Farliga rekommendationer om ESD sprids till datorbyggare

Permalänk
Medlem

Man kanske ska försöka låta bli att springa några varv i huset/lägenheten med frasiga brallor innan man sätter sig ner bygger dator? Eller joggar på stället för den delen. Ska väl rätt mycket till för att man ska bli statiskt laddad i vardagliga livet.

Ett kul clip att kolla på är när Jay2cent gör allt man inte ska göra när man bygger dator (medvetet då alltså)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

BZZZT!

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DST:

Jag har ju försökt döda gamla moderkort med 220v. Enda gången jag dödat komponenter är när jag hårdmoddat dem utan tillräcklig kylning, när cpu kylaren inte var ordentligt monterad samt när något minne inte var i minnesplatsen ordentligt. Nu förtiden går minnet inte ens igång när det itne sitter i ordentligt. Edit har iof smällt några moderkort när jag kört för strömslukande phenom cpuer men det hör inte hit

ESD för mig är en myt, men jag är rätt så försiktig med detta då jag kör oldchool stilen och försöker se till att jag inte är uppladdad!

220 (230) V är ingenting jämfört med de spänningar du kan få via statisk elektricitet, vi pratar om tiotusentals Volt.

edit

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Enligt egen erfarenhet så är Trägolv och träbord ganska optimalt för att minska risken för ESD. en ESD matta kräver att den är jordad.

sen finns det företag som köper ESD skor utan att köpa in ESD mattor att gå på eller ESD säkra bord. ska du ha en ESD säker miljö måste allt special designas.

Det är lite lättare med ett levande material som Trä då den är ett motstånd i sig själv, som inte leder mycket.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

Personligen tycker jag farorna kring ESD ofta känns rätt överdrivna.

Även om sannolikheten är låg så står du sedan där och gråter över ditt 25 lax rigg som endast fungerar som lösvikter och inget annat.

Då har jag själv haft världens tur under hela mitt liv som dammsugit inuti dator (gör ej!) och typ aldrig använt ESD-band förrän jag faktiskt byggde hela min HTPC från grunden upp.

Respektera elfysikens lagar så kommer du att kunna använda alla elkomponenter till fullo!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jobbade i många år på sveriges största återförsäljare av datorer/komponenter. Var inte en jäkel där som använde sig utav ESD band eller liknande. I alla fall inget jag själv bryr mig om något nämnvärt och worst case får man en ny komponent på garantin anyhow så meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jobbade i många år på sveriges största återförsäljare av datorer/komponenter. Var inte en jäkel där som använde sig utav ESD band eller liknande. I alla fall inget jag själv bryr mig om något nämnvärt och worst case får man en ny komponent på garantin anyhow så meh.

Då är du med och bidrar till att garantivillkoren på sikt antagligen kommer förändras till det mer återhållsamma. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jobbade i många år på sveriges största återförsäljare av datorer/komponenter. Var inte en jäkel där som använde sig utav ESD band eller liknande. I alla fall inget jag själv bryr mig om något nämnvärt och worst case får man en ny komponent på garantin anyhow så meh.

1. Alla gör fel så då är det okej?

2. Har ni 10 års garanti på alla komponenter?

Permalänk

@Naque @El1min4tor: När jag såg denna artikel, var detta det första jag tänkte på också faktiskt. Kändes fel när jag såg det, men tänkte inte så mycket mer på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Enligt egen erfarenhet så är Trägolv och träbord ganska optimalt för att minska risken för ESD. en ESD matta kräver att den är jordad.

sen finns det företag som köper ESD skor utan att köpa in ESD mattor att gå på eller ESD säkra bord. ska du ha en ESD säker miljö måste allt special designas.

Det är lite lättare med ett levande material som Trä då den är ett motstånd i sig själv, som inte leder mycket.

Japp, kör själv med Trägolv och träbord när jag bygger! I köket m a o.
Finns ju människor som byggt datorer nakna, för att dom varit så rädda för ESD

Finns hur många skräckexempel som helst, t e x har jag sett medlemmar som bygger på en filt

Har sett medlemmar som fotar hårdvara på ett "ulligt överkast" t e x för att sälja

@phz skrev ett väldigt bra inlägg om ESD 2012! Den skulle varit med i nyheten, för den är så klockren. Eller lite klister kanske @Dimestam

Lite utveckling om element, då det verkar vara poppis, och ESD i allmänhet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det här handlar inte om att det "inte händer dig" utan snarare kan hända.

Det är precis som hårddiskar. Går aldrig sönder för vissa men det är en tickande bomb och potentialen finns där att elektronik går i sönder.

Så om det inte hänt på de senaste 10 byggen. Vad är det som säger att kommande 10 kommer vara lika fläckfria?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

220 (230) V är ingenting jämfört med de spänningar du kan få via statisk elektricitet, vi pratar om tiotusentals Volt.

edit
http://3.bp.blogspot.com/_kJqZiTaz_qI/TASS6LBY9nI/AAAAAAAAAC0/qlnenvVLnio/s1600/static-electricity-hair-stand-on-end1.jpg

menjag brinner inte av esd, som om jag skulle göra om jag leker med 220v

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Den största faran för datorkomponenter är om man själv är uppladdad när man tar i något i datorn. Detta kan man utjämna genom att ta i något jordat för att jämna ut eventuella potentialskillnader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så, hjälp mig icke-innehavare av ESD-matta. Vad ska jag koppla mitt armband till när jag vill bygga ihop en ny dator? (Trä)skrivbordet jag bygger på? Det tomma chassit som står på skrivbordet? Ett ESD-armband per komponent?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Skrivet av zojjz:

Så, hjälp mig icke-innehavare av ESD-matta. Vad ska jag koppla mitt armband till när jag vill bygga ihop en ny dator? (Trä)skrivbordet jag bygger på? Det tomma chassit som står på skrivbordet? Ett ESD-armband per komponent?

ska kopplas ihop med de delar du tänker sätta ihop, smidigst brukar vara att sätta klämman i chassit då det har kontakt med de flesta delar iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Det stora problemet är väl varför i hela friden de låter dem ligga kvar när "råden" de ger är helt åt helvete. Skriver man saker som är fara för liv, hälsa och egendom så får man faktiskt ta sitt ansvar och göra avbön. Jag tycker inte det spelar någon roll hur gammal artikeln är. Det var farliga råd 2015 och det är farliga råd nu.

@Ozzed
Du och jag har väääldigt olika åsikter om nästan allt i allmänhet och företagsekonomi i synnerhet. Men här är jag fasen helt på din sida! När jag och Ozzed delar åsikt, då jäklar vet man att det inte finns några tvivel om vad som gäller!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag antar att alla som använder "har aldrig hänt något för mig" som argument fattar hur korkat det är.
Att något inte drabbar dig personligen betyder inte att det aldrig händer.
Jag skulle fint kunna montera bort säkerhetsbältet och airbag i min bil, jag har inte krockat på +25år...
Sedan skall man inte glömma att det vi kallar "datorkomponenter" är färdiga moduler och redan monterade och därigenom har bättre skydd än helt lösa komponenter och att det skall lite otur till att träffa den känsligaste kretsen på hela kretskortet, men varför chansa när det är så enkelt att reducera risken?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Japp, kör själv med Trägolv och träbord när jag bygger! I köket m a o.
Finns ju människor som byggt datorer nakna, för att dom varit så rädda för ESD

Bygger alltid naken. Men av andra anledningar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Inaktiv

Alltså bygg inte dator om du bär wct byxor och/eller fleecetröja, jag testade med fleece tröjan bara för att. Fick synbar blixt mot jord.. så rätt klädd så. Och ja man måste röra på sig också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Det kanske dem är - men jag tycker ändå att många överdriver. Har byggt åtminstone två datorer utan ESD-matta (eller dylikt) utan problem. Att datorn skulle explodera utan det - som vissa påstår - stämmer ju uppenbarligen inte .. Men visst kan det säkert ställa till med problem (säger alltså inte att det är en myt) - så är väl säkrast om man försöker tänka på ESD vid byggnationen.

Tycker denna video är lite rolig.

https://www.youtube.com/watch?v=CDUZRNp4pxg

Jävligt många som får skumma problem med sina datorer då och då dock, risken finns att det är latenta fel från just detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket elektronik har ju inbyggt ESD-skydd som givetvis inte skyddar mot allt, men man behöver inte heller ligga sömnlös om nätterna.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

menjag brinner inte av esd, som om jag skulle göra om jag leker med 220v

På lågstadiet till gymnasiet så lär sig alla vad statisk elektricitet är. Det klassiska som läraren gör är att gnugga en ballong mot sitt hår och sedan sätter ballongen på väggen, och den sitter kvar.
Ballongen är då uppladdad med några 1000 volt.
Eller om man t.ex. Gnuggar fötterna mot en matta och sedan tar i ett element eller petar på någon annan. När man gör detta så får man en elektrisk stöt på några 1000 volt men man dör fortfarande inte. Varför?

Det är då som läraren säger dem mystiska orden ”det är inte volten som är farlig, det är amperen.”
Om man tolkar denna mening bokstavligen så är det tekniskt sett sant. Stöten man får kallas för ESD

Felstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Ozzed
Du och jag har väääldigt olika åsikter om nästan allt i allmänhet och företagsekonomi i synnerhet. Men här är jag fasen helt på din sida! När jag och Ozzed delar åsikt, då jäklar vet man att det inte finns några tvivel om vad som gäller!:D

Skickades från m.sweclockers.com

Du kunde gärna ha citerat Ozzed,
så att även vi vanliga dödliga får veta vad ni (tydligen väldigt sällan) är överens om!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det är absolut inget fel i att ansluta sitt handledsband till skyddsjord! Så gör man tex på de flesta elektronikindustrier. Vad man dessutom gör är att ha ett skyddsmotstånd på typ 1 Mohm mot jord. Och naturligtvis ska man också ansluta sin avledande matta ("antistatmatta") och datorchassi till samma skyddsjord. Då har man garanterat samma potential och dessutom en fullgod avledning till jord. Har man chassit liggande medan man arbetar räcker det med att metalldelen ligger mot den avledande mattan så blir chassit kopplat till jord.
Alltså:
- allt kopplat till jord (så det blir samma potential)
- inga uppladdningsbara produkter närmare än en halvmeter från arbetsplatsen (frigolit, fleece-tröjor,vanlig plast etc)
- öppna inga metallpåsar/skyddande förpackningar innan du har handledsband på dig och hängt fleecetröjan på behörigt avstånd.
- håll alltid ett finger på metalldelen på de verktyg du använder (om du inte använder speciella ESD-verktyg) så metallen hålls urladdad och med samma potential som övrigt.

/ B

PS. Nu är det ju inte alltid man har avledande matta och handledsband tillgängligt. Då har man sin dator ansluten till ett jordat uttag och så ser man till att man har ett finger (eller tå) mot chassi-ramen medan man jobbar med elektroniken. Knöligt men fungerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Bygger alltid naken. Men av andra anledningar...

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter du på Sapphire RX Vega 64 så förstår jag dig

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Finns mycket okinskap om ESD. Det värsta är när folk "lärt" sig fel och extra envist säger emot. Specialaren är att sätta ner en öppnad dator på bordet, gå och jorda sig (byta potential jämfört datorn) och sedan komma och ta direkt i en komponent som ska monteras ur. Då blir potentialutjämningen plötslig och rätt igenom en minneskapsel eller något. Det hade varit bättre att inte jorda sig utan bara grabba tag i komponenten på en gång medan man fortfarande delade potential med chassit.

Många fattar inte att ESD-påsar är precis lagom ledande för en säker potentialutjämning, och att alla komponenter om de är korrekt monterade i en dator är jordade med lagom resistans mot chassi. Så om man har kontakt med chassiet medan man jobbar och alltid lägger komponenter i ESD-påsar så har man tryggat sig en del redan där. Tar man upp en ESD-påse med ett RAM-minne så är potentialen utjämnad innan man öppnat påsen och tagit i minnet.

Permalänk
Medlem

Innan jag bygger dator så ber jag en bön och offrar en kyckling, jag har aldrig haft några problem med ESD.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Man kanske ska försöka låta bli att springa några varv i huset/lägenheten med frasiga brallor innan man sätter sig ner bygger dator? Eller joggar på stället för den delen. Ska väl rätt mycket till för att man ska bli statiskt laddad i vardagliga livet.

Ett kul clip att kolla på är när Jay2cent gör allt man inte ska göra när man bygger dator (medvetet då alltså)

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut inte. Det händer hela tiden. Moderna komponenter kan ta skada av ESD-urladdningar som är så svaga att du inte känner av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Finns mycket okinskap om ESD. Det värsta är när folk "lärt" sig fel och extra envist säger emot. Specialaren är att sätta ner en öppnad dator på bordet, gå och jorda sig (byta potential jämfört datorn) och sedan komma och ta direkt i en komponent som ska monteras ur. Då blir potentialutjämningen plötslig och rätt igenom en minneskapsel eller något. Det hade varit bättre att inte jorda sig utan bara grabba tag i komponenten på en gång medan man fortfarande delade potential med chassit.

Många fattar inte att ESD-påsar är precis lagom strömförande för en säker potential utjämning, och att alla komponenter om de är korrekt monterade i en dator är jordade med lagom resistans mot chassi. Så om man har kontakt med chassiet medan man jobbar och alltid lägger komponenter i ESD-påsar så har man tryggat sig en del redan där. Tar man upp en ESD-påse med ett RAM-minne så är potentialen utjämnad innan man öppnat påsen och tagit i minnet.

Om du ändrar strömförande till ledande, så är vi överens.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Bill50x:

Det är absolut inget fel i att ansluta sitt handledsband till skyddsjord! Så gör man tex på de flesta elektronikindustrier. Vad man dessutom gör är att ha ett skyddsmotstånd på typ 1 Mohm mot jord. Och naturligtvis ska man också ansluta sin avledande matta ("antistatmatta") och datorchassi till samma skyddsjord. Då har man garanterat samma potential och dessutom en fullgod avledning till jord. Har man chassit liggande medan man arbetar räcker det med att metalldelen ligger mot den avledande mattan så blir chassit kopplat till jord.
Alltså:
- allt kopplat till jord (så det blir samma potential)
- inga uppladdningsbara produkter närmare än en halvmeter från arbetsplatsen (frigolit, fleece-tröjor,vanlig plast etc)
- öppna inga metallpåsar/skyddande förpackningar innan du har handledsband på dig och hängt fleecetröjan på behörigt avstånd.
- håll alltid ett finger på metalldelen på de verktyg du använder (om du inte använder speciella ESD-verktyg) så metallen hålls urladdad och med samma potential som övrigt.

/ B

PS. Nu är det ju inte alltid man har avledande matta och handledsband tillgängligt. Då har man sin dator ansluten till ett jordat uttag och så ser man till att man har ett finger (eller tå) mot chassi-ramen medan man jobbar med elektroniken. Knöligt men fungerande.

Vänta nu, blanda inte in elektronikindustrier i detta för det är en helt annan sak hur det går till att ESD-skydda hela lokaler och produktionslinor. För den som monterar en dator i hemmet finns ingen som helst mening med att ansluta sig själv till skyddsjord. Det kan till och med vara farligt, hur liten risken än må vara.

Det är potentialutjämning mellan dig och komponenterna det handlar om, ingenting annat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015