningarna etablerat bland de stora tillverkarna - men man skall komma ihåg att det är annan prisbild på en L/L-värmepump av lite bättre kvalitet i jämförelse med en portabel AC för 3-4 tusen i butik och därmed kan jobba lite mer på kompressorer och annat - och som med allt, är det tillräckligt stora serier så kan även en mer komplicerad design på en kompressor för R32 bli lika billigt som en enklare - vars sistnämnda kan bli dyr för att det inte längre är i stora serier...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Värmepumpar som från början designas för R32, ser jag inte skulle ha något problem - de har kompressorer anpassade för detta sedan lång tid - när det var nytt så var man rätt bekymrade över detta med att gasen går mycket varmare och det fans en del att läsa om det - idag är lösningarna etablerat bland de stora tillverkarna - men man skall komma ihåg att det är annan prisbild på en L/L-värmepump av lite bättre kvalitet i jämförelse med en portabel AC för 3-4 tusen i butik och därmed kan jobba lite mer på kompressorer och annat - och som med allt, är det tillräckligt stora serier så kan även en mer komplicerad design på en kompressor för R32 bli lika billigt som en enklare - vars sistnämnda kan bli dyr för att det inte längre är i stora serier...

Även om de portabla (som inte har värmefunktion) skulle använda sämre kompressor så kan du få de med fem års garanti precis som luftvärmepumparna. Det är länge sedan R32 var nytt, så det finns givetvis kompressorer och hela enheter väl anpassade idag. De som tillverkar kompressorer har inte så mycket annat val och massproducerar redan för R32, så det är knappast något som kommer bli dyrt någonstans.

Permalänk
Medlem

Överklockar ni era fläktar när det är riktigt varmt? Undrar om det går att få upp fläktkurvan ett snäpp när det går mot +35 grader.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Och om kompressorn behöver vara mer avancerad eller inte beror ju på vilken teknisk lösning tillverkaren valt. Danfoss t.ex. kommer köra "vätskeinjektion" som de redan kör i deras R410A-kompressorer, vilket gör kompressorerna ganska enkla i sin utformning och billiga att tillverka. Det valet gjorde de nog för 6-7 år sedan. Även om du väljer att bygga värmepumpen med en lite mer avancerad kompressor som kostar lite mer så är det en låg kostnad av totalpriset på paketet, och vad de kostar som reservdel har nog ingenting med tillverkningspriset att göra.

Tillverkarna har haft många år på sig att testa innan de lanserar sina produkter brett, så jag skulle inte vara orolig för att det skulle bli en försämring.

R32 verkar vinna mer mark än R452B, R454B och R1234ze i (nya) mindre system.

Med vätskeinjektion trimmad för R32 alternativt annan teknik lämplig för R32, olja kompatibel med R32 o.s.v. skulle jag nog inte oroa mig för att de kommer rasa i förtid eller för att de skulle bli dyra.

Permalänk
Medlem

När jag kikade på detta (vilken nog var för 6-7 år sedan när R32 börja vara något som tillverkarna började inse att de måste hantera i framtiden) så var det 'nytt' med vätskeinjektion och var inget som användes innan ens på R410A-maskiner - gissar att det idag är etablerad standard på den typen av maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

När jag kikade på detta (vilken nog var för 6-7 år sedan när R32 börja vara något som tillverkarna började inse att de måste hantera i framtiden) så var det 'nytt' med vätskeinjektion och var inget som användes innan ens på R410A-maskiner - gissar att det idag är etablerad standard på den typen av maskiner.

Jag kan bara notera att stora tillverkare redan har nya kompressorer (av olika typer) anpassade för R32, att nya enheter t.ex. luft/luftvärmepumpar har kommit ut på marknaden som kör R32 och att R32 verkar ha vunnit över de alternativa gaserna när det gäller att ersätta just R410A. Helt utan att öka kostnaden för kund dessutom. Prestandan om något bör väl bli bättre med R32 i slutändan, men för min del spelar det ingen roll vilken lösning som vinner, och oavsett vad man kör för köldmedium som ersättare i ny produktion finns det lösningar på problemen.

Hade det funnits stora problem att gå över tror jag vi hade sett mer av de andra gaserna som man kan köra som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Sol och värme är bra väder.
Bara i Sverige har vi traditionen att elda upp skogar,bilar,soprum och år efter år ha samma problem med att hålla bränderna under kontroll.

Har du inget vatten drick mjölk så länge.

Beskyll gärna inte mig om ni har problem med vad som generellt anses som "bra väder".

Nja, Kalifornien har stora problem, Kanada likaså. Men i Sverige har man ganska ensidigt planterat gran och annan barrskog vilket gör att det blir värre när det väl börjar brinna. Vilket det kommer göra mer frekvent på grund av långa perioder av torka, förlåt, jag menar bra väder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Utgår ifrån att sommaren kommer att bli urkass.
Baserar detta på 2 saker.
1. Min första sommarsemester på 7 år.
2. Precis installerat ac i kåken

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Utgår ifrån att sommaren kommer att bli urkass.
Baserar detta på 2 saker.
1. Min första sommarsemester på 7 år.
2. Precis installerat ac i kåken

Jag hör väl till en av dom som gärna ser en sommar med tonvis av regn, förra sommaren var skönt dom första veckorna och sen ville man bara gå under jorden när man inte kunde undgå värmen.
som jag ser det ang dina punkter:
1: Rena lotteriet vilket väder det kommer bli, inte mycket till uppmuntran men så är det ju,
2: Se det som en investering som du har i många år framöver

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Utgår ifrån att sommaren kommer att bli urkass.
Baserar detta på 2 saker.
1. Min första sommarsemester på 7 år.
2. Precis installerat ac i kåken

Aha, blir att köpa regnkläder och paraplyer nu idag/imorgon innan de tar slut som med bordsfäktar förra året. Alla vet ju om lagen om "allts jävulskap" så nu vet jag att sommaren kommer regna bort.

Brukar ha ont av värme men det konstiga var att jag inte besvärades av det alls förra sommaren. Hade 10 veckors semester vilket kostade mig 12 00 kr men det var det värt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Brukar ju vara det att är det en varm sommar så är nästa kall och regnig.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@yrfhar: Brukar ju vara det att är det en varm sommar så är nästa kall och regnig.

Det finns inga såna samband.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: I januari 2018 trodde SMHI att risken för en fiasko-sommar var stor. Det blev tvärtom. Slumpen avgör nog mycket om hur det kommer att bli. Men denna vår tycker jag det har varit ovanligt varmt, eller tänker jag fel? Tycker att det är rätt skönt nu med sol och 15 grader. Just nu kan man välja om man vill sitta inne eller vara ute. Sitter just nu ute och skriver detta.

Tycker personligen nästan som du men 23-24 grader är aningen för mycket för min smak.

Skrivet av cyklonen:

Lagom temp för mig är ca 16-20 om det är sol och svag vind. Ju mer det blåser, desto högre temp är ok, både övre och undre. Är det mulet är det också ok med högre, ca 18-19 upp till kanske 23-24. Över det blir jag trött, orkeslös och ofta illamående. Bara att komma in i ett svalt rum eller i skugga kan göra att det känns som om jag väcks från nån dvala. Plötsligt lever jag igen, liksom.

Så jag hoppas verkligen inte på en repris av förra årets hetta. Tur att det är bra luftkonditionering på jobbet!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

R32 verkar vinna mer mark än R452B, R454B och R1234ze i (nya) mindre system.

Med vätskeinjektion trimmad för R32 alternativt annan teknik lämplig för R32, olja kompatibel med R32 o.s.v. skulle jag nog inte oroa mig för att de kommer rasa i förtid eller för att de skulle bli dyra.

R452B, R454B är nog mer att betrakta som drop in för befintliga maskiner, tillverkar man nytt så är det för R32, HFO1234yf och HFO1234ze är i R12 och R134a-tryckklass och HFO1234ze är heller ingen ersättare/ drop in, för R134a då den har typ 7 grader högre kokpunkt medans HFO1234yf liknar ganska mycket (något högre tryck) än R134a men den volymetriska kapaciteten är inte bra iom lägre förångningsvärmen och hög termisk kapacitet - att man har HFO1234yf som termisk ballast i en blandning med R32 är inte förvånande för att mer likna R410A i hetgastemperaturer - men att sådana blandningar också får mer eller mindre 'glide' och kan kräva omjustering av termiska expansionsventiler vid byte.

Fast R32 i portabla enhetsmaskoner går snart bort iom. förbudet för alla köldmedel GWP över 150 årsskiftet 2020, R32 har GWP 675 (GWP 650 anges på sina håll) och kan alltså inte användas i portabla maskiner efter detta. Det betyder att även nytillverkade flyttbara poolvärmare i form av enhetsaggregat måste byta till köldmedel med lägre GWP än vad R32 ger.

2022 så inträder förbud för fasta nyinstallation av tex. L/L-värmepumpar mm. med köldmedier över GWP 750 - mao. Ingen R410A längre medans R32 klarar sig här med sina GWP 675 - fast krasst sett så läcker det mer ofta i split-installationer och trots certifierade installationer än vad det görs i fabriksförslutna hermetiska enhetsapparater som oftast har kvar full laddning även när de körs till återvinningen

De som har bekymmer är butikskyla och även enhetsaggregat med R404A och det är svårt med låg GWP ersättning som inte ger hög hetgas och som inte är brandfarliga. Nu har många nytillverkade dito restaurangkylar/frysar och ismaskiner idag helt gått på R290 istället i lösningar där man kan hålla laddningsmängden liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Fast R32 i portabla enhetsmaskoner går snart bort iom. förbudet för alla köldmedel GWP över 150 årsskiftet 2020, R32 har GWP 675 (GWP 650 anges på sina håll) och kan alltså inte användas i portabla maskiner efter detta. Det betyder att även flyttbara poolvärmare i form av enhetsaggregat måste byta till köldmedel med lägre GWP än vad R32 ger.

2022 så inträder förbud för fasta nyinstallation av tex. L/L-värmepumpar mm. med köldmedier över GWP 750 - mao. Ingen R410A längre medans R32 klarar sig här med sina GWP 675 - fast krasst sett så läcker det mer ofta i split-installationer och trots certifierade installationer än vad det görs i fabriksförslutna hermetiska enhetsapparater som oftast har kvar full laddning även när de körs till återvinningen

De som har bekymmer är butikskyla och även enhetsaggregat med R404A och det är svårt med låg GWP ersättning som inte ger hög hetgas och som inte är brandfarliga. Nu har många nytillverkade dito restaurangkylar/frysar och ismaskiner idag helt gått på R290 istället i lösningar där man kan hålla laddningsmängden liten.

Flyttbara aggregat med R32 kommer dock fortsätta säljas på andra marknader och R32 kommer fortsätta användas i fönsteraggregat, singel/multi-split, o.s.v. Förbudet mot R410A i t.ex. singel-split inträffar inte fören 1 januari 2025, så R32 lär leva ett bra tag där. Förutom koldioxid, ammoniak, 1,1-difluoroetan/R152a, isobutan, propylan och propan så kommer du ha blandningar som AC5, ARM-42a, R444A och R444B samt nya föreningarna för sig som R1234yf, R1234ze o.s.v. Så kylskåp och frysar för kommersiellt bruk (hermetiskt slutna) kommer ha flera alternativ för gas med GWP under 150 och kommer alltså klara sig. För hushållskylar och frysar gäller redan GWP under 150, och kyl/frys för hushållsbruk verkar valt att köra vidare på isobutan/R600a som de redan använt i årtionden. Kylar och frysar (hermetiskt slutna) för restaurangbruk verkar redan köra propan/R290 som du säger, men även propylan/R600a. Det finns andra alternativ dock, med oljebyte finns det blandningar som skulle fungera bra att ersätta i en R404A-kyl utan ombyggnad, men en kyl är ju inte alltid värd servicekostnaden.

Stationära kyl- och fryssystem kommer bara få förbud mot gaser med ≥2500 GWP. Alltså R125/R404A/R143a/R507A, men det förbudet gäller redan nyinstallation och påfyllning av befintliga 1 januari, så de är nog väl förberedda i den branschen. Typ R407A, R407F, R407H, R134a, R448A, R449A, R449B, R449C, R455A, R460A, R460B och R452A som kan användas som ersättare för R404A och inte är brandfarliga.

Permalänk
Inaktiv

De ska snö här på Fredag, kul.

Permalänk
Medlem

Att bo i lägenhet på vintern är fan kung jämfört med att bo i hus. Men på sommaren är det verkligen 10x bättre med hus. Jag har bott större delen av mitt liv i lägenhet men fick möjlighet när jag började tjäna bra med pengar att köpa ett hus. Livet har blivit så sjukt mycket bättre på flera sätt. Men har sitt egna så att säga. Man kan vrida på en jävla volym på stereon/bionanläggningen om man känner för det kl 03 på morgonen och ingen gnäller om man parkerar bilen som en raggarkung på uppfarten.

Med de sagt, förra sommaren va lite väl varm men som tur är så har jag god ventilation igenom huset och då det finns en källare så är det alltid svalt där nere. Det blev flera nätter som jag sov i gästrummet i källaren. De va runt 19-20c där nere. Då va de runt 29c på övervåningen där vårt sovrum är.

Jag minns hur gräsmattan var som en scene ifrån madmax och allt va vissnat och dött här. Jag har tänkt att faktiskt vattna lite i år. För att åtminstone behålla de finaste. Har börjat intressera mig mer och mer för växter sedan jag flyttade till hus.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum