Bahnhof: "Vi kommer alltid försvara våra kunders uppgifter"

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof: "Vi kommer alltid försvara våra kunders uppgifter"

I ett förtydligande går Bahnhof ut med att de inte lämnat ut kunduppgifter och att den komplettering som gjorts till PTS enbart handlar om fastighetsadresser, som används i statistiskt syfte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra med ett förtydligande för de som inte orkar / har tid att läsa vad domstolsbeslutet faktiskt handlade om!

För det fanns en del i förra nyhetstråden som var skeptisk till att bahnhof helt plötsligt har uppgifter sparade. Inte allt för konstigt att dessa uppgifter finns =D

Permalänk
Snusfri

Så nöjd med att jag har Bahnhof.
En operatör som faktiskt bryr sig om den personliga integriteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i den förra tråden handlade det aldrig om uppgifter för att identifiera en enskild användares Internetanvändande. Med det sagt, en väldigt märklig strid att ta för Bahnhof. Framförallt eftersom risken att det skulle missuppfattas på precis det sätttet var överhängande samtidigt som jag är övertygad om att de inte räknade med att inte behöva skicka in de uppgifter de nu skickat in till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Så nöjd med att jag har Bahnhof.
En operatör som faktiskt bryr sig om den personliga integriteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har ju motparten på statliga sidan, FRA - den enda myndighet som faktiskt lyssnar på dig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vad kan vi som är kunder göra egentligen?
Vi har helt enkelt bara 2 alternativ, lita på vad Bahnhof säger sig göra eller inte lita på dom.

Finns ju inga somhelst bevis på vad som försiggår bakom stängda dörrar, kommer ett Vite på en stor summa pengar så viker vem somhelst ner sig.
Bahnhof är trots allt ett företag som även dom vill gå med vinst i sina bokslut och eventuella Rättegångskostnader, Bötesbelopp eller just Viten är nåt som enkelt kan få Banhof eller andra aktörer på fall.

Jag har varit kund i 3 år nu rätt precis och innan har jag haft BBB och Telia som leverantör utav ISP.
Hade inga somhelst problem med tidigare ISPer, men rent medialt så har man ju sett hur lättvindigt exempelvis Telia då kastar ut uppgifter kors och tvärs.

Jag litar dock på Bahnhof, har änsålänge aldrig sett något som är/varit kund hos dom "åka fast" för något.
Dom går ju öppet ut med allt arbete dom gör för Integriteten och skulle dom nu vika av från det så kommer nog större delen utav kunderna lämna Bahnhof.
Jag skulle det iallafall, för det enda som dom är bra på är just detta arbete för integriteten utav sina kunder.
Kundtjänsten är sämst, hemsidan är snäppet sämre vad gäller "Mina Sidor" och företaget är noll behjälpliga vid eventuella tekniska strul, frågor eller ekonomiska/fakturarelaterade frågor.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Så nöjd med att jag har Bahnhof.
En operatör som faktiskt bryr sig om den personliga integriteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis vad jag tänkte också
Bytte från Telia till Bahnhof när Telia slutade räkna datan för vissa tjänster (typ Facebook etc). Kan verka harmlöst men är ett steg närmare att monopolisera Internet. Det var svårt att förklara detta för dom. - "Men är inte det bra?"

EDIT: Ravan! Insåg just att jag kör ju Halebop och därmed Telia på telefonen

Permalänk
Medlem

Man kan tycka vad man vill om Bahnhof, men faktum kvarstår att dom har sveriges vassare PR-Avdelning!

Permalänk
Medlem

Bahnhof eller inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Bahnhof eller inget

Så om Bahnhof skulle kursa eller lägga ner så kommer du att gå tillbaka till texttv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Jag har varit kund i 3 år nu rätt precis och innan har jag haft BBB och Telia som leverantör utav ISP.
Hade inga somhelst problem med tidigare ISPer, men rent medialt så har man ju sett hur lättvindigt exempelvis Telia då kastar ut uppgifter kors och tvärs.

Jag fick Nigeriabrev från Njord Law efter att Telia lämnat ut uppgifter vilket jag påpekade i en tråd i forumet, fast den påstådda nedladdningen har jag ingen vetskap om att den faktiskt hade skett, hade aldrig hört talas om den okända b-rullen de hänvisade till.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1519307-svt-granskar-k...
https://www.svt.se/special/kravbreven/

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så om Bahnhof skulle kursa eller lägga ner så kommer du att gå tillbaka till texttv?

Haha det var väl väl aningen överdrivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så om Bahnhof skulle kursa eller lägga ner så kommer du att gå tillbaka till texttv?

radio funkar bättre, minimum effort

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

I en tid där alla försöker tjäna pengar på sina kunders data är det här verkligen glädjande att se. Är mycket nöjd med bahnhof som isp.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag fick Nigeriabrev från Njord Law efter att Telia lämnat ut uppgifter vilket jag påpekade i en tråd i forumet, fast den påstådda nedladdningen har jag ingen vetskap om att den faktiskt hade skett, hade aldrig hört talas om den okända b-rullen de hänvisade till.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1519307-svt-granskar-k...
https://www.svt.se/special/kravbreven/

Betalade du? Om inte, vad hände sedan? Lite offtopic kan nämnas att många som betalat fått ännu fler kravbrev avseende andra filmer kort därefter vilket talar för att advokatbyråerna kommunicerar med varandra. Har även tagit del av konkreta bevis på att flera fått "Nigeriabrev" med hänvisning till att advokatfirmorna fått ut IP-adresser från Telia, trots att de drabbade inte ens är kunder hos Telia. Riktigt störd business!

On topic, Bahnhoff är ju inte tekniskt sett bättre än någon annan operatör, men det är bra att de skiljer ut sig från de flesta andra operatörer avseende lagringstider av IP-adresser. Comhem, trots att det är en utskälld operatör är ju bra på så vis att de bara sparar IP-adresser i tre veckor - ofta tillräckligt för att upphovsrättsinnehavare via advokatfirmor inte kan skicka "Nigeriabrev".

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

"Vi kommer alltid att försvara våra kunders uppgifter, iallafall fram tills någon vill ha uppgifterna från oss."

- Bahnhof, 2019

Jag sa för några år sedan att det spelar ingen roll vilket PR spinn Bahnhof kör med, de kommer alltid att förlora mot dem som styr skeppet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Lite synd att man inte har någon möjlighet att välja Bahnhof som leverantör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Betalade du? Om inte, vad hände sedan? Lite offtopic kan nämnas att många som betalat fått ännu fler kravbrev avseende andra filmer kort därefter vilket talar för att advokatbyråerna kommunicerar med varandra. Har även tagit del av konkreta bevis på att flera fått "Nigeriabrev" med hänvisning till att advokatfirmorna fått ut IP-adresser från Telia, trots att de drabbade inte ens är kunder hos Telia. Riktigt störd business!

On topic, Bahnhoff är ju inte tekniskt sett bättre än någon annan operatör, men det är bra att de skiljer ut sig från de flesta andra operatörer avseende lagringstider av IP-adresser. Comhem, trots att det är en utskälld operatör är ju bra på så vis att de bara sparar IP-adresser i tre veckor - ofta tillräckligt för att upphovsrättsinnehavare via advokatfirmor inte kan skicka "Nigeriabrev".

Självklart betalade jag inget och jag har inte hört något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jcameron:

Man kan tycka vad man vill om Bahnhof, men faktum kvarstår att dom har sveriges vassare PR-Avdelning!

Verkligen!!!
Just därför vill jag inte va kund hos dom!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Efter Bahnhofs distracted boyfriend-reklam – som de inte heller pudlade från – har jag villkorslöst förtroende för dem!

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så om Bahnhof skulle kursa eller lägga ner så kommer du att gå tillbaka till texttv?

Text-TV konsumerar jag varje dag. Nyheter utan click baits är underskattat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Jag skulle det iallafall, för det enda som dom är bra på är just detta arbete för integriteten utav sina kunder.
Kundtjänsten är sämst, hemsidan är snäppet sämre vad gäller "Mina Sidor" och företaget är noll behjälpliga vid eventuella tekniska strul, frågor eller ekonomiska/fakturarelaterade frågor.

Måste tyvärr hålla med och ser det som ett problem att vanliga kunden kommer i kläm, dock relativt snabblöst om en själv redan vet vad problemet är och kan peka dem i rätt riktning

Skrivet av filbunke:

Så om Bahnhof skulle kursa eller lägga ner så kommer du att gå tillbaka till texttv?

Vore dock intressant att utforska vad en vettig contingency skulle vara, kan en kursa ett bolag för att slippa lämna ut uppgifter? Processa in absurdum i rätten till pengarna tar slut? Eller kan en ha ett medlemsägt (kunderna) AB eller förening / stiftelse med som mål att driva en integritetsfokuserad ISP och if all fails bara släcka ner över en natt?

Hur många tvärvetenskapliga jurister / IT-utbildade har vi på Swec? (Eller i Sverige för den delen, verkar ju vara samma försvarare för "IT-brottslingar" som för diverse våldsbrottslingar medan vi har åklagare som verkare jobba specifikt med immaterialrätt och sitter i lobbygrupper för detsamma).

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så om Bahnhof skulle kursa eller lägga ner så kommer du att gå tillbaka till texttv?

Skulle/har de inte lagt ner texttv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

"Vi kommer alltid att försvara våra kunders uppgifter, iallafall fram tills någon vill ha uppgifterna från oss."

- Bahnhof, 2019

Jag sa för några år sedan att det spelar ingen roll vilket PR spinn Bahnhof kör med, de kommer alltid att förlora mot dem som styr skeppet.

Vart har du hittat det citatet? Eller är det egenfabrikat för att göra en poäng utan att ha något att luta sig mot?

Förstår inte riktigt vad du förväntar dig? Företaget driver debatt och ifrågasätter aktivt nivån av övervakning, Bahnhof värnar om integritet, det är inte samma sak som att vägra följa lagar för att skydda kunder. Bahnhof har aldrig hävdat att de aldrig lämnar ut uppgifter, de har däremot sagt att de inte kommer lämna ut uppgifter som de inte måste lämna ut. Bahnhof har även gett sig in i debatten med inställningen att privatpersoners integritet ska väga tungt. I de fall där de anser att Svensk alt. EU lagstiftning etc är skriven på ett sätt de anser är menad för att värna om integriteten så kommer de att sätta sig på tvären när någon begär ut uppgifter, det betyder återigen inte att de kommer bryta mot lagen utan att de bara inom lagens ramar försöker skydda kundens rätt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Måste tyvärr hålla med och ser det som ett problem att vanliga kunden kommer i kläm, dock relativt snabblöst om en själv redan vet vad problemet är och kan peka dem i rätt riktning

Önskar att jag kunde säga emot, men måste tyvärr hålla med. Bahnhofs kundtjänst / support är inget vidare att ha att göra med. Lyckligtvis är det väldigt sällan jag behövt kontakta dem, men om de ska kunna locka "vanligt folk" som kunder är det verkligen något de måste jobba mer med.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Vart har du hittat det citatet? Eller är det egenfabrikat för att göra en poäng utan att ha något att luta sig mot?

Förstår inte riktigt vad du förväntar dig? Företaget driver debatt och ifrågasätter aktivt nivån av övervakning, Bahnhof värnar om integritet, det är inte samma sak som att vägra följa lagar för att skydda kunder. Bahnhof har aldrig hävdat att de aldrig lämnar ut uppgifter, de har däremot sagt att de inte kommer lämna ut uppgifter som de inte måste lämna ut. Bahnhof har även gett sig in i debatten med inställningen att privatpersoners integritet ska väga tungt. I de fall där de anser att Svensk alt. EU lagstiftning etc är skriven på ett sätt de anser är menad för att värna om integriteten så kommer de att sätta sig på tvären när någon begär ut uppgifter, det betyder återigen inte att de kommer bryta mot lagen utan att de bara inom lagens ramar försöker skydda kundens rätt.

Precis det som betyder mest för mej som kund. Att Bahnhof aktivt slåss för sina kunders integritet. Ingen annan ISP gör det. De flesta lämnar ut bra mycket mer uppgifter än lagen kräver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vart har du hittat det citatet? Eller är det egenfabrikat för att göra en poäng utan att ha något att luta sig mot?

Förstår inte riktigt vad du förväntar dig? Företaget driver debatt och ifrågasätter aktivt nivån av övervakning, Bahnhof värnar om integritet, det är inte samma sak som att vägra följa lagar för att skydda kunder. Bahnhof har aldrig hävdat att de aldrig lämnar ut uppgifter, de har däremot sagt att de inte kommer lämna ut uppgifter som de inte måste lämna ut. Bahnhof har även gett sig in i debatten med inställningen att privatpersoners integritet ska väga tungt. I de fall där de anser att Svensk alt. EU lagstiftning etc är skriven på ett sätt de anser är menad för att värna om integriteten så kommer de att sätta sig på tvären när någon begär ut uppgifter, det betyder återigen inte att de kommer bryta mot lagen utan att de bara inom lagens ramar försöker skydda kundens rätt.

Jag tror du har tittat lite för djupt ner i kaninhålet. Mitt inlägg var inget annat än en syrlig kommentar i kontexten av att Bahnhof har typ kört med det här PR snacket om att de försvarar sina kunders information sedan FRA-lagen gick igenom.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Finns en anledning, varför jag använder Bahnhofs Integrity VPN. Heja Bahnhof! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag tror du har tittat lite för djupt ner i kaninhålet. Mitt inlägg var inget annat än en syrlig kommentar i kontexten av att Bahnhof har typ kört med det här PR snacket om att de försvarar sina kunders information sedan FRA-lagen gick igenom.

Vilket kaninhål syftar du på? Det som du anser bara är PR? Isf kan du väl ge exempel på när de inte levt upp till det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Så nöjd med att jag har Bahnhof.
En operatör som faktiskt bryr sig om den personliga integriteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Javisst, men jag har fått bilden av att de är hemska att ha att göra med när tjänsten inte fungerar.