AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Hade en wattmätare inkopplad till min ryzendator för ett tag sedan, HELA datorn drog mellan 71 till 75 watt i idle beroende på energiinställning. (1st ssd, 1st HDD)

Min i5 9600k idlade mellan 60-63watt (2st ssd, 2st HDD)

Om nu övrig hårdvara på moderkortet et skulle dra 21watt, så skulle ju en Ryzen då kunna idla på 50watt, men har ingen aning om hur mycket de drar.

edit: Kollade vad Sweclockers mätte upp i sina effektmätar-tester, och de fick idle med Ryzen 3600 till 50watt (hela systemet precis som för mig), så där skiljer det 21watt mellan våra tester.
Däremot stämmer full load-siffrorna, där fick jag 136watt, och Sweclockers fick 135 watt, så möjligt att det beror på moderkort / kringutrustning då? eller är det bios som också kan ställa till det?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Men tanken här var att vad som fanns att få tag på redan 2016 för ungefär samma pris. Köper du begagnat idag hos AMD får du ju inte bättre, eventuellt kan du från Intel-sidan kapa en 9900K eller något för en motsvarande prislapp.

Det jag egentligen vill säga är att jag förväntade mig ett bättre beteende för det jag gav för dessa delarna. 3700X och en X570 Aorus Master gick ändå på ~9000:-

X99 har ju fått en jäkla massa skit för att vara en dålig plattform som inte klockade, men ändå visar den sig vara bättre än detta redan från början.

Vad jag vet, så är X99 är underbar platform som fungerar skitbra på många olika sätt, det är nog Intels bästa HEDT platform (som stödde 2 gen CPUer! ) Och nästan alla CPUerna på platformen gick att klocka till 4.2GHz+ vilket var grymt for-the-time.

Att du betalade 6000 för ditt moderkort kan du inte skylla på någon annan än dig själv. Jag gissar att du kommer kunna få en bättre platform med en X399 + Threadripper3 om någon månad. (inte direkt jämförelse, men om vi ändå jämför äpplen o päron, kan vi ta med mango )

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nu sitter jag med Firefox (inga videor), Discord och Spotify uppe och processorn beter sig såhär.

Konstant på 3.5Ghz.

Sätt igång windows balanced istället, och sätt minimum cpu state till 85% och maximum på 100% så beter den sig mer som man förväntar sig. AMD_Robert rekommenderade även detta i tråden gällande idle volt.
Så här ser min ut medans jag har Steam, Chrome och en youtube video igång.

Jag har dessutom gjort en voltage offset - 0.1 som sänker temperaturen med mer än 10 grader och tog bort nästan ingen prestanda.
Voltage offset visas dock inte i Ryzen Master om jag minns rätt.
Fördelen för min del är att jag nu kan rendera över natten utan att några fläktar behöver varva upp.
Supernöjd, det var så här jag förväntade mig att den skulle fungera när jag köpte den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, men som sagt. Att motivera den kostnaden efter så många år är inte svårt. Totala bandbredden är ju inte långt ifrån de 40 PCI-e 3.0 lanes som fanns med 5960x än de 16x 4.0 som finns på X570.

PCI-E 4.0 finns, jättebra men vad hjälper det mig? Att det kostar pengar kan jag köpa men att betala 1500 spänn över Z390 Aorus Master och få en chipsetfläkt på köpet som man måste ha aktiv känns inte helt rimligt.

Att uppgradera en existerande AM4 köper jag dock helt och hållet, men att få ut hela potentialen från plattformen så är det genast bra mycket dyrare.

Jag försöker ifrågasätta hela accepterandet av plattformen som verkar existera.

Du kan ju inte jämföra dåtidens krona med dagens krona värdemässigt sett. Svenska kronan ligger på nivå med Titanic (gissa varför). Sen har vi väl en kasse med nya skatter som inte fanns förr. Sen så har moderkortens byggkvalitet ökat samt kraven på PCI-E 4 är betydligt högre. Bra PCB och fina komponenter kostar pengar. Kvalitetskraven för den dubbla bandbredden lär ju knappast vara gratis. Utvecklingskostnader helt enkelt.

Dock kan jag hålla med om att fina moderkort är snordyra men det beror på den svenska kronan tappat fruktansvärt mycket. Den är så låg så t.o.m flygbolag slutat flyga hit pga raset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Var kan man läsa att Asus / andra säger motsatsen då?

Det jag har sett är att Asus visar att 10 av deras 13 B450 moderkort har support för PCIE 4 x16, 1 av deras 6st x470 moderkort har stöd för Pcie 4 x16, 2st x470 har enbart stöd för Pcie 4 x8, och resterande X470 moderkort klarar inte av PCIE 4.

https://www.techpowerup.com/257380/asus-begins-enabling-limit...

Samtliga B450 och X470 förutom 1 X470 moderkort har stöd för PCIE 4 x4 i M2 ssd.

Det har ju även testats av diverse personer på youtube och även här på forumet, och det verkar ändå fungera?.

edit : glömde att skriva att alla X570 har inte pcie 4.0 oavsett var på bordet du går. Mitt MSI X570 moderkort visar i specsen att den andra m2-kortplatsen är PCIE 3, och 3 av x1 platserna är PCIE 3.

https://www.msi.com/Motherboard/MPG-X570-GAMING-EDGE-WIFI/Spe...

ASUS själva erkände att de inte hade stabilitets testat, enbart testat huruvida det gick att slå på, vilket är en rätt grov skillnad från stabilitet.

Att du hittat ett x570 som är så dåligt att en av m.2 slottarna är 3.0 är faktiskt mer än jag visste, de jag sett och läst om kör inte 3.0 till endera m.2, det kan dock bero på hur många sata anslutningar bordet har då sata äter pci-e lanes, det är inte enbart kvalité som är orsak till varför lanes delas på olika sätt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag antar att det är detta folk menar med att PBO inte funkar... Men vill bara dubbelkolla. Även om jag ställer in högre värden i UEFI så rapporterar Ryzen master ändå att PPT är 142W, TDC är 255A och EDC är 255A. Är det bara via pill i Ryzen Master som det går komma förbi detta eller har någon lyckats sätta värdena manuellt i UEFI och få dem att fästa?

På ASUS CH6 så kan man sätta manuellt värde för PPT. Lär väl finnas med på nyare CH-serie med antar jag. Finns i AMD CBS. Numer så finns det ju i menyn PBO.

Permalänk
Medlem

Såååå - ÄNTLIGEN!

Efter att ha monterat ihop nya systemet hela kvällen igår vägra skiten att starta - felkod 8 på mitt C7H. Googlade i timtal och det var allt från felaktig backplate-isolering från EK, minnesfel, CPU-fel alt för hårt ansatt kylare som kom upp. Fick tömma hela jävla loopen igen (vatten typ överallt), kolla CPU/mobo blocket och montera ihop igen. Nähärå, felkod 8 igen. Gick o la mig tämligen uppgiven och irriterad vid midnatt för att strax innan jag somna inse att kuken jag koppla ju aldrig in CPU/ATX kabeln i PSUn!! Gaaah 4h åt helvete

Men men, nu är grejerna uppe o rullar på C7H med senaste officiella BIOS. Kör på min gamla Windows-installation tillsvidare. Har så smått börjat lattja med minnestimings och fått lite bättre kräm i grejerna.

Är inte fullt nöjd med hur saker lirar än - jag såg bara boost på ca 4475MHz som mest (två kärnor).

DOCK! När jag installerade Ryzen drivrutinerna vägrar den boosta! Max är 4275 på alla kärnor, och går inte heller ner i frekvens. Jag har testat att sätta 0 och 1% som minimum processor state i Ryzen powerplan.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Såååå - ÄNTLIGEN!

Efter att ha monterat ihop nya systemet hela kvällen igår vägra skiten att starta - felkod 8 på mitt C7H. Googlade i timtal och det var allt från felaktig backplate-isolering från EK, minnesfel, CPU-fel alt för hårt ansatt kylare som kom upp. Fick tömma hela jävla loopen igen (vatten typ överallt), kolla CPU/mobo blocket och montera ihop igen. Nähärå, felkod 8 igen. Gick o la mig tämligen uppgiven och irriterad vid midnatt för att strax innan jag somna inse att kuken jag koppla ju aldrig in CPU/ATX kabeln i PSUn!! Gaaah 4h åt helvete

Men men, nu är grejerna uppe o rullar på C7H med senaste officiella BIOS. Kör på min gamla Windows-installation tillsvidare. Har så smått börjat lattja med minnestimings och fått lite bättre kräm i grejerna.

Är inte fullt nöjd med hur saker lirar än - jag såg bara boost på ca 4475MHz som mest (två kärnor).

DOCK! När jag installerade Ryzen drivrutinerna vägrar den boosta! Max är 4275 på alla kärnor, och går inte heller ner i frekvens. Jag har testat att sätta 0 och 1% som minimum processor state i Ryzen powerplan.

En gammal Windows installation är inte rekommenderat alls om du vill ha en bra boost på din nya zen men det du kan göra är att avinstallera chipset drivaren, nollställa strömplanerna i kommandotolken och på med dom igen.

Hjälper inte det så lär du förmodligen gå tillbaks till agesa 1.0.0.2 på det bordet för att få normalt beteende.

Kan också vara en del program som fuckat upp cppc2, cppc2 är nämligen vad chipset drivaren aktiverar och ligger nåt som krockar med cppc2 så kan det fastna på max all core boost. Finns a massvis med HW övervakning som orsakar detta, icue är en av de värsta bovarna.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

En gammal Windows installation är inte rekommenderat alls om du vill ha en bra boost på din nya zen men det du kan göra är att avinstallera chipset drivaren, nollställa strömplanerna i kommandotolken och på med dom igen.

Hjälper inte det så lär du förmodligen gå tillbaks till agesa 1.0.0.2 på det bordet för att få normalt beteende.

Kan också vara en del program som fuckat upp cppc2, cppc2 är nämligen vad chipset drivaren aktiverar och ligger nåt som krockar med cppc2 så kan det fastna på max all core boost. Finns a massvis med HW övervakning som orsakar detta, icue är en av de värsta bovarna.

Näe jag vet, det blir en ominstallation framöver vill bara få till det någorlunda just nu då jag behöver använda datorn innan jag installerar om den.

Oavsett gammal eller ny installation (eller bakgrundsprogram) är det ju skumt att den inte boostar när jag lägger in Ryzen Powerplan? Att den inte gick ned insåg jag var pga det var Ryzen High Performance som va aktiverat...

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Att du hittat ett x570 som är så dåligt att en av m.2 slottarna är 3.0 är faktiskt mer än jag visste, de jag sett och läst om kör inte 3.0 till endera m.2, det kan dock bero på hur många sata anslutningar bordet har då sata äter pci-e lanes, det är inte enbart kvalité som är orsak till varför lanes delas på olika sätt.

Det verkar mest vara msi som hittat på sådana dumheter som tur är.
Det blir ännu mer komik om vi ska ta upp SATA.
4 av sataportarna är via x570 och resterande är via ett Asmedia ASM1061 chip...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Näe jag vet, det blir en ominstallation framöver vill bara få till det någorlunda just nu då jag behöver använda datorn innan jag installerar om den.

Oavsett gammal eller ny installation (eller bakgrundsprogram) är det ju skumt att den inte boostar när jag lägger in Ryzen Powerplan? Att den inte gick ned insåg jag var pga det var Ryzen High Performance som va aktiverat...

Ryzen powerplan är det som aktiverar cppc2 som funktion och Ryzen powerplan installeras med chipsetdrivarpacket, dock behövs agesa 1.0.0.3 och någon av dess varianter, cppc2 är inte aktivt på agesa 1.0.0.1 eller 1.0.0.2 så därför kan de se ut som de boostar bättre. Det är bättre att försöka hitta varför cppc2 ballar ur och tror att det behöver max all core hela tiden. Ryzen balanced är bättre att köra också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Såååå - ÄNTLIGEN!

Vill du ha normal Boost måste du nedgradera till bios 2501, använd Bios Flashback och en reset efter det för att rensa bort det nya bioset.

Vill du köra med det nya bioset är det manuell klock som gäller.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ryzen powerplan är det som aktiverar cppc2 som funktion och Ryzen powerplan installeras med chipsetdrivarpacket, dock behövs agesa 1.0.0.3 och någon av dess varianter, cppc2 är inte aktivt på agesa 1.0.0.1 eller 1.0.0.2 så därför kan de se ut som de boostar bättre. Skickades från m.sweclockers.com

Cppc2 är bara snabb boost, säger ingenting om hur högt.

Det inte bara ser ut som att det boostar högre, det boostar högre med 1.0.0.2. Min 3700X presterar som en 3800X i dom flesta benchmarks, för boost fungerar. Jag har testat både 1.0.0.3AB och 1.0.0.3ABB allt presterar sämre med Auto OC eller PBO. Går dock att kringgå med manuell OC, en del har också rapporterat möjlighet till tightare timings med ABB. Och så slipper man C5.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Cppc2 är bara snabb boost, säger ingenting om hur högt.

Det inte bara ser ut som att det boostar högre, det boostar högre med 1.0.0.2. Min 3700X presterar som en 3800X i dom flesta benchmarks, för boost fungerar. Jag har testat både 1.0.0.3AB och 1.0.0.3ABB allt presterar sämre med Auto OC eller PBO. Går dock att kringgå med manuell OC, en del har också rapporterat möjlighet till tightare timings med ABB. Och så slipper man C5.

CPPC2 är inte bara "snabb boost", CPPC2 styr också vart jobb hamnar och vilka boost lägen som nyttjas (förutsatts att du kör win 1809 som äldst), det ändrar fundamentalt hur PB jobbar. Om din boostar (mycket) högre med 1.0.0.2 så beror det på något som ligger och stökar till CPPC2.

Har pratat mycket med ASRock om detta och de ser exakt samma saker som jag gör med just CPPC, de har rapporterat dessa fel direkt till AMD då felen ligger i mikrokod binären och i drivaren, som bägge kommer direkt från AMD. Kör man en helt clean installation utan något annat så ska även cppc2 lira bra, det är bara det att cppc2 är galet känsligt för bakgrundsgrejer.

Edit: Sen är också temp gränser sänkta med vissa 1.0.0.3 varianter som i sin tur också påverkar boost

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Enbart steam orsakar inte detta, inte för mig så frågan är vad mer den jobbar med därför att få en 3700x att dra 50w kräver rätt bastant flertrådat jobb.

Det som kan strula till konstig idle är program, drivare och tjänster. För att avhjälpa problemen finns det en mängd lösningar;

Kör en av windows inbyggda strömplaner
Återställ strömplanerna till ursprung genom kommandotolken
avinstallera chipset drivarn & åter installera den
Avaktivera CPPC och CPPC prefered cores i uefi
Sänk lägsta processortillstånd i Ryzen balanced till 0%
Kör minneshastighet till max 3200MT/s och Kör IF buss på max 1600MHz
Kör inte saker som övervakar hårdvara typ icue, link, aida, osv osv osv
Diverse drivare orsakar också problem, exempelvis ASUS ljudkortsdrivare
Kör en annan agesa, vissa kan orsaka underligt beteende.
Kör inte manuell vcore i uefi, auto eller standard är bäst med offset näst bäst.
Diverse on screen gui/overlays kan ställa till idle, även geforce experience.
Win10 1903 är ett måste för bra frekvensbeteende men 1809 är väl absoluta minimum

En del av detta har patchats bort med ny agesa och chipsetdrivare/strömplan, en del har 3:e part patchat och en del kvarstår.

Skrivet av Henkezd:

Sätt igång windows balanced istället, och sätt minimum cpu state till 85% och maximum på 100% så beter den sig mer som man förväntar sig. AMD_Robert rekommenderade även detta i tråden gällande idle volt.
Så här ser min ut medans jag har Steam, Chrome och en youtube video igång.

Jag har dessutom gjort en voltage offset - 0.1 som sänker temperaturen med mer än 10 grader och tog bort nästan ingen prestanda.
Voltage offset visas dock inte i Ryzen Master om jag minns rätt.
Fördelen för min del är att jag nu kan rendera över natten utan att några fläktar behöver varva upp.
Supernöjd, det var så här jag förväntade mig att den skulle fungera när jag köpte den.

Tack för tipsen, jag ska ta och kika igenom mer idag efter att ha testat detta!

Skrivet av DJ_Datte:

Att du betalade 6000 för ditt moderkort kan du inte skylla på någon annan än dig själv. Jag gissar att du kommer kunna få en bättre platform med en X399 + Threadripper3 om någon månad. (inte direkt jämförelse, men om vi ändå jämför äpplen o päron, kan vi ta med mango )

Jag har dock inte betalt några 6000:- för ett moderkort, vet inte var du fått det ifrån. Däremot fanns det inga andra alternativ, det var det man fick välja för att få tre stycken M.2 och vettig VRM för en 3950X (plus utrymme för vad jag trodde skulle vara görbar överklockning då, men det kan vi ju bortse ifrån - samma anledningar till jag köpte ett X99-E WS).

Jag tittade på Asrocks X570 Taichi men hoppade över det då det fanns väldigt mycket kritik över att fläkten över chipset satt så dåligt till för grafikkortet. Aorus Ultra kändes som pengar i sjön då det har samma VRM som på Aorus Pro.

X399 är inte ett alternativ, det kommer kosta bra mycket mer, dubbelt upp räcker nog inte. Framförallt med prispåslaget för PCI-e 4.0 på moderkorten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Squonk/Tellus - tror vi pratar om varandra lite.

Såg alltså 4475MHz på samma BIOS (2606), samma Windowsinstallation innan jag installera chipset-drivers o powerplan. Nu är max frekvens nere på 4275 - på alla kärnor rakt av.

Medveten om BIOS 2501 - vilket var den jag först hade men flashade om i hopp om att lösa boot code 8 error (vilket var självförvållat). Får se om jag orkar lägga in bara för att se om jag får ut uppå 4600Mhz. Just nu prioriterar jag dock stabilitet o lattja lite med minnena.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Squonk/Tellus - tror vi pratar om varandra lite.

Såg alltså 4475MHz på samma BIOS (2606), samma Windowsinstallation innan jag installera chipset-drivers o powerplan. Nu är max frekvens nere på 4275 - på alla kärnor rakt av.

Medveten om BIOS 2501 - vilket var den jag först hade men flashade om i hopp om att lösa boot code 8 error (vilket var självförvållat). Får se om jag orkar lägga in bara för att se om jag får ut uppå 4600Mhz. Just nu prioriterar jag dock stabilitet o lattja lite med minnena.

Åter igen, Ryzen powerplan med senaste chipset drivarn aktiverar CPPC2, CPPC2 ändrar boost beteende fundamentalt, att du ser skillnad på boost är fullt rimligt, det som strular är att CPPC2 fastnar i all core max turbo, det är detta du behöver korrigera och det finns fler sätt att försöka göra det.

Går man tillbaka till pre 1.0.0.3 agesa så finns inte CPPC2 aktivt i agesan och då kommer inte ryzen powerplan aktivera det heller och se ut som att det jobbar på fint med vad många tror är cppc2, vilket dock inte är igång, du behöver nämligen stöd i agesa och chipset drivarns strömplan (5.00 versionen av planen) annars lirar inte cppc2 alls. Samma sak händer om man sätter en icke ryzen plan utan windows inbyggda, då slår man av cppc2.

Bäst är att försöka hitta varför man inte kan få cppc2 att bete sig som det ska, näst bäst är att slå av det eller leva med det & att slå av det kan man göra på många olika sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

På ASUS CH6 så kan man sätta manuellt värde för PPT. Lär väl finnas med på nyare CH-serie med antar jag. Finns i AMD CBS. Numer så finns det ju i menyn PBO.

Yes, har ställt in det manuellt men tittar man i ryzen master så biter det inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Åter igen, Ryzen powerplan med senaste chipset drivarn aktiverar CPPC2, CPPC2 ändrar boost beteende fundamentalt, att du ser skillnad på boost är fullt rimligt, det som strular är att CPPC2 fastnar i all core max turbo, det är detta du behöver korrigera och det finns fler sätt att försöka göra det.

Går man tillbaka till pre 1.0.0.3 agesa så finns inte CPPC2 aktivt i agesan och då kommer inte ryzen powerplan aktivera det heller och se ut som att det jobbar på fint med vad många tror är cppc2, vilket dock inte är igång, du behöver nämligen stöd i agesa och chipset drivarns strömplan (5.00 versionen av planen) annars lirar inte cppc2 alls. Samma sak händer om man sätter en icke ryzen plan utan windows inbyggda, då slår man av cppc2.

Bäst är att försöka hitta varför man inte kan få cppc2 att bete sig som det ska, näst bäst är att slå av det eller leva med det & att slå av det kan man göra på många olika sätt.

GOTCHA! Hehe förstår om du börjar bli trött på att hjälpa alla oss stackare här i tråden Blev konfundersam när det pratades så mkt om BIOS.

Följdfråga dårå; va behöver jag chipset o powerplanen för? Upprampning av CPU-states vet jag är förändrat - men är det inte trevligare med 200MHz högre boost?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Yes, har ställt in det manuellt men tittar man i ryzen master så biter det inte.

PPT och EDC är dött för Ryzen 3000 i Asus biosen, fungerar bara med Ryzen 2000.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

GOTCHA! Hehe förstår om du börjar bli trött på att hjälpa alla oss stackare här i tråden Blev konfundersam när det pratades så mkt om BIOS.

Följdfråga dårå; va behöver jag chipset o powerplanen för? Upprampning av CPU-states vet jag är förändrat - men är det inte trevligare med 200MHz högre boost?

Anledningen till att man vill köra CPPC2 är att det också styr vart jobben hamnar, alltså på vilka kärnor windows faktiskt placerar program, detta är viktigt då bara några av kärnorna kan nå sin max boost och dom är spridda lite hur som i CCD/CCX, windows placerar normalt entrådad applikation på random ställe eller på kärna 1, detta är inte förenligt med max prestanda på zen2, därför kör man CPPC2 som med hjälp av rätt agesa och rätt strömplan slås på. Sen styr CPPC2 om jobben till rätt kärna som då kan boosta maximalt.

Alltså, kör man utan CPPC2 så kan boost bete sig normalt men problemet som då uppstår är att windows inte lägger över jobben på de kärnor som kan boosta till de högsta frekvenserna, prestanda blir då väldigt random & lite hit & miss beroende på vart processer landar.

Det enda windows gör själv i och med 1903 är att styra om så samma process trådar hamnar inom samma CCD och samma CCX om möjligt, det ska minimera spridandet av processtrådar utanför CCD/CCX men för att nyttja de kärnor som kan boosta högst så måste man köra CPPC2.

Edit: i fall ni vill se vilka kärnor som boostar högst så kan ni se det i RM, där markeras bäst kärnor med guld & näst bäst med silver, är dessa kärnor någon annan än första kärnan så kommer man vilja köra CPPC2 för att jobben faktiskt hamnar på dom

Edit2: Med lite pill och process lasso kan man faktiskt styra om applikationer till dessa kärnor manuellt om man inte får CPPC2 att lira som det är tänkt (fastnar på max all core exempelvis). Det är dock inget jag rekommenderar då det är lätt att ställa till mer problem & sämre prestanda ifall man ger för litet antal kärnor i affinity exempelvis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Anledningen till att man vill köra CPPC2 är att det också styr vart jobben hamnar, alltså på vilka kärnor windows faktiskt placerar program, detta är viktigt då bara några av kärnorna kan nå sin max boost och dom är spridda lite hur som i CCD/CCX, windows placerar normalt entrådad applikation på random ställe eller på kärna 1, detta är inte förenligt med max prestanda på zen2, därför kör man CPPC2 som med hjälp av rätt agesa och rätt strömplan slås på. Sen styr CPPC2 om jobben till rätt kärna som då kan boosta maximalt.

Alltså, kör man utan CPPC2 så kan boost bete sig normalt men problemet som då uppstår är att windows inte lägger över jobben på de kärnor som kan boosta till de högsta frekvenserna, prestanda blir då väldigt random & lite hit & miss beroende på vart processer landar.

Det enda windows gör själv i och med 1903 är att styra om så samma process trådar hamnar inom samma CCD och samma CCX om möjligt, det ska minimera spridandet av processtrådar utanför CCD/CCX men för att nyttja de kärnor som kan boosta högst så måste man köra CPPC2.

Edit: i fall ni vill se vilka kärnor som boostar högst så kan ni se det i RM, där markeras bäst kärnor med guld & näst bäst med silver, är dessa kärnor någon annan än första kärnan så kommer man vilja köra CPPC2 för att jobben faktiskt hamnar på dom

Men om bioset är buggat så ingen kärna går högre än 4275MHz, så är tom fel kärna snabbare med bios där sämsta kärna når 4350MHz och chans finns att trådar hamnar på en eller flera kärnor i 4425MHz.
CPPC2 gör jämförelsevis ingen vidare nytta om hela frekvenstaket är sänkt.
Som sagt, manuell OC kringgår att använda det buggade systemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu fick jag ner min AMD till 0.76v i idle i Windows och 1.05 i full last, och helt stabil klock på alla kärnor när jag stresstestar. Temperatur på ca 49grader under stresstest, och baksidan av moderkortet har en hotspot på 46grader under vrm.

Några poäng bättre multitreaded score också än innan. (cpu-z)

Hur? Jag satte in min Ryzen 2700 + Asus Prime B450 Plus igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Men om bioset är buggat så ingen kärna går högre än 4275MHz, så är tom fel kärna snabbare med bios där sämsta kärna når 4350MHz och chans finns att trådar hamnar på en eller flera kärnor i 4425MHz.
CPPC2 gör jämförelsevis ingen vidare nytta om hela frekvenstaket är sänkt.
Som sagt, manuell OC kringgår att använda det buggade systemet.

Ja precis, får man inte CPPC2 att agera som tänkt så kan föregående agesa eller avstängd CPPC2 vara en hyfsad lösning speciellt när som du säger max all core kan vara lägre med CPPC2 än lägsta frekvensen på tidigare agesa, det är dock alla dagar i veckan bättre att få till en fungerande CPPC2 med fungerande maxboost & omplacering av processer, det kräver dock 5.00 av ryzen powerplan installerad, windows 1809 som äldst och någon av agesa 1.0.0.3 varianterna som implementerade CPPC2.

Orsaken till icke fungerande CPPC2 är i 9 fall av tio inte bios relaterat heller utan orsakas nästan uteslutande av drivare eller andra aktiva program

Kör man manuell OC däremot så kommer CPPC2 med rätt höga odds ställa till mer strul än det löser

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med hög volt och värme vid låg last.

Kör jag Windows energrisparläge så ligger volten på runt 0.9-någonting. Sätter jag Ryzen balanced ligger den på 1.45 och fläkten varvar upp till följd av hög värme.

Detta trots låg belastning som Discord, Steam och någon filöverföring i bakgrunden.

Ryzen balanced har ju dock 99% som lägsta CPU, så är väl då inte konstigt att det inte fungerar korrekt?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har också problem med hög volt och värme vid låg last.

Kör jag Windows energrisparläge så ligger volten på runt 0.9-någonting. Sätter jag Ryzen balanced ligger den på 1.45 och fläkten varvar upp till följd av hög värme.

Detta trots låg belastning som Discord, Steam och någon filöverföring i bakgrunden.

Ryzen balanced har ju dock 99% som lägsta CPU, så är väl då inte konstigt att det inte fungerar korrekt?

Det som många här verkar överse eller ignorera att det är inte hela processorn som ligger på 1.45-1.5V, det är en eller på sin höjd två/tre kärnor, går en kärna ner i sleep läge så visas bara senast kända status för den kärnan. Tempen som rapporteras är också den inte för hela processorn utan enbart den aktiva kärnan som maxboostar. Dessutom boostas det enbart till 1.45-1.5V under lätta laster där det inte är farligt alls.

Discord är också en av de värsta bovarna till att sabba idle läge, slår man av skrivbordsavisering hjälper det lite men discord gör så mycket småskit konstant att det väcker processorn konstant (Edit: med CPPC2 igång)

Bästa man kan göra för att slippa en aggressiv fläkt är att ställa upp tempen där den startar att rampa upp, 55-60 grader är fine att släppa den till innan den behöver börja varva upp. Procesorn kommer nämligen nå den tempen för enkärne boost oavsett hur mycket kylning du har (normal sådan), alltså oavsett varvtal så kommer tempen spika upp till detta så ökat varvtal fyller ingen funktion i det läget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick tillslut hem alla komponenter till mitt nya system:
* 3900X
* Asus x570-E
* samsung 970 nvme
* 2x16GB Corsair 3200MHz CMK32GX4M2D3200C16
* 980TI

Just nu har jag stora stabilitetsproblem. Win10 fryser hela tiden, jag har inte ens lyckats få in alla uppdateringar osv.

Misstänker minnena men problemet kvarstår trots att jag ställt ner frekvensen så lågt det är möjligt dvs 1333MHz. Har även kört memtest64 i en timme och där blir det inga fel. Funderat på att räkna ut latencys med dram-calculator, men det känna lönlöst när det inte ens är stabilt i något läge.

Bios är uppdaterad till den senaste. Cpu går inte speciellt varm. Funderar också om det kan vara något strul mot nvme disken. Men jag har inte installerat samsungs drivrutin som annars kan orsaka problem.

Någon som har en bra ide om vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Fick tillslut hem alla komponenter till mitt nya system:
* 3900X
* Asus x570-E
* samsung 970 nvme
* 2x16GB Corsair 3200MHz CMK32GX4M2D3200C16
* 980TI

Just nu har jag stora stabilitetsproblem. Win10 fryser hela tiden, jag har inte ens lyckats få in alla uppdateringar osv.

Misstänker minnena men problemet kvarstår trots att jag ställt ner frekvensen så lågt det är möjligt dvs 1333MHz. Har även kört memtest64 i en timme och där blir det inga fel. Funderat på att räkna ut latencys med dram-calculator, men det känna lönlöst när det inte ens är stabilt i något läge.

Bios är uppdaterad till den senaste. Cpu går inte speciellt varm. Funderar också om det kan vara något strul mot nvme disken. Men jag har inte installerat samsungs drivrutin som annars kan orsaka problem.

Någon som har en bra ide om vad som kan vara fel?

Prova & manuellt sätt pci-e hastighet till 3.0 i bios/uefi för dina grejer, en del har haft strul med hastighet på auto. Vilken windows version kör du förresten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror jag hittat den bästa avvägningen för prestanda kontra värme/spänning, detta är finpolerad CCD/CCX klockning, som synes ligger single core poäng duktigt nära mitt rekord på 520 medans all core är vesäntligt förbättrat, detta trots 10 grader lägre full load temp än med PBO. Detta är med vcore på 1.344V under full load, den droopar då från 1.36V

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Prova & manuellt sätt pci-e hastighet till 3.0 i bios/uefi för dina grejer, en del har haft strul med hastighet på auto. Vilken windows version kör du förresten?

Tack för snabbt svar, jag ska prova det! Kör just nu ett test med enbart en minnessticka. Ska se utfallet av det först...