Permalänk

Fynd eller missar jag ngt?

Hej!
Behöver köpa ny, mindre avancerad, stationär dator för bildredigering och lättare spel.
Har byggt själv tidigare men vill inte slösa tid eller kraft på det nu.

Hittade detta erbjudande,
https://www.webhallen.com/se/product/295387-Lenovo-ideacentre...

Med Ryzen 5 2400G, GTX 1050 Ti och 512 GB SSD. Naturligtvis inte någon högpresterande gamingdator men säkert mer än tillräckligt för mina behov. När jag tittar på liknande spec för andra serier, t ex LENOVO Legion T530 Tower så ligger de klart högre i pris.

Missar jag något?

Tack på förhand!
/D

Permalänk

Tittade även på detta alternativ

...med annan processor och 128gb ssd + 1TB HDD istället för 512 GB SSD

https://www.komplett.se/product/1100620/gaming/speldator/stat...

Tack
/D

Permalänk
Medlem

2400g = 1600
1050ti = 1600
512gb NVMe = 800
ram = 400
AMD b450 = 1000
chassi+Nätagg = 700
windows 1200

Om man går in på komponentkoll och väljer de billigaste komponenterna blir det alltså totalt 7300kr. Något som överstiger grund priset. Det ser visserligen bra ut men jag undrar varför kompononterna var för sig överstiger varans pris... De bygger inte och utlovar ingen garanti för gratis, en del av priset bör alltså vara deras vinstmarginal. Windows och Chassi+nätagg kostar kanske betydligt mindre för dem.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Avstängd

Ja, det var faktiskt ett ok pris, inte ofta man ser längre!

Permalänk
Medlem

Ja de var ett bra pris!
Som futhark var inne på så betalar de mycket mindre för Windows (nån hundralapp för en OEM-licens) och sen kan de såklart pressa priserna när de köper in komponenter för att bygga stora mängder av samma burk. Det du inte får är ju exakt kontroll över komponenterna och bygget i sig, men behövs inte det och prestandan duger så slå till

Permalänk
Medlem

Helt okey burk med hänsyn till priset. Ska man bygga själv för den summan är man nog tvungen att använda några begagnade delar. Lite komiskt att man kan köpa en ny dator för lägre pris än vad vissa begär för deras begagnade äldre dator med liknande prestanda.

Nackdelarna med att köpa en oem dator är ju att det kan bli lite klurigare om man senare vill uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för svar! Vilket av de två alternativen hade ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweetdavey:

Tack för svar! Vilket av de två alternativen hade ni valt?

2400G, den har större ssd och är billigare. Processorerna är nog rätt jämna i prestanda. (2400g vs 8100). Och beroende vad det nu sitter för moderkort i oem datorn så går det ev uppgradera processorn senare, vilket AMD tenderar att ha något generösare stöd för, det sitter trots allt ett b450 moderkort i den datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack igen!

Permalänk