Kan inte hitta min qnap i KODI

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta min qnap i KODI

Tjena.

Jag har kodi 18, men jag kan inte hitta Windowsnätverk (SMB) eller rättare sagt den är TOM. När jag sedan lägger till eget nätverk och skriver in adressen till min NAS (som jag har filer jag vill dela på) så står det "connection refused". Jag har gjort ALLT känns det som i windows näverksinställningar men jag får det inte att fungera. detta har aldrig varit ett problem utan har kommit nu. VAD kan detta bero på ?
Tack på förhand.

Raderat skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk

Tjo
Kör du med KODI i Windows?
Om du gör det så kan det vara samba versionen det har att göra med.
Kan du accessa den genom
\\192.168.0.XXX

//DK79

Permalänk
Medlem

Tjena Da_king79 tack för visat intresse.

Nej jag kör på nvidia shield. via datorn kommer jag in på min nas genom ip, men via kodi hittar jag ingenting kommer bara felmeddelanden så som connetion refused. har även testat spmc, samma sak där. Förstår verkligen inte vad problemet är.

Permalänk

Sorry sent svar
hur skriver du in "adressen" i KODI ?
Man kan lägga till en nätverksplats i KODI i filhanteraren.
SMB protokoll
adress \\192.168.x.x

Kör du windows10 på den som kommer åt nasen?

Är det så du gör?
//DK

Permalänk
Medlem

@Roniii: Har du kontrollerat så att NAS inte använder SMB protokoll v1, har för mig att Kodi begränsat så att man måste köra v2 eller 3 för att det ska fungera. Antingen får du isf ställa om NAS att använda ett högre protokollsnummer eller sänka kravet i Kodi.

Permalänk

Ja låter som något med SMB.
//DK

Permalänk
Medlem

@Da_King79: Ja det är precis så jag gör, Men då får jag felmeddelandet Connection Refused , Ja jag kör win 10 på datorn som kommer åt den

Permalänk
Medlem

@Northbane: Detta låter som något jag borde testa, men dock för avancerat, lust att ge någon länk på detta ? Tack på förhand

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Da_King79:
Det fungerade. STORT tack för hjälpen!

Permalänk

Kanon
Alltid kul när det fungerar
//DK