Permalänk
Medlem

Bor i hus och blev minst sagt chockad när jag klev in i vårat lilla kontor (2 burkar) Lufttemp på 48 grader!!!
Värmeproblemet beror inte på dålig luftcirkulation i burkarna (den ena 5 st 80mm, den andra 3 st.
Detta gav en temp som INTE var behaglig varken för mig eller mina två datorer (en XP2400+ och en Athlon Tbird 1400).
På 2400+:en (klockad till 2200 Ghz) var prolletempen på abnorma 59 grader och mina 4 hd:s på 49 grader. Lådtempen på samma som rumstempen. Jag har dessvärre ingen möjlighet att ha öppet dygnet runt, så det finns bara 2 alternativ:
1. Stänga av burken (otänkbart)
2. Underklocka dom (TRÅKIGT)
3. Hoppas att det håller.....

Kör enl förslag 3....

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem

Jag har luftkylning så visst påverkas tempen i datorn. Men inte så att den håller på att hänga sig.
Just när det var som varmast låg min p4 NW 2.0@2.7GHz med Arctic Cooling SuperSilent med AC3, på 40-42 grader idle och ca 49-53 Full Load.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Därför man ska såva på dan å vara vaken på natten.

Permalänk
Medlem

Har ca. 30 grader i lägenheten under sommaren, och aldrig under 24 på vintern...

CPU-tempen har väl gått upp en grad eller två, och jag har blibit tvungen att klocka ner grafikkortet rätt rejält...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Avstängd

och då tänker jag tillbaka den tiden när man satt när det var 40c+(termometern gick inte längre) i rummet fast då en sunken 200mhz inte sommar då, tvärt emot mitt i januari tror jag, men varma element och 8st

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Därför man ska såva på dan å vara vaken på natten.

Håller med till 100%, men inte dom som ska ha med mig att göra när jag vaknar

Permalänk
Hedersmedlem

Uschja... sommar är inte bra tid för datorerna.

För mig räcker det inte att dra upp farten på fläktarna heller, två grader över rumstemperatur i lådan och 25 grader varmt inne. Bättre på vintern, golvdrag och 18 grader i rummet = 19 grader i lådan och cpun straxt under 40 grader idle... Nu närmar den sig 50 grader nästan.

Ännu värre är det för serverstackaren som står i garderoben på övervåningen. 33 grader i lådan känns lite väl högt även om det sjunker ner till 23-24 grader när man öppnar fönstret. UPSen känns oroande varm men än så länge går det inte att steka ägg på den. Menmen... kör man prime95 dygnet runt på servern får man skylla sig själv.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

om man får varmt går man därför ut och startar motorcyckel och kör iväg och känner ett skönt vinddrag.

Permalänk
Medlem

Den påverkar inte så mkt, 2-5 grader högre, max..

Permalänk
Medlem

aaarrgh!!! Min rumstemp va 28 grader idag! Min temp i burken brukar va: System:25 CPU: 31...men nu idag så steg den upp till: System: 32 och CPU: 39!!!!!! USCH säger jag!!! Vill ha vinter nu..:D
Ne men allvarligt, sommarn är ett problem för överklockare...

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Fick dra ner min xp2100 till bara 2600+ nu

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

när jag har slutfört mitt projekt kommer det va en rätt otrevlig skillnad på sommar och vinter.. ska sätta en radiator på utsidan av väggen.. på vintern kommer den väll va ~-15 grader och på sommaren ~+15 grader.. det är ett jävla problem det här.. hehe

Visa signatur

Workstation: - Abit NF7-S 2.0 - AMD 1800+ - 2x256mb@5-2-2-2 - Club3D ATi R9800Pro - Seagate 120+200gb 7,2krpm - 2x17" TFT LG Flatron 1715S -
DH Rad: 20 Plats: 45

Permalänk

Har inte haft några värmeproblem ännu iofs är väl inte processorn klockad så högt (det är inte den i signaturen) XP1700+@2400mhz vcore1.75 men jag ligger bara på 41.5grader enligt Hardware doctor

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Känner verkligen igen mig. Mitt graffekort som annars brukar tuffa på bra överklockat blev så instabilt att jag var tvungen att klocka ner det. När jag kollade nu så var det 27 C på mitt rum(med fönstret öppet!), men på dagen är det ännu värre. Ibland ända upp till 35C. Konstigt nog har min dator varit stabil och min cpu temp likaså, hyfsat iaf. Men även om datorn pallar det så har jag vissa probs, så jag sitter på ngt svalare ställe med laptopen ist. Men ibland känner jag ju för att spela ngt lite mer krävande, och då är det bara att sätta sig i mitt rum och plågas.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

Alltså hur kan ni klaga på 25C? det har man på vintern med fönstret lite öppet. Under 27C brukar vara riktigt gött, men när det är runt ~29C är det riktigt äckligt.

Jag har 28-30C just nu, brukar ha runt 30C hela sommaren. På vintern har jag 25-28C. Dock ska jag flytta till en annan lägenhet som troligtvis är svalare
Så man kanske får ner rums och vattentempen minst 5C.

Permalänk
Medlem

funderar starkt på att byta rum till ett nere i källaren över sommaren, inte bara min dator som inte gillar värme, jag tål den heller inte på natten....svettas ju som en gris!!!

Btw: Klockan är 23:48 nu och min rumstemp ligger på 27 grader....=/

Visa signatur

| C3D X800GTO 16p

Permalänk

Nu är det ca 1 år sedan jag skaffade vattenkylning, det för att klara sommaren och mina öron. Kommer dock få öka hastigheten på fläktarna snart igen, nu har jag en rums temp på 30 grader på dagen. Förra sommaren låg jag på ca 40 grader på dagarna.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von SataS
Förra sommaren låg jag på ca 40 grader på dagarna.

Fy faan! Hade avlidit vid 35!!!

Visa signatur

| C3D X800GTO 16p

Permalänk
Medlem

Sova vid 25+ är ett h*lvete

Permalänk
Medlem

Arel

Nej då svettas man ju inte ens, bättre med 30C.

Permalänk
Medlem

Just nu 28.5 inne 12.8 ute håller sig som väl är för det mesta under 30 på dagarna också

Permalänk
Medlem

haha varför klaga över tempen när det inte spelar sån stor roll.. märker man att det börjar lagga och att man förlorar prestanda så kan man börja oroa sig för sånt annars är det ju lugna gatan

Visa signatur

Den som ingen turbo har, Den får åka utan bar

Permalänk
Medlem

Min temp som jag skrev tidigare var med min 1Ghz@1.3 Ghz Celeron, jag är rädd för vad min temp kommer ligga på om 3 veckor då jag ska sätta ihop min AMD1700+, Abit Nf7-S...=/

Visa signatur

| C3D X800GTO 16p

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT: Bra att denna tråden dök upp, fick iden att kanske skaffa myggnät i år. Skulle väl inte kommit att tänka på det annars innanför sommaren är över. [/B]

jag har ett tips ! åk till rusta och köp myggnät, kostar billigt och sätts fast med kardborreband=smidigt

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Rusta ägs av livets ord (eller var det jehovas?), jeje... upp till var och en om man vill sponsra sånt

Visa signatur

Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken. | Kolla profil om ni vill se vad jag har för dator.

Permalänk
Medlem

Funderade på att skaffa myggnät igår, och nu vet jag vart jag kan få tag på det...:D Tackar för tipset "technognu"...ska dra in dit imorgon tror jag.

Visa signatur

| C3D X800GTO 16p

Permalänk
Medlem

oki tips för er med fönster å inte vill ha mygg.....

köp en rulle med själhäftande karborrem (plastasidan, ej luddet) klistra upp detta längs fönstret ... måtta up å klip ut från en mygduk ditt fönster. Tryck fast nätet på karborbandet

Yterligare ett tips köp en golfläkt å rikta den mot burken + att du får lite svalka åsså kostar inte mycket.

nät å karbor typ 50-80kr
fläkt 100-150kr

fönster varienten har ja å jag har typ öppet 24/7 (bor iof på 2:a vån. men endå)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

42°c idle på cpu..

Vart finns bästa vattenkylningen?
http://kylning.com/info.php?cPath=85_56&products_id=474&kylid... <-- nått att ha?

Visa signatur
Permalänk

Ca. 80 Celsius i Core (kör ligandfit så den går på 100% hela tiden). Diskarna typ 45-50 och SiS630 Chipset ca 65C.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

min burk står ju på 24/7 me så tempen ligger satans högt och vägrar sjunka, idlar på 38/33 c nu....=( Med en celly me...=(

Visa signatur

| C3D X800GTO 16p