VäxtClockers – allt om odling och trädgård 🌱

Permalänk
Frida 🥐

VäxtClockers – allt om odling och trädgård 🌱

För mig var det dags att utmana mig själv genom att byta ut kaktusen mot något som kräver lite mer omsorg. Odling känns ganska långt från datornörderi ... men jag chansar och ser om det finns intresse här!

Lite om mitt projekt: Jag bor för närvarande i en väldigt liten lägenhet, så ett trädgårdsprojekt är inte aktuellt i dagsläget. Dock är jag väldigt intresserad av matlagning och skulle vilja ha tillgång till färska kryddor hela tiden. Tänkte ge mig på örtkryddor, chili, tomater och sallad och samtidigt få det lite grönare och skönare hemma.

Är det någon mer som försökt sig på ett odlingsprojekt hemma? Berätta och visa bilder!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har som utav en händelse precis fått hem en humle jag tänkt ha på min uteplats!
Bor också i en lägenhet, så det är lite begränsat utrymme. Men en humle planterad i en stor sockerlåda, med en spalje att klättra i tror jag blir jättebra på uteplatsen.
Sen såklart basilika och mynta, även det i sockerlådor på uteplatsen.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Bra idé! Har du balkong? Min sambo har börjat odla bl.a. sockerärtor, tomater och rädisor i en blomlåda på våran balkong, och jäklar vad det växer, trots att vi bor i Norrbotten. Får väl lägga upp nå bilder sen

Permalänk
Frida 🥐

Hann inte lägga upp bilder i trådstarten. Men här kommer det!

I början av mitt odlingsprojekt

Ca. 1 månad senare. Det växer snabbt! ... Expanderade med lite fler växter också.

Första bönan spottad

Jordgubbe! Växte klart till slut. Smakade inte jättegott tyvärr.

Gurkor kommer!

Visa signatur
Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Baalex:

Jag har som utav en händelse precis fått hem en humle jag tänkt ha på min uteplats!
Bor också i en lägenhet, så det är lite begränsat utrymme. Men en humle planterad i en stor sockerlåda, med en spalje att klättra i tror jag blir jättebra på uteplatsen.
Sen såklart basilika och mynta, även det i sockerlådor på uteplatsen.

Humle, ska du använda det till att brygga öl?

Skrivet av Vituraz:

Bra idé! Har du balkong? Min sambo har börjat odla bl.a. sockerärtor, tomater och rädisor i en blomlåda på våran balkong, och jäklar vad det växer, trots att vi bor i Norrbotten. Får väl lägga upp nå bilder sen

Som du ser på bilden ovan har jag en liten uteterass. Planerar att flytta ut allt där när jag vågar. Det blir extremt varmt (nästan vindstilla vid terassen) så jag måste vattna ofta. Svårt att hinna med det underarbetsdagen. Nån form av automatisk vattning kanske är intressant att kika på. Hmm

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜

Jag flyttade till markplan i vintras, så vi ska ge oss på lite odlande nu i sommar! Gick ut starkt med jordgubbar (:D) och två hallonbuskar! Sistnämnda kändes lite skakigt då det verkar 50/50 hur bra de mår i låda, men än så länge växer de så det knakar!

Så snart värmen satt sig blir det tomater också.

Om låda, kan tyckas lite kontraproduktivt på markplan. Är dock så enkelt att huset är nybygge, där entreprenören (JM) har ansvaret för alla markarbeten i två år. De vill inte vi börjar odla eget i "allmän jord" innan dess, och efter det hamnar beslutet på styrelsen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ooo, jag är intresserad av att följa detta.
För 1 år sedan hade jag absolut noll växter hemma, singel och växtmördare. Sen fick man sambo och då dök det upp växter här och där, nu är jag singel och har ca 13-14 växter hemma varav jag vattnar regelbundet med hjälp av google home. Allt ifrån "klängväxter" till fikus och kaktusar (som tål vatten).
Vilka är de bästa "mat" växter man kan börja med? Jag har tillgång till balkong där det inte är vindstilla men sol nästan hela dagen. Tomat? Örter?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Som du ser på bilden ovan har jag en liten uteterass. Planerar att flytta ut allt där när jag vågar. Det blir extremt varmt (nästan vindstilla vid terassen) så jag måste vattna ofta. Svårt att hinna med det underarbetsdagen. Nån form av automatisk vattning kanske är intressant att kika på. Hmm

Vad fint! Droppvattnare kan nog funka

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zoyadog:

Jordgubbe! Växte klart till slut. Smakade inte jättegott tyvärr.
https://i.imgur.com/viWwav4.jpg

Jag har faktiskt ett 10-tal gubbar på väg i våra plantor redan! Ser ut att kunna bli en fin skörd..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har gjort några försök med chili och tomater, men jag är hopplöst dålig på att ta hand om plantor så för tillfället finns bara en paprika som ser rätt taskig ut men ska försöka plantera om och flytta ut och se om den hämtar sig samt en krukväxt i dotterns rum som jag lyckats hålla i liv i några månader (nytt rekord för en blomma hos mig!).

Ska nog göra ett försök med kryddor/örter. Min flickvän påstår att det ska planteras ramslök i trädgården och att de inte får köras över med gräsklipparen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Nån form av automatisk vattning kanske är intressant att kika på. Hmm

Det behöver inte vara så avancerat (eller svårt) att få till automatisk bevatting.
How to Make a Drip Irrigator from a Plastic Bottle

Jag provade odla paprika en gång, blev faktigst till min förvåning en del paprikor, de var dock inte så stora, men smakade gott.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ooo, jag är intresserad av att följa detta.
För 1 år sedan hade jag absolut noll växter hemma, singel och växtmördare. Sen fick man sambo och då dök det upp växter här och där, nu är jag singel och har ca 13-14 växter hemma varav jag vattnar regelbundet med hjälp av google home. Allt ifrån "klängväxter" till fikus och kaktusar (som tål vatten).
Vilka är de bästa "mat" växter man kan börja med? Jag har tillgång till balkong där det inte är vindstilla men sol nästan hela dagen. Tomat? Örter?

Kul! Visst blir man lite gladare när det är grönt hemma?
Vad använder du för apparat att vattna växter med Google Home? Intresserad!

Tomat borde du köra på! Köp i såna fall en halvfärdig planta från typ Plantagen. Är lite sent att sätta frö för tomat just nu. Jag köpte en liten planta, ca 10-20 cm som har växt 2 meter(!!!) på bara nån månad.

När det kommer till örter har jag märkt att det är svårare att odla vidare på dom från mataffären. Har köpt timjan och persilja (också färdigvuxna) som är lite grövre. Verkar klara sig bra än så länge!

Koriander och jag inte lyckats hålla vid liv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Kul! Visst blir man lite gladare när det är grönt hemma?
Vad använder du för apparat att vattna växter med Google Home? Intresserad!

Tomat borde du köra på! Köp i såna fall en halvfärdig planta från typ Plantagen. Är lite sent att sätta frö för tomat just nu. Jag köpte en liten planta, ca 10-20 cm som har växt 2 meter(!!!) på bara nån månad.

När det kommer till örter har jag märkt att det är svårare att odla vidare på dom från mataffären. Har köpt timjan och persilja (också färdigvuxna) som är lite grövre. Verkar klara sig bra än så länge!

Koriander och jag inte lyckats hålla vid liv

Hehe, insåg att det skulle verka häftigare än det låter när jag skrev så. Använder påminnelser och larm som skriker åt mig efter jobbet. Men är väldigt intresserad av något sådant här till framtiden. https://www.sweclockers.com/galleri/13553-automation-med-rasp...

Jag ska passa på att åka förbi och kika på Plantagen och fråga dem också men tack för tipsen!

Har haft mynta men den åt/drack vi upp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag försökte nyligen odla från frön i ett miniväxthus, om jag minns rätt var det solros, gräslök, basilika och någon mer ört. Det gick... sådär. Plantorna torkade direkt trots att jag vattnade hela tiden, fick slänga allting och ge upp.

Funderar på att göra ett nytt försök genom att köpa färdiga plantor och ställa på balkongen när vädret är stabilare. Har dock ingen aning om hur jag ska gå till väga för att inte misslyckas. Vilka krukor kan jag plantera i, måste man använda såna innerkrukor i plast? Har letat förgäves över hela Stockholm och hittar inte det någonstans. Hur gör jag för att plantorna inte ska svämma över när det regnar (balkongen har inget tak)? När ska man plantera om?

Permalänk
Medlem

@Zoyadog: Nej, det hade jag inte planerat.
Mest bara att humle är en lättskött växt som jag själv anser är lite trevlig med sina kottar.
Sen är ju frågan om floristen levererar en hane eller en hona. Den ena får blommor, och den andra kottar. Är inte så ledsen om det blir fel där ändå.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Keeper of Traditions

Det växer tomat- och chilli-plantor för fulla segel i köksfönstret. De var förvånansvärt enkla att hålla vid liv. Klarade sig även när man var borta en dryg vecka på semester.
Även basilika funkar bra.

Ska börja flytta ut på takterassen nu när vädret blivit bättre då de börjar ta över hela köket vid det här laget. Behöver bara fundera ut någon lösning för att skydda mot regn och vind.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag har odlat tomater i murarhinkar i flera år, de har stått mot en södervägg och fått hyffsat med sol och gett rätt bra med tomater. Mycket beroende på väder såklart. Brukar köpa plantor från den lokala trädgårdsmästaren, oftast ett par busktomater och ett par lite större som man får binda upp. Har sått frö och drivit upp egna plantor under ett par år också men det är inte värt arbetet.

I år blir det lite annorlunda eftersom vi slog till på ett växthus i våras, det är under uppbyggnad fortfarande så jag ligger lite efter i planeringen, plantorna är köpta men har inte blivit omplanterade till hinkar ännu. Kommer bli riktigt bra när det är klart dock.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Gurt:

Jag försökte nyligen odla från frön i ett miniväxthus, om jag minns rätt var det solros, gräslök, basilika och någon mer ört. Det gick... sådär. Plantorna torkade direkt trots att jag vattnade hela tiden, fick slänga allting och ge upp.

Funderar på att göra ett nytt försök genom att köpa färdiga plantor och ställa på balkongen när vädret är stabilare. Har dock ingen aning om hur jag ska gå till väga för att inte misslyckas. Vilka krukor kan jag plantera i, måste man använda såna innerkrukor i plast? Har letat förgäves över hela Stockholm och hittar inte det någonstans. Hur gör jag för att plantorna inte ska svämma över när det regnar (balkongen har inget tak)? När ska man plantera om?

Har också problem med att odla från frö. Blir oftast alldeles för blött eller alldeles för torrt! Kanske plantera i större krukor som inte torkar ut lika fort?

Krukor: Jag köpte en sån här variant från Plantagen + fat och borrade hål i botten för ventilation. Den ser helt ok ut tycker jag trots att den är jord i plast. Om man planterar rakt i en kruka utan hål i botten så kommer jorden att ruttna i botten (made that mistake). Så helst ska du ju ha en innerkruka i plast om du vill ha en fin kruka.

Gäller ju samma när det regnar! Har du hål i botten av krukorna + fat under så dunstar vattnet av.

Angående omplantering så har jag dålig koll faktiskt... Har odlat i såna små plastkrukor och sen när de växt upp har jag satt allt i en större kruka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag flyttade till markplan i vintras, så vi ska ge oss på lite odlande nu i sommar! Gick ut starkt med jordgubbar (:D) och två hallonbuskar! Sistnämnda kändes lite skakigt då det verkar 50/50 hur bra de mår i låda, men än så länge växer de så det knakar!

Hallon är ett ogräs som man aldrig blir av med när de väl har tagit sig. Var försiktig så att de inte sprider sig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Halogen:

Hallon är ett ogräs som man aldrig blir av med när de väl har tagit sig. Var försiktig så att de inte sprider sig.

Så länge det håller sig i lådan tänker jag det ska vara lugnt! Om jag ser utanför får vi jaga med eld och död.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Går det att lägga upp bilder direkt på forumet, eller måste man använde någon extern tjänst?

Nå, odlar just nu, Chilipeppar sedan förra året (var nyfiken på om de kunde övervintra och fortfarande ge skörd nästa år, vilket de faktiskt kan ), tomater, squash, smultron (minns ej sort...) Jordgubbar, prärielök, rabarber, gräslök, citronmeliss, isop (vad man nu använder den till, men duger kanske att mildra finkelsmaken på fulbärs om inte annat...), samt diverse konstiga saker som palmer, ekträd och något taggigt träd jag inte ens vet vad det är för att ta några exempel, samtliga odlade från fröer jag fått av bekanta (förutom ekarna som jag och farsan samlade i stan förut för att se om de går häruppe... ) Ute, körsbär, vinbär, äpplen, aronia, häggmispel och hmmm... det är väl det jag vet vad det är av dem i allafall...

(Som kanske framgår gillar jag att experimentera inte bara med elektronik utan också med växter...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har några olika typer av chili, samt tomater och basilika som står i krukor under växtbelysning. Sådde de under mars-april så det börjar bli dags att flytta ut de i blomlådan. Har bland annat en carolina reaper så jag måste nog täcka över det så ingen unge är där och pillar och får brännskador (och så att de inte äter upp mina tomater!).

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mizzarrogh:

Går det att lägga upp bilder direkt på forumet, eller måste man använde någon extern tjänst?

Extern!:)

Här är en liten guide. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1552045-guide-sa-lagge...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Datavetare

Odlas en del här: tomater, chili, paprika, basilika.

Allt är odlat från frö sedan ett par månader tillbaka. Nästa steg är att köra ut alltihopa till sommarstugan där det finns väsentligt mer plats.

Än så länge helt manuell hantering, men är lite sugen på att svänga ihop något RPi baserat projekt för automatisk bevattning

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Lärde oss den hårda vägen att harar och rådjur gillar verkligen när maten är serverad... Fått hänga in odlingsområdet!

Älskar chili, är mest det jag ser fram emot. Frugan som primärt sköter resten

Går allt riktigt bra, som för två år sedan (förra sommaren gav också en del men var svettigt då...), kan man få se något sådant igen

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Men asså jag älskar den här tråden!

Här är mina nyaste bebisar. Två elefantörasticklingar som precis fått krukor, och en liten palettblad.

Här är balkongen. Det är lite pelargoner och sen jordgubbar och tomater i växthusen! Den här bilden är lite gammal, så nu har tomaterna vuxit ur växthuset och står med stödpinne. Vi har även fått in en liten djungelgurka som förhoppningsvis blir stor och stark I krukorna längst ner är det fröblandningar av sommarblommor som precis har fått upp grönt! Man blir lite stolt liksom.

Min mest älskade växt är min nyinköpta Monstera! Så himla fin växt. Den syns lite i bakgrunden i första bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Men asså jag älskar den här tråden!

Min mest älskade växt är min nyinköpta Monstera! Så himla fin växt. Den syns lite i bakgrunden i första bilden.

Jag fick ta över en riktigt fin Monstera, den duschas av var 5 dag i duschen för vattning. Hört att det ska vara det bästa. Hur gör du med din?
Jag funderar på att plantera om min nu i större kruka med ny jord då den verkar så torr och fattig.
Den har även fått ett namn "Monstret" för att barnslig är man ju.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sambon köpte två paket med frön (rädisor och gräslök) och vi slängde in dem i en avlång "balkongkruka" i plast. Några veckor senare bar projektet resultat och vi har avnjutit ett par knippen finfina rädisor. Gräslöken däremot ser lite spinkig ut så vet inte riktigt vad som hände med den.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag fick ta över en riktigt fin Monstera, den duschas av var 5 dag i duschen för vattning. Hört att det ska vara det bästa. Hur gör du med din?
Jag funderar på att plantera om min nu i större kruka med ny jord då den verkar så torr och fattig.
Den har även fått ett namn "Monstret" för att barnslig är man ju.

Hm ja, jag kan tänka mig att duschning är bra. Det är ju en djungelväxt trots allt. Jag vattnar bara min som vanligt dock, typ 2 ggr i veckan. Den har fått flera nya blad sen den flyttade hit så jag tror att den mår bra!

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av riiitzzz:

Men asså jag älskar den här tråden!

Här är mina nyaste bebisar. Två elefantörasticklingar som precis fått krukor, och en liten palettblad.

https://lh3.googleusercontent.com/Jt6iOLfLmfA7eGUjJsy1fjdMOlEF-xiiA2bfmlHnwpggqk1FzcsIdhN79mS4QA15mImtc872WkJKGg8sS1ImBPvTC26-HBRiF7vlB2AiZfyKJTf91ejmqCOxyJccvacaDWfDs4ZzDQeafKbmRw8KpMZnEX1VW69DRZPp7KSbGqxhIA43nhzOk4mB8ut0OanNS55zlatqKssMvEOfa7AdJeo6XGLwE9dxo87Xls483Sn0JFc6KYL_9xRhNqIH_xqJRqeyq0KtdFedC5O9e-IUMFcggc2wxwhP71RK96lGBHipW-uVGIiRO_CzT7te_YXh_5qUOjvuSmcOvE5FmDMZyl459YmjLQFuUC859BuWeAuMjPVugAmW_rMFMIkgQFbfj4EgYo36V6T_4Mguih8JpXxlZqOwnQHISzK5XHSVSt9XZZ-i02xN_A_9aFxO-KR0lEPuQ1-RlKP5_YPUfVOsp_CiWq_z7vY2p43S5KKSZIM7_D-pAKaxszmgMm7r1wawFpoJDeIzDuDPTdqKx6508am9Lpj6al3prtfwuEkboYqejQGOoHSVDaiNsI6iRhZAFVDX-xSgP5OuqB1oUwlQrDyFYxUN5ND8sycO6SzCggGHU-MzBIepjVk947H1lrbscQbAL8ZEilqrT4d6exJUpxviTpSHGew=w698-h929-no
https://lh3.googleusercontent.com/H-MM2Cw4_aQdfdqEYIGQdLIiptu6QjoukfVT5VGpgSY8HtnpQ75VpgrpxsFN3Ys_ooCOc2mM-4RaOIh8iamP_ZnLhzg8ptI2Cqwq5fDashmGAEdVIr-lFh3CcJw-YQqwWRPbAqEVeUYc2sXk9Oyfqgu6qV40KUhQ5gaxkteUZt4NH_id82DzNrqAAiLQbxHlRSbll7YoQJfNqBHoi_XTq8dxnO2gVxgwFgy5hWPiKyyNNDPAE5ttUj-rumPvN5JkSk0iiKXNJhYdZ79p9eryWvIdxa7cKeMmvlmrcgSTTboZlhxVOIWEN5R9OLENKgjzxKchwEnmLVIQ6Bpjn2AgENqiykpyytXr-_bTokeb8xv7PNwwddFIo1vlUBkleyZZSBpsus6cYSvUdSawfettcV7odzdZoaDQA2HRZ2EHApcLJKxfI86m--Ei83qcchmZ1hNpEaVpCPXJJFGZ78m4kn64PM35M1KsaAE-DzBQl_DGFmErXyQ3Ec8k8rCZF-6jxxoVMQWw3rv46rYFUtbWg1qf9kaBVF4WjPKTVP_jDi8QwK29tM9A6htACwMHT2VX7bzaUpr3fO5Z72y6fnagesCHeQ7n6vnQaW78yOnUuI3zSyXAVkMCBCFqlIdC-jiuDD6gZ9PUK09fdIrv-jXmxYFcuu6fGcQ=w698-h929-no
https://lh3.googleusercontent.com/QBrBdWZ1xXA0JX0E9FW4q-kDxPU_cKn-ghfAJBkLUwdOWSal0YaOwfAwkYIvMz-W_OaznNKWbAsbZuAcOMAb-s6cKc2ItKsnrEXLd6Bo_TIOxV6cfkEwd4mqW-594hhoRxI9A4Ttd2HuZuzMhA-VrJ85JA9ltfd-CUC0Ik4dj2x_FtAx6GAclSQYFswpGsbg4I1pio03iuj4jqthMfUe6sTNcQPfzx4LmtItM1w4zYrdeWuFoCgpKQgSvZpn_UA3nqiTZKUe8seST7Q-xMOTg3GUxZ8f6e2FnHKIxIro-Zuh5n5Ep9X09xo1W-BMW_NeZGOQe7kHjnLIViOJ4ITGStgJa99kw_KiupvECSFRrv7yV1e0pVk0z-gFuIxtXHiI0IW0AbqUsPoef3NXNfSLARoBAolPBda2gzLnv5lguknbqf_tGizZaO8roOWE9Q_qbkTJGxWttWvXT_Xh1uVje-4zEyRt2Awr9mLMF0-QRqvsViIbaJMIfJKCc-3JGziil0OoBt6gf26wg5w1bOz4MpRNEuEDAjg8lQVqfY1V76IfI9r9MlIexL2kF4pkceCkK6rEOclouLk6uiHXdT4WwsWJHqIsAPU4PlAwYwYzbXlrQoxpDfNzZTsqgfZ11bwQUEKE-xgUrXAzAuxwJZJnLnwy5bu4yX4=w698-h929-no

Här är balkongen. Det är lite pelargoner och sen jordgubbar och tomater i växthusen! Den här bilden är lite gammal, så nu har tomaterna vuxit ur växthuset och står med stödpinne. Vi har även fått in en liten djungelgurka som förhoppningsvis blir stor och stark I krukorna längst ner är det fröblandningar av sommarblommor som precis har fått upp grönt! Man blir lite stolt liksom.

https://lh3.googleusercontent.com/PipVtVU9FIY9k6CiBWaNt9LtHz5ciSnb4QzpfoBVE51FpA8PBR_Z4TtfehnGO4wv-juaIqBbV1AH2VQrXjLsDUX1j0rCoIiXjXiAxdjxu9HyvnOlMcr0jOdB9wBy7MiiqzddVnfI_CXFCFBuB4JDehaKJoeOKcAXDssZikqugeJpNfSp1ud2XrRYapnGFlfrOAkzLtwBL-3OVzEyIzNi_Rman9W4xBEp-tIUnSPX1g9JLbNzIqc2uTXQRviP_TblnAvv-7XahQ9z-g77kb16HGYIamXCt4Z3FQtZePRelX8YRU0IgD4nwdB4WqSN3V5ZiqfZe7G95lAc4QIKzhFs4SHpH_I9vLoJN9MelvOgdZs5TpZ5_IaiVXy78DepjW-kcAyE9lXij-edOPV_Q7MBMnL36TTK5eBUIXsNhb3sg7OcVQ8CLlCfLG2M2nx_EryJsD8Jipsr_wrIvOsPFqmYKV7M4aD-QV-u6AkwJgUxtCOHVHq5Hb3PVk85yYtZBE7cHMSB5AhWceXc02c31gX5BT39mgvr7iBeOggX63qJJTg7aOJnpcSlYBZ96L7FMmSutSqwmKTDOLDCxewVvzna8gDYMj7Jnx20zZIu2sQSiDgcXgcFTO579Q0EyZKQR0SaAvGBxIh-3KWWxHiNftS4CjK1uiv417g=w1239-h929-no

Min mest älskade växt är min nyinköpta Monstera! Så himla fin växt. Den syns lite i bakgrunden i första bilden.

Verkar som att du råkat använda temporära bildlänkar som inte fungerar längre! Testa ladda upp dom på Imgur så vi får se dina fina blommor.

Visa signatur