Tvätta ett kretskort eller är det kört?

Permalänk
Medlem

Tvätta ett kretskort eller är det kört?

Kretskortet är ett original monterat slutsteg som ska sitta i en bil.

Inget ljud alls i bilen och efter felsökning såg jag ärgning på steget och delade denne.
Jag tror att jag har hittat problemet!

Den ärgade transistorn sitter precis under ett ventilationshål i steget, så det är inte omöjligt att något har läckt utifrån in i steget precis där. Eller fukt för den delen.
Nu till frågan, går det att tandborsta kretskortet med isopropanol så det blir rent och utan kortslutning så att det fungerar igen? Räcker det med en rengöring eller är det kört?

https://imgur.com/a/hnpjCMK

Permalänk
Avstängd

Vet du vad, Prova dig fram. Vi kan bara gissa oss till ditt svar. När du ändå har demonterat det så varför inte bara köra på.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Kommer knappast bli sämre så länge du håller dig till isopropanol iaf så bara kör

Permalänk

Ja det ser ju ut som det varit en hel del fukt där men precis som tidigare talare sagt, bara att köra på.
Går bra att spola grejerna med kranvatten också, bara se till att det får tid att torka.
Elektronikrengöring är också perfekt för att driva ut fukt efter att du spolat av det (hjälper även till att lösa upp en del skit).

Den ena förstärkarkretsen ser helt klart ut som om den tackat för sig men som sagt, en rejäl rengöring kanske är allt som behövs.

Ett tips är att skaffa en liten borste med glasfiber eller mässingsborst också då det underlättar enormt mycket.
T.ex https://www.electrokit.com/produkt/glasfiberborste-4-mm/

Permalänk
Medlem

Tvätta rent, sedan inspektera för att se om någon ledare har ärgat av och i så fall göra en "nödlödning" för att brygga över det skadade området.

Ser ut som om det är 2-lagers kort, men även om det är fler lager är det ytlagren som är mest utsatta.

Relativt sett en enkel elektronik att titta på, inga besvärliga ytmonterade mångbeningar just där.

Permalänk
Medlem

Kan en transistor läcka elektrolyt likt kondensatorer gör? Eller kan de bara bränna?

Permalänk
Inaktiv

Du får nog göra som der8auer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Kan en transistor läcka elektrolyt likt kondensatorer gör? Eller kan de bara bränna?

Nej, transistorer kan inte läcka elektrolyt, det är bara elektrolytkondensatorer som gör det.

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter!
Ta helst Aceton, annars E85 (yepp, från macken) eller WD40, Bensin, eller annat som innehåller alcho.
Troligen har transistorerna gått på det kortet, du provar dem genom att ta en multimeter och ser så dem dem inte har 0hm på varje fot. (Intern kortslutning)

(Ett annat lätt test är, blir dem varma som fan när du kopplar in kortet, kortslutning)

Permalänk
Medlem

Det är inte alltid helt enkelt att anta att transistorerna har dött då en del steg är MosFet och ofta är det integrerade kretsar som gör att mätning kan bli missvisande.

För att veta om det är relevant när man mäter behöver man ett schema.

Aceton kan dessutom lösa upp en del kretskort så jag avråder från att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Inga konstigheter!
Ta helst Aceton, annars E85 (yepp, från macken) eller WD40, Bensin, eller annat som innehåller alcho.
Troligen har transistorerna gått på det kortet, du provar dem genom att ta en multimeter och ser så dem dem inte har 0hm på varje fot. (Intern kortslutning)

(Ett annat lätt test är, blir dem varma som fan när du kopplar in kortet, kortslutning)

Åh, tack för tipset. Jag ska testa mäta med multimeter efter jag har tvättat.
Löser inte aceton upp kretskortet? Åsikter om att tvätta med T-röd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det är inte alltid helt enkelt att anta att transistorerna har dött då en del steg är MosFet och ofta är det integrerade kretsar som gör att mätning kan bli missvisande.

För att veta om det är relevant när man mäter behöver man ett schema.

Aceton kan dessutom lösa upp en del kretskort så jag avråder från att använda det.

Aceton löser upp ABS plast, kretskort är icke utav plast....

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av claser:

Inga konstigheter!
Ta helst Aceton, annars E85 (yepp, från macken) eller WD40, Bensin, eller annat som innehåller alcho.
Troligen har transistorerna gått på det kortet, du provar dem genom att ta en multimeter och ser så dem dem inte har 0hm på varje fot. (Intern kortslutning)

(Ett annat lätt test är, blir dem varma som fan när du kopplar in kortet, kortslutning)

Skrivet av claser:

Aceton löser upp ABS plast, kretskort är icke utav plast....

Ingen vits med att gå på med det tyngsta artilleriet direkt. I branschen är det isoprop som gäller av goda skäl. Inte minst är det trevligare att arbeta med än bensin eller aceton.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Kretskortet är ett original monterat slutsteg som ska sitta i en bil.

Inget ljud alls i bilen och efter felsökning såg jag ärgning på steget och delade denne.
Jag tror att jag har hittat problemet!

Den ärgade transistorn sitter precis under ett ventilationshål i steget, så det är inte omöjligt att något har läckt utifrån in i steget precis där. Eller fukt för den delen.
Nu till frågan, går det att tandborsta kretskortet med isopropanol så det blir rent och utan kortslutning så att det fungerar igen? Räcker det med en rengöring eller är det kört?

https://imgur.com/a/hnpjCMK
https://i.imgur.com/aXWIAxF.jpg

https://i.imgur.com/SD2SRUr.jpg

Med tanke på hur det där ser ut så tror jag inte att det spelar nån egentlig roll om du tvättar det utan du behöver nog som minst löda om anslutningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ingen vits med att gå på med det tyngsta artilleriet direkt. I branschen är det isoprop som gäller av goda skäl. Inte minst är det trevligare att arbeta med än bensin eller aceton.

Man tar det man har hemma, easypeasy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Kretskortet är ett original monterat slutsteg som ska sitta i en bil.

Inget ljud alls i bilen och efter felsökning såg jag ärgning på steget och delade denne.
Jag tror att jag har hittat problemet!

Den ärgade transistorn sitter precis under ett ventilationshål i steget, så det är inte omöjligt att något har läckt utifrån in i steget precis där. Eller fukt för den delen.
Nu till frågan, går det att tandborsta kretskortet med isopropanol så det blir rent och utan kortslutning så att det fungerar igen? Räcker det med en rengöring eller är det kört?

https://imgur.com/a/hnpjCMK
https://i.imgur.com/aXWIAxF.jpg

https://i.imgur.com/SD2SRUr.jpg

Ner i diskbaljan eller in i diskmaskinen.
Efter det tar du fram tandborsten och går på med IPA som du ju nämner.
När allt ser rent och fint ut sköljer du med vatten igen och torkar i en ugn satt på 50-60 grader eller så.

Permalänk
Medlem

Tvätta kortet, torka med papper.
anv ej vatten, är därför det ser ut sådär..
Koppa in, blir någon komponent varm, byt ut.
Den lätta vägen att fixa ett trasigt kretskort.

den svåra vägen,. (lätt i ditt fall, då du har få komponenter i kretsen)
Använd en multimeter, ta reda på hur varje komponent fungerar, kör OHM test emot dem och sök upp vad för värde varje komponent skall ligga inom.

Permalänk
Medlem

Rent spontant tycker jag det ser ut att ha varit jäkligt mycket vätska, mycket mer än vad kondingarna på kortet kan läcka ut. Nu har jag förvisso inte sett allt som suttit i det där slutsteget, men är det helt omöjligt att det kan ha läckt in utifrån? Finns det möjligen nåt större batteri med i bilden?

Kolla dock kondingarna just in case, det är inte alltid så att toppen spricker, bottnen kan gå ur också.

Jag hade börjat försöka rengöra kortet i kranvatten. Kombinationen elektronik och vatten må låta vansinnig, men i fabriken vaskar man av flussmedelsrester med vatten, kortet kommer klara det.

Försvinner inte avlagringarna med vatten skulle jag fortsatt med ättiksprit- eller citronsyralösning.

Givetvis spolar du av allt väldigt noga efteråt, först med kranvatten, och slutligen destillerat vatten. Det senare kan du köpa på macken, säljs som batterivatten.

Därefter är det mycket viktigt att det hela får torka innan du spänningssätter det. Det kan ta dagar, särskilt om det finns ytmonterade chip på kretskortet, som vattnet kan krypa in under. Ett sätt att påskynda torkningen är att sätta ugnen på 50 grader (mät med termometer, lita inte på vredet) och ställa in kortet över natten. Allra bäst är det förstås om du har varmluftsugn och kan få lite cirkulation.

En glasfiberborste är ett ovärderligt hjälpmedel när man renoverar kretskort, använder du för att ta bort ärg och annat som inte kan tvättas bort. Brytbladskniv eller liknande kan användas för att skrapa bort det grövsta.

Vill du inte köpa riktig förseglingslack att spruta på efteråt, så duger vanligt nagellack bra som substitut.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Isopropanol eller T-röd är förstahanndsval, och i det aktuella fallet ser det inte ut som om något mer skulle vara relevant.

Hade innehållet sett ut som en dåligt rengjord köksfläkt skulle jag överväga bensin eller liknande, och endast i sista fall aceton eftersom aceton är ganska aggressivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Rent spontant tycker jag det ser ut att ha varit jäkligt mycket vätska, mycket mer än vad kondingarna på kortet kan läcka ut. Nu har jag förvisso inte sett allt som suttit i det där slutsteget, men är det helt omöjligt att det kan ha läckt in utifrån? Finns det möjligen nåt större batteri med i bilden?

Kolla dock kondingarna just in case, det är inte alltid så att toppen spricker, bottnen kan gå ur också.

Jag hade börjat försöka rengöra kortet i kranvatten. Kombinationen elektronik och vatten må låta vansinnig, men i fabriken vaskar man av flussmedelsrester med vatten, kortet kommer klara det.

Försvinner inte avlagringarna med vatten skulle jag fortsatt med ättiksprit- eller citronsyralösning.

Givetvis spolar du av allt väldigt noga efteråt, först med kranvatten, och slutligen destillerat vatten. Det senare kan du köpa på macken, säljs som batterivatten.

Därefter är det mycket viktigt att det hela får torka innan du spänningssätter det. Det kan ta dagar, särskilt om det finns ytmonterade chip på kretskortet, som vattnet kan krypa in under. Ett sätt att påskynda torkningen är att sätta ugnen på 50 grader (mät med termometer, lita inte på vredet) och ställa in kortet över natten. Allra bäst är det förstås om du har varmluftsugn och kan få lite cirkulation.

En glasfiberborste är ett ovärderligt hjälpmedel när man renoverar kretskort, använder du för att ta bort ärg och annat som inte kan tvättas bort. Brytbladskniv eller liknande kan användas för att skrapa bort det grövsta.

Vill du inte köpa riktig förseglingslack att spruta på efteråt, så duger vanligt nagellack bra som substitut.

Finns Flux som är vattenlösligt och icke vattenlösligt, på bilderna finns det ej Flux.. är efter vatten + el det blir sådär......

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Finns Flux som är vattenlösligt och icke vattenlösligt, på bilderna finns det ej Flux.. är efter vatten + el det blir sådär......

Är fullt medveten om att det där med största sannolikhet inte är fluss. Bara påpekade att man brukar vaska av flusset med vatten, och således tål kretskorten också det.

Vid maskinell kretskortslödning är det väl i övrigt rätt sällsynt att man använder kolofoniumbaserat fluss. Det brukar vara syrabaserat, och därmed vattenlösligt.

-----

Edit: angående lösningsmedelsdiskussionen förresten, om det där är vad det ser ut att vara, någon slags salter, så vill man använda ett så polärt lösningsmedel som möjligt, exempelvis vatten. "Lika löser lika" som det hette på högstadiets kemilektioner. Är det något svårlösligt får man försöka angripa det med en syra eller bas och få det att reagera istället.

Etanol och IPA har viss polär karakteristika, och kanske kan funka, men det kommer nog bli betydligt mer jobb. Bensin och aceton är som redan konstaterat onödigt aggressiva mot plaster, och är väl att betrakta som ganska rejält opolära i sammanhanget.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Elektronikrengöring från tex Biltema brukar fungera

Visa signatur

i7 2600 - Asus P8 Z77 V Pro - Corsair DDR3 2x8gb 1600mhz - Asus GTX 970 Turbo - SSD Samsung 850 Evo 250 gb + 4TB Seagate Barracuda - Chieftec 750w (okänd modell men 80+) Allt sitter i ett Aerocool ExtremEngine 3T och visas på en 27 tum Samsung 1080p 60hz

Permalänk
Medlem

Hur gick det sen då?

Jag rengjorde med t-röd och tandborste. Ena benet på transistorn hade rostat av helt.
Jag försökte se om man kunde hitta en sådan transistor, det skulle kosta ca 150kr på eBay från UK, frakt medräknat.
Ett begagnat slutsteg hittade jag för 550kr frakt medräknat, också från eBay UK, så det fick bli så istället.

Så vad är det för något egentligen?

Det är ett slutsteg till en BMW 325 -09. Det sitter i skuffen.
Tydligen är det inte helt ovanligt att det läcker in vatten vid bakljuset när åldern tar ut sin rätt. Så jag får ta av bakljuset och byta packningen.
https://www.bmwrepairguide.com/bmw-e9x/trunk-leak-tail-light-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ena benet på transistorn hade rostat av helt.

Brygga med lite lödtenn och kanske en trådbit?
Transistorn är säkert OK.

Permalänk
Medlem

Dränk i första bästa elektronikspray eller 5-56 / wd40 för att lösa upp det ärgade, låt stå typ ett dygn, borsta rent med tandborste.
Sedan gör du rent med någon alkoholliknande substans för att sedan som Svensktiger säger så försök brygga det trasiga benet med lite lod(lödtenn).

Jag har räddat flera kretskort på det viset.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta och slänga allt i princip (inte hdd eller skärmpanel) i badkaret spola varmt vatten och gnugga med diskborste och rengöringsmedel om det behövs, inga problem, skölj rent och låt torka ordentligt (även kört grejjor i diskmaskinen) se bara till att det inte är nån form av el med i leken (bios batteri till ex)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Brygga med lite lödtenn och kanske en trådbit?
Transistorn är säkert OK.

Njae, det är tight och benet är långt. Därför funderade jag först på att köpa en ny transistor och löda dit.
Men det blev som sagt ett helt nytt steg för en liten peng till. Bara att montera i bilen igen, gjort på 5min.