Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Jag kör med EK-FC Radeon Vega Strix - Acetal+Nickel och EK-FC Radeon Vega Strix Backplate på ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix OC

AMD Ryzen 5 2600 och Asus PRIME X470-PRO blir kylt av EK-FB ASUS Strix X470 RGB Monoblock - Nickel

Tack för info 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/aqxL27pmYpE
Vega 56 mot 1070,1070 ti och 1080 i 37 spel, tyckte det var intresant i alla fall även om man inte är vega brukare fokuserar på skillnaden från release mot dagens prestanda.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

@Alrik: Lite sent svar men nu har jag fått kortet och det är fantastiskt, klockar bra och är svalt och tyst.
Klart värt de 3390:- jag gav för det på Proshop.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Själv har man ett Sapphire Vega 64... jäkligt nice tillsammans med min Asus XG35VQ med freesync

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk

Jag blev oerhört less på mitt RTX 2070 som orsakade laggspikar i vart och vartannat spel som jag spelade. Gjorde ett återköp och fick mina 7249 kr åter (Tack Inet!)

Nu är jag en lycklig ägare av ett Saphire Vega 56 Pulse, och spelen flyter på som aldrig förr.

Till en början var jag inte supernöjd med ljudnivån på kortet (jag har datorn stående på skrivbordet). Nu har jag undervoltat kortet till 1000 mV och fläktarna snurrar nu ca 1500 rpm i max belastning, och kortet kommer maximalt upp i 59 grader efter 30 minuter Battlefield V-spelande.

GPU:n ligger normalt på ca 1550 MHz och minnet 800 MHz. Funderar på att skruva upp frekvensen på HBM-minnet några steg. Är dock nöjd med prestanda och ljudnivå just nu.

Är så nöjd med min återgång till AMD igen

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Coldzero GPU Support bracket Long

Införskaffade ett GPU-stöd till mitt Strix Vega64

Fixade det lilla gpu-sagget jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Införskaffade ett GPU-stöd till mitt Strix Vega64

https://i.imgur.com/zmb1mpP.jpg

https://i.imgur.com/Rvws7eH.jpg

Fixade det lilla gpu-sagget jag hade.

Varför fixade du inte dammet samtidigt?

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem

@AndersT: haha ja.... blåste faktisk rent chassit innan jag installerade. Behövde dock vara lite mer nogran såg jag sedan på bilderna. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Jag blev oerhört less på mitt RTX 2070 som orsakade laggspikar i vart och vartannat spel som jag spelade. Gjorde ett återköp och fick mina 7249 kr åter (Tack Inet!)

Nu är jag en lycklig ägare av ett Saphire Vega 56 Pulse, och spelen flyter på som aldrig förr.

Till en början var jag inte supernöjd med ljudnivån på kortet (jag har datorn stående på skrivbordet). Nu har jag undervoltat kortet till 1000 mV och fläktarna snurrar nu ca 1500 rpm i max belastning, och kortet kommer maximalt upp i 59 grader efter 30 minuter Battlefield V-spelande.

GPU:n ligger normalt på ca 1550 MHz och minnet 800 MHz. Funderar på att skruva upp frekvensen på HBM-minnet några steg. Är dock nöjd med prestanda och ljudnivå just nu.

Är så nöjd med min återgång till AMD igen

Du skulle inte möjligtvis kunna ge en grundlig förklaring till hur du gjorde detta? Äger samma kort och skulle gärna få ut samma sak som dig!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av of-doom:

Du skulle inte möjligtvis kunna ge en grundlig förklaring till hur du gjorde detta? Äger samma kort och skulle gärna få ut samma sak som dig!

Jajjomän! Har gjort några småjusteringar i WattMan. Har ändrat de tre högsta spänningslägena till max 1000 mV, justerat fläktkurvan lite, samt ändrat lite i frekvensen för HBM-minnet. Notera dock att jag inte är någon expert på programmet. Dock har jag fått ett supersvalt kort som inte väsnas på det här viset. Se bilderna här nedan på inställningarna:

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Jajjomän! Har gjort några småjusteringar i WattMan. Har ändrat de tre högsta spänningslägena till max 1000 mV, justerat fläktkurvan lite, samt ändrat lite i frekvensen för HBM-minnet. Notera dock att jag inte är någon expert på programmet. Dock har jag fått ett supersvalt kort som inte väsnas på det här viset. Se bilderna här nedan på inställningarna:

https://i.imgur.com/3FjZKPW.png

https://i.imgur.com/dTal2Tw.png

https://i.imgur.com/iMJNB5U.png

Ah tackar! Det kör vi på!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk

Ni vet att man kan fixa zero rpm med custom fan curve i wattman nu va? Ibland behöver man dock ladda profilen två gånger för att det ska hoppa igång.

Länk Reddit

Permalänk
Medlem

En kompis fråga mig om man ska skaffa Vega 56 nu med priserna på 3300.. eller vänta på navi, vad fan ska man svara på det? Vega 56 är ju ett bra kort. Navi vet vi inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

En kompis fråga mig om man ska skaffa Vega 56 nu med priserna på 3300.. eller vänta på navi, vad fan ska man svara på det? Vega 56 är ju ett bra kort. Navi vet vi inte

239 euro från Tyskland. För de priserna tycker jag nog att man kan rekommendera Vega 56.

https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-ASRock-Radeon...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

@lalle_aeg: Hmm på mitt vega 56 var det på som standard. Fläktarna kommer igång runt 50c, kyler snabbt ner och sedan zero rpm igen när spelandet är över. Undervoltat osv, rullar på bra efter jag fick bytt mitt med Hynix minnen till ett med Samsung minne

EDIT: Angående zero rpm, jag läste fel helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

En kompis fråga mig om man ska skaffa Vega 56 nu med priserna på 3300.. eller vänta på navi, vad fan ska man svara på det? Vega 56 är ju ett bra kort. Navi vet vi inte

Det som har teasats hittills om Navi har väl sagt att första korten kommer vara mid-range, ungefär som när polaris lanserades.
Var väl nån nyhet här på Swec om det nyligen?
Så troligtvis dröjer det ett tag till innan det kommer något nytt med avsevärt mycket bättre prestanda än vad som finns nu...

Permalänk
Inaktiv

Så där nu har jag bytt ifrån mig mitt Pulse 56 och skaffat mig ett XFX Vega 56 med vattenblock och slängt i loop😊

Måste säga att ja är väldigt nöjd änsålänge, mitt XFX Vega 56 har hbm2 som nu går i 1185 samt Core i 1665mhz 😊
Kortets max temp har hittills varit 45 grader.
Det är även helt knäpptyst nu från min Mitx burk som lät som ett jetplan o tyngre spel tidigare då fläktarna var 1mm från plåten 😊

Vatten+Vega verkar gilla varandra 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av lalle_aeg:

Ni vet att man kan fixa zero rpm med custom fan curve i wattman nu va? Ibland behöver man dock ladda profilen två gånger för att det ska hoppa igång.

Länk Reddit

Jag kan inte ens se "Zero RPM"-toggleswitchen i Wattman...är det mitt ref-vega56 som inte har stöd för zero rpm?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av pellen:

Jag kan inte ens se "Zero RPM"-toggleswitchen i Wattman...är det mitt ref-vega56 som inte har stöd för zero rpm?

Låter märkligt, vilken version är det på dina drivrutiner? Jag har själv ett Sapphire Pulse så vågar inte svara på ifall det finns på ref eller ej...

Har inte provat OverdrivenTool (stavning?) men där ska det också finnas en zero rpm toggle

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lalle_aeg:

Låter märkligt, vilken version är det på dina drivrutiner? Jag har själv ett Sapphire Pulse så vågar inte svara på ifall det finns på ref eller ej...

Har inte provat OverdrivenTool (stavning?) men där ska det också finnas en zero rpm toggle

Skickades från m.sweclockers.com

Köttade in en ren installation av 19.4.3. Kortet är ett Sapphire RX Vega 56 med referenskylaren. Har dock petat in ett 64-BIOS för gratisprestandan.

Testade lite snabbt nu med OverdrivenTool, och när jag kryssar i rutan för Zero RPM och sen trycker på apply så försvinner krysset. Så ingen lycka där heller :/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Det som har teasats hittills om Navi har väl sagt att första korten kommer vara mid-range, ungefär som när polaris lanserades.
Var väl nån nyhet här på Swec om det nyligen?
Så troligtvis dröjer det ett tag till innan det kommer något nytt med avsevärt mycket bättre prestanda än vad som finns nu...

Problemet för AMD är att de inte kan göra något "bredare" än 64CU just nu (16CU per shader engine, max 4 shader engines), och även med så många CU per shader engine blir korten ineffektiva. För att komma runt det krävs en större omdesign för att tillåta fler shader engines, och Navi är inte den. Det första blir alltså en uppföljare till Polaris 10/20/30 (som har 36 CU) på 7nm med GDDR6. Målet är väl att sikta in sig på 2070 med den största och 2060 med nästa, vilket är där Vega 64 och Vega 56 ligger. Om Navi då både är lite effektivare och klockar högre så blir det logiskt att den har något färre CU än 64. Prestanda som nuvarande kort, alltså, fast billigare och lägre strömförbrukning. Räknar man baklänges från vad AMD brukar köra med på mellanklasskorten (~220mm2, 256-bitars minnesbuss) så hamnar på ungefär samma siffror.

Märk att både Vega 56 och 64 lär ha slutat tillverkas, enligt källor med insikt i branchen. De som finns är lagervaror.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av pellen:

Köttade in en ren installation av 19.4.3. Kortet är ett Sapphire RX Vega 56 med referenskylaren. Har dock petat in ett 64-BIOS för gratisprestandan.

Testade lite snabbt nu med OverdrivenTool, och när jag kryssar i rutan för Zero RPM och sen trycker på apply så försvinner krysset. Så ingen lycka där heller :/

Testa originalbios om du inte flaschat båda så har du ju kvar det med brytaren i andra läget. Sitter några centimeter ovanför A i radeon på sidan av kortet om du har den svarta referenskylaren. Tror du bör ha datorn avstängd när du ändrar där.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

Så där nu har jag bytt ifrån mig mitt Pulse 56 och skaffat mig ett XFX Vega 56 med vattenblock och slängt i loop😊

Måste säga att ja är väldigt nöjd änsålänge, mitt XFX Vega 56 har hbm2 som nu går i 1185 samt Core i 1665mhz 😊
Kortets max temp har hittills varit 45 grader.
Det är även helt knäpptyst nu från min Mitx burk som lät som ett jetplan o tyngre spel tidigare då fläktarna var 1mm från plåten 😊

Vatten+Vega verkar gilla varandra 😊

"Lånade" hem ett Pulse Vega 56 från NetOnNet efter tips från dig att det passade i Core 500. Trevligt att det gick in med millimetermarginal men jag måste hålla med dig angående ljudnivån. Ett hiskeligt oväsen i load (stock, 180 watt, 1650 rpm) och skenande temperaturökning. Fick nog efter en halvtimma och ploppade in mitt Air Boost igen. Rena befrielsen med blower-style i 2400 rpm med samma manuellt inställda strömförbrukning (180 watt) :). Dock är Pulse säkert ett bättre kort i en annan chassilösning.

Kul att det fungerar så bra med din vattenkylning. Funderar själv på en simpel lösning typ Alphacool Eiswolf 120 GPX Pro AMD RX Vega M01 om/när de börjar dyka upp på begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag kan inte ens se "Zero RPM"-toggleswitchen i Wattman...är det mitt ref-vega56 som inte har stöd för zero rpm?

Nej, blowers verkar inte ha stöd för det. Samma sak med mitt Air Boost. Dock skit samma för egen del eftersom den snurrar i ~200 rpm i idle. Icke hörbart i mina öron. Har satt fläkthastighet i Wattman på lägsta (10%) upp till 55 grader.

Permalänk
Inaktiv

@Wcx: Hoppas du inte känner dig lurad av mig, då jag i början spelade wow och lol så behövde inte mitt Pulse jobba så hårt, men plats fick det faktiskt.
Först när jag skulle börja spela AC:Origins som jag märkte hur det lät.
Som du säger inte alls trevligt.
Ursäktar igen.
Men ja vatten lurar jag dig inte på! Otroligt behagligt, skaffade mig ett EK-Kit samt ett Vega med block på.
Rekommenderar jag verkligen de går som en dröm. 😊
Dock ingen trevlig upplevelse att bygga en loop i Core500 enligt mig så ska snart byta till ett prodigy M jag har liggandes istället 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

@Wcx: Hoppas du inte känner dig lurad av mig, då jag i början spelade wow och lol så behövde inte mitt Pulse jobba så hårt, men plats fick det faktiskt.
Först när jag skulle börja spela AC:Origins som jag märkte hur det lät.
Som du säger inte alls trevligt.
Ursäktar igen.
Men ja vatten lurar jag dig inte på! Otroligt behagligt, skaffade mig ett EK-Kit samt ett Vega med block på.
Rekommenderar jag verkligen de går som en dröm. 😊
Dock ingen trevlig upplevelse att bygga en loop i Core500 enligt mig så ska snart byta till ett prodigy M jag har liggandes istället 😊

Nej då, känner mig inte alls lurad. Får snarare tacka :). Var roligt att testa och nu känner jag mig än mer tillfreds med mitt befintliga kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

1,25 låter högt tycker jag...visst, fast visst, 1750 är ju rätt högt det med. Ligger på runt 1600 på mitt vega64 @1,025....det vill verkligen inte gå upp i frekvens mer oavsett hur mycket kräm jag ger det..blir krasch nästan direkt då.

Alltså kör du 1600mhz core på 1.025volt?

Det är rätt gött det ju ^^

Vega korten är ju 1.2volt som standard på p7(högsta powerstate).

Du har alltså undervoltat och kör 1600, just för att förvara höga hastigheten utan att det thermalthrottlar?

Jag kör med vega 64Liquid cooling BIOS i min vega 56. Därför får jag så höga siffror. Jag glömde väl också att säga jag har 360mm radiator och 240mm radiator i samma loop för kylning av både GPU och CPU. Alltså totalt blir det typ 620mm vattenkylning höhö..

Jag ligger på 50-55c GPU under max load. Eftersom det är samma loop på CPUn så ligger cpun också på 50-55c.

Och det är just 50-55c om både GPU och CPU stresstestas samtidigt.

Annars ligger jag på ca 35c under spel.

min cpu är en ryzen 1600(3.2ghz) överklockat till 4ghz på alla 6 cores

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Jag har nåt liknande, P6 på 1030 och P7 på 1050 om jag minns rätt, men jag kan garanterat dra dem längre om jag pillar lite. Klockfrekvensen på standard.

Poängen är inte thermal throttling utan power throttling. Med spänning och klockfrekvens på standard, kan kortet inte hålla sig på P6 hela tiden utan det glider ner till P5 (eller t.o.m ännu lägre) för att det slår i strömgränsen. Att dra upp klockfrekvensen på P6 och P7 gör således inte så mycket. Antingen drar man upp strömgränsen, eller så sänker man spänningen. Bägge gör samma sak - stoppar kortet från power throttling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hittade ett MSI Vega 56 Air Boost på Kompletts fyndhörna för 2635kr. Så då fick det bli ett inköp. Kortet hade plasten kvar runt sig och kändes helt nytt. Stoppade i det i datorn och höll tummarna att det skulle vara Samsungminnen. Bootade upp och det var Samsungminnen och flashade genast till Vega 64 bios. Tyckte kortet lät lite väl mycket och hotspot var över 100c ibland. Sänkte volten på P6 och P7 till 930mV och ökade Powerlimit till 20%. Nu ligger den stabilt mellan 1500-1530Mhz och temspen gick ner till 75c med fläkten på 2300RPM.

Fick ihop 7185 i TimeSpy. Är väldigt nöjd med kortet.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Hjälpsam

@Korgan: Onekligen ett fynd!
Välkommen till klubben.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |