Permalänk

Grym Tempminskning på 9700Pro

Ni som äger ett 9700Pro och vill kunna klocka mer...
Ta bort shimsen som finns runt GPU:n..
Det gjorde jag idag.
Min temp sjönk 22grader....
Har inte klockat ännu, men ska göra det snart och se hur mycket den pallar med orginalkylning....

Ha de bäst

Permalänk
Medlem

Jag skulle gjärna vilja veta vad du fått för klocking före och nu efter att du tagit bort shimen

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+@2333MHz (11x211) | ABIT NF7-S 2.0 | 2x512MB Mushkin Special@2-2-2-11 | Hercules 3D Prophet 9800@Pro@445.5/364.5 | Creative SB Audigy 2

Permalänk

Just nu kör jag standard...
Ska klocka så skriver jag in det i morgon

Permalänk

Testade lite och klocka

Fick upp Coren i 396Mhz och Minnena i 735Mhz...

Väntar på att min polare ska beställa hem koppar.
Ska bygga vattenkylning sen med Peltier.
Så det blir vattenkylt minne på Grafikkortet och en Pentier på GPU:n.

Vatten och Peltier på CPU:n....

Så får man se hur mycket det gör

Har det bäst

Permalänk
Medlem

Vad är shimsen för nå?

Visa signatur

- Gigabyte 8PE667 PRO - - P4 2.40@2.83GHz (118x24) Vcore 1.65 - - GeForce 4 Ti4600 128mb 315/700 - - 512MB DDR PC2100 - - Vatten på ingång -

Permalänk
Medlem

En slagt 'Heatspreder' runt coren på GPU:n. en metallplatta med andra ord

Visa signatur

Den som ingen turbo har, Den får åka utan bar

Permalänk
Medlem

Okej, min kompis undrade

Visa signatur

- Gigabyte 8PE667 PRO - - P4 2.40@2.83GHz (118x24) Vcore 1.65 - - GeForce 4 Ti4600 128mb 315/700 - - 512MB DDR PC2100 - - Vatten på ingång -

Permalänk
Medlem

har vatten block på gpu:n kommer upp i 390Mhz men ja har inte tagit bort shimsen!.. tror inte de behövs, blocket är lika litet som kärnan så den ligger inte på shimmen.. häy

Visa signatur

Epox 8RDA+|Barton XP2500+|2x256 Twinmos Winbond|Radeon 9700Pro|CPU H2O, NB Vantec IceBerq, GPU H20|80gb IBM Deskstar 7200rpm|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Testade lite och klocka

Fick upp Coren i 396Mhz och Minnena i 735Mhz...

Väntar på att min polare ska beställa hem koppar.
Ska bygga vattenkylning sen med Peltier.
Så det blir vattenkylt minne på Grafikkortet och en Pentier på GPU:n.

Vatten och Peltier på CPU:n....

Så får man se hur mycket det gör

Har det bäst

Hur högt kom du _med_ shim då?

Permalänk
Avstängd

9700np modd pro kan köra max 360/320 med orginalkylning med borttagen sims.

kör 344/317 - 24/7 dock..

vattenblock på G så får se vad kortet klarar då.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DredS
En slagt 'Heatspreder' runt coren på GPU:n. en metallplatta med andra ord

Nej.

En shimmer är en distans som tillverkaren sätter in för att minska risken för skada på GPU:n vid montering av kylfläns och fläkt.

Permalänk
Hedersmedlem

9700 med nedslipad shim (fick inte loss den!)
360 core var max innan jag slipade ner shimmen, om man ville slippa buggar i lite mer krävande applikationer som t.ex. 3dmark03 & Codecreatures

Nu kan jag köra 390MHz core utan buggar, & dragit ner till 384MHz för att ha lite mariginal

flensar på minnena gav 335MHz -> 358MHz

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Kan ingem lägga upp en bild på en shim som sitter på?

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill också se lite pics, ni grabbar få ta fram digitalkameran nästa gång ni moddar och gör en guide.

Jag har ett 9700np och jag får inte upp frekvensen högre än 312/312.
Körde 320/320 men då blev det störningar.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chegwin
Okej, min kompis undrade

alltid e de en kompis.....

Visa signatur

Har en dator som brummar på rätt så bra

Permalänk
Medlem

ett shims kan ju fungera på båda sätten. ser ingen skillnad mellan shims till GPU och till CPU! den fungerar som en heatspreder också efter som att dom finns antingen i aluminium eller i koppar. varför sätta ett skydd runt coren på en GPU när hela den är som en P4 socket 478? finns ingen risk att man har sönder coren. Amd's tex är det annat med. men då handlar det om CPU

Visa signatur

Den som ingen turbo har, Den får åka utan bar

Permalänk
Avstängd

Den orsakar bara högre temperatur.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Shimen på r300 och uppåt fungerar _inte_ som en heatspreder. För och främst så är den lite mer än en 1 cm från närmaste del av själva kärnan som försämrar den bara kylning med.

Permalänk
Citat:

ett shims kan ju fungera på båda sätten. ser ingen skillnad mellan shims till GPU och till CPU! den fungerar som en heatspreder också efter som att dom finns antingen i aluminium eller i koppar. varför sätta ett skydd runt coren på en GPU när hela den är som en P4 socket 478? finns ingen risk att man har sönder coren. Amd's tex är det annat med. men då handlar det om CPU

radeons core ser ut som amds!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet du hur en r300 core ser ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xizten
Shimen på r300 och uppåt fungerar _inte_ som en heatspreder. För och främst så är den lite mer än en 1 cm från närmaste del av själva kärnan som försämrar den bara kylning med.

Den verkar mer fungera som en "heatgainer"

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.