Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Den är riktig.
Om du har två tåtar med molexkontakter ut från nätagget, bör du ansluta din adapter på en kontakt från varje tåt.

Om jag bara har en tåta är det okej att sätta på samma?

Har bara en med 3 st molex på + den andra 6+2 pci-e.

En bekant sa att mitt grafikkort inte kommer få den W det behöver. Jag kan ingenting om det här, därför jag vill kolla upp det så det inte blir komplikationer i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Keels:

Om jag bara har en tåta är det okej att sätta på samma?

Har bara en med 3 st molex på + den andra 6+2 pci-e.

En bekant sa att mitt grafikkort inte kommer få den W det behöver. Jag kan ingenting om det här, därför jag vill kolla upp det så det inte blir komplikationer i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Sätt du på samma, ditt nätaggregat kan levera 25 Ampere på 12 Volt, vilket borde räcka, dock inte till överklockning.
Om du är osäker, välj profilen sparläge under Wattman, den sänker effektförbrukningen rejält, på bekostnad av en liten minskning av prestanda, det bör ge bra marginal.

Se tabellen i länken nedan.
#16967362

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sätt du på samma, ditt nätaggregat kan levera 25 Ampere på 12 Volt, vilket borde räcka, dock inte till överklockning.
Om du är osäker, välj profilen sparläge under Wattman, den sänker effektförbrukningen rejält, på bekostnad av en liten minskning av prestanda, det bör ge bra marginal.

Se tabellen i länken nedan.
#16967362

Ok då vet jag hur det ligger till, tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/RcYIoBF

Vega 56 referens MSI kort

1750mhz core @1250mv

1050mhz hbm2 @950mv

Powertarget 50%

Vad tycker ni? Kan kortet gå mycket högre? Tempraturer med 1 timmes furmark är i bildlänken åvan.

Jag kan ju trycka mycket mer powertarget

Hmb2 minnena tyckte jag står bra där. Tar jag upp den till 1150mhz och 1050mv så ökar tempraturen för minnena mycket mer drastiskt. Men det kan jag kontra med å öka fläktarna från 40% driv till 100% xD

Det skadar väl inte kortet å köra 1.25 volt?

Edit: har en rm1000x corsair 1000watt psu btw. Och kör 2 separata 8pins kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Hej! Två frågor från en som är hyfsat ny i Vega klubben. Jag har ett Vega 64 LC. Det konstiga är att en del ljud som går igenom dess displayport och Hdmi blir förvrängt. Typ skränigt. Någon som vet vad jag kan bero på, har inte sett problemet med något annat kort.

Nästa fråga, originalfläkten på radiatorn låter oförskämt mycket även på låg rpm. Är det normalt ni andra LC ägare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Hej! Två frågor från en som är hyfsat ny i Vega klubben. Jag har ett Vega 64 LC. Det konstiga är att en del ljud som går igenom dess displayport och Hdmi blir förvrängt. Typ skränigt. Någon som vet vad jag kan bero på, har inte sett problemet med något annat kort.

Nästa fråga, originalfläkten på radiatorn låter oförskämt mycket även på låg rpm. Är det normalt ni andra LC ägare?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du med Freesync?
Hittade detta på Samsung gällande Freesync "The sound quality of the monitor may be degraded"
Går fläkten att byta ut, kanske håller på att gå i sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Kör du med Freesync?
Hittade detta på Samsung gällande Freesync "The sound quality of the monitor may be degraded"
Går fläkten att byta ut, kanske håller på att gå i sönder?

Japp. Kör med fresync. Det går säkert byta den med lite pill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skankalicious:

Vad har ni för effekt på era nätagg? Måste man ha 750w för att kunna köra Vega?

Jag har 750w har sett att folk kör med 650w också men om du ligger på gränsen så undervolta kortet så blir det bättre.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Jag drev datorn i signaturen med ett Corsair SF450 utan problem. Bytte dock till SF600 i samband med bytet till Ghost S1 för att ha lite mer overhead

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Skumt. Mitt Corsair RM650x klarar inte att driva datorn i min sign med BIOS-switchen i High Power. Inget i datorn är överklockat.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Skumt. Mitt Corsair RM650x klarar inte att driva datorn i min sign med BIOS-switchen i High Power. Inget i datorn är överklockat.

har du provat att undervolta ditt Vega? det borde ge dig mer spelrum

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

har du provat att undervolta ditt Vega? det borde ge dig mer spelrum

Jodå. Allt över 240-250w (enligt AMDs drivrutiner) så bara dör kortet. Jag är på inga vis ensam om detta. Google hittar många som sitter i samma båt. Skillnaden i hastighet på High och Low power i rena FPS räknat är ju försumbar så det spelar egentligen ingen roll, men man kan ju tro att de första korten inte är helt som dem borde (mitt är från första batchen som kom till Sverige, hemklickat ett par minuter efter att Komplett öppnade försäljningen).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jodå. Allt över 240-250w (enligt AMDs drivrutiner) så bara dör kortet. Jag är på inga vis ensam om detta. Google hittar många som sitter i samma båt. Skillnaden i hastighet på High och Low power i rena FPS räknat är ju försumbar så det spelar egentligen ingen roll, men man kan ju tro att de första korten inte är helt som dem borde (mitt är från första batchen som kom till Sverige, hemklickat ett par minuter efter att Komplett öppnade försäljningen).

hmm ajdå, ja jag har nyss köpt det så det är väl en relativt ny batch. Har du ingen garanti kvar? eller möjlighet att testa kortet i annan burk?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Skumt. Mitt Corsair RM650x klarar inte att driva datorn i min sign med BIOS-switchen i High Power. Inget i datorn är överklockat.

Hur är ditt kort strömförsörjt?
Har du 2 st separata PCI-e strömkablar från nätdelen till kortet?
Mest så att du inte bara kör med en kabel som har 8+8 anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hur är ditt kort strömförsörjt?
Har du 2 st separata PCI-e strömkablar från nätdelen till kortet?
Mest så att du inte bara kör med en kabel som har 8+8 anslutning.

Varför skulle detta vara ett problem? Som på mitt nätagg tex så finns det bara en 12v slinga och det finns 4x8pin fördelat på två kablar. Jag har svårt att se att det skulle spela någon roll om jag kör med 1kabel x 2 kontakter eller 2kablar och 1 kontakt från varje. Om kabeln inte klarar att leverera strömen som 2x8pin kontakter ska klara enligt spec så borde det inte finnas två kontakter på kabeln.

Men vad vet jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+
-=- Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av WadE:

Varför skulle detta vara ett problem? Som på mitt nätagg tex så finns det bara en 12v slinga och det finns 4x8pin fördelat på två kablar. Jag har svårt att se att det skulle spela någon roll om jag kör med 1kabel x 2 kontakter eller 2kablar och 1 kontakt från varje. Om kabeln inte klarar att leverera strömen som 2x8pin kontakter ska klara enligt spec så borde det inte finnas två kontakter på kabeln.

Men vad vet jag

Skickades från m.sweclockers.com

Därför att enligt pci express specifikationen så är det max 150 watt per kabel.
Pci expressporten på moderkortet kan leverera 75 watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Därför att enligt pci express specifikationen så är det max 150 watt per kabel.
Pci expressporten på moderkortet kan leverera 75 watt.

Nej, det är max 150W per 8-pinnars port. Hur kablarna som går fram ser ut kan inte PCIe SIG speca - du kan ha hur tjock kabel du vill, egentligen. Även enligt specen skall du ju kunna koppla in 4st 8-pin i 4 olika PCIe-kort, även om de kommer från samma kabel. Det är den som gör PSUn som måste se till att kabeln de använder är grov nog.

Fun fact: själva kontakten som används kommer från Molex, och de specificerar en max ström på 8A per krets. 4 kretsar och 12V ger 384W, men spelen är 150W. Varför PCIe SIG specar mindre än hälften av vad tillverkaren säger vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

hmm ajdå, ja jag har nyss köpt det så det är väl en relativt ny batch. Har du ingen garanti kvar? eller möjlighet att testa kortet i annan burk?

Skrivet av thomson:

Hur är ditt kort strömförsörjt?
Har du 2 st separata PCI-e strömkablar från nätdelen till kortet?
Mest så att du inte bara kör med en kabel som har 8+8 anslutning.

Japp, separata kablar. Har gjort min hemläxa 😉. Skulle ju kunna vara så att det är kortet i sig som inte orkar, och att det inte alls är nätaggregatets fel. Dock går det i 1650 MHz även på low power så jag tror inte det finns så mycket mer att hämta. Dessutom är det monterat annan kylning på det vilket antagligen inte hjälper vid ett eventuellt garantiärende. Jag tror jag låter saken bero, om ett år är det ändå dags att köpa nytt. Jag spelar nästan bara World of Warships på en 60 Hz skärm så 60 eller 100 fps....

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Kanzaki:

https://imgur.com/a/RcYIoBF

Vega 56 referens MSI kort

1750mhz core @1250mv

1050mhz hbm2 @950mv

Powertarget 50%

Vad tycker ni? Kan kortet gå mycket högre? Tempraturer med 1 timmes furmark är i bildlänken åvan.

Jag kan ju trycka mycket mer powertarget

Hmb2 minnena tyckte jag står bra där. Tar jag upp den till 1150mhz och 1050mv så ökar tempraturen för minnena mycket mer drastiskt. Men det kan jag kontra med å öka fläktarna från 40% driv till 100% xD

Det skadar väl inte kortet å köra 1.25 volt?

Edit: har en rm1000x corsair 1000watt psu btw. Och kör 2 separata 8pins kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

1,25 låter högt tycker jag...visst, fast visst, 1750 är ju rätt högt det med. Ligger på runt 1600 på mitt vega64 @1,025....det vill verkligen inte gå upp i frekvens mer oavsett hur mycket kräm jag ger det..blir krasch nästan direkt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jodå. Allt över 240-250w (enligt AMDs drivrutiner) så bara dör kortet. Jag är på inga vis ensam om detta. Google hittar många som sitter i samma båt. Skillnaden i hastighet på High och Low power i rena FPS räknat är ju försumbar så det spelar egentligen ingen roll, men man kan ju tro att de första korten inte är helt som dem borde (mitt är från första batchen som kom till Sverige, hemklickat ett par minuter efter att Komplett öppnade försäljningen).

Kan vara för hög hostpot temp, trodde också det var mitt nätagg när jag köpte mitt Vega 56, bytte till bättre... Hjälpte inte.

Bytte till Morpheus-kylare, och efter lite fipplande med X-brackets och de passiva kylflänsarna så fick jag ner hotspotten till 65c, tidigare låg den runt 95c innan den började throttla/krascha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adrenochrome:

1,25 låter högt tycker jag...visst, fast visst, 1750 är ju rätt högt det med. Ligger på runt 1600 på mitt vega64 @1,025....det vill verkligen inte gå upp i frekvens mer oavsett hur mycket kräm jag ger det..blir krasch nästan direkt då.

1.2V är stock för vega 64. du har en rejäl under volt så att du får 1600mhz i frekvens är ganska imponerande.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag kör mitt VEGA 64 Liquid Cooled på ett EVGA Supernova G3 650 Watt. Det fungerar fint även om fläkten på nätagget blir rätt högljudd. Enligt min elmätare drar hela riggen (se komponenter i signatur) mellan 400-550W i full load, idle strax under 100W. Kör P6 på 1542mhz (1050mv) och P7 på 1700mhz 1125mv).

Minnet kör jag på 1050mhz (950mv). Störmstyrkegränsen är på +30% och den håller i P7 i princip konstant under hård belastning (då drar riggen cirka 500W).

Känns detta som en okej inställning? Är ny med kortet, har bara haft det i några dagar. Har lite coilwhine men funderar på om det kanske har att göra med att PSU:n är på gränsen. I övrigt tycker jag fläkten på radiatorn är lite högljudd, inte sjävla blåset men lite skrapande rasselljud från bearing eller dylikt.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Inaktiv

Har ett Vega 56 Pulse med Vega 64 bios.
Är 1652mhz på 1070mv samt 1150mhz 1050mv på minnet ok tycker ni ?😊
Under bench så är max 72grader varmt.
Är det ok för ett flashat Vega 56 med Samsung minne eller ska jag fippla mer ?😊

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

1.2V är stock för vega 64. du har en rejäl under volt så att du får 1600mhz i frekvens är ganska imponerande.

Får du verkligen upp ditt i 1.2V?

Mitt vägrar ge mer än 1.06V
1680mhz @ ~ 350w

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Det som är så roligt med amd kort, du kan verkligen förbättra prestandan

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kan vara för hög hostpot temp, trodde också det var mitt nätagg när jag köpte mitt Vega 56, bytte till bättre... Hjälpte inte.

Bytte till Morpheus-kylare, och efter lite fipplande med X-brackets och de passiva kylflänsarna så fick jag ner hotspotten till 65c, tidigare låg den runt 95c innan den började throttla/krascha.

Kanske det. Tror inte det, men man ska aldrig säga aldrig. Har dock monterat kylare på kortet 6 gånger totalt så även om jag är en total potatis borde jag ha träffat rätt med kylare någon gång 🤪

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Idag fick jag nog av stockfläkten till mitt Liquid Vega. Den hade alldeles för mycket gnissel och missljud. Öppnade upp kortet och var redo att byta fläkt. Visade sig att det inte var en vanlig 4 pin på PCB:n utan en mini EK-4pin. Så miserabel jag kände mig. Hade ju sulat iväg den gamla fläkten och kortet bootar inte utan fläkt inkopplad. Så det räcker inte med en fläkt kopplad till moderkortet.

Nu har jag i alla fall beställt en mini-4pin adapter och en Noctua 3000 rpm fläkt. Hoppas det ska gå. Någon med erfarenhet? Har läst att det skall vara svårt att byta till Be quiet exempelvis då strömstyrkan gör att den inte snurrar. Men Noctua ska enligt utsago gå att byta till så det hoppas jag på. Tycker det är idiotiskt av amd att bygga in fläkt pin med annan standard istället för att ta ut en vanligt 4pin utanpå kortet... Men men. Tror ni fläktbytet kommer lyckas?

Och är det inte konstigt att kortet inte ger bild utan fläkt då den borde gå på temperaturen istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

@kalle@anka: Mitt går i 1.2V i stock också. Kör dock 1.000v och får ungefär 1600 mhz i spel och benchmarks (inställt på 1662 mhz som är stock).

Visa signatur

5900x ][ MSI B550 Tomahawk ][ 32 GB@3200C14 ][ Asus 3060ti ][ Samsung 980Pro 1TB + 2x Crucial MX300 1TB ][ Corsair HX1000i ][ Corsair 400Q ][ Asus MG278Q ][ Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

jag ställde ner p4-p7 inkrementellt så att jag kör p6 på 1537mhz och 1040v och p7 på 1612mhz och 1050v, kommer dock aldrig upp i mer än 1587mhz men kortet går riktigt svalt och tyst och än så länge så behöver jag inte mer kräm.

har ett Sapphire Vega 64 nitro+

Ni som kommer upp i närmare 1700mhz, då har ni ej undervoltat antar jag?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

jag ställde ner p4-p7 inkrementellt så att jag kör p6 på 1537mhz och 1040v och p7 på 1612mhz och 1050v, kommer dock aldrig upp i mer än 1587mhz men kortet går riktigt svalt och tyst och än så länge så behöver jag inte mer kräm.

har ett Sapphire Vega 64 nitro+

Ni som kommer upp i närmare 1700mhz, då har ni ej undervoltat antar jag?

Jo, men LC varianten är ju 1750mhz i grund. Så spelrummet är ju lite större nedåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66