Permalänk
Hedersmedlem

Min nya dator blir lite varm, plz help

Jag har precis köpt en ny dator.
Antec Lanboy chassi, DFI Lanparty PRO875 Moderkort och en P4 2,6GHz 800FSB.

Grejen är den att jag får så jäkla höga temperaturer, chassi tempen ligger på ca. 40C efter en liten stund körning. Då har jag ändå en fläkt i fronten som blåser in sen har jag nätagget som blåser ut luft.

Processorn idlar på ca. 49-50C, 10C över chassi tempen alltså.
Vid full load så nosar den vid 60C.

Vad kan jag göra för att få ned tempen?
Jag har beställt en extra fläkt som jag ska montera på baksidan för att blåsa ut lite varmluft.

Jag har fixat en bra kabeldragning så att dom inte stoppar luftflödet, har runda ata-kablar osv.. Har buntat ihop kablarna snyggt.

Datorn går stabilt, den hänger sig inte eller nått sånt men jag är fortfarande lite orolig.

Ska jag låta den vara så varm som den är eller ska jag försöka få ned tempen på något sätt?

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Köp två styckna enermax fläktar... så löser det sig nog

Permalänk
Medlem

40 grader i chassit är rena ugnen. Har du inge plats att stoppa in nån extra chassifläkt?

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har just nu en 80mm fläkt i fronten som blåser in luft, sen så har nätagget fläktar både på insidan av chassit och på utsidan.
Men jag har beställt en till 80mm fläkt som jag ska montera på baksidan.

Men jag är tveksam om det kommer hjälpa, jag har ju nästan samma temp när chassit är öppet.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

jag hade likvärdig temp som du när jag plockade ihop min xp2000+ i en chieftech låda.. det är inte direkt hög temp det heller. men jag skaffade 2 80mm fläktar o kör dom på 5.5v. 10c kallare o rätt tyst.
cirkulation gör endel..

Visa signatur

K#

Permalänk
Hedersmedlem

Såhär ser datorn ut.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

40ºc i burken betyder ju att processorn kyls med varm luft.
fixa några fler chassi fläktar så ska det nog lösa sig.. fler fläktar på 7 eller 5 volt låter inte så mycket jämfört med 1-2 fläktar på 12v

// mvh Xplod

EDIT: stavfel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

875 chip = fel temp värden...

bara köra på... jag har 50C idle med vattenkylning. Det stämmer inte men Abit/Intel säger att det e rätt :P.

Permalänk
Medlem

Offtopic: Har du ett LanParty och inget UV-ljus i burken?

Ontopic:
Mät med en lös termometer, lita inte på onboardmätare. Och om det verkligen är så högt, så är det bara fler chassifläktar som gäller.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem

Man behöver ingen termometer för att känna att det är för varmt om det är 40 gradet i lådan. Bara låta den arbetaupp värmen och sen snabbt av med sidan och in med handen, känns luften en 15-20 grader varmare än den i rummet?

Är du säker på att det är rätt tempsensor du kollar på, så det inte är nordbryggan? Visserligen kanske lite varmt det också, men den är lite varmare än luften vid luftkylning.

Men en fläkt för utsug bak vid processorn skadar aldrig.

Permalänk
Antielefant

CPU kärnans temperatur är ca ~ CPU ytans temperatur +10C, som är ~ lufttemperaturen i lådan +10C med bra kylning. Har 6x80mm o 2x92mm som blåser luft genom lådan, dvs lufttemperatur i lådan på ~25-30C. Processorn ligger ungefär 15-20 grader över detta.

Helt normalt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Jag öppnade lådan och stoppade in handen, det är varmt där inne.

Hårddiskarna generer en massa värme, hela hårddiskracket är ljummet.
Har 2st 120GB 7200RPM diskar som jag kör i array RAID 0.
Dom sitter med ett litet mellanrum från varandra och är inte så vansinnigt varma, men dom genererar mycket värme.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Sätt fläkten i fronten framför hårddiskrna då, o en fläkt därbak som får upp farten lite..
Jag skulle byta cpu-fläkt om jag var du, om du ska klocka då..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Stoppa in en fläkt bak som suger ut luft, det kommer antagligen att hjälpa rätt mycket. Kanske även får stoppa in en till fram, alternativt sätta en in en större.

Kör själv med en zalman 92mm på 5v som insug fram och en papst 80mm på "19dB" som utsug bak under nätaggregatet. Har en lådtemp på 25 enligt moderkortet och det verkar stämma rätt bra, rumstempen är ca 23-24.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad ska jag byta till för cpu-fläkt?
Jag kör inte ens original?
Jag kör med en som har kopparkärna, får ett par grader högre med originalkylarn.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

smäll i några fläktar som levererar mycket luft. finns 80 mm med vridpotensiometer på som fungerar ruggigt bra. sänkte tempen enormt i min burk med 2 st sånna. sen kan du kanske byta cpu kylare till nått bra. råder dig att köpa en Thermaltake Volcano 7+ prima kylare. jag kör en Amd Xp 2600+ och den ligger på 42-45 full load

Visa signatur

Den som ingen turbo har, Den får åka utan bar

Permalänk
Medlem

till å börja med vad avänder du för cpu kylare

Jag använd Zalman CNP 7000 CuAu cpu kylare (luft)
Och inte cu moddelen för den väger för mycket för att LAN:a
Den e tyst kyler bra å ser bra jävla cool ut.... specielt om man ska på lan så kan den va lite nice såg att du har fönster....

skulle personligen köpt antec sonata istället för lanboy tystare å tror nog den kan kyla mer åsså.

Zalman CNPS 7000 Cu är bättre än Thermaltake Volcano 7+

http://www.nordichardware.se/recensioner/kylning/2003/Zalman_...

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

finns ett program som heter d-temp.. ett litet och skitbra program man kan kolla temperaturen på hårddiskarna med.. kolla om hårddiskarna är jätte varma... finns att ladda ner bland filerna här på sweclockers.com

Golliwog:
"Och inte cu moddelen för den väger för mycket för att LAN"
va?? väger den verkligen så mkt? vad är problemet? att den ska ramla av när du flyttar lådan? för en cpu fläns kan väl knappsta göra så att du inte orkar lyfta lådan?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Vantec VP4-C7040 Aeroflow CPU-Cooler Copper.
Info url: http://www.vantecusa.com/afc450.html

Den borde ju kyla skapligt.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Jag har samma system som du, iofs har jag ett Asus P4C800 Deluxe mobo men jag har bara 34C idle och någe mer vid full load, jag har 5 chassi fläktar och boxad fläns o fläkt, och det bör tilläggas att jag ha klockat min 2,6 till 2,9 (jaja ja vet det ska bli mer sen ) så du borde skaffa mer genomströmning av luft och vädra mycket om du kan. Annars e d nog som de andra sagt en kraftigare fläns o fläkt, fast jag vet inte om det e värt o skaffa en ny om man ändå har det varm i chassit

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
[B]finns ett program som heter d-temp.. ett litet och skitbra program man kan kolla temperaturen på hårddiskarna med.. kolla om hårddiskarna är jätte varma... finns att ladda ner bland filerna här på sweclockers.com
/B]

det funkar inte på diskar som är i raid..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Idag borde jag få extra fläkten som jag köpt, men jag är tveksam till att det kommer bli nån skillnad. Om tempen är snuskigt hög när chassit är öppet...

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

va har du för rumstemperatur? 35 grader? ))

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Just ni är det iofs. ca 28-29 grader här.
Men vanligtvis så brukar det vara 24-25.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Golliwog:
"Och inte cu moddelen för den väger för mycket för att LAN"
va?? väger den verkligen så mkt? vad är problemet? att den ska ramla av när du flyttar lådan? för en cpu fläns kan väl knappsta göra så att du inte orkar lyfta lådan?

Cu modelen väger över 700g och intels spec. vikt för sockel 478 är runt 400g altså lite väl för mycket fästena kan lossna på den om du travar runt med lådan mycket, inte så kul att en sån klump rullar runt bland sakerna i burken

för en stillastående burk med intel 800fbs P4C är zalman CNPS 7000 Cu givet för att få ner värme å ljud

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag monterat chassi fläkt.
Nu är chassitempen stabil på 32-33C.
Processor temperatuter är dock densamma.
Jävla skit dator.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Har liknande problem bara det att min processor når 70 C vid full-load (~65 C idle). Chassitempen är just nu 30-32 C, har öppnat dörren på lådan.

Har en glacialtech igloo 2310 på en oklockad XP1900+. Tre st Papst 8412NGML 26.5 cfm och en lika stor Titan av okänd modell. Ska man köpa nya chassifläktar kanske? Vilka modeller i så fall?

Permalänk

49-50 grader är väl inte så mycket!! 60 vid full load är inte någon fara det heller.

Permalänk
Medlem

beror på om det är intel eller amd

men seriöst killar va har ni för cpy kylare låter som budgets budget

Visa signatur

Permalänk
Medlem

min idlar 60grader så klaga inte (30-35 grader moderkortet)
Å då har jag en Alpha med en enermax på lägsta varvtal, tycker ändå burken låter för mycket... Funderar p åatt byta lite kylnig på grafikkortet oxå...

Kanske monterade Alphan fel, man e ju rätt feg när man skruvar åt!

Visa signatur

...excellent