Permalänk
Medlem

Samsung RU73 eller annan TV för 8kkr?

Hejsan!

Jag går i tankarna på att köpa en ny TV, men har tyvärr ingen jättegod koll på produktmarknaden. Mitt TV-användande består främst av Netflix och filmtittande, men även spelande då och då. Jag brukar nyttja både Playstation och datorn för dessa nämnda ändamål.

Jag såg att CDON har ett extrapris på denna Samsung-TV, men har problem med att avgöra ifall den är vettig eller inte. Är denna TV att rekommendera?

Extra fråga, brukar rabatten kring Black Friday vara så pass stor kring TV-apparater att det är mer värt att vänta till dess?

Tack på förhand!

Förtydligade rubriken från "I behov av snabbt TV-inköpsråd"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

I den prisklassen får du inget bra.

Välj panel (IPS eller VA) och sedan lämpliga funktioner (operativsystem, antal HDMI-Anslutningar, etc) och ta en passande TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

I den prisklassen får du inget bra.

Välj panel (IPS eller VA) och sedan lämpliga funktioner (operativsystem, antal HDMI-Anslutningar, etc) och ta en passande TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att ingen TV under priset 8000 kr (alternativt 12000 kr som är originalpris) är bra? Jag förstår att det såklart lär vara något extra till TV-apparaterna för dubbla prislappen, men nog måste det väl finnas bättre och sämre apparater även i de mer resonabla prisintervallen också?

Permalänk
Medlem

8000 kr är den lägre prisklassen för 65-tummare.

Med det sagt är den nog helt okej, HDR undantaget.

Den tycks ha oväntat bra kontrast och ser ut att vara prisvärd.

Edit: Med en budget på 8000 kr hade jag nog köpt den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker:

Tack för svar! Borde såklart ha specificerat detta tidigare i mitt första inlägg. Budgetmässigt ligger taket mycket riktigt kring 8000 kr. Storleksmässigt har jag inte helt bestämt mig. Ger en 55" för samma pris något märkbar prestandaskillnad?

Finner det lovande att TV:n jag länkade har VA-panel, men den är svår att hitta recensioner kring. Kanske på grund av att den är så pass ny.

Permalänk
Skrivet av Raza:

@Shakermaker:

Tack för svar! Borde såklart ha specificerat detta tidigare i mitt första inlägg. Budgetmässigt ligger taket mycket riktigt kring 8000 kr. Storleksmässigt har jag inte helt bestämt mig. Ger en 55" för samma pris något märkbar prestandaskillnad?

Finner det lovande att TV:n jag länkade har VA-panel, men den är svår att hitta recensioner kring. Kanske på grund av att den är så pass ny.

Smaken är som baken, jag personligen ser för många nackdelar med en böjd tv.

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

https://www.rtings.com/tv/learn/curved-vs-flat-tvs-compared

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Den har fått hyggligt omdöme här:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ru7300

I 55 tum skulle du kunna få bra HDR för ett par tusenlappar mer. Jag tänker på Sony XF9005 för 10 000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker:
Prismässigt kommer jag tyvärr inte kunna gå högre. Innan jag såg denna för nedsatt pris tänkte jag att 6000-7000 kr var mitt tak, men känner att upp till och med 8000 kr ändå är möjligt. Ska jag införskaffa en TV med ett högre värde av den typen behöver det i så fall vara under rea.

Skulle jag kunna få en bättre TV för samma pengar?

Permalänk
Medlem

@rockabilly65: Jag läste de två artiklar som du länkade och även om jämförelsen var intressant att ta del av verkar de två teknikerna rätt likvärdiga. Jag har min soffa ståendes direkt framför TV-bänken och någon för stor infallsvinkel bör inte bli ett problem i mitt hem, som tur är. Med det sagt känner jag mig öppen för både böjd och vanlig skärm, men reagerade på denna TV då det var ett markant rabatterat pris och jag tänkte att det då var mycket pengarna för min begränsade budget på max 8000 kr.

Skulle jag kunna få en bättre TV för samma pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Verkar de två teknikerna rätt likvärdiga.

Både ja och nej, bild får du ju med båda men de viktigaste punkterna som skiljer är:

IPS ( In plane Switching )

Bättre färgåtergivning.

Bättre betraktningsvinklar.

Sämre svärta.

VA ( Vertical Alignment)

Bättre svärta.

Sämre färgåtergivning.

Sämre betraktningsvinklar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz:
Ja det är ju också en god punkt. Jag läste i förbifarten att VA var att föredra såvida inte den större infallsvinkeln behövdes, men jag vet inte om det stämmer. Både svärta och färgåtergivning är ju två goda ting, men jag vet inte riktigt hur det är rimligt att rangordna de två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

@Lifooz:
Ja det är ju också en god punkt. Jag läste i förbifarten att VA var att föredra såvida inte den större infallsvinkeln behövdes, men jag vet inte om det stämmer. Både svärta och färgåtergivning är ju två goda ting, men jag vet inte riktigt hur det är rimligt att rangordna de två.

Jag skulle säga såhär, om du nästan enbart använder apparaten på natten så tror jag att du blir lite lyckligare med VA.

Men om du använder apparaten dagstid och till viss del nattetid och föredrar en panel som verkligen klarar av att återge färgerna i bästa möjliga mån så är det IPS du skall ha.

Du får fundera lite helt enkelt, jag körde IPS tidigare (Plasma nu) och min ena vän hade VA och jag säger samma sak som jag sade till honom, att köper jag LCD igen så blir det tveklöst IPS, för dess fördelar var viktiga för min del.

Men det är högst personligt vad som passar var och en.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag skulle säga såhär, om du nästan enbart använder apparaten på natten så tror jag att du blir lite lyckligare med VA.

Men om du använder apparaten dagstid och till viss del nattetid och föredrar en panel som verkligen klarar av att återge färgerna i bästa möjliga mån så är det IPS du skall ha.

Du får fundera lite helt enkelt, jag körde IPS tidigare (Plasma nu) och min ena vän hade VA och jag säger samma sak som jag sade till honom, att köper jag LCD igen så blir det tveklöst IPS, för dess fördelar var viktiga för min del.

Men det är högst personligt vad som passar var och en.

/Lifooz

Det blir ju mycket kvällstid vilket ger bra mörker om hösten/vintern i rummet, sämre om sommaren. Men ja, jag får ta en titt på det där i större djup.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Tack för länkarna! Vet att jag skummade igenom Thomas första guide, men det fanns då lite mer att ta del av!

Dealen på den tvn verkar gå ut idag, vilket blev anledningen till denna snabba tråd. Även om jag föredrar att sätta mig in i de tekniska köp jag gör kände jag denna gång att tiden var knapp och att jag behövde hjälp med att avgöra ifall detta är det bästa som 8000 kr ger på marknaden eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Det blir ju mycket kvällstid vilket ger bra mörker om hösten/vintern i rummet, sämre om sommaren. Men ja, jag får ta en titt på det där i större djup.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja absolut, hör runt med vänner släkt och bekanta, ifall du kan hitta apparater hos dem för att göra ett IPS/VA syntest.

Butiker skall man vara försiktigare med för där är varenda apparat uppskruvad till sylskarpa nivåer för att "skina bland konkurrenterna"

Och ja, livslängden förkortas i butiksläget de har men det skiter butikerna i, de kan ju bara ställa dit en ny när de går sönder.

Sen kommer man hem och är stolt över sin nya "skinande" TV och får ett helt annat resultat.

EDIT: Jag minns att man kan leka runt i inställningarna på butiks-TV apparaterna för i butik-läget så återställer de sig efter en stund.

Se dock upp med den skarpa lamp-belysning butikerna har, den brukar ställa till det när man vill se svärtan.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Angående frågan om priset brukar sjunka mycket under black friday; ja, på vissa modeller.

Jag är lite osäker på hur apparater i den här prisklassen påverkas av BF men de lite dyrare modellernas reapris brukar i alla fall spammas här på forumet under rean.

Permalänk
Medlem

@Raza:

Black Friday: TV modeller byts ut på årlig basis. Många modeller kan efter ett år kosta 50-60% av vad de gjorde när de släpptes. Black Friday råkar vara den stora rean som ligger rätt i produkternas livscykel. De har gått ner tillräckligt i pris för att de ska vara prisvärda för sitt ord pris, och sen är det ju BF rea på det vilket ofta gör att många TV apparater kommer ner till sina lägsta priser under året. Men det sagt så är också en av de stora anledningarna till att man rekommenderar att vänta till BF just utbudet. Det brukar vara sjukt många modeller som är på rea vilket gör att man har mycket att välja mellan. Hittar du en TV som passar dina önskemål just och som är bra rea på just nu finns det inte mycket mening att vänta dock.

55-65": Sitter du 3-4 meter från TVn hade jag kört på 55" och ifall du sitter längre ifrån 65". Det beror också lite på vad du tittat på. Tittar du mest på film så är större oftast bättre då det blir lit mer bio känsla. För stor TV på rapport eller nyhetsmorgon kan jag tycka nästan är jobbigt dock.

TV:n du länkade: 8000kr för en 65" tv från Samsung 7XXX-Serien är ett bra pris. Det är sällan en TV i 7XXX serien från Samsung är dålig och jag tror att de flesta skulle vara nöjda med en sådan här TV. Känner du att du har höga krav på en TV, att du verkligen vill ha något riktigt bra då hade jag nog gått ner till 55", sparat 500kr-1000kr/månad fram tills BF och försökt satsa runt 10-12kkr på en TV istället. För 10k kommer du kunna få en riktigt bra LCD på BF i 55", kommer du upp till 12k så kan du få en riktigt nice OLED 55" istället. Vill du ha 65" hade jag köpt den du länkade

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lifooz:

IPS ( In plane Switching )
Bättre färgåtergivning.

VA ( Vertical Alignment)
Sämre färgåtergivning.

Med tillägget ...betraktad i vinkel då VA-paneler rakt framifrån mycket väl kan vara precis i färgerna men tappar snabbt i vinkel. Vilket en IPS inte gör i samma utsträckning.

Sedan finns det bättre och sämre IPS:er där en del från början har en medioker färgåtergivning och även tappar förhållandevis snabbt i vinkel – jämfört med en bättre IPS. De sämre IPS:erna brukar återfinnas bland budgetsegmenten, typiskt 6-serierna från LG, Philips, Sony m.fl.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Raza: RU7 är 2019-modell, ännu inte prispressad och i princip samma TV som 2018:ns NU7-serie. Det är en budgetmodell/enklare mellanklass som inte är något vidare på HDR, har mycket av nackdelarna med VA-paneler och inte kan återge 24p korrekt, vilket kan vara ett problem för den som är filmintresserad.

Jämför med andra 2018-modeller som fortfarande säljs och du kanske kan komma högre upp i kvalitetsklass, till exempel Samsungs NU8 som är mycket bättre än 7-serien och även bättre än 2019:ns RU8 och Q6xR-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Med tillägget ...betraktad i vinkel då VA-paneler rakt framifrån mycket väl kan vara precis i färgerna men tappar snabbt i vinkel. Vilket en IPS inte gör i samma utsträckning.

Sedan finns det bättre och sämre IPS:er där en del från början har en medioker färgåtergivning och även tappar förhållandevis snabbt i vinkel – jämfört med en bättre IPS. De sämre IPS:erna brukar återfinnas bland budgetsegmenten, typiskt 6-serierna från LG, Philips, Sony m.fl.

Jovars, jag har en e-IPS monitor som samlar damm, och jag skulle väl inte direkt dra in till stan för att gå runt och skryta med den om jag säger så.
Den är okej, men inte mer.

Som du säger så handlar det mycket om i vilken prisklass man lägger sig, finns guldkorn i alla segment, även om de minskar i budget-segmentena.

Men ja, sitter man rakt framför så ser ju även VA bra ut, men jag har hittills inte stött på någon panel som inte gör det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Först och främst, tack så jättemycket för samtliga svar från er alla! Jag ber om ursäkt att min responstid har varit så usel, men jobb och livet i övrigt kom i vägen tyvärr. Med det sagt så lade jag en beställning på den länkade TV:n innan reapriset gick ut, med motivationen att jag då skulle kunna skicka tillbaka den och avvakta ifall jag blev övertalad om annat här via Sweclockers.

Skrivet av Jygge:

Jag har hunnit läsa igenom länkarna nu och den mittersta kring priscykeln för TV-apparater var ju väldigt intressant! Jag försökte därefter att följa lite prissvängar för olika TV-apparater på Prisjakt och uppfattade det som att det var få apparater som sjönk under 10.000 kr i pris, utöver just budget-/mellanmodellerna, vilket är samma fack som TV:n i mitt originalinlägg. Är detta din uppfattning likaså?

Skrivet av Lifooz:

Ja absolut, hör runt med vänner släkt och bekanta, ifall du kan hitta apparater hos dem för att göra ett IPS/VA syntest.

Butiker skall man vara försiktigare med för där är varenda apparat uppskruvad till sylskarpa nivåer för att "skina bland konkurrenterna"

Och ja, livslängden förkortas i butiksläget de har men det skiter butikerna i, de kan ju bara ställa dit en ny när de går sönder.

Sen kommer man hem och är stolt över sin nya "skinande" TV och får ett helt annat resultat.

EDIT: Jag minns att man kan leka runt i inställningarna på butiks-TV apparaterna för i butik-läget så återställer de sig efter en stund.

Se dock upp med den skarpa lamp-belysning butikerna har, den brukar ställa till det när man vill se svärtan.

/Lifooz

Jag bor tyvärr svårighet att göra en sådan utvärdering med så kort varsel, inte minst då många av mina vänner är ute och reser utomstädes, men det är ju definitivt en rimlig utvärdering att göra om jag skulle få en större tidsrymd framöver. Tack för varningen om butikerna också. Jag hade redan snubblat förbi någon liknande varning här på forumet, men det är ju sunt att se att det är en uppfattning som delas av flera!

Skrivet av Chrisism8:

@Raza:

Black Friday: TV modeller byts ut på årlig basis. Många modeller kan efter ett år kosta 50-60% av vad de gjorde när de släpptes. Black Friday råkar vara den stora rean som ligger rätt i produkternas livscykel. De har gått ner tillräckligt i pris för att de ska vara prisvärda för sitt ord pris, och sen är det ju BF rea på det vilket ofta gör att många TV apparater kommer ner till sina lägsta priser under året. Men det sagt så är också en av de stora anledningarna till att man rekommenderar att vänta till BF just utbudet. Det brukar vara sjukt många modeller som är på rea vilket gör att man har mycket att välja mellan. Hittar du en TV som passar dina önskemål just och som är bra rea på just nu finns det inte mycket mening att vänta dock.

55-65": Sitter du 3-4 meter från TVn hade jag kört på 55" och ifall du sitter längre ifrån 65". Det beror också lite på vad du tittat på. Tittar du mest på film så är större oftast bättre då det blir lit mer bio känsla. För stor TV på rapport eller nyhetsmorgon kan jag tycka nästan är jobbigt dock.

TV:n du länkade: 8000kr för en 65" tv från Samsung 7XXX-Serien är ett bra pris. Det är sällan en TV i 7XXX serien från Samsung är dålig och jag tror att de flesta skulle vara nöjda med en sådan här TV. Känner du att du har höga krav på en TV, att du verkligen vill ha något riktigt bra då hade jag nog gått ner till 55", sparat 500kr-1000kr/månad fram tills BF och försökt satsa runt 10-12kkr på en TV istället. För 10k kommer du kunna få en riktigt bra LCD på BF i 55", kommer du upp till 12k så kan du få en riktigt nice OLED 55" istället. Vill du ha 65" hade jag köpt den du länkade

Från det jag läste i en av länkarna som Jygge delade med sig var prisskillnaden där under hösten väldigt stor, men med en fokus på att sänka priserna på de vassaste av modellerna och kanske inte lika stor förändring i mellanskiktet.

Vad gäller avstånd till TV:n kommer jag sitta på runt 3 m avstånd från skärmen. När jag googlade på saken verkade 65" vara en rätt optimal storlek för det avståndet. Jag kan dock tänka mig att nyhetsmorgon kan vara jobbigt när man springer runt yrvaken, haha. Jag nyttjar främst TV:n under kvällarna när jag vill titta på serier eller film, alternativt ta upp en spelkontroll och lira lite.

Det jag är ute efter med ett nytt TV-inköp är en större skärm där jag tycker att bilden ser tjusig ut att titta på. De senaste åren har jag nyttjat en Philips 40pft4100 vilket var en liten budget-TV för fem år sedan, så jag antar att min jämförelsenivå är rätt lågt satt. Vad beträffar priset kommer jag tyvärr inte kunna gå högre. Jag studerar för stunden och min budget är satt efter den extra influx till årskassan som mitt sommarjobb har kunnat erbjuda men känner att resten av slantarna behövs till annat. Så då är ju frågan ifall chansen är stor att någon 55" som är riktigt bra kommer att gå ner till den budgeten, eller om jag helt enkelt ska gå på storlek och känna att jag får mycket för pengarna på den vägen istället.

Skrivet av Laxpudding:

@Raza: RU7 är 2019-modell, ännu inte prispressad och i princip samma TV som 2018:ns NU7-serie. Det är en budgetmodell/enklare mellanklass som inte är något vidare på HDR, har mycket av nackdelarna med VA-paneler och inte kan återge 24p korrekt, vilket kan vara ett problem för den som är filmintresserad.

Jämför med andra 2018-modeller som fortfarande säljs och du kanske kan komma högre upp i kvalitetsklass, till exempel Samsungs NU8 som är mycket bättre än 7-serien och även bättre än 2019:ns RU8 och Q6xR-serien.

Jag letade på prisjakt efter att du skrev detta men hade svårt att hitta någon av de 2018-modeller som jag känner till som matchade denna i pris. Vad menar du med att TV:n inte kan återge 24p korrekt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Raza:

Vad menar du med att TV:n inte kan återge 24p korrekt?

All film och i princip all fiktion i form av TV-serier är producerat med 24 bilder i sekunden sedan sisådär 100 år tillbaka. För att det ska se rätt ut och inte rycka måste TV:n reproducera bilden med jämn multipel av detta, 48, 72, 96, 120 Hz etc. Många är helt omedvetna om detta medan andra filmälskare är oerhört känsliga, särskilt ifall det blir fel.

Det är långt ifrån alla TV som hanterar 24p korrekt. Främst är det kända tillverkares mellan- och toppmodeller som gör rätt. Budgetklassen har ofta stora problem. Det vanliga är då att att 24p reproduceras i 60 Hz och då upprepas varannan bildruta en extra gång vilket ger ett ryckigare, nervösare flyt i bilden. Samsungs 7-serie klarar inte av att reproducera 24p på rätt sätt utan rycker mer. 8-serien gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

All film och i princip all fiktion i form av TV-serier är producerat med 24 bilder i sekunden sedan sisådär 100 år tillbaka. För att det ska se rätt ut och inte rycka måste TV:n reproducera bilden med jämn multipel av detta, 48, 72, 96, 120 Hz etc. Många är helt omedvetna om detta medan andra filmälskare är oerhört känsliga, särskilt ifall det blir fel.

Det är långt ifrån alla TV som hanterar 24p korrekt. Främst är det kända tillverkares mellan- och toppmodeller som gör rätt. Budgetklassen har ofta stora problem. Det vanliga är då att att 24p reproduceras i 60 Hz och då upprepas varannan bildruta en extra gång vilket ger ett ryckigare, nervösare flyt i bilden. Samsungs 7-serie klarar inte av att reproducera 24p på rätt sätt utan rycker mer. 8-serien gör rätt.

Tack för ett välutvecklat svar! Jag vet att jag kan uppfatta vissas TV-apparater ha ett märkligt flyt till sig, men om det beror på detta eller andra faktorer kan jag inte säga.

Jag sitter i valet och kvalet kring hur jag ska göra med mitt TV-inköp. Thomas inlägg här ovan om ett hackigt flyt i bilden fick mig lite tveksam. Det vore skönt att inte behöva lägga ner så mycket mer pengar på en TV då min inkomst är begränsad, samtidigt vill jag ju gärna köpa en produkt som jag kan känna mig nöjd med under ett flertal år. Med avseende på tidigare reapriser kring BF och mellandagsreor, vilken budget skulle behövas för att under rean haffa en TV som är märkbart bättre än Samsung RU73:an, utan att priset för den sakens skull springer iväg till orimliga höjder? Storleksmässigt är det nog 65" som hägrar.

Även sett till prisutvecklingen för förra årets modell, NU73:an, verkar detta reapris ha varit ovanligt bra för denna serie av budgetmodeller. Den TV:n verkar inte ha haft några dippar under 10k sedan den lanserades. Mest en observation jag gjorde för att evaluera värdet av denna rea.

Tillägg om observation kring prisutvecklingen av denna TV-serie.
Permalänk
Bildexpert 📺

@Raza: Ifall du gillar Samsung, sikta NU8, RU9 eller Q-serien för att få "allt". Förstås olika grader av bra där också, men lyftet från Samsungs 7-serie till 8-serien är ganska betydande.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Tack för rekommendationerna!
När det kommer till märke på TV:n har jag inga särskilda preferenser. Jag är öppen för de flesta, med eventuellt undantag för Philips då jag anser att supporten på min nuvarande TV har varit undermålig. Hur vet jag vilken typ av TV som är att föredra och finns där en tydlig måttstock att följa? Jag fann exempelvis Rtings recension av Sony X850G vilket är en TV med ett trefaldigt ingångspris till Samsung RU73, men där snittbetyget enbart skiljer sig med 0.3, och där delbetygen för både filmtittande och spelande ligger till fördel för den billigare TV:n. Ska detta tolkas som att de båda är likvärdiga?

Jag är alltmer öppen till idén att avvakta och antingen köpa en bättre och mer långvarig TV denna eller nästa höst, men jag känner mig totalt förvirrad kring hur de bästa av mellanklassapparaterna faktiskt ska gå att urskilja från resten av sortimentet.

Permalänk
Medlem

@Raza:du har en qled 65 tum på rea just nu för 9990kr. Kompisen har en och när jag var hemma hos honom så var bilden fantastisk. Jag själv har 55 tum samsung 6serie från 2016 och tänkte köpa denna qled.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q6FNATXXC/sa...

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q6fn-q6-q6f-qled-20...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Raza: Sony XG85 är en modell som ligger i gränslandet mellan topp- och mellanklass. I fråga om finesser är det toppklassnivå, men IPS-panel med klen kontrast och har förstås sina begränsningar. Bildmässigt ger därför XF90-modellen från 2018 mycket bättre bild, även om den håller lägre pris. XG-modellerna är från 2019 och har ännu inte nått sitt lägsta pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@Raza:du har en qled 65 tum på rea just nu för 9990kr. Kompisen har en och när jag var hemma hos honom så var bilden fantastisk. Jag själv har 55 tum samsung 6serie från 2016 och tänkte köpa denna qled.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q6FNATXXC/sa...

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q6fn-q6-q6f-qled-20...

Den såg ju definitivt intressant ut, tack för tipset! Satt och kikade på Sonys F900-serier då jag har en vän med en sådan, men de verkar ju stanna i pris några tusenlappar över denna.

Skrivet av Laxpudding:

@Raza: Sony XG85 är en modell som ligger i gränslandet mellan topp- och mellanklass. I fråga om finesser är det toppklassnivå, men IPS-panel med klen kontrast och har förstås sina begränsningar. Bildmässigt ger därför XF90-modellen från 2018 mycket bättre bild, även om den håller lägre pris. XG-modellerna är från 2019 och har ännu inte nått sitt lägsta pris.

Det kan ha varit jag som var otydlig, men syftet med mitt inlägg var att Rtings för stunden är den måttstock jag känner till för att jämföra TV-apparater, men där det känns orimligt att Samsungs budgetmodell skulle vara likvärdig med Sonys X85. Skulle det bli någon av XG-modellerna skulle det i så fall bli efter att priset har sjunkit som du också var inne på. Det var mest ingångspriserna i relation till Rtings-betyg som jag försökte lyfta, och min osäkerhet över hur tung måttstock Rtings-betygen anses vara.

Vad anser du om den Samsung Q6 som Zargoz länkade här ovan? Hur står sig den i förhållande till de mellan-apparater som hamnat/hamnar i en liknande prisklass? I en jämförelse mellan Sonys XF90 och 2018-modellen av Samsungs Q6 vinner Sony enligt Rtings, men hur stor skillnad kan man uppskatta att det är mellan apparaterna? Prismässigt skulle det ju just nu innebära en skillnad på strax under 4000 kr.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Raza: Q6FN är ännu en modell på gränsen mellan topp- och mellanklass, snäppet bättre än NU8-modellen i fråga om kapacitet för HDR. Q6FN är också en påfallande bättre modell är 2019:ns Q6XR-serie. Så passa på så länge den finns kvar och priset är så pass pressat.