Köpråd speldator (budget 20k - 25k)

Permalänk
Medlem

Köpråd speldator (budget 20k - 25k)

Hej,

Kort intro
Är i behov av en ny speldator, då min trogna gamla dator har nu, efter 6 års trogen tjänst, helt lagt av. Då tänkte jag att det börjar bli dags att uppdatera sig lite kring PC fronten och bygga ihop en ny dator. Eftersom jag har levt lite under en sten dessa 6 år och inte studerat all den nya hårdvaran som har kommit så känner jag mig relativt ny och därför behöver lite expert hjälp.
Har läst på lite och kollat runt i forumet för att skapa mig en bild av vad man skall satsa på i dagens marknad. Vet att det finns liknande, snudd på identiska, trådar som min fast med lite små justeringar. Dock ville jag skapa en egen tråd, då jag behöver hjälp med att välja ut rätt hårdvara för mina specifika ändamål.

Budget och användningsområde
Jag har satt en budget på ca 20k - 25k för att bygga en speldator som kommer i stort sett att köras i 1080p. Dock kan det inte skada att framtidssäkra, om det inte inkräktar för mycket på budgeten.
Kommer använda datorn till följande:

  • Spel

  • Photoshop

  • Möjligtvis enkel videoredigering

Monteringen kommer jag sköta själv (ändå det roligaste med att köpa dator, att få bygga ihop den själva och svära en hel del när det inte funkar), så förslag kan ni göra utan monteringskostnad i åtanke. Har redan en Windows 10 Pro licens, så den kan också exkluderas.

Spel som kommer att spelas

  • Destiny 2

  • Overwatch

  • Cyberpunk 2077 (när det kommer ut)

Vad jag behöver hjälp med
Har byggt ihop en dator på komponentkollen, som ni kan se nedan och behöver lite rådgivning vad ni anser om detta ihop plock. Det jag är mest osäker på är grafikkort och processor. Huruvida om jag behöver RTX2070 eller RTX2080 och om man skall satsa på i9 9900k eller i7 8700k. Jag har endast valt Corsair och Asus, då detta är de märken jag känner till bäst, så finns det andra billigare med likvärdig prestanda som ni rekommenderar kan detta vara intressant också. Vill ha hårdvara som håller i flera år framöver (funktionsmässigt). Dock en sak som jag inte är speciellt flexibel med är chassin. Det måste vara ett chassi som inte blockerar luftflödet i fronten. Därför har jag valt Fractal Design Meshify S2 då det är rymligt och väldigt enkelt att arbeta (få plats med allt utan att behöva använda kofot).

Tack på förhand för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av Kyoshiro:

Hej,

Kort intro
Är i behov av en ny speldator, då min trogna gamla dator har nu, efter 6 års trogen tjänst, helt lagt av. Då tänkte jag att det börjar bli dags att uppdatera sig lite kring PC fronten och bygga ihop en ny dator. Eftersom jag har levt lite under en sten dessa 6 år och inte studerat all den nya hårdvaran som har kommit så känner jag mig relativt ny och därför behöver lite expert hjälp.
Har läst på lite och kollat runt i forumet för att skapa mig en bild av vad man skall satsa på i dagens marknad. Vet att det finns liknande, snudd på identiska, trådar som min fast med lite små justeringar. Dock ville jag skapa en egen tråd, då jag behöver hjälp med att välja ut rätt hårdvara för mina specifika ändamål.

Budget och användningsområde
Jag har satt en budget på ca 20k - 25k för att bygga en speldator som kommer i stort sett att köras i 1080p. Dock kan det inte skada att framtidssäkra, om det inte inkräktar för mycket på budgeten.
Kommer använda datorn till följande:

  • Spel

  • Photoshop

  • Möjligtvis enkel videoredigering

Monteringen kommer jag sköta själv (ändå det roligaste med att köpa dator, att få bygga ihop den själva och svära en hel del när det inte funkar), så förslag kan ni göra utan monteringskostnad i åtanke. Har redan en Windows 10 Pro licens, så den kan också exkluderas.

Spel som kommer att spelas

  • Destiny 2

  • Overwatch

  • Cyberpunk 2077 (när det kommer ut)

Vad jag behöver hjälp med
Har byggt ihop en dator på komponentkollen, som ni kan se nedan och behöver lite rådgivning vad ni anser om detta ihop plock. Det jag är mest osäker på är grafikkort och processor. Huruvida om jag behöver RTX2070 eller RTX2080 och om man skall satsa på i9 9900k eller i7 8700k. Jag har endast valt Corsair och Asus, då detta är de märken jag känner till bäst, så finns det andra billigare med likvärdig prestanda som ni rekommenderar kan detta vara intressant också. Vill ha hårdvara som håller i flera år framöver (funktionsmässigt). Dock en sak som jag inte är speciellt flexibel med är chassin. Det måste vara ett chassi som inte blockerar luftflödet i fronten. Därför har jag valt Fractal Design Meshify S2 då det är rymligt och väldigt enkelt att arbeta (få plats med allt utan att behöva använda kofot).

https://komponentkoll.se/bild/GTaPT.png

Tack på förhand för all hjälp!

Ser bra ut men hade bytt ut moderkort till aorus elite för det har bättre vrm.
Hade tagit ett 2080 gpu kostar 7300kr på netonnet.
Hade tagit h150i om det får plats då den spottar ut mer varmluft pga 3 fläktar för nån hundring mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan RTX 2080 Super för 8K-9K - det är framtidssäkert då du troligen kommer gå upp i 1440p om några år.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Så enligt era råd ovan, så kommer byggnation att se ut såhär. Vet inget om Gigabyte gör bra grafikkort, men då rekommendationen var att byta till ett Gigabyte MB, så antar jag det är passande att köra Gigabyte GPU också (så är det lite billigare än Asus RTX2080 Super).
Något mer jag borde tänka på/byta ut?

Permalänk
Skrivet av Kyoshiro:

Så enligt era råd ovan, så kommer byggnation att se ut såhär. Vet inget om Gigabyte gör bra grafikkort, men då rekommendationen var att byta till ett Gigabyte MB, så antar jag det är passande att köra Gigabyte GPU också (så är det lite billigare än Asus RTX2080 Super).
Något mer jag borde tänka på/byta ut?

https://komponentkoll.se/bild/Xhcws.png

Skiljer ca 5 fps mellan vanliga 2080 och 2080 super ingen enorm skillnad. Jag hade inte lagt dom pengarna för den lilla prestandaökningen.

Edit edit var 2080 super inte oc så ja kör på det såg helt fel.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Är det stor skillnad mellan 2070 Super, 2080 samt 2080 Super? Eftersom när jag såg lite snabba tester, så skilde det inte speciellt mycket mellan dessa tre (så när som på ett par FPS). Därför reserverade jag mig för en 2070 Super till att börja med. Grafikkortet är jag mest osäker på, det känns som det är en hel djungel. Även om man bara jämför olika RTX 2080 mot varandra. Vilket märke hade du valt (Asus, Gigabyte, MSI, etc.).