SweClockers drop!
Permalänk

Dator började ryka

Hej!
Jag köpte ett Corsair RM750X Nätagg som jag kopplade in idag och datorn bootade in i windows men samtidigt började det ryka runt datorn och hela rummet blev osigt. Kan det vara nätagget som orsakade det?

Operativsystem: Windows 10 Pro
Processor: AMD Ryzen 7 1700
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212
Moderkort: MSI B350 Tomahawk
Minne: 2x 8GB Corsair Vengence LPX 3200MHz
Grafikkort: MSI Radeon RX Vega 64
Hårddisk: WD Green M.2
Övrig kylning: 3x120mm insug och 1x120m utblås i lådan

Datorn bootade upp igen med det gamla nätagget efter några omstarter och bios resets, båda av ram minnena syns i bios men det visar bara 8GB när det ska vara 16GB, vad mer kan ha tagit skada av den här händelsen förutom ett ram minne?

Permalänk
Medlem

@HeroesHymn:
Moderkortet tog nog stryk snarare än nätagget minne, testa byta plats på minnesparena och se om den plockar upp 8GB fortfarande. Låter som att du kopplade något galet fel eller använde kablar från ett annat nätagg (de är inte kompatibla med varandra även mellan Corsair nätagg) och kortslöt det.

*edit* *host*

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@HeroesHymn:
Moderkortet tog nog stryk snarare än nätagget minne, testa byta plats på minnesparena och se om den plockar upp 8GB fortfarande. Låter som att du kopplade något galet fel eller använde kablar från ett annat nätagg (de är inte kompatibla med varandra även mellan Corsair nätagg) och kortslöt det.

*edit* *host*

Jag ska testa byta plats på dem och se vad som händer. Använde kablarna som följde med nätagget

Skickades från m.sweclockers.com