Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ja, mitt i trappen har som sagt funkat jättebra. Idag har varit rejält soligt men ganska varmt, inställt på halva fläkthastigheten (knappt hörbar) och 20 grader på termostaten sen tidigt på morgonen har i alla fall orkat hålla inomhusklimatet på mycket behaglig nivå.

I ditt fall med biorummet så är det klart, kör ni projektor, konsoller och datorer på max samt är några personer så går nog alla ventilationslösningar på knä direkt.. antingen sätter du två LVP eller en lvp med splitt så du kan ha två inomhusdelar med en i biorummet. Eller så kör du portabel i biorummet och bygger en bra fönsterbåge för avluften...

Min landade på 12 000kr med installation. Sedan någon tusenlapp i virke för att bygga in utomhusdelen med spalje. Mitt fall blir den luftigt inbyggd i brokvisten. En med split kostar i princip lika mycket som två lvp enheter, fördelen är man bara har en "ful" utomhusdel.

Luftvärmepump med två inomhusdelar kostar ca 20000 kr plus installation och uppåt. Värt att tänka på där är att system med tre eller fyra innedelar inte kostar jättemycket mer. Hur som, det går alltid att höra av sig till de lokala kylteknikerna och låta de komma med ett förslag och offert. Han kan vänta sig offerter på någonstans kring 30k, sen måste du ha ut en elektriker också.

En FH35 kostar nästan 12k utan installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Nu har webhallen sänkt priset på en del av sina AC-aggregat, länk. Den rean borde bli populär redan i morgon om väderprognosen är rätt...

Köpte den här:
https://www.webhallen.com/se/product/303218-Whirlpool-Portabe...

Blev intresserad av silent-läget. Någon som har erfarenhet?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Portabla AC låter, de skriver 5 dB lägre i 'Silent mode' och det märks inte så mycket (man kanske upplever att ljudnivån minskar till ungefär halvvägs halvering mot innan då ljudnivån redan innan är ganska hög. Skall det upplevas som en 'hel' - halvering så måste ljudnivån gå ned till 10 dB lägre mot innan.

Att de skrivet att man minskar ljudet med 70% är sant när man mäter ljudeffekten linjärt då -6 dB = 1/4-del (75%) - men det är inte så vi upplever ljudet då öronen jobbar enligt log10 i skala vilket innebär att ljudet måste öka/minska med en faktor 10 när man mäter linjärt för att det skall upplevas dubbelt högt/halverat nivå - mao. om man hade angivit att ljudnivån minskar 90% (1/10-del = 0.1 = -10dB) , ja då hade det upplevts som en halvering i ljudstyrka...

Vad de gör att de minskar på varvtalet på fläkten som blåser ut genom slangen (som brusar ganska mycket där slangen är en del av 'högtalaren' som avger brus) och fläkten som cirkulerar rumsluften till lägsta läget och kompressorljudet kommer att bli mer dominerande i ljudbilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hittar du något så får du jättegärna dela med dig. Är också intresserad av dubbelslang men är alldeles för dålig på hantverk att göra ett snyggt själv.

Tänkte dra till Bauhaus imorgon, köpa cell plast. Kapa och tejpa ihop dom som två smörgåsar, köpa en till slang. Sen sätta över själva insuget, pressa in ett till rör och testa.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Tänkte dra till Bauhaus imorgon, köpa cell plast. Kapa och tejpa ihop dom som två smörgåsar, köpa en till slang. Sen sätta över själva insuget, pressa in ett till rör och testa.

Haha, trevligt. Återkom med resultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Typ såhär då?

Har själv kört dubbelslang med mcgyver lösning i ett par veckor nu och nu senaste veckan när det börjat krypa upp till 30 i skuggan så skyfflar den på fint, får ned till 22 inomhus efter 2-3 timmar och håller där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Typ såhär då?
https://www.youtube.com/watch?v=bikp-KDh6Po

Har själv kört dubbelslang med mcgyver lösning i ett par veckor nu och nu senaste veckan när det börjat krypa upp till 30 i skuggan så skyfflar den på fint, får ned till 22 inomhus efter 2-3 timmar och håller där.

https://i.imgur.com/okrCiVM.png

Nice! Frågan är, vart är till-luften? Den bredvid från-luften eller den större på baksidan(övre)?

Lägger man handen till, så känner man ju att det kommer en liten bris. Kylflänsarna syns iaf på den större delen. Hmm? 🙃

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@EyeNEye: Det finns en tilluft till kondensorn och en till evaporatorn. Den nedre är kondensorn.

Permalänk
Medlem

Snygg ful rabatt dom kör med Webhallen. 4999kr ner till 4444kr är inte 35%. Att räkna rabatten från produktens pris när den lanserades slutade många ful säljare med för länge sedan men tydligen inte Webhallen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@EyeNEye: Det finns en tilluft till kondensorn och en till evaporatorn. Den nedre är kondensorn.

Alltså kondensorn, den nedre till höger är den jag ska ordna luften till?

Förövrigt: Fyfan vad mycket cell plast-spån det blir 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ja, åtminstone på Electroluxen och alla av liknande konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Förklara för en som inte begriper. Vad gör ett 2-slangs-system i jämförelse mot 1? I min värld så sugs luften som ska in i ACn utåfrån med en tvåslangslösning istället för att luften sugs inifrån.

Vad får man för positiv effekt här? Svalare luft inne antar jag men varför?

Är det inte ineffektivt att kyla uteluft som vanligtvis är varm? Är det inte då bättre att kyla luften inomhus som är svalare än uteluften?
Jag antar att det smiter in varm luft utifrån oavsett 1- eller 2-slangssystem. Så då känns det i min värld som onödigt jobb att ens köra 2-slang.

Jag förstår givetvis att det är något som jag missar här.

Som jämförelse så har jag ett splitsystem kcc dl41. Vad är tanken där? Jag vet att den är effektivare men hur?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Snygg ful rabatt dom kör med Webhallen. 4999kr ner till 4444kr är inte 35%. Att räkna rabatten från produktens pris när den lanserades slutade många ful säljare med för länge sedan men tydligen inte Webhallen.

Förhoppningsvis ser folk igenom sådant, du kan anmäla till Konsumentverket om du tycker det ser tokigt ut. Frågan här är om de faktiskt hade några i lager när de hade priset 6790 kr, tror åtminstone inte att de faktiskt sålde några för det priset.

Permalänk
Medlem

@blade80: Du kyler bara ner inomhusluften, egen tilluft till kondensorn betyder att du kyler med utomhusluften och inte skapar så stort undertryck som du får med bara utblås.

Permalänk
Medlem

@blade80:

Enslangs AC's tar luft från rummet och skickar ut det utanför, det gör att det blir ett undertryck i rummet och (förmodligen) varm luft kommer in genom vanliga rumsventilationen.

2-slangs AC ändrar inte luftvolymen i rummet och jobbar därför effektivare. Hur varm eller kall luften är från början spelar inte så jättestor roll, det fungerar ungerfär som ett kylskåp där man uttnyttjar temperaturskillnaden i olika medier.

1-slangs AC är ok och räcker troligen under sommarmånaderna i Sverige, men 2-slangs AC är bättre om man ska installera något seriöst som också är energieffektivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@blade80: Du kyler bara ner inomhusluften, egen tilluft till kondensorn betyder att du kyler med utomhusluften och inte skapar så stort undertryck som du får med bara utblås.

Skrivet av CFSsss:

@blade80:

Enslangs AC's tar luft från rummet och skickar ut det utanför, det gör att det blir ett undertryck i rummet och (förmodligen) varm luft kommer in genom vanliga rumsventilationen.

2-slangs AC ändrar inte luftvolymen i rummet och jobbar därför effektivare. Hur varm eller kall luften är från början spelar inte så jättestor roll, det fungerar ungerfär som ett kylskåp där man uttnyttjar temperaturskillnaden i olika medier.

1-slangs AC är ok och räcker troligen under sommarmånaderna i Sverige, men 2-slangs AC är bättre om man ska installera något seriöst som också är energieffektivare.

Aha, då fattar jag.

Så då funkar min splitenhet som en 2-slangslösning alltså. Kondensorn är väl den som sitter i utomhusenheten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

De hade i lager när dom lanserades. Det var när det började regna som de sänkte priset på de flesta maskiner.

Skrivet av Petterk:

Förhoppningsvis ser folk igenom sådant, du kan anmäla till Konsumentverket om du tycker det ser tokigt ut. Frågan här är om de faktiskt hade några i lager när de hade priset 6790 kr, tror åtminstone inte att de faktiskt sålde några för det priset.

https://i.imgur.com/UmiArRZ.png

Se svar ovanför.

Grejen är att de har köpt in maskiner, normalpris har legat kring 5990 kr, de höjde priset för att de insåg att "här kan man tjäna en slant". Sedan började det regna och folk köpte inte. Fick min EXP26U338CW för 4950, några dagar senare ligger den på 5990 och nu när de inte har så många kvar i lager, så är priset 6490 kr.

Skrivet av blade80:

Förklara för en som inte begriper. Vad gör ett 2-slangs-system i jämförelse mot 1? I min värld så sugs luften som ska in i ACn utåfrån med en tvåslangslösning istället för att luften sugs inifrån.

Vad får man för positiv effekt här? Svalare luft inne antar jag men varför?

Är det inte ineffektivt att kyla uteluft som vanligtvis är varm? Är det inte då bättre att kyla luften inomhus som är svalare än uteluften?
Jag antar att det smiter in varm luft utifrån oavsett 1- eller 2-slangssystem. Så då känns det i min värld som onödigt jobb att ens köra 2-slang.

Jag förstår givetvis att det är något som jag missar här.

Som jämförelse så har jag ett splitsystem kcc dl41. Vad är tanken där? Jag vet att den är effektivare men hur?

Ja, du såg Petterk's svar

Skrivet av blade80:

Aha, då fattar jag.

Så då funkar min splitenhet som en 2-slangslösning alltså. Kondensorn är väl den som sitter i utomhusenheten?

Ja, din maskin sköter allt på utsidan. Kondensvatten, kylning, fläktljud och bortforsling av värmen (från insidan)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Grejen är att de har köpt in maskiner, normalpris har legat kring 5990 kr, de höjde priset för att de insåg att "här kan man tjäna en slant". Sedan började det regna och folk köpte inte. Fick min EXP26U338CW för 4950, några dagar senare ligger den på 5990 och nu när de inte har så många kvar i lager, så är priset 6490 kr.

Det är väl en modell som inte sålts tidigare? 6790 kr var första priset som registrerades i Sverige. Med tanke på vad den modellen kostar/kostat utomlands så är nog normalpris kring 4500-5500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är väl en modell som inte sålts tidigare? 6790 kr var första priset som registrerades i Sverige. Med tanke på vad den modellen kostar/kostat utomlands så är nog normalpris kring 4500-5500 kr.

Jag bryr mig inte så mycket om priset upp eller ner. För mig var det 12000BTU till ett bra pris som gjorde det. Den billigaste jag såg som fanns i lager.

Saken är den att jag även köpte en på 7000BTU för 2800kr också som jag inte orkade avbeställa, en TECTRO TP2020. Kör den i min mancave. Hoppas den räcker. Jula hade en lika för 2000kr men den hann jag inte på. Annars bra pris på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

8749 kr 2019-03-05

5790 kr 2019-03-06

Är vad jag hittat via Prisjakt.

Men ja, ute i Europa så ligger väl samma maskin kring 360 Euro. Om det är med skatt eller inte, vet jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

8749 kr 2019-03-05

5790 kr 2019-03-06

Är vad jag hittat via Prisjakt.

Men ja, ute i Europa så ligger väl samma maskin kring 360 Euro. Om det är med skatt eller inte, vet jag inte.

Vad tittar du på för produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad tittar du på för produkt?

https://i.imgur.com/yrgA7b4.png

Vi jämför olika maskiner

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4972340

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Webhallen påstår ju inte att de sänkt priset med 35 % där inte...

Permalänk
Medlem

Måste säga att det var helt underbart idag att stoppa inomhus temperaturen från att fortsätta stiga

Permalänk
Avstängd

Upptäckte en lite konstig sak på den AC jag införskaffade. Kör man den i kylläge så kommer det ganska mycket kondensvatten ur den bakre avtappningen... vilken man enligt bruksanvisning och dekaler på enheten endast ska använda när man kör den i "torkläge". Men när jag ställer den i torkläge så kommer det inte en endaste droppe kondensvatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Upptäckte en lite konstig sak på den AC jag införskaffade. Kör man den i kylläge så kommer det ganska mycket kondensvatten ur den bakre avtappningen... vilken man enligt bruksanvisning och dekaler på enheten endast ska använda när man kör den i "torkläge". Men när jag ställer den i torkläge så kommer det inte en endaste droppe kondensvatten.

Normalt att det skapas kodens när du kyler. "Tork" tar bara bort luftfuktighet så det beror på vad du har för fuktighet om den kommer skapas kondensvatten.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Har själv kört dubbelslang med mcgyver lösning i ett par veckor nu..

Märker du någon större skillnad mellan dubbel slang och singel?

Jag har kört min maskin nu, hela natten. Hela lägenheten är svalare, men jag får inte samma kyla med dubbel slang. Tidigare så kunde jag vakna av att man vart hel nedkyld, dock blev inte köket speciellt svalt.

Kört den tills nu och i vardagsrummet är det kring 20-21. Maskinen inställd på 16 grader och full fläkt. 🧐

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Typ såhär då?
https://www.youtube.com/watch?v=bikp-KDh6Po

https://i.imgur.com/okrCiVM.png

Ser du har tejpen kvar på gallret, du vet du ska rengöra filtret efter två-fyra veckor för bästa effekt.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Ser du har tejpen kvar på gallret, du vet du ska rengöra filtret efter två-fyra veckor för bästa effekt.

Jodå det rengörs varje vecka

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla om någon i tråden kan rekommendera ett fönstertätnings kit för portabel ac. Letar efter något i stil med detta fast billigare: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |