Farliga rekommendationer om ESD sprids till datorbyggare

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Så hur jordar man sig när man jobbar med enskilda kretskort? T.ex. Raspberry Pi?

ESD-armband med klämma på någon jordpunkt på kretskortet? (Typ skruvhål med metallram, brukar finnas på de flesta. Lång omålad skruv+mutter som drar runt skruvhålet och sedan klämma på skruven borde ju också fungera.) Om det inte är något jag missat nu. ^^ Alt. ESD-matta (som samtliga komponenter som ska användas läggs på innan man börjar pilla) och ESD-armband till samma referens (skyddsjord ex.) borde väl vara godkänt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur kan elutagens skyddsjord som är blottlagd av någon anledning bli strömförande, den är till för att skydda mot just det?

Skickades från m.sweclockers.com

Största faran här är inte jorden i sig, utan Svenne Svensson som inte vet vilken ledare som är jord, eller inte är tillräckligt aktsam, så att strömförande ledare ligger och kan kortsluta, och är strömförande fortfarande.

Rent generellt så är väl tanken att chassit är jordat till du drar ur kontakten, så jorden ska väl hålla samma potential fortfarande då. Om vi nu ska vara generösa och tänka det bästa om detta råd.
Men ärligt talat så kan man ju lika gärna låta kabeln få sitta kvar istället, och förlita sig på att PSU tillverkarna inte pumpar in 240V i chassit när man stänger av det. Och ,,, ja, Jag litar mer på att PSU tillverkarna kan sin sak, än vad jag skulle lita på att till och med jag själv skulle koppla om jag skulle göra en "jordkabel". Om man nu prompt ska jorda sig.

Men sen är det en annan detalj som stör mig, nämligen att gamers nexus video är från 2015, och jag är hyffsat säker på att jag sett andra videos som snackar ESD för inte så länge sedan. jag vill mig minnas att Steve sågade trådlösa ESD armband,, (men är inte helt hundra på att det var gamers nexus.) Poängen är att dom har nog redan sågat sin gamla video redan.
Det vore intressant att höra vad Steve säger om detta, för även om jag kanske minns fel, så har iallafall Steve lärt sig massor de senaste åren, och kanske håller med att deras video är dåligt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Största faran här är inte jorden i sig, utan Svenne Svensson som inte vet vilken ledare som är jord, eller inte är tillräckligt aktsam, så att strömförande ledare ligger och kan kortsluta, och är strömförande fortfarande.

Rent generellt så är väl tanken att chassit är jordat till du drar ur kontakten, så jorden ska väl hålla samma potential fortfarande då. Om vi nu ska vara generösa och tänka det bästa om detta råd.
Men ärligt talat så kan man ju lika gärna låta kabeln få sitta kvar istället, och förlita sig på att PSU tillverkarna inte pumpar in 240V i chassit när man stänger av det. Och ,,, ja, Jag litar mer på att PSU tillverkarna kan sin sak, än vad jag skulle lita på att till och med jag själv skulle koppla om jag skulle göra en "jordkabel". Om man nu prompt ska jorda sig.

Men sen är det en annan detalj som stör mig, nämligen att gamers nexus video är från 2015, och jag är hyffsat säker på att jag sett andra videos som snackar ESD för inte så länge sedan. jag vill mig minnas att Steve sågade trådlösa ESD armband,, (men är inte helt hundra på att det var gamers nexus.) Poängen är att dom har nog redan sågat sin gamla video redan.
Det vore intressant att höra vad Steve säger om detta, för även om jag kanske minns fel, så har iallafall Steve lärt sig massor de senaste åren, och kanske håller med att deras video är dåligt råd.

Tror inte svenne svensson meckar så mkt med el själv om de inte kan.

Chassit och du ska ha samma jord. Bäst är att röra komponenterna så lite som möjligt och hålla dom i kanterna. Sen om du kopplar dig till chassit med esd band eller biter i det spelar mindre roll. Det är så jag fattat det och det har funkat för mig hittils.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@skog1s: Du har nog rätt i det du skriver och det var lite roligt med Volvo-referens, allt gott!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Denna tråden och artikeln börjar likna "jag googlar bättre än dig".
Ta i ett element och sen är allt klart, överdrivet till max för att kunna sälja gissar jag.

Finns ett klipp på youtube där ett gäng försöker döda komponenter med ESD. Dom gnuggar fötter i tjocka mattor och gör bokstavligen allt för att bygga upp en statisk spänning, komponenterna skrattar och rullar vidare. Risken är otroligt liten (troligen större med antika saker).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon som funderat över hur stor skillnad det är mellan urladdningar som kan skada komponenter och urladdningar som känns/syns/hörs?

Riktigt känsliga komponenter kan skadas av så lite som 25-50 volt.

Känns en sån urladdning?

Knappast troligt för gränsen för vad man själv kan upptäcka ligger runt 3500v och uppåt. Fullt tillräckligt för att kunna ställa till stor skada på nästan alla vanligt förekommande komponenttyper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har aldrig råkat ut för att komponenter strular, då jag är noga....precis så noga som hundarna i videon.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag undviker att klappa katten precis innan och har så lite kläder som möjligt som kan bli statiska. Men aldrig kört med något skydd. Kanske något har gått sönder över tid men inget som jag kopplat till stötar och inte fått dem medan jag hållt på med datorn. Men skillnad på när man fixar med den en gång varannat år och de som jobbar med det varje dag. Statistiskt sett kommer det hända ju oftare du håller på med datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Så var ska ESD-mattans krokodilklämma anslutas om inte till jordpunkten på eluttaget? ESD-armbandet är redan anslutet till chassit.

Om ditt rum inte har et gemensamt potentialpunkt skall du inte ansluta den till något.(bostadshusjord är inte gjord för denna typen jordning)
Om du ansluter armbandet till chassiet, skall du ansluta mattan till chassiet också, eller armbandet direkt till mattan, sedan chassiet på mattan, sedan packar du upp komponent för komponent på mattan efterhand som du monterar, lägg inget till sidan utanför mattan efter att det är ute ur sin esd påse.

Ungefär så skall det göras, inte alltid att det är så smidigt, men det gäller att göra det bästa av situationen.
Bara man(du) fattar konceptet "potentialskillnad" kommen man(du) långt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Jag har lärt mig att det handlar om potentialskillnad precis som artikeln beskriver, blev jävla osäker när jag såg denna från Linus tech tips. https://youtu.be/zkiIW0Twj3U?t=145

Jo den videon tyckte jag var missinformerande med och tvingade mig att igen googla på skiten för att inse att majoriteten av "tips" är lika felaktiga.

Nu är jag igen expert och jag tycker det är rätt jobbigt att sålla bland all information där ute så även jag kan ha fel.

Det jag förespråkat precis som "Sweclockers" artikel som jag vill tacka @Dimestam att han upplyser då en sådan artikel verkligen behövs är att just potential skillnaden är det man vill undvika och att uppnå samma potential kräver inte jord utan det kräver bara att du, arbetsytan, komponenter mm har samma potential.

Folk verkar tro att jord är det magiska ordet här men jord ju till för att avleda farlig spänning och det i sig är ett problem, vad händer om ett elfel inträffar och du är ansluten till jord med din hemmagjorda kabel?
Eller värre, vad händer om du gör en egen kabel och ansluter dig till fas utan 1M ohm motstånd? Du är död när du ansluter dig om du har otur.

En potentialskillnad kan fortfarande uppstå mellan två objekt även om du är ansluten till ett jordat uttag.

Är man jordad mot uttaget och tar i ett grafikkort på bänken så kan skillnaden fortfarande vara tusentals volt där grafikkortet är laddat tex efter transport av fraktbolaget och har man då dessutom en egengjord gjord kabel utan ett motstånd på tex 1M ohm för en långsam urladdning så kan man döda skiten ändå.

Själv sätter jag ESD armbandet i chassit, när jag sedan tar i ESD påsen med komponenten bör jag, chassit och ESD påsen med komponenten ha samma potential, rent idealiskt skulle jag också förespråka en ESD matta där chassi och komponenter vilar på där man ansluter sig med ESD armbandet mot mattan.

Vill man sedan ansluta detta mot gjord så "okej", men då är det bäst att man vet att jorden är koret installerad och att kablen man navänder har ett motstånd, personligen undviker jag jordade uttag då potentialskillnaden är det jag försöker uppnå inget annat.

Jorden kan tekniskt sett bli strömförande eller få en högre potential med om något går fel tex med en vitvara eller elen är felaktigt installerad i fastigheten och även om en själv inte kanske dör av det varför riskera sig själv och komponenter?

Men googlar man på hur man ska ESD säkra sig förespråkar även dom som verkar vara proffs på det hela att jorda sig i eluttaget och även dom verkar missa att potentialskillnaden är det som spelar roll, detta får man lära sig i grundskolan så egentligen lite lustigt hur mycket felaktig information det finns där ute.

Dessa regler tycker jag är ypperliga och stämmer bra med dom jag följt, bara synd att det finns så mycket felaktiga artiklar där ute säger emot.

Citat:

Dra ur alla sladdar innan du öppnar datorlådan, så att du inte får antenner

Arbeta på ett ledande underlag, såsom en antistatmatta, och se till att själv vara ansluten till det med ett antistatarmband

Anslut till chassit genom att exempelvis fästa en krokodilklämma i en olackad metalldel

Håll hög luftfuktighet i lokalen, allra helst över 60 % RH

Klä dig helst i bomullsmaterial som inte laddas upp

Förvara alla elektronikkomponenter i ledande antistatpåsar

Tänk på att all elektronik är känslig för ESD

Denna videon tycker jag är bra.

Den visar hur lite vi lärt oss på över 30 år som konsumenter och även "experterna".
ESD är inget nytt eller något vi inte förstår vetenskapen bakom, tyvärr behandlar många det som en religion dom inte tror på.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur kan elutagens skyddsjord som är blottlagd av någon anledning bli strömförande, den är till för att skydda mot just det?

Skickades från m.sweclockers.com

I den bästa av världar är alla elkomponenter hela och alla ledare har 0 Ohm i resistans.
I den verkliga världen så har ledningarna resistans och apparater går sönder.

Tänk dig att du har ett elnät utan jordfelsbrytare och normala 10A säkringar.
En apparat går sönder och ström börjar ledas över mot skyddsjorden som är dåligt utförd, det är i sammanhanget alltså hög resistans i ledningarna, du matar ut exempelvis 9A ström via skyddsjorden vilket inte räcker för att säkringen ska lösa ut.
Den höga resistansen i ledningen gör att det uppstår spänningsfall i den dvs det uppstår en potentialskillnad.
Du har nu spänning mellan de bara skyddsjordsblecken i kontakten och verklig jord.

Tänk dig att nått annat metallföremål typ diskbänk, vitvaror, vattenrör eller armeringsjärn är anslutna med nära 0 Ohms resistans mot jorden och du samtidigt vidrör det föremålet och jordblecket, du får en stöt.
Det kan också blir varmt pga strömmen och då uppstår kanske en brand.

Hade du haft en jordfelsbrytare så bryter den strömmen så fort skillnaden i ström mellan fas och återledare (inte skyddsjord) är större än 30 mA dvs lång tidigare än säkringen löser ut.

Har man ett normalt ESD skydd (armband/mattor) anslutet mot skyddsjord så är det väldigt hög resistans i skyddet i sig för att ge en långsam potentialutjämning men den väldigt höga resistansen i ESD-skyddet skyddar även mot elchock från elnätet om nått fel uppstår där.

Det är idiotiskt att ansluta sin kropp direkt mot skyddsjorden i onödan då det inte minska chansen för ESD skador.
Det är också potentiellt livsfarligt då det ökar chansen för elchock om det finns ett fel i elnätet eller nån apparat som är ansluten till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att artikeln om ESD skador uppmärksammas. Viktigt att ESD inte behandlas som en trosfråga där en del inte tror (inte förstår eller inte kan ta till sig information) att det inte är så ovanligt med ESD skador. Jag har sett flertal exempel med 486 moderkort och en hel del Pentium modekort samt en del logikkretsar som lagt av pga av ESD skador. Viktigt att påpeka i artikeln är att det inte alls är all elektronik som är ESD känslig, skulle säga att det endast är kiselbaserad elektronik. T ex så är motstånd, radiorör och germaniumbaserade halvledare helt okänsliga för ESD. Speciellt radiorör, totalt okänsligt för kraftiga kortvariga överspänningar. De flesta kondensatorer klarar sig oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Och runt här någonstans inser man att Fysik A+B samt Elektronik A+B borde vara obligatoriska ämnen i skolan, med tanke på den värld och teknikvardag vi skapat för oss.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är (vad jag förstått, rätta mig om jag har fel!) (delvis) det som antistatpåsar är till för.
Antistatpåsar är svagt ledande, precis som ESD-armband är svagt ledande pga motståndet i dem. När du är kopplad till t ex chassit med ESD-armband och håller i en antistatpåse med en komponent så potentialutjämnas påsen mot dig, och därmed även chassit. Strax därefter har ni samma potential, och du öppnar och tar ut komponenten utan någon potentialskillnad.

Samma stuk om man även har en ESD-matta: laddningen från påsen leds till den gemensamma referenspunkten via mattan.

Jag trodde antistatpåsens främsta egenskap var att den inte medger att statisk laddning byggs upp då komponenterna hanteras på lager, något som en vanlig plastpåse inte passar för.

Men Ok, så det är tidsskalan som är det viktiga här då? D.v.s. att ESD-armbandet medger en långsam överföring av laddningen? Om jag håller i chassit (utan ESD-armband) och tar i antistatpåsen som komponenten ligger i, vad händer då?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ford Prefect:

Jag trodde antistatpåsens främsta egenskap var att den inte medger att statisk laddning byggs upp då komponenterna hanteras på lager, något som en vanlig plastpåse inte passar för.

Men Ok, så det är tidsskalan som är det viktiga här då? D.v.s. att ESD-armbandet medger en långsam överföring av laddningen? Om jag håller i chassit (utan ESD-armband) och tar i antistatpåsen som komponenten ligger i, vad händer då?

Eftersom det handlar om så små energimängder utjämnas potentialen väldigt snabbt när du tar i antistatpåsen. Några millisekunder, en sekund? Sannolikt snabbare än att du hinner reflektera över det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I den bästa av världar är alla elkomponenter hela och alla ledare har 0 Ohm i resistans.
I den verkliga världen så har ledningarna resistans och apparater går sönder.

Tänk dig att du har ett elnät utan jordfelsbrytare och normala 10A säkringar.
En apparat går sönder och ström börjar ledas över mot skyddsjorden som är dåligt utförd, det är i sammanhanget alltså hög resistans i ledningarna, du matar ut exempelvis 9A ström via skyddsjorden vilket inte räcker för att säkringen ska lösa ut.
Den höga resistansen i ledningen gör att det uppstår spänningsfall i den dvs det uppstår en potentialskillnad.
Du har nu spänning mellan de bara skyddsjordsblecken i kontakten och verklig jord.

Tänk dig att nått annat metallföremål typ diskbänk, vitvaror, vattenrör eller armeringsjärn är anslutna med nära 0 Ohms resistans mot jorden och du samtidigt vidrör det föremålet och jordblecket, du får en stöt.
Det kan också blir varmt pga strömmen och då uppstår kanske en brand.

Hade du haft en jordfelsbrytare så bryter den strömmen så fort skillnaden i ström mellan fas och återledare (inte skyddsjord) är större än 30 mA dvs lång tidigare än säkringen löser ut.

Har man ett normalt ESD skydd (armband/mattor) anslutet mot skyddsjord så är det väldigt hög resistans i skyddet i sig för att ge en långsam potentialutjämning men den väldigt höga resistansen i ESD-skyddet skyddar även mot elchock från elnätet om nått fel uppstår där.

Det är idiotiskt att ansluta sin kropp direkt mot skyddsjorden i onödan då det inte minska chansen för ESD skador.
Det är också potentiellt livsfarligt då det ökar chansen för elchock om det finns ett fel i elnätet eller nån apparat som är ansluten till det.

Tror man har allvarliga problem som troligtvis upptäcks långt innan det, dessutom VEM har inte jordfelsbrytare 2019? Till och med min svärfar har satt in det pga den ökade säkerheten.

Oavsett så ska man jorda sig i chassit, inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror man har allvarliga problem som troligtvis upptäcks långt innan det, dessutom VEM har inte jordfelsbrytare 2019? Till och med min svärfar har satt in det pga den ökade säkerheten.

Oavsett så ska man jorda sig i chassit, inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Även om det varit standard vid nybyggnation och större renoveringar i många år nu så är det fortfarande väldigt många som saknar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Även om det varit standard vid nybyggnation och större renoveringar i många år nu så är det fortfarande väldigt många som saknar detta.

Kallas okunnighet då får man skylla sig själv helt enkelt. En riktigt bra uppfinning som räddar många liv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror man har allvarliga problem som troligtvis upptäcks långt innan det, dessutom VEM har inte jordfelsbrytare 2019? Till och med min svärfar har satt in det pga den ökade säkerheten.

Oavsett så ska man jorda sig i chassit, inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Exxovion:

Även om det varit standard vid nybyggnation och större renoveringar i många år nu så är det fortfarande väldigt många som saknar detta.

Det verkar stämma. Jag snackade med en elektriker om detta när jag skrev artikeln och enligt honom blev det inte vanligt med jordfelsbrytare i bostadshus förrän framåt 90-talet, så det finns säkert väldigt många som saknar det.

Edit: https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-hemm...

"Sedan år 2000 måste jordfelsbrytare installeras i alla nyproducerade bostäder, skolor, förskolor och fritidshem. År 2004 utökades kravet även till elinstallationer som byggs ut eller ändras. "

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kallas okunnighet då får man skylla sig själv helt enkelt. En riktigt bra uppfinning som räddar många liv.

Skickades från m.sweclockers.com

kan vara dyrt att installera och innebära ominstallation av elen i hela byggnaden då väldigt gammla elinstallationer kan lida av en viss del läckström vilket medför antingen felsökning i timtal eller för att hitta alla felen och i de flesta fall slutar det ändå med total ominstallation därför många skippar jfb på gamla installationer sålänge de inte ändå tänker renovera elen för specifikt rum.

t.ex. mitt hus från 70talet är bara kopplat på jfb i köket och badrummet som är renoverade samt att jag installerat en i garaget när jag renoverade det och kopplade det på egen elcentral resten har ingen och saknar skyddsjord helt och hållet då det inte var krav vid byggtillfället och är orörd el sedan dess.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Citat:

Bygger man en dator och har ESD-armband så ska ju krokodilklämman sitta i chassit, annars är det totalt poänglöst.

Så brukar jag också göra, men det där med "olackerad del" var mindre kul. Fractals chassin är ju helt svartlackade inuti som utanpå.

Permalänk
Skrivet av pigge_85:

Så brukar jag också göra, men det där med "olackerad del" var mindre kul. Fractals chassin är ju helt svartlackade inuti som utanpå.

sätt i en tumskruv typ till sidopanelen och fäst i den dessa brukar inte vara lackerade utan bara elpläterade svarta eller annan färg och där med i 99% av fallen elektriskt ledande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan vara dyrt att installera och innebära ominstallation av elen i hela byggnaden då väldigt gammla elinstallationer kan lida av en viss del läckström vilket medför antingen felsökning i timtal eller för att hitta alla felen och i de flesta fall slutar det ändå med total ominstallation därför många skippar jfb på gamla installationer sålänge de inte ändå tänker renovera elen för specifikt rum.

t.ex. mitt hus från 70talet är bara kopplat på jfb i köket och badrummet som är renoverade samt att jag installerat en i garaget när jag renoverade det och kopplade det på egen elcentral resten har ingen och saknar skyddsjord helt och hållet då det inte var krav vid byggtillfället och är orörd el sedan dess.

hela huset behöver inte jordfelsbrytare men badrum och uttag utomhus är borde endå vara något de flesta borde göra. alla installationer har alltid en viss läckström. var en korkad elektriker på mitt jobb som satte EN jordefelsbrytare på en industri för säkert 20 motorer och undrade varför den slog ifrån.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av pigge_85:

Så brukar jag också göra, men det där med "olackerad del" var mindre kul. Fractals chassin är ju helt svartlackade inuti som utanpå.

Dra i en skruv i chassit och sätt klämman i den.

Dedär med olackerad metalldel kan vara överkurs eftersom lacken sannolikt inte isolerar helt, men när man ändå är igång och ska ESD-säkra är det lika bra att göra det ordentligt tänker jag.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Så brukar jag också göra, men det där med "olackerad del" var mindre kul. Fractals chassin är ju helt svartlackade inuti som utanpå.

Ja, hur göra med lackade chassi? Har haft precis det problemet med Fractal Design - chassin. Jag brukar ta en sån vanlig förkromad chassiskruv (som inte följt med chassit utan en gammal, Fractals skruvar är också svarta...) och sätta i ett av skruvhålen, och sen sätta klämman i det. Men jag har ingen aning om metoden faktiskt garanterar elektrisk kontakt med metallen i chassit.

Edit: ser ut som att jag i alla fall inte är ensam om min metod.

Edit 2: ett problem för mig har varit att klämman mycket lättare lossnar från skruven än den gjort om den satt i plåten.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

En kul video på temat potentialutjämning. Kolla in "fiskespöt" som potentialutjämnar helikoptern mot högspänningsledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Eftersom det handlar om så små energimängder utjämnas potentialen väldigt snabbt när du tar i antistatpåsen. Några millisekunder, en sekund? Sannolikt snabbare än att du hinner reflektera över det.

Vad svarade du på? Att det var tidsskalan som är det viktiga, eller vad som händer om man inte har ESD-armband, utan bara håller i chassit samtidigt som man öppnar antistatpåsen?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ford Prefect:

Vad svarade du på? Att det var tidsskalan som är det viktiga, eller vad som händer om man inte har ESD-armband, utan bara håller i chassit samtidigt som man öppnar antistatpåsen?

Förlåt, jag läste för snabbt!

Ja, det är tidsskalan som är det viktiga. Utan tillräckligt hög resistans sker urladdningen omedelbart, som en mikroskopisk blixt, vilket kan skada kretsar och annan känslig elektronik. Antistatpåsen är till för att urladdningen (potentialutjämningen) ska ske över längre tid och således inte orsaka några skador.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Vad svarade du på? Att det var tidsskalan som är det viktiga, eller vad som händer om man inte har ESD-armband, utan bara håller i chassit samtidigt som man öppnar antistatpåsen?

Energimängden och tiden det tar att flytta energi från ena objektet till det andra är det som orsakar skada. Snabb förflyttning av stor mängd energi orsakar lättare skador. Hög spänning medger förflyttning av stor mängd energi. Om det tar 10ms att flytta den energin så är det OK, om det tar 150ns så har du brännt av 2/3 av ledningsbana i en IC. Nu är detta grovt förenklat men för att begränsa mängden energi som förflyttas vid given spänning så använder man resistor. Man segar ner hela förloppet helt enkelt.

@Dimestam Jag kan se nästa artikel, besök hos Rise EMC labb (eller Erikssons i Linköping) och varför världens största bolag lägger miljarder på att ESD säkra sin produktion. Jag menar, Tobbe från Vivalla har ju byggt datorer i 20 år och aldrig behövt ESD-armband.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701