Speldator WoW Classic med möjlighet till framtida uppgraderingar - Budget ca 10k

Permalänk
Inaktiv

Speldator WoW Classic med möjlighet till framtida uppgraderingar - Budget ca 10k

Tja!

Tänkte köpa en ny burk inför släppet av WoW Classic i slutet av Augusti och är därför ute efter lite råd och synpunkter. Är medveten om att WoW aldrig varit ett särskilt krävande spel och att det därför inte krävs ett monsterbygge för att klara av högsta möjliga inställningar. Däremot är jag ute efter en dator som i framtiden med så lite komponentbyten som möjligt ska klara av nyare spel.

Sysslar inte heller med streaming/videoredigering eller några andra "tunga" applikationer.

Budgeten ligger på cirkus 10 000 :-

Hade tänkt mig följande komponenter:

Den största fundering gäller processorn och huruvida det är värt att köpa AMD's nya generation, möjligtvis är det bäst att vänta och se ifall prestandan motiverar det högre priset (Priset på nuvarande generation bör rimligtvis minska?).

Vad gäller uppgradering så är jag medveten om att grafikkortet är klent. Klarar det av att lira WoW på högsta inställningar? Det kommer oavsett att behöva bytas ut i framtiden om jag ska spela mer krävande titlar.

Tar tacksamt emot alla tankar och synpunkter.

Med vänlig hälsning,

Kaffe

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite onödigt att gå för 2700x för en gaming dator då en 2600x kommer ge ungefär samma prestanda som 2700x. Här har du iaf mitt förslag:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Inaktiv

Tack för svar!

Anledningen till att jag valde den är för att jag tänkte att det kanske är värt i framtiden om 2-3 år ifall jag då väljer att uppgradera grafikkortet och inte behöver tänka på att byta några andra komponenter. Men det kanske räcker med 2600x/motsvarande hos Ryzen gen3?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309736:

Tack för svar!

Anledningen till att jag valde den är för att jag tänkte att det kanske är värt i framtiden om 2-3 år ifall jag då väljer att uppgradera grafikkortet och inte behöver tänka på att byta några andra komponenter. Men det kanske räcker med 2600x/motsvarande hos Ryzen gen3?

Mvh

Som redan nämnts är det nog onödigt med 2700X. Satsa hellre på 2600X och eventuellt uppgradera senare vid behov.

Samtidigt så kan det vara värt att nämna att Intels processorer fortfarande presterar mycket bättre än AMD’s motsvarigheter i WoW. T.ex så är t.o.m. i5-9400 bättre än 2700X i WoW - även efter Patch 8.1 där flertrådsprestandan förbättrades.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag vänta ett tag, med tanke på att om 2 veckor presenteras nya Ryzen 3xxx. Wow är som alla andra mmorpg spel, krävande för cpu. Det är mycket spelare och saker som händer på skärmen. Men tror dock att dom flesta moderna cpu'er inte kommer ha några större problem, om man inte köper det billigaste som finns såklart.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

@anon309736:

Så om man skulle bygga en dator enbart för WoW så t.ex ...

Eller om du vill hamna under 10TKR. Kortet finns för 2190kr hos CDON (vet ej varför det inte visas när jag länkar korgen), så priset blir egentligen 9961kr.

Men det är klart att blir det "svårare" att uppgradera till nyare processorer än om man skulle köpa Ryzen. Dock så är det frågan hur stort uppgraderingsbehov det blir egentligen - även om man tittar flera år framåt. Den "begränsande faktorn" i egentligen alla datorer som länkats kommer att vara grafikkortet (om man tänkt lira andra spel dvs).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

Tycker det är lite onödigt att gå för 2700x för en gaming dator då en 2600x kommer ge ungefär samma prestanda som 2700x. Här har du iaf mitt förslag: https://komponentkoll.se/bild/vLhcH.png

Nästan perfekt!
Chassit har som jag vet bara en fläkt dock, samt att moderkortet bara har en M2-port.

Skrivet av anon309736:

Tack för svar!

Anledningen till att jag valde den är för att jag tänkte att det kanske är värt i framtiden om 2-3 år ifall jag då väljer att uppgradera grafikkortet och inte behöver tänka på att byta några andra komponenter. Men det kanske räcker med 2600x/motsvarande hos Ryzen gen3?

Mvh

2600X räcker alla gånger. Bor du närheten av Uppsala eller Sveavägen i Sthlm så finns det några exemplar kvar på 1600X för 1500:- på Webhallen: Annars finns 1700X för 2200, men då är kanske 2600X ett bättre val i.o.m. att du inte använder alla trådar.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 1600X (1 549 kr hos Webhallen)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: NZXT H400 (729 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM (1 289 kr hos Komplett)
RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Sport LT Grå (990 kr hos Dustin)
SSD: Crucial MX500 500GB SATA 2.5" 7mm (CT500MX500SSD1) (699 kr hos NetOnNet)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (999 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (389 kr hos Inet)
Summa: 9 734 kr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkiii:

Personligen skulle jag vänta ett tag, med tanke på att om 2 veckor presenteras nya Ryzen 3xxx. Wow är som alla andra mmorpg spel, krävande för cpu. Det är mycket spelare och saker som händer på skärmen. Men tror dock att dom flesta moderna cpu'er inte kommer ha några större problem, om man inte köper det billigaste som finns såklart.

Kommer att köpa delarna någon gång i början av Augusti, visst borde Ryzen Gen3 vara ute i butik då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samlooh:

@Kaffe_Kaffe:

Så om man skulle bygga en dator enbart för WoW så t.ex ...

https://komponentkoll.se/bild/jcjES.png

Eller om du vill hamna under 10TKR. Kortet finns för 2190kr hos CDON (vet ej varför det inte visas när jag länkar korgen), så priset blir egentligen 9961kr.

https://komponentkoll.se/bild/TbZaK.png

Men det är klart att blir det "svårare" att uppgradera till nyare processorer än om man skulle köpa Ryzen. Dock så är det frågan hur stort uppgraderingsbehov det blir egentligen - även om man tittar flera år framåt. Den "begränsande faktorn" i egentligen alla datorer som länkats kommer att vara grafikkortet (om man tänkt lira andra spel dvs).

Tack för utförligt inlägg!

Visst bör Ryzen (antingen 2600/2700x alt nya Gen3) vara mer framtidssäker än säg den I5:an du länkade? Vill som sagt helst bara byta grafikkortet om jag framöver skulle få för mig att vilja spela något nyare spel.

Intressant att äldre generationer av I5 presterade bättre i WoW. Beror det enbart på att den är mer optimerad?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icecrystal:

Nästan perfekt!
Chassit har som jag vet bara en fläkt dock, samt att moderkortet bara har en M2-port.

2600X räcker alla gånger. Bor du närheten av Uppsala eller Sveavägen i Sthlm så finns det några exemplar kvar på 1600X för 1500:- på Webhallen: Annars finns 1700X för 2200, men då är kanske 2600X ett bättre val i.o.m. att du inte använder alla trådar.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 1600X (1 549 kr hos Webhallen)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: NZXT H400 (729 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM (1 289 kr hos Komplett)
RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Sport LT Grå (990 kr hos Dustin)
SSD: Crucial MX500 500GB SATA 2.5" 7mm (CT500MX500SSD1) (699 kr hos NetOnNet)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (999 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (389 kr hos Inet)
Summa: 9 734 kr

Tack för tipset gällande chassit och kampanjen hos Webbhallen. Bor inte i Stockholm så det kan jag tyvärr inte utnyttja. Får hålla ögonen öppna om jag hittar något schysst webberbjudande istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309736:

Kommer att köpa delarna någon gång i början av Augusti, visst borde Ryzen Gen3 vara ute i butik då?

Skrivet av anon309736:

Tack för utförligt inlägg!

Visst bör Ryzen (antingen 2600/2700x alt nya Gen3) vara mer framtidssäker än säg den I5:an du länkade? Vill som sagt helst bara byta grafikkortet om jag framöver skulle få för mig att vilja spela något nyare spel.

Intressant att äldre generationer av I5 presterade bättre i WoW. Beror det enbart på att den är mer optimerad?

Antagligen mer framtidssäkert, ja. Dock så har det länge varit så att Intel presterar bättre i spel. Men om man kan vänta på nya Ryzen så är det nog det bästa alternativet. Intel har bättre singeltrådig prestanda och bättre IPC - därav att dem ofta presterar bättre i spel.

Men om du ska vänta till Augusti - så gör inte en korg idag, utan gör en då istället. Det är bara dumt att göra en varukorg så långt i förväg eftersom mycket presterar väldigt likvärdigt - och man därför bör utgå från vad en specifik komponent kostar för stunden.

Angående Ryzen Gen3 så finns det inget exakt datum ännu, mer än att det ska (eller bör) komma ut Q3 - dvs som senast sista september.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Skulle göra allt för att få in en 9700k.
Den kommer duga troligen ett årtionde framåt och 40man raids är inte att leka med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samlooh:

Antagligen mer framtidssäkert, ja. Dock så har det länge varit så att Intel presterar bättre i spel. Men om man kan vänta på nya Ryzen så är det nog det bästa alternativet. Intel har bättre singeltrådig prestanda och bättre IPC - därav att dem ofta presterar bättre i spel.

Men om du ska vänta till Augusti - så gör inte en korg idag, utan gör en då istället. Det är bara dumt att göra en varukorg så långt i förväg eftersom mycket presterar väldigt likvärdigt - och man därför bör utgå från vad en specifik komponent kostar för stunden.

Angående Ryzen Gen3 så finns det inget exakt datum ännu, mer än att det ska (eller bör) komma ut Q3 - dvs som senast sista september.

Förstår att prisläget kommer att vara lite annorlunda då. Har läst på lite de senaste veckorna och ville ha några att bolla mina tankar med, därav tråden. Blev extra hypad iom att Blizzard gick ut med ett releasedatum för Classic

Kommer antagligen att bumpa tråden innan D-Day för dagsfärsk info.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sinery:

Skulle göra allt för att få in en 9700k.
Den kommer duga troligen ett årtionde framåt och 40man raids är inte att leka med.

Ska ha det i åtanke. Tack för din input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309736:

Förstår att prisläget kommer att vara lite annorlunda då. Har läst på lite de senaste veckorna och ville ha några att bolla mina tankar med, därav tråden. Blev extra hypad iom att Blizzard gick ut med ett releasedatum för Classic

Kommer antagligen att bumpa tråden innan D-Day för dagsfärsk info.

Låter bra!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.