Permalänk
Medlem

3800x vs i7 9700k för gaming?

Har hört gott om båda dessa men om man bara vill ha högre fps och inte kommer andvända den till redigering etc, så är väl ändå fortfarande intel gaming ledaren? Och inför uppgraderingen av processor och mobo så tänkte jag också köpa ny ram, tänkte då köpa 2x8 corsair rgb pro 3000mhz. Men har bara en till fråga om dessa minnen kommer passa under en be quiet pure rock kylare eller skulle de inte få plats under? Kommer skaffa atx mobo (gigabyte z390 pro för intel vilket jag tror det kommer bli?)

Tack på föehand för svar!

Permalänk
Avstängd

9900K, då den bara är 500 kr dyrare i webhallens uppgraderingspaket jämfört med 9700k.

Ingår dock inget ram minne alls i deras intel paket (wtf?!)

^ för spel.

För annat, AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

Har hört gott om båda dessa men om man bara vill ha högre fps och inte kommer andvända den till redigering etc, så är väl ändå fortfarande intel gaming ledaren? Och inför uppgraderingen av processor och mobo så tänkte jag också köpa ny ram, tänkte då köpa 2x8 corsair rgb pro 3000mhz. Men har bara en till fråga om dessa minnen kommer passa under en be quiet pure rock kylare eller skulle de inte få plats under? Kommer skaffa atx mobo (gigabyte z390 pro för intel vilket jag tror det kommer bli?)

Tack på föehand för svar!

För enbart gaming så kommer 9700K vara snabbare.

Plockade ihop ett mycket prisvärt och bra paket till dig där flera saker är på kampanjpris.

https://www.proshop.se/Moderkort/GIGABYTE-Z390-GAMING-X-Moder...
https://www.proshop.se/CPU/Intel-Core-i7-9700KF-Coffee-Lake-S...
https://www.proshop.se/RAM/Corsair-Vengeance-LPX-DDR4-3200-C1...
https://www.webhallen.com/se/product/241284-Cryorig-H5-Ultima... (mycket bättre än Pure Rock)

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Ska du absolut ha intel ring Vellinge och kolla om de ska ta in 9900K igen för 5k.
https://vpcb.se/datorutrustning/96-intel-core-i9-9900k-proces...
Annars hade jag köpt en 3700X med tanke på att det skiljer någon % i spel i rimliga upplösningar men den kommer att åldras bättre med tiden.

Visa signatur

Blank

Permalänk

Systemiska tester -AMD
Spel -Intel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Sajmen:

Har hört gott om båda dessa men om man bara vill ha högre fps och inte kommer andvända den till redigering etc, så är väl ändå fortfarande intel gaming ledaren? Och inför uppgraderingen av processor och mobo så tänkte jag också köpa ny ram, tänkte då köpa 2x8 corsair rgb pro 3000mhz. Men har bara en till fråga om dessa minnen kommer passa under en be quiet pure rock kylare eller skulle de inte få plats under? Kommer skaffa atx mobo (gigabyte z390 pro för intel vilket jag tror det kommer bli?)

Tack på föehand för svar!

Dem är likvärdiga. Enligt amd så ska 3800x vara motståndare till i9-9900k. Så jag hade valt amd för am4 socketen ska ju leva till 2022 eller något så det blir ju säkert upp till ryzen 5000 serien som du kan köra med en x470 modekort. Så jag hade nog valt amd 3800x pga att man kan anväda modekortet till nästa generation av processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Dem är likvärdiga. Enligt amd så ska 3800x vara motståndare till i9-9900k. Så jag hade valt amd för am4 socketen ska ju leva till 2022 eller något så det blir ju säkert upp till ryzen 5000 serien som du kan köra med en x470 modekort. Så jag hade nog valt amd 3800x pga att man kan anväda modekortet till nästa generation av processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej nej, det är framtill 2020. Om även 4000-serien kommer fungerar eller inte har dom inte givit något definitivt svar på men det verkar som att även den kommer vara supportad.
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Sajmen:

Den avgörande frågan är väl ändå vad han har för GPU ?
Sitter han på 1060 kan han lika väl köpa Ryzen 3600.

9900k är kungen på täppan i spel, OM du har en GPU som hänger med.
Ytterst få spel där din CPU kommer flaska även om du köper en billig CPU (ryzen 3000 eller 9600k).

Det är långt ifrån alla som lägger 10k plus på ett 2080 TI för enbart spel.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Sajmen:

Den avgörande frågan är väl ändå vad han har för GPU ?
Sitter han på 1060 kan han lika väl köpa Ryzen 3600.

9900k är kungen på täppan i spel, OM du har en GPU som hänger med.
Ytterst få spel där din CPU kommer flaska även om du köper en billig CPU (ryzen 3000 eller 9600k).

Det är långt ifrån alla som lägger 10k plus på ett 2080 TI för enbart spel.
https://i.imgur.com/hoenrQO.png

För tilfället har jag ett överklockat 1070 men ska uppgradera längre fram därav vill jag ha en "framtidssäker" cpu och då tänkte jag att 9700k var ett bra val:) just nu blir jag bottleneckad av en i5 7400 som jag konstaterade i en annan tråd här på swe clockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Sajmen:

Den avgörande frågan är väl ändå vad han har för GPU ?
Sitter han på 1060 kan han lika väl köpa Ryzen 3600.

9900k är kungen på täppan i spel, OM du har en GPU som hänger med.
Ytterst få spel där din CPU kommer flaska även om du köper en billig CPU (ryzen 3000 eller 9600k).

Det är långt ifrån alla som lägger 10k plus på ett 2080 TI för enbart spel.
https://i.imgur.com/hoenrQO.png

Spelar desutom rätt många cpu intensiva spel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Systemiska tester -AMD
Spel -Intel

Skickades från m.sweclockers.com

Då blir det intel👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Tack, men har redan en pure rock och har läst att den ska funka så länge jag inte överclockar min nya cpu. Sen längre fram i nästa uppgradering kan jag ju byta cpu kylare till någåt bättre:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

9900k!

Permalänk
Skrivet av Sajmen:

Har hört gott om båda dessa men om man bara vill ha högre fps och inte kommer andvända den till redigering etc, så är väl ändå fortfarande intel gaming ledaren? Och inför uppgraderingen av processor och mobo så tänkte jag också köpa ny ram, tänkte då köpa 2x8 corsair rgb pro 3000mhz. Men har bara en till fråga om dessa minnen kommer passa under en be quiet pure rock kylare eller skulle de inte få plats under? Kommer skaffa atx mobo (gigabyte z390 pro för intel vilket jag tror det kommer bli?)

Tack på föehand för svar!

Dem är likvärdiga. Enligt amd så ska 3800x vara motståndare till i9-9900k. Så jag hade valt amd för am4 socketen ska ju leva till 2022 eller något så det blir ju säkert upp till ryzen 5000 serien som du kan köra med en x470 modekort. Så jag hade nog valt amd 3800x pga att man kan anväda modekortet till nästa generation av processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade valt AMD alla dagar i veckan, ingen märkar skillnad fpsmässigt, men så fort du drar nytta av flertrådat drar den iväg som en F1 bil mot 9700an

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Dem är likvärdiga. Enligt amd så ska 3800x vara motståndare till i9-9900k. Så jag hade valt amd för am4 socketen ska ju leva till 2022 eller något så det blir ju säkert upp till ryzen 5000 serien som du kan köra med en x470 modekort. Så jag hade nog valt amd 3800x pga att man kan anväda modekortet till nästa generation av processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skriver du exakt samma inlägg igen?
#18003098

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shadow666:

Dem är likvärdiga. Enligt amd så ska 3800x vara motståndare till i9-9900k. Så jag hade valt amd för am4 socketen ska ju leva till 2022 eller något så det blir ju säkert upp till ryzen 5000 serien som du kan köra med en x470 modekort. Så jag hade nog valt amd 3800x pga att man kan anväda modekortet till nästa generation av processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Likvärdiga? Kika på tomshardware. Skiljer likvärdiga 20-40 fps i far cry 5 samt total war. Mellan både 3700x, 3900x mot 9700k, 9900k. I 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Likvärdiga? Kika på tomshardware. Skiljer likvärdiga 20-40 fps i far cry 5 samt total war. Mellan både 3700x, 3900x mot 9700k, 9900k. I 1080p

Precis, då borde jag ju ta 9700k gör gaming:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sajmen:

Precis, då borde jag ju ta 9700k gör gaming:)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag personligen hade lagt den extra slanten (500 om man jämför 9700k+moderkort vs 9900k+moderkort på webbis) på 9900k för HT.

Men den är ju varm.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför skriver du exakt samma inlägg igen?
#18003098

Hade nog inte uppdaterat på min mobil hehe sorry😥🤣 så jag trodde inte att jag skickade det meddelandet..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behöver du mer än 150fps? Intel.

Personligen tror jag på att spel kommer stödja all fler trådar, så vill du har framtidssäkert röstar jag på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Behöver du mer än 150fps? Intel.

Personligen tror jag på att spel kommer stödja all fler trådar, så vill du har framtidssäkert röstar jag på AMD.

Men ganska framtidssäker kommer den väl ändå vara iaf i jämförelse med min i5 7400😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag byggde nyss ett nytt system då min gamla CPU maxar. Folk som klagar att GPU alltid kommer maxa först, uppgraderar säkert vartannat år. Min 3570k behövdes uppgraderas, och då måste man ju köpa så mycket.

Köpte,
auros z390 elite
9700k
970 EVO Plus 500GB
Intel 660p 1TB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
Corsair RM750X 750W v2

samt min gamla 1080

är nöjd (auros z390 elite bråkade jag lite med), beställde först ryzen 3700x, men ångrade mig för ryzen problemen, och man får 10-20 mer fps.

Men tl:dr

Spel = Intel
Annat = AMD

3600 är bra budget CPU till spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag byggde nyss ett nytt system då min gamla CPU maxar. Folk som klagar att GPU alltid kommer maxa först, uppgraderar säkert vartannat år. Min 3570k behövdes uppgraderas, och då måste man ju köpa så mycket.

Köpte,
auros z390 elite
9700k
970 EVO Plus 500GB
Intel 660p 1TB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
Corsair RM750X 750W v2

samt min gamla 1080

är nöjd (auros z390 elite bråkade jag lite med), beställde först ryzen 3700x, men ångrade mig för ryzen problemen, och man får 10-20 mer fps.

Men tl:dr

Spel = Intel
Annat = AMD

3600 är bra budget CPU till spel

okej, du gjorde nästan samma uppgradering som jag planerar:) Såg du mycket skillnader i spel, då min cpu också maxar i alla spel för tillfället skulle det vara kul att se vad man kan förvänta sig:D Vad var det för bråk med moderkortet? Jag planerar att köpa nästan samma fast pro verisionen så det hadde varit intersant att veta

Permalänk
Skrivet av Sajmen:

okej, du gjorde nästan samma uppgradering som jag planerar:) Såg du mycket skillnader i spel, då min cpu också maxar i alla spel för tillfället skulle det vara kul att se vad man kan förvänta sig:D Vad var det för bråk med moderkortet? Jag planerar att köpa nästan samma fast pro verisionen så det hadde varit intersant att veta

CPU maxar ju inte längre, så bättre i spel vart det ju. NVME var overkill, men ville ha en iallafall.

Efter att du har återställt moderkortet, eller ändrat någon hårdvara, ex lagt till en till fläkt. Så startar den om sig 3-5 gånger. Med en PSU som klickar med relä och moderkort + GPU som lyser till vitt i början, så trodde jag att det var kortslutning någonstans.

Sedan var det något spöke mad att jag inte kunde installera Windows, cirkeln sluta snurra när jag bota med USB och CPU fläkten stanna. Efter att ha flyttat runt RAM ca 30 gånger så fungerar det igen, så dunno.

Men annars är jag nöjd. Har inget krävande spel att testa, mest ville få upp till 144FPS i andra spel då jag låg runt 100-130 med 100% CPU

Permalänk
Medlem

@Sajmen: 9700K är nog ett bra val just nu, finns för 4000:-
3800x kostar mer och presterar likvärdigt, men kanske blir bättre binnade och till bättre pris när 3700 släpps.
Vad gäller framtiden kan man bara spekulera, men AMD kommer nog gå över till AM5 och DDR5 2021, så om 2 år behöver man byta moderkort även på AMD.
8 kärnor är nog ett klokt val dock eftersom nästa generations spelkonsoller kommer vara baserade på det och många spel kommer säkert släppas till PC också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

Stämmer in med övriga i kören och säger att i7-9700K är de bästa valet för endast spel.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Stämmer in med övriga i kören och säger att i7-9700K är de bästa valet för endast spel.

https://youtu.be/Q0_DBUJrWl4 . Om man ska tro på denna (visst det är r5 3600/x vs i5-9600k men ändå) så tror jag ju om man kollar på cpu useage (eller hur det stavas) så jobbar amds processorer ganska mycket mindre än intels processor så om amd bara gör så att deras processorer arbetar lite mera så tror jag att amd går om intel i spel. På tomb rider som syns i början på videon kolla på 20sec så är intels på typ 90% och amds på 70% med 3fps mindre så tänk om dem hade samma aktivitet på 90% så skulle amd gå om med ca 12-20 fps kanske.. så jag tror att amd drar ner på aktiviteten på spel för att dem vet att det behövs inte mer fps än så å då spar vi på slitaget på processorn. Det är vad jag tror att amd skulle kunna göra om dem ökade aktiviteten på spelen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shadow666:

https://youtu.be/Q0_DBUJrWl4 . Om man ska tro på denna (visst det är r5 3600/x vs i5-9600k men ändå) så tror jag ju om man kollar på cpu useage (eller hur det stavas) så jobbar amds processorer ganska mycket mindre än intels processor så om amd bara gör så att deras processorer arbetar lite mera så tror jag att amd går om intel i spel. På tomb rider som syns i början på videon kolla på 20sec så är intels på typ 90% och amds på 70% med 3fps mindre så tänk om dem hade samma aktivitet på 90% så skulle amd gå om med ca 12-20 fps kanske.. så jag tror att amd drar ner på aktiviteten på spel för att dem vet att det behövs inte mer fps än så å då spar vi på slitaget på processorn. Det är vad jag tror att amd skulle kunna göra om dem ökade aktiviteten på spelen..

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är de ju så att varken AMD eller Intel är dom som gör spelen, de är spelutvecklarna, De är också spelutvecklarna som anpassar spelen för respektive hårdvara som finns. Dock så är de ganska vanligt att AMD, Intel och NVIDIA sponsrar spelen för att få spelet mer anpassad för deras hårdvara. Med andra ord är de inte upp till AMD att öka processorns aktivitet i spel!
Och när de kommer till hur mycke av en processor som används i spel så är de ganska enkelt om man bara ser på de du skriver om. Att AMD inte har lika stort nyttjande av processorn i de specifika spel du skriver om så beror de på att AMD har mycke fler trådar än vad Intel har. Speciellt om vi pratar R5 3600 vs i5-9600K. De säger sig självt här, 6C/12T mot 6C/6T.
Jag har direkt erfarenhet av detta själv då jag sidograderade från en i5-8400 till en R7 2700.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frejoh466:

Jag byggde nyss ett nytt system då min gamla CPU maxar. Folk som klagar att GPU alltid kommer maxa först, uppgraderar säkert vartannat år. Min 3570k behövdes uppgraderas, och då måste man ju köpa så mycket.

Köpte,
auros z390 elite
9700k
970 EVO Plus 500GB
Intel 660p 1TB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
Corsair RM750X 750W v2

samt min gamla 1080

är nöjd (auros z390 elite bråkade jag lite med), beställde först ryzen 3700x, men ångrade mig för ryzen problemen, och man får 10-20 mer fps.

Men tl:dr

Spel = Intel
Annat = AMD

3600 är bra budget CPU till spel

Mycket bullshit i en kommentar.
ifall du sätter upp två system och inte ser fps mätaren kan du inte skilja och uppleva skillnad i spelandet.
dvs en 3600 är lika bra som vilken Intel cpu som helst i spelande för en tredjedel av priset.

Finns inga problem med Ryzen utan har med moderkortstillverkaren att göra.
AMD är att föredra före intel i allt idag.
Bättre pris med samma upplevelse vilket är allt som räknas

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)