Backup-lösning för företag (ej dropbox o.dyl)

Permalänk
Avstängd

Backup-lösning för företag (ej dropbox o.dyl)

Hej.

Har suttit och kollat runt och jämfört m.m. men inte riktigt hittat en bra och enkel lösning nog (när det är installerat och konfat), där jag t.ex. som i en fullstor infrastruktur på ett stort företag.. ha en nätverksenhet, där jag kan flytta filter till servern, så de inte tar upp hårddiskutrymme lokalt på den dator jag ska arbeta med, men ändå enkelt kunna komma åt filerna "ute på fält" på något sätt.
Datorn har ett 4G-kort med obegränsat surf, så den kommer alltid ha anslutning, men sedan är även tanken att jag ska komma åt filerna hemifrån om jag skulle behöva.

Hade tänkt använda onedrive för det "dagliga synket", men t.ex. backup av datorn (image-filer samt projekt för långlagring, installationsfiler m.m.).

Har inte möjligthet att slänga upp en server(till) hemma, resursbrist i elnätet, ligger redan på "max", och vill ha något skiljt från hemmet (dvs backupen ligger en bit från mig, i fall huset brinner upp eller får inbrott).

Förslag på något?

Jag har t.ex. kollat på amazon's lagring samt ms azure, blir inte riktigt klok på alla deras val och modeller, som gör att något klick eller "vad jag tror jag kommer använda" så vips blir det flera tusen i månaden i beräknad kostnad.

Permalänk
Medlem

Du ska ju använda en molnlösning typ onedrive, det är ju skapat för vad du beskriver. Annars kostar ju azure storage nästan ingenting, men det är ju inte lika smidigt att komma åt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något otydligt, är det enbart fillagring du ska ha backup för eller är det en hel server som ska backas upp?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Du ska ju använda en molnlösning typ onedrive, det är ju skapat för vad du beskriver. Annars kostar ju azure storage nästan ingenting, men det är ju inte lika smidigt att komma åt

Skickades från m.sweclockers.com

Fast, tar jag bort från onedrive på datorn, så försvinner det på servern.

Skrivet av trickeh2k:

Något otydligt, är det enbart fillagring du ska ha backup för eller är det en hel server som ska backas upp?

Med filer, typ zip. installationsfiler, blobbar och img/iso:er med datoravbilder.
Jag gissar att jag behöver till att börja med cirkus 50GB med behov att i framtiden utöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fast, tar jag bort från onedrive på datorn, så försvinner det på servern.

Med filer, typ zip. installationsfiler, blobbar och img/iso:er med datoravbilder.
Jag gissar att jag behöver till att börja med cirkus 50GB med behov att i framtiden utöka.

Så ren filbackup alltså. Spontant skulle jag säga att Azure är väldigt smidigt att integrera eftersom 98% av alla företag ändå sitter med en 365-lösning. Relativt billigt också, med caviaten för att du behöver hyfsad lina om du ska göra en stor återställning. De har nämligen en maxtid på 48h för återläsning på de billigare alternativen. Dvs, har du inte hunnit läsa tillbaka all data under tiden kommer de helt sonika fimpa anslutning och du får börja om.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Finns ju en mängd olika lösningar.

Vi kör ju O365 på jobbet där filerna ändå ligger i Sharepoint. Dvs ganska säkert.
Sedan kör vi med retrospect som tar baremetal snapshots dagligen. Vi har omkring 40 olika servrar för olika ändamål. Brukar sällan strula.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Se om Resilio Sync (fd BitTorrent Sync) kanske passar dig? https://www.resilio.com/
Du bygger ditt egna moln.

Jag använder den för 7TB backup till FreeNAS låda hos Morsan och Farsan. De har bara 10Mb Internet men det funkar bra iom bara förändringar/nya filer som synkas (bygger på Torrent protokollet). Resilio Sync växlar automatiskt ner/upp när annat utnyttjar bandbredd så de märker inte av den alls (i motsats till Torrentklienter).

I Pro versionen kan du sedan se alla filer på NAS servern och välja vilka du vill plocka ner (Home versionen är allt eller inget). Förändringar på dessa filer synkas tillbaka till servern.

Finns klienter för alla möjliga OS/NAS. Tunga namn som Cisco, Microsoft, EA, Epson, Kaspersky mm använder Resilio Sync.

Permalänk
Medlem

Crashplan https://www.crashplan.com/

Installera en klient, välj vad den ska synka. Den synkar dina filer löpande eller efter schema medans du jobbar vidare på din lokala PC utan anmärkning.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Finns ju en mängd olika lösningar.

Vi kör ju O365 på jobbet där filerna ändå ligger i Sharepoint. Dvs ganska säkert.
Sedan kör vi med retrospect som tar baremetal snapshots dagligen. Vi har omkring 40 olika servrar för olika ändamål. Brukar sällan strula.

Huh? Har er Sharepoint-lösning en magisk backup av sig självt ut i rymden? Förstår inte vad det är är som skulle göra Sharepoint säkert för lagring?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zensig:

Se om Resilio Sync (fd BitTorrent Sync) kanske passar dig? https://www.resilio.com/
Du bygger ditt egna moln.

Jag använder den för 7TB backup till FreeNAS låda hos Morsan och Farsan. De har bara 10Mb Internet men det funkar bra iom bara förändringar/nya filer som synkas (bygger på Torrent protokollet). Resilio Sync växlar automatiskt ner/upp när annat utnyttjar bandbredd så de märker inte av den alls (i motsats till Torrentklienter).

I Pro versionen kan du sedan se alla filer på NAS servern och välja vilka du vill plocka ner (Home versionen är allt eller inget). Förändringar på dessa filer synkas tillbaka till servern.

Finns klienter för alla möjliga OS/NAS. Tunga namn som Cisco, Microsoft, EA, Epson, Kaspersky mm använder Resilio Sync.

Skrivet av Androoz:

Crashplan https://www.crashplan.com/

Installera en klient, välj vad den ska synka. Den synkar dina filer löpande eller efter schema medans du jobbar vidare på din lokala PC utan anmärkning.

Hej.
Tanken är att jag ska kunna tabort filerna från min lokala dator, utan att det försvinner från vad-nu-det-hamnat. Lite som i en windows-miljö med en mountad nätverksmapp, så kopierar/flyttar jag dit mappar och filer, så ligger det där, och påverkas inte av ändringarna på min dator.

Så det är väl mer fil-backup. Kanske räcker med en vps-host där jag mountar en ftp-server (har för mig windows 10 kunde göra så) och sedan klippa/klistra som tänkt för att få "offsite backup".

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har kört Backblaze ett bra tag nu, fungerar klockrent dock något långsamt pga servers i USA...

https://www.backblaze.com/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av stgr:

Hej.
Tanken är att jag ska kunna tabort filerna från min lokala dator, utan att det försvinner från vad-nu-det-hamnat. Lite som i en windows-miljö med en mountad nätverksmapp, så kopierar/flyttar jag dit mappar och filer, så ligger det där, och påverkas inte av ändringarna på min dator.

Så det är väl mer fil-backup. Kanske räcker med en vps-host där jag mountar en ftp-server (har för mig windows 10 kunde göra så) och sedan klippa/klistra som tänkt för att få "offsite backup".

Det där med att du tar bort och att det skall vara kvar på remote/backup -sidan går oftast att lösa med inställningar i klienterna på tex Backblaze eller CrashPlane som någon annan här tipsade om. Det finns även versionshistorik på de flesta lösningar idag med olika mycket djup.

Du kommer dock få vad du betalar för.
Snålar du och/eller inte vill betala så mycket, kommer dina alternativ radikalt minska och även smidighet, hastighet och skalbarhet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

Typ!

Nej men det jag menar är ju att filerna är säkrare uppe hos Microsoft än på din lokala hårddisk.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Vad är det för storlek på företag? Jag kör Synology NAS och deras c2 (cloud-tjänst), låter Synology NAS:en dra backup av Office365, TimeMachine av laptoparna o.s.v. Det som är bra med denna lösning är att det är enkelt, backupen är på två ställen (kontoret + molnet) och versionshanterat.

Kopiera filer till onedrive o.s.v. är ju inte backup utan bara en andra kopia av samma fil. Om du råkar ut för ransomware, filkorruption o.s.v. så vill du kunna backa i "tiden" till en äldre version av filen/erna som är ok.

Lösningen ovan fungerar bra för små företag, är firman 5+ användare eller även har ett par servrar så ska du kika på något annat.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

@trickeh2k:

Typ!

Nej men det jag menar är ju att filerna är säkrare uppe hos Microsoft än på din lokala hårddisk.

Förutsatt att alla filer samt hela SP ligger i molnet, men ja

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad är det för storlek på företag? Jag kör Synology NAS och deras c2 (cloud-tjänst), låter Synology NAS:en dra backup av Office365, TimeMachine av laptoparna o.s.v. Det som är bra med denna lösning är att det är enkelt, backupen är på två ställen (kontoret + molnet) och versionshanterat.

Kopiera filer till onedrive o.s.v. är ju inte backup utan bara en andra kopia av samma fil. Om du råkar ut för ransomware, filkorruption o.s.v. så vill du kunna backa i "tiden" till en äldre version av filen/erna som är ok.

Lösningen ovan fungerar bra för små företag, är firman 5+ användare eller även har ett par servrar så ska du kika på något annat.

Det är ju billigare och säkrare med en molnlösning kontra Synology NAS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@stgr: Du kan välja att synkkopian bara är ReadOnly dvs förändringar inte synkas tillbaka. Dock vill man ju oftast om man gjort ändringar att de skall vara kvar.

Permalänk
Avstängd

Jag kom på att jag får $50 /månad från min visual studio subscription, så jag körde på azure, och Azure Files, och fick till det, så nu kan jag mappa en nätverksdisk och betalar bara x kr /gb/månad och som det ser ut nu, allt med denna summa jag "får".

Företagstorleken: 1.