Permalänk
Medlem

Vit klet på batteri och moderkort?

När jag startade datorn fick jag upp på skärmen att jag skulle kolla strömkabeln till GPUn väl efter att jag öppnat lådan såg jag något vitt på lithiumbatteriet och det har runnit vidare som ni kan se på bilden. Det har också hunnit komma på grafikkortet lite, men inte blivit vitt ännu.

Nu undrar jag ifall moderkortet fortfarande går att räddas? Om det är paj är övriga komponenter på moderkortet också paj då?
Eller skulle jag kunna köpa ett nytt moderkort och flytta över komponenterna bara?

Förtydligade rubriken från "Vad är det här?"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

@alact:
Det är batteriet som har läckt, och det gojs du ser kommer från det.

På frågan om moderkortet m.m har pajat.
Det är svårt att säga, eftersom det beror på hur länge batteriet har läckt ut gojs.
Kan du posta en bild på grafik-kortet, så att vi kan se hur det ser ut?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@alact:
Det är batteriet som har läckt, och det gojs du ser kommer från det.

På frågan om moderkortet m.m har pajat.
Det är svårt att säga, eftersom det beror på hur länge batteriet har läckt ut gojs.
Kan du posta en bild på grafik-kortet, så att vi kan se hur det ser ut?

Så här ser det ut på GPUn. Man kan se en liten mörkare fläck och lite vitt där också.
Hur kommer det sig att batteriet har läckt? När jag googlade lite grann om det så står det att dessa batterier varar länge och för en del har det varat så länge så de aldrig behövs byta ut det förrän hela datorn byts ut mot en nyare

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur omfattande läckaget är så är det nog svårt att rädda moderkortet, köp ett nytt bara.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Hur har "gojset" hamnat i porten ovanför batteriet? Och inte så lite heller!

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Med tanke på hur omfattande läckaget är så är det nog svårt att rädda moderkortet, köp ett nytt bara.

Vad tror du om grafikkortet? Det är en fläck där och det har lite vitt också. Är det möjligen fortfarande OK eller måste jag byta ut det också?

Skrivet av hoffa78:

Hur har "gojset" hamnat i porten ovanför batteriet? Och inte så lite heller!

Ingen aning, det såg ut så där när jag öppnade upp datorn för att se vad som möjligen hade hänt inuti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa78:

Hur har "gojset" hamnat i porten ovanför batteriet? Och inte så lite heller!

Skrivet av alact:

Vad tror du om grafikkortet? Det är en fläck där och det har lite vitt också. Är det möjligen fortfarande OK eller måste jag byta ut det också?

Ingen aning, det såg ut så där när jag öppnade upp datorn för att se vad som möjligen hade hänt inuti...

Troligtvis har batteriet spruckit och sprutat ut gojs på slotten.

Grafik-kortet har troligtvis klarat sig, men rengör det med te.x Luxorparts IpaClean isopropanol innan du sätter dit det på ett nytt moderkort.

Du kan också prova att rengöra moderkortet med det, men troligtvis har det tagit permament skada.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alact:

Vad tror du om grafikkortet? Det är en fläck där och det har lite vitt också. Är det möjligen fortfarande OK eller måste jag byta ut det också?

Jag tror inte att någon kan säga med säkerhet. Det kan vara frätande, så det är möjligt att något har gått sönder, eller att något har kortslutit. Du får nog bara testa dig fram, tyvärr. Putsa upp först, skaffa nytt moderkort (om du nu inte skulle få det att funka genom att putsa upp) och försök igen med grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hjälpsam

Tror inte det där är inte från batteriet, det där är långsamt läckage från vattenkylningen som droppat ner över portar och batteri.

Har du haft problem med temp på sistonde? Gör rent med isopropanol eller liknande samt kontrollera din AIO vattenkylning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Troligtvis har batteriet spruckit och sprutat ut gojs på slotten.

Grafik-kortet har troligtvis klarat sig, men rengör det med te.x Luxorparts IpaClean isopropanol innan du sätter dit det på ett nytt moderkort.

Du kan också prova att rengöra moderkortet med det, men troligtvis har det tagit permament skada.

Skrivet av Sando:

Jag tror inte att någon kan säga med säkerhet. Det kan vara frätande, så det är möjligt att något har gått sönder, eller att något har kortslutit. Du får nog bara testa dig fram, tyvärr. Putsa upp först, skaffa nytt moderkort (om du nu inte skulle få det att funka genom att putsa upp) och försök igen med grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Får pröva ifall det fungerar efter lite rengörning.
Moderkortet är rätt gammal, det är en socket 1150 moderkort. Ifall jag skulle behöva byta ut det vet någon var man kan få tag på ett sånt billigt. När jag kollade upp det på prisjakt så blev priset något orimligt högt. Det är DDR3 minnen också så helst skulle vilja bara byta ut moderkortet, och värsta fallet kan jag tänka mig byta ut CPUn också om det inte går att få tag på socket 1150 moderkort billigt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av alact:

Så här ser det ut på GPUn. Man kan se en liten mörkare fläck och lite vitt där också.
Hur kommer det sig att batteriet har läckt? När jag googlade lite grann om det så står det att dessa batterier varar länge och för en del har det varat så länge så de aldrig behövs byta ut det förrän hela datorn byts ut mot en nyare

https://i.imgur.com/Qt2Aorf.jpg

Mycket svårt att tänka mig att ett cr batteri kan läcka och dessutom uppåt.

Kan det vara så att du har en AIO kylare? Ser som läckage från kylaren.

Ser ingen allvarlig korrosion så borde bara vara att ta bort felkälla och rengöra ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tror inte det där är inte från batteriet, det där är långsamt läckage från vattenkylningen som droppat ner över portar och batteri.

Har du haft problem med temp på sistonde? Gör rent med isopropanol eller liknande samt kontrollera din AIO vattenkylning.

Jag hade lite tankar på ifall det kunde vara vatten kylningen också. Fast svar på din fråga jag har inte haft några problem med temp på CPU. Jag har inte haft någon mjukvara som monitorerar CPU värmen, dock har det aldrig hänt att datorn bara lagt av på grund av hetta.

Hur ska jag gå till väga för att kontrollera vattenkylningen? Det är en sån där sluten system som jag har och det sitter på CPUn

Permalänk
Hedersmedlem

Bortsett från att jag aldrig råkat ut för ett CR2032 som läckt i någon omfattning av betydelse, så tror jag också på att det är vattenkylningen (om nu sådan finnes).

Personligen skulle jag aldrig välja att ha vatten i en dator, speciellt inte när det finns fullgoda alternativ utan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av alact:

Jag hade lite tankar på ifall det kunde vara vatten kylningen också. Fast svar på din fråga jag har inte haft några problem med temp på CPU. Jag har inte haft någon mjukvara som monitorerar CPU värmen, dock har det aldrig hänt att datorn bara lagt av på grund av hetta.

Hur ska jag gå till väga för att kontrollera vattenkylningen? Det är en sån där sluten system som jag har och det sitter på CPUn

Installera MSI afterburner så får du rimlig övervarkning på dv temperaturer med mera. Men som sagt, det är vattenkylningen som har långsamt droppat och lämnat avlagringar.

Demontera och gör rent ordentligt samt byt CPU-kylning. Även om systemet inte är helt tomt och överhettar processorn så har den läckt och kommer förmodligen fortsätta läcka och kan orsaka skador som inte redan har skett.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alact:

Får pröva ifall det fungerar efter lite rengörning.
Moderkortet är rätt gammal, det är en socket 1150 moderkort. Ifall jag skulle behöva byta ut det vet någon var man kan få tag på ett sånt billigt. När jag kollade upp det på prisjakt så blev priset något orimligt högt. Det är DDR3 minnen också så helst skulle vilja bara byta ut moderkortet, och värsta fallet kan jag tänka mig byta ut CPUn också om det inte går att få tag på socket 1150 moderkort billigt.

Jag har ett, med stor sannorlikhet defekt, Asrock Z77 Extreme4-M (mATX-varianten av Extreme4) liggandes i garderoben. Dumpade moderkortet för några år sedan då min 2700K inte fungerade bra med den. Kan också vara minnessocklarna och/eller minnena på moderkortet är dåligt (det mest uppenbara felet är minnesfel, filer blir korrupta). Bytte till ett Asrock Z77E-ITX (tror jag, är i samma serie) för två år sedan och fick liv i CPUn igen så det var inte CPU som orsakade problemen. Moderkortet har inte använts på två år men har legat i sin orginalkartong iallafall. Tänker om du vill chansa med ett liknande, men troligen defekt, moderkort.

https://www.asrock.com/MB/Intel/Z77%20Extreme4-M/index.asp

Permalänk
Medlem

@MultiMan: @DavidtheDoom
Alla batterier kan läcka, och jag har varit med om att ett CR batteri har gjort det (dock inte i en dator, utan det var en Databank som använde CR batterier).

Men eftersom det nu har kommit fram att TS har en AIO kylare, så håller jag med om att det är troligtvis läckage från den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alact:

Jag har inte haft någon mjukvara som monitorerar CPU värmen, dock har det aldrig hänt att datorn bara lagt av på grund av hetta.

Det ska ganska mycket till för att en modern processor ska stänga av sig p.g.a. värme, de klockar först och främst ner sig när de blir överhettade. Så processorn kan mycket väl blivit överhettad utan att du märkt det, för der är inte alltid så uppenbart att den presterar lite sämre än normalt.

Permalänk
Medlem

Tack alla, ska pröva med att rengöra moderkortet med isopropanol som @Belzader föreslog.
Samt byta ut vattenkylaren mot en luftkylare, något rimligare pris på det.

Kollade på prisjakt och hittade denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2604157
är det något som ni rekommenderar? Eller finns det någon annan förslag? Jag har ett par noctua fläkt redan som jag förmodligen kan använda till en luftkylare ifall stock inte är noctua.

Permalänk
Medlem

@alact:

Försök rengöra med isopropanol, fungerar det så är det en billig lösning.
Fungerar det inte så är det en ypperlig anledning att uppgradera till AMD 3000

Permalänk
Rekordmedlem

Det ser ut som en läckande kondensator eller nått från vattenkylningen, det är nog inte så svårt att åtminstone kunna utesluta batteriet, ta loss det, torka av det och titta om du ser att det delar på sig och mät spänningen. ser batteriet helt ut och ger rätt spänning är det helt.
Är det bara avlagringar från vattenkylningen går det kanske att rengöra och glöm inte rensa pci-e sockeln, prova tvätta med dest vatten och låt det torka innan du försöker starta.
Se över samtliga kondensatorer för ev läckage om du inte hittar uppenbara fel någon annan stans.
Är hoppet ute för moderkortet så är det ett tecken att du ska byta till Zen 2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@MultiMan: @DavidtheDoom
Alla batterier kan läcka, och jag har varit med om att ett CR batteri har gjort det (dock inte i en dator, utan det var en Databank som använde CR batterier).

Men eftersom det nu har kommit fram att TS har en AIO kylare, så håller jag med om att det är troligtvis läckage från den.

Men borde inte färgen vara grönt och inte vitt? Har själv haft lekage på 3 aios och alla hade grön färg när de hade läckt men ingen av dem förstörde delarna i datorn då vätskan inte var ledande.🤔

Permalänk
Medlem

om du plockar ur batteriet, är det då sprucket? Om inte så måste det vara AIO kylningen som läcker.

Moderkort o andra komponenter är lackade, så med tur så lever de när du gjort rent dem.

Du får göra allt helt strömlöst o köpa ISO på Kjell o typ köra tandborste ner i PCIE kontakterna

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag skulle med gissa på AIO då tennet på komponenterna runt om inte ser oxiderat ut. Det brukar bli mörkt grått och dassigt om batteri eller kondensator läckt. Det ser också ut som om vätskan kommit ovanifrån och träffat övre pcie porten först och sedan droppat vidare ner.

Rengör med isopropanol och var noga med att rengöra innuti pcie portarna. Kör med esd borste eller tandborste om du inte får tag på en esd borste.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Har själv bytt ett sådant batteri i en synth som börjat läcka, men den synthen är över 20år gammal.

Ovanligt att de börjat läcka såhär tidigt? 1150 är väl typ max 6 år gammalt?

Tror inte det är batteriet heller, då borde det inte vara på sloten ovanför.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har själv bytt ett sådant batteri i en synth som börjat läcka, men den synthen är över 20år gammal.

Ovanligt att de börjat läcka såhär tidigt? 1150 är väl typ max 6 år gammalt?

Var det ett litiumbatteri? Det finns ju fler sorters knappcellsbatteriet och ett silveroxidbatteri som är slut är det nog nära på läckagegaranti på om man låter det vara, precis som många alkaliska. Just silveroxid har jag testat i en reservklocka om blev liggande. Jag lyckades tvättta ur, men en isolator hade gått åt pipan. Den mallade jag av på en antistatpåse för datorkomponenter och klippte till.

Nu tycker jag ju inte att det alls ser ut som att det är batteriet (red: vilket du lade till) som är boven i det här fallet, utan något annat. Det är både för mycket och på konstiga ställen relativt batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Var det ett litiumbatteri? Det finns ju fler sorters knappcellsbatteriet och ett silveroxidbatteri som är slut är det nog nära på läckagegaranti på om man låter det vara, precis som många alkaliska. Just silveroxid har jag testat i en reservklocka om blev liggande. Jag lyckades tvättta ur, men en isolator hade gått åt pipan. Den mallade jag av på en antistatpåse för datorkomponenter och klippte till.

Nu tycker jag ju inte att det alls ser ut som att det är batteriet (red: vilket du lade till) som är boven i det här fallet, utan något annat. Det är både för mycket och på konstiga ställen relativt batteriet.

Det var ett CR2032 jag bytte i synthen så ja ett lithiumbatteri.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det är orimligt mycket med klägg för att komma ifrån batteriet - dessutom Litium-batteriet har ingen vattenbaserad elekrolyt i sig utan är eter-liknande historia som försvinner väldigt fort om det skulle bli hål i batteriet.

Däremot hade gamla datorer (inte PC) celler med NiCd eller NiMh-batterier för CMOS och klocka och de brukade läcka sin Kaliumhydroxid efter ett antal år och kunde förtsöra ganska så mycket.

Som redan indikerat så är det en läcka under lång tid från en vattenskylning med tanke på mängden avlagringar och det är förvånande att det inte hickat till och slutat att fungera sedan länge.

Avlagringar av den typen löses inte av isopropanol utan av - ja just det - vatten! - här kanske med lite ättiksyra eller liknande för att försöka lösa/mjuka upp kalkavlagringar - skölj noga efter och låt kortet var i torr och varm miljö uppemot någon vecka innan batteri plockas i eller strömsätts (för att vätska under kretsar så småningom skall torka ut det då det går långsamt, möjligen kan man prova att baka kortet strax över 100 grader C i ugn och den vägen koka ur fukten under kretsarna om det är bråttom - men temperaturen för denna behandling är en stressfaktor för kortet och är kanske annat som släpper för att man har lodsprickor etc. på gång sedan tidigare om kortet har varit igång sedan länge)

---

Det finn inget säkert sätt att 'elektroniskt' upptäcka vatteläckor utan det är med sina egna ögon att granska och inspektera då och då. Har det börja sjunkit märkbart i kylsystemet (och det inte beror på avdunstning och annan diffusion genom plasten i plaströren) så har redan mycket läckt och skada kan vara ett faktum, samma sak så kan det inte kontrolleras på temperatur då det är inget som säger att en läcka orsakar luftbubbla eller minskar någon cirkulation.

Som redan nämnt så är det en risk att ha det vattenkylt i jämförelse med luftkylt.

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Men borde inte färgen vara grönt och inte vitt? Har själv haft lekage på 3 aios och alla hade grön färg när de hade läckt men ingen av dem förstörde delarna i datorn då vätskan inte var ledande.🤔

Brukar bli vitt först innan det blir grönt. Detta läckage är relativt färskt så borde inte ätit allt för mycket på kopparn så det kan ev gå att rädda med ipa och tops. Det svåra området är nog innuti pci-e kontakterna men med ipa och någon smal borste eller typ dubbelvikt 2000 slippapper borde det gå att få kontakterna skapligt rena iaf och sedan skölja ur porten med ipa så du får ur joxet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av alact:

Tack alla, ska pröva med att rengöra moderkortet med isopropanol som @Belzader föreslog.
Samt byta ut vattenkylaren mot en luftkylare, något rimligare pris på det.

Kollade på prisjakt och hittade denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2604157
är det något som ni rekommenderar? Eller finns det någon annan förslag? Jag har ett par noctua fläkt redan som jag förmodligen kan använda till en luftkylare ifall stock inte är noctua.

ja det är den kylare flesta rekommenderar.. ger bra temp i alla tester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Brukar bli vitt först innan det blir grönt. Detta läckage är relativt färskt så borde inte ätit allt för mycket på kopparn så det kan ev gå att rädda med ipa och tops. Det svåra området är nog innuti pci-e kontakterna men med ipa och någon smal borste eller typ dubbelvikt 2000 slippapper borde det gå att få kontakterna skapligt rena iaf och sedan skölja ur porten med ipa så du får ur joxet.

Ok tänkte mest för att jag såg när det började läcka på alla 3 då jag hade plexiglas på sidorna så jag kunde stänga av datorn och ta ut kortet och göra rent och alla 3 kylarna läckte grönt 2 cooler master och en corsair aio.