Farliga rekommendationer om ESD sprids till datorbyggare

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen här som "inte tror på ESD". Och tolka mig inte fel i att det är bra att rekommendationer finns (och att de ska vara korrekta).

Däremot kan man diskutera hur utbrett problemet faktiskt är och vad som är "good enough". För de flesta har nog "element-tricket" fungerat eftersom att det är betydligt mer sannolikt att du gjort något som laddad upp dig själv än att din troligen jordade dator lyckats göra det. Är det helsäkert? Nej.

Ta i chassit är en bättre rekommendation, vilket de flesta omedvetet gjort varje gång de fixat med datorn. De flesta sitter säkert och pillar vid ett träbord som står på träpaneler. De klappar inte katten samtidigt och de kommer att ta i ESD-påsen innan de plockar ur grafikkortet och aldrig ladda upp sig innan de tar på grafikkortet igen.

Jobbar man med detta dagligen eller sitter med sitt nya GTX Titan och är orolig så för all del investera i ESD-matta och ESD-armband, det är billigt. Men vad ni än gör dammsug inte i chassit. Det är i min mening den största ESD-dödaren och jag känner minst 3 personer som omedelbart dödat något i sin dator på detta sätt.

Permalänk
Inaktiv

Det finns gott om folk på den här tråden som säger att ESD är trams för att dom själva inte har råkat ut för det. Det här är mest den okunniges stöddighet.

Visst sjutton finns det. Visst sjutton är det ett stort problem. Ett helvete att felsöka också. Djävligt lömskt. Jag har lärt mig det den hårda vägen. Jag är petig med ESD-skydd. Numera.

Det är väl med elektronikkonstruktörer som med piloter. Det finns gamla piloter och det finns våghalsiga piloter men det finns inga gamla våghalsiga piloter. Det finns inga gamla elektronikkonstruktörer som inte är petiga med ESD-skydd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Jo den videon tyckte jag var missinformerande med och tvingade mig att igen googla på skiten för att inse att majoriteten av "tips" är lika felaktiga.

Nu är jag igen expert och jag tycker det är rätt jobbigt att sålla bland all information där ute så även jag kan ha fel.

Det jag förespråkat precis som "Sweclockers" artikel som jag vill tacka @Dimestam att han upplyser då en sådan artikel verkligen behövs är att just potential skillnaden är det man vill undvika och att uppnå samma potential kräver inte jord utan det kräver bara att du, arbetsytan, komponenter mm har samma potential.

Folk verkar tro att jord är det magiska ordet här men jord ju till för att avleda farlig spänning och det i sig är ett problem, vad händer om ett elfel inträffar och du är ansluten till jord med din hemmagjorda kabel?
Eller värre, vad händer om du gör en egen kabel och ansluter dig till fas utan 1M ohm motstånd? Du är död när du ansluter dig om du har otur.

En potentialskillnad kan fortfarande uppstå mellan två objekt även om du är ansluten till ett jordat uttag.

Är man jordad mot uttaget och tar i ett grafikkort på bänken så kan skillnaden fortfarande vara tusentals volt där grafikkortet är laddat tex efter transport av fraktbolaget och har man då dessutom en egengjord gjord kabel utan ett motstånd på tex 1M ohm för en långsam urladdning så kan man döda skiten ändå.

Själv sätter jag ESD armbandet i chassit, när jag sedan tar i ESD påsen med komponenten bör jag, chassit och ESD påsen med komponenten ha samma potential, rent idealiskt skulle jag också förespråka en ESD matta där chassi och komponenter vilar på där man ansluter sig med ESD armbandet mot mattan.

Vill man sedan ansluta detta mot gjord så "okej", men då är det bäst att man vet att jorden är koret installerad och att kablen man navänder har ett motstånd, personligen undviker jag jordade uttag då potentialskillnaden är det jag försöker uppnå inget annat.

Jorden kan tekniskt sett bli strömförande eller få en högre potential med om något går fel tex med en vitvara eller elen är felaktigt installerad i fastigheten och även om en själv inte kanske dör av det varför riskera sig själv och komponenter?

Men googlar man på hur man ska ESD säkra sig förespråkar även dom som verkar vara proffs på det hela att jorda sig i eluttaget och även dom verkar missa att potentialskillnaden är det som spelar roll, detta får man lära sig i grundskolan så egentligen lite lustigt hur mycket felaktig information det finns där ute.

Dessa regler tycker jag är ypperliga och stämmer bra med dom jag följt, bara synd att det finns så mycket felaktiga artiklar där ute säger emot.
Denna videon tycker jag är bra.
https://youtu.be/sFqedlvMm6k

Den visar hur lite vi lärt oss på över 30 år som konsumenter och även "experterna".
ESD är inget nytt eller något vi inte förstår vetenskapen bakom, tyvärr behandlar många det som en religion dom inte tror på.

Otroligt att man ska behöva tjafsa om det här 30 år senare, med datörnördar av alla människor.

Underbar video, hälften av mig längtar efter att jobba på Apple på 80-talet, den andra hälften är rädd för Steve Wozniaks näsborre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det finns gott om folk på den här tråden som säger att ESD är trams för att dom själva inte har råkat ut för det. Det här är mest den okunniges stöddighet.

Visst sjutton finns det. Visst sjutton är det ett stort problem. Ett helvete att felsöka också. Djävligt lömskt. Jag har lärt mig det den hårda vägen. Jag är petig med ESD-skydd. Numera.

Det är väl med elektronikkonstruktörer som med piloter. Det finns gamla piloter och det finns våghalsiga piloter men det finns inga gamla våghalsiga piloter. Det finns inga gamla elektronikkonstruktörer som inte är petiga med ESD-skydd.

Stämmer väldigt bra det du säger. Efter mina dryga 10år av utveckling och konstruktion av elektroniklösningar inom en hyfsat skygg bransch så är det inga om eller men när det kommer till ESD och risken för störningar och i vissa områden livsfara det kan orsaka.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur kan elutagens skyddsjord som är blottlagd av någon anledning bli strömförande, den är till för att skydda mot just det?

Skickades från m.sweclockers.com

Om en jordkabel råkar lossna i ett uttag på utgående kabel, är denna inte längre ansluten till jorden i centralen. Om denna lösa jord sedan kommer i kontakt med fas i uttaget blir nästa uttag i gruppen plötsligt spänningsförande på jordklämman.

Edit: en enkel felkoppling ger också detta resultat. Har själv varit med om detta i mitt jobb som elektriker, när hemmafixare gjort elen.

Tillägg
Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coreflake:

Om en jordkabel råkar lossna i ett uttag på utgående kabel, är denna inte längre ansluten till jorden i centralen. Om denna lösa jord sedan kommer i kontakt med fas i uttaget blir nästa uttag i gruppen plötsligt spänningsförande på jordklämman.

Edit: en enkel felkoppling ger också detta resultat. Har själv varit med om detta i mitt jobb som elektriker, när hemmafixare gjort elen.

Gillar när dom delar jord med nolla och fas på 3 fas uttag, går väl ann så länge skiten som var inkopplad inte var jordad och använde 3 faser MEN en 3 fas motor kan använda nollan sedan blir det ju total skit när folk sätter dit sina 3 fas till 3st enfast adapter uttag som ska ha nolla och denna nu går till jord.

Många dolda fel kan ta LÅNG tid innan dom hittas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Dra i en skruv i chassit och sätt klämman i den.

Dedär med olackerad metalldel kan vara överkurs eftersom lacken sannolikt inte isolerar helt, men när man ändå är igång och ska ESD-säkra är det lika bra att göra det ordentligt tänker jag.

En multimeter (även en billigare sådan för att kolla enklare grejer, och där tighta marginaler inte är lika viktigt) är en bra investering. Lätt att kolla om lacken/pläteringen på prylar innebär en isolering/ökad resistans.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Förlåt, jag läste för snabbt!

Ja, det är tidsskalan som är det viktiga. Utan tillräckligt hög resistans sker urladdningen omedelbart, som en mikroskopisk blixt, vilket kan skada kretsar och annan känslig elektronik. Antistatpåsen är till för att urladdningen (potentialutjämningen) ska ske över längre tid och således inte orsaka några skador.

Om det är antistatpåsen som ser till att urladdningen sker över längre tid, varför behövs då ett ESD-armband?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ford Prefect:

Om det är antistatpåsen som ser till att urladdningen sker över längre tid, varför behövs då ett ESD-armband?

Antistatarmbandet är vad som även ansluter dig till övriga komponenter, vanligtvis chassit. Vad du vill uppnå är att allt som du vidrör/vidrör varandra allra helst ska ha samma potential och om de inte redan har det så ska potentialutjämningen ske långsamt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Har man haft tur fast man inte har använt ESD överhuvudlaget kring mina 3 olika PC-Byggen 2011-2019?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det är bra att sådant här uppmärksammas och hoppas att andra är bättre än en själv på att följa dessa råd.

Själv har jag tagit byggt datorer runt 20 år och än så länge har det inte hänt något. Men det säger ju inte att aldrig kommer hända. Får se ifall man ändrar på sig och börjar använda antistatarmband.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Dom som har det värst är nog alla butiker som skall felsöka moderkort och minnen när folk sänder tillbaka grejerna dom har pajjat med ESD. "Funkar inte, bootar inte"

Har själv jobbat på en större nätbutik, och kan intyga att kyrkogården med moderkort och minnen var stor.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Vänta nu, blanda inte in elektronikindustrier i detta för det är en helt annan sak hur det går till att ESD-skydda hela lokaler och produktionslinor. För den som monterar en dator i hemmet finns ingen som helst mening med att ansluta sig själv till skyddsjord. Det kan till och med vara farligt, hur liten risken än må vara.

Det är potentialutjämning mellan dig och komponenterna det handlar om, ingenting annat.

Jodå, det är inte bara potentialutjämning det handlar om. Du ska absolut inte ha höggradigt uppladdningsbara material nära elektroniken, tex. Du ska inte använda verktyg som kan ladda upp sig. En skruvmejsel som har ett plasthandtag kan få en uppladdad klinga av hanteringen, trots att du sitter med handledsband på dig. Det är därför jag rekommenderar att man har ett finger på metallklingan medan man arbetar.

Elektroniken i datorn bryr sig inte om huruvida du sitter hemma eller i en elektronikindustri. Under felaktiga premisser går den sönder i alla fall

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag har en 500 Liters Antistatpåse. Jag sitter naken i den med alla delarna och chassit när jag bygger dator.
Återkommer med bilder.

Inte för att vara sån, men 500L är ju bara en halv kubikmeter. Blir det inte lite trångt?

Skrivet av Vangen:

Har man haft tur fast man inte har använt ESD överhuvudlaget kring mina 3 olika PC-Byggen 2011-2019?

Tänk såhär: Hur många gånger har du haft användning av säkerhetsbälte de gånger du åkt bil 2011-2019?

Gissningsvis inga eller ganska få gånger, men det är dumt att chansa.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det är nog ingen här som "inte tror på ESD". Och tolka mig inte fel i att det är bra att rekommendationer finns (och att de ska vara korrekta).

Däremot kan man diskutera hur utbrett problemet faktiskt är och vad som är "good enough". För de flesta har nog "element-tricket" fungerat eftersom att det är betydligt mer sannolikt att du gjort något som laddad upp dig själv än att din troligen jordade dator lyckats göra det. Är det helsäkert? Nej.

Ta i chassit är en bättre rekommendation, vilket de flesta omedvetet gjort varje gång de fixat med datorn. De flesta sitter säkert och pillar vid ett träbord som står på träpaneler. De klappar inte katten samtidigt och de kommer att ta i ESD-påsen innan de plockar ur grafikkortet och aldrig ladda upp sig innan de tar på grafikkortet igen.

Jobbar man med detta dagligen eller sitter med sitt nya GTX Titan och är orolig så för all del investera i ESD-matta och ESD-armband, det är billigt. Men vad ni än gör dammsug inte i chassit. Det är i min mening den största ESD-dödaren och jag känner minst 3 personer som omedelbart dödat något i sin dator på detta sätt.

Men om dammsugaren dödar ESD så är det väl bra? skämt åsido, dammsuga går bra bara man vet vad man ska använda!
https://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&products_...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

menjag brinner inte av esd, som om jag skulle göra om jag leker med 220v

För att urladdningstiden på ESD är på nivån av en bråkdels sekund, medan det inte finns någon urladdningstid på ett eluttag såvida du inte planerar att bygga en hemmagjord fusionsreaktor och dränera hela vattenmagasinen i kraftverken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Citat:

Viktigt att påpeka i artikeln är att det inte alls är all elektronik som är ESD känslig, skulle säga att det endast är kiselbaserad elektronik.

Att endast kiselbaserad elektronik är känslig stämmer dock inte. En ES-urladdning ner i ett kretskort och ledare kan slå sönder banan då plasman som bildas helt enkelt skapar en krater i ledaren. Dock stämmer det mycket väl att modernare kiselbaserad elektronik är känsligare då det är mindre. Oftast placeras dock ESD-säkring i kapslingarna i form av skyddsdioder vilket begränsar känsligheten en hel del. Äldre elektronikkapslar kan helt sakna skyddsdioder och då är känsligheten mycket högre.

Sedan skäll även nämnas att det finns så galet många olika typer av halvledarkombinationer, troligen finns inte fullständiga studier för allt.

Något näst intill all elektronik som är byggd på halvledare har gemensamt är att man kopplar halvledarna samma med lager av metall. Dessa trådar är tunna och kan lätt gå sönder, antingen via strömstötar eller via urladdningar som skapar kratrar. Dock är det sistnämnda ovanligt då man sällan har halvledaren direkt exponerat mot ESD-källan.

Citat:

De flesta kondensatorer klarar sig oxå.

Kondensatorer är byggda för extremt snabba urladdningar, dock är t ex små filmkondensatorer känsliga om de inte är skärmade och utsätts för en urladdning genom höljet istället för ledaren. Då kan ett lager slås sönder och kortsluta mot det andra filmlagret. Då får du en kortslutning eller åtminstone en lägre kapacitans.

Pratar vi keramiska kondensatorer, oftast SMD, även MLCC (multi-layer ceramic capacitors) så börjar man behöva bry sig om ESD när man kliver under storleken 0603 (1.6×0.8 mm). På moderna kretskort är 0402 och 0201 mer och mer förekommande. När maskinerna är på plats kommer nästa generation 01005 (0.4×0.2 mm) börjas användas i full skala.

Mindre storlek på komponenterna är nästan bara följt med fördelar, ESD är dock inte en av dem.

Gällande elektrolytkondensatorer så är skalan alldeles för stor för att ESD skall ge upphov till kritiska fel på dessa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Nope, men sannolikheten att komponenten skulle uppvisa defekter först flera veckor/månader/år efter jag byggt in den i min dator och eventuellt förstört via statisk urladdning är minimal. Pajjar den så pajjar den där och då, inte först flera år senare.

Du motsäger all tillgänglig statistik som säger att 60-70 % av alla ESD-skador är latenta, dvs en skada som uppkommit men ger sig till känna långt senare. Detta beror på flera saker, bland annat så kan en esd-skada bestå av en delvis avbränd ledare som håller i normalfallet men brinner av vid onormalt hög belastning. Genomslag i substraten kan dessutom börja "rosta" och efter en lång tid ge kortslutningar mellan lagren. Jag har exempel på fullt fungerande produkter som legat på en lagerhylla några veckor och som därefter varit icke-fungerande.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Störst risk för ESD-skador är när du hanterar komponenten men det kan uppkomma på andra sätt. T.ex. vid transport av komponenter varför det är viktigt att alltid använda antistatpåsar som långsamt potentialutjämnar.

Det finns huvudsakligen två typer av ESD-påsar när det gäller transport av enskilda kort, typ grafikkort och liknande. Den ena sorten är metallpåsar som fungerar som Faradays bur (minns ni den från skolan?). Dvs en urladdning mot påsen fördelas snabbt till andra sidan och det blir inget genomslag mot komponenten/kortet inuti. Den andra varianten är det som kallas för lågladdande/dissipativa material (kallas också antistatiska), ofta i form av en rosa påse eller en klar plast som kortet ligger i. Detta material har egenskapen att inte ladda upp sig vid gnidning eller separation men det skyddar INTE mot statisk elektricitet som påförs utifrån.

Skillnaden mellan dessa material är enkla att påvisa med relativt enkla mätmetoder.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur kan elutagens skyddsjord som är blottlagd av någon anledning bli strömförande, den är till för att skydda mot just det?

Skickades från m.sweclockers.com

Av det faktum att din skyddsjord är ansluten till en punkt med ett avstånd från dår du står, i extrema fall så kan det på et par kilometers avstånd uppstå mer än en miljon volts skillnad mellan punkten där skyddjorden eller för den delen en vattenledning är ansluten.
En miljon volt kan uppstå vid ett blixtnedslag eller helt enkelt genom statisk elektricitet från som ex. en heltäckningsmatta.

Skyddsjordens uppgift är att skydda dig mot att fasen i elnätet genom fel i aparat inte ska kunna nå dig och göra skada, det är i detta samanhanget frågan om två helt olika effekter. Gör skillnad på att bli grillad eller en ESD urladdning...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad i hela helvete? GamersNexus som jag tyckt varit välinformerade och pålästa...

Nu är jag sent in i leken (tråden), så det har säkert redan malts till leda, men det var precis vad jag också tänkte. Gamers Nexus brukar verkligen ha koll på saker, och jag trodde först att det måste vara något dåligt aprilskämt. Herrejävlar, där sjönk trovärdigheten en hel del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Rätt många på tråden säger att man "aldrig haft några problem".

Så kan man inte säga. Man vet inte om man har haft några problem. Den forskning som gjorts på området visar att de flesta skadorna bara syns efter en tid. Detta gäller själva skadan. Sedan kan det vara så att skadan uppkom direkt men att det inte fick någon märkbar effekt förrän långt senare. Man kan ha slagit ut någon del av kretskortet som bara används oregelbundet.

Hade varje ESD-skada orsakat ett stendött kretskort hade allt varit otroligt mycket enklare. Det jävliga är det osynliga och lömska i det.

Någon som någon gång fått en blåskärm? Något som inte fungerat som det skulle? Något mystiskt fel som börjat uppträda utan någon vettig orsak? Någon instabilitet någonstans? Något där det inte hjälpte att uppdatera drivrutinen? Hur vet du att det inte var någon ESD-skada från när bygget plockades ihop?

Jag har alltså själv suttit i situationen med upprepade mystiska fel som försvann helt när jag skärpte till mina ESD-rutiner.

Jag reagerade väl ungefär som min pappa. Han var barnläkare. Jag fick aldrig göra någonting roligt när jag växte upp. Han såg för mycket på jobbet. Man kan köra på glatt och lita på att inte ha otur men efter att ha sett/råkat ut för en del elände så kan man bli rätt nojig ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Men vad ni än gör dammsug inte i chassit. Det är i min mening den största ESD-dödaren och jag känner minst 3 personer som omedelbart dödat något i sin dator på detta sätt.

Men..men.. den härliga känslan när man ser dammtussarna sugas in i dammsugarmunstycket gör bara det värt risken. btw, säger inte det är bra och tvivlar inte på vad du säger men burken länkad nedan fungerar fortfarande utan blåskärmar eller andra konstigheter efter fyra år av dammsugning. Inte en rekommendation dock, var medveten om riskerna.

Permalänk
Medlem

Ett tips som går runt är ju att man ska skruva i PSUn i chassit när man bygger och kopplar sladden den i jordat uttag, utan att slå på knappen på PSUn. Sedan ska man koppla ESD-armbandet till chassit. Är detta fel/farligt?

Läser man här så fattar jag det som att det räcker att koppla sig själv till chassit, utan PSU och vägguttag inblandat? Är inte laddningen olika i chassit och komponenterna när man plockar utan exempelvis sitt grafikkort ur anti-stat-påsen? Eller är ens chassi alltid neutralt laddat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Kan ta exemplet de drar på jobbet....

Man tappar en LED-strip på golvet, plockar upp den och sätter i den i LED-armaturen. Vid test så ser allt bra ut och utrustningen godkänner den. Armaturen skickas iväg och sätts upp i en ishall.
Innan garantin har gått ut för dessa armaturer så slutar en fungera.
För att plocka ned den så måste en elektriker hyras. En hiss kanske också måste hyras. Men innan elektrikern kan göra sitt jobb så måste någon vara där och lägga skydd på isen så den inte förstörs. Sen är det samma visa igen för att sätta upp den nya armaturen.

Då kan man fråga sig. Var det värt att sätta i LED-strippen man tappade istället för att slänga den?
Kan t.ex även vara så att man har gått och hämtat en eller två LED-strips från en kartong i hyllan utan något skydd. Hade varit bättre att ta med en hel karta med strips eller till och med en hel kartong och gått tillbaka med det efteråt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nu är jag sent in i leken (tråden), så det har säkert redan malts till leda, men det var precis vad jag också tänkte. Gamers Nexus brukar verkligen ha koll på saker, och jag trodde först att det måste vara något dåligt aprilskämt. Herrejävlar, där sjönk trovärdigheten en hel del.

Dock så är artikeln gammal, fick jag påpekat, typ 2015 eller så, så alla kan väl göra fel och de har ju uppenbarligen utvecklats mycket och gör till och med egna ESD-skydds "modmattor" som verkar bra, men det som i mina ögon sänker trovärdigheten oavsett är att de låter skiten ligga kvar.

Men ja det skall väl sägas att när jag skrev mitt första inlägg i tråden så trodde jag att artikeln var relativt ny, därav min reaktion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Antistatarmbandet är vad som även ansluter dig till övriga komponenter, vanligtvis chassit. Vad du vill uppnå är att allt som du vidrör/vidrör varandra allra helst ska ha samma potential och om de inte redan har det så ska potentialutjämningen ske långsamt.

Så långt är jag med. Men om antistatpåsen gör att potentialutjämningen går långsamt så behövs väl inget EDS-armband? Det är väl bara att hålla i chassit med ena handen och antistatpåsen i andra?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Skrivet av Ford Prefect:

Så långt är jag med. Men om antistatpåsen gör att potentialutjämningen går långsamt så behövs väl inget EDS-armband? Det är väl bara att hålla i chassit med ena handen och antistatpåsen i andra?

det går säkerligen göra så men känns krångligt med tanke på att ett fullgott ESD armband att fästa i chassit för att få bägge händer fria kostar typ 15-20:- och kommer hålla många år själv har jag ett armband från ca 2005-2006 nånting.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ford Prefect:

Så långt är jag med. Men om antistatpåsen gör att potentialutjämningen går långsamt så behövs väl inget EDS-armband? Det är väl bara att hålla i chassit med ena handen och antistatpåsen i andra?

Jag har dålig koll på antistatpåsar och vilka varianter som finns. Någon annan kanske kan svara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Ett tips som går runt är ju att man ska skruva i PSUn i chassit när man bygger och kopplar sladden den i jordat uttag, utan att slå på knappen på PSUn. Sedan ska man koppla ESD-armbandet till chassit. Är detta fel/farligt?

Läser man här så fattar jag det som att det räcker att koppla sig själv till chassit, utan PSU och vägguttag inblandat? Är inte laddningen olika i chassit och komponenterna när man plockar utan exempelvis sitt grafikkort ur anti-stat-påsen? Eller är ens chassi alltid neutralt laddat?

Skickades från m.sweclockers.com

Du skall koppla in krokodilklämman i chassit eller i en olackerad skruv som du har skruvat i chassit.

Men du skall _INTE_ ha nätaggregatet sitta i med en kabel kopplad från nätaggregatet till lägenhetens/husets jord i eluttaget.

Anledningen är att om någon produkt du har inkopplad mot jorden skulle orsaka jordfel så blir du en del av det jordfelet och det vill du alltså inte.

Speciellt inte om din lägenhet eller ditt hus saknar jordfelsbrytare, då leker du med laddad revolver.

För att ta en jämförelse då alla här på Sweclockers älskar bilanalogier.

Låt säga att vi tar oss en tur i en bil på landsväg, vi sitter och åker utan bilbälte.
Det kan vi göra resten av livet så länge vi inte krockar, men det är just det, vi vet aldrig om vi kommer att krocka eller inte.

Samma sak med inkopplat nätaggregat.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!