Alternativ till det dyra telejacket (Bredband)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolakkalol:

Jag använde mig av bredbandsval och de sa att det var mobilt bredband som gällde eller telenor/telia via tele jack.

Efter att jag prövade ansluta datorn till data uttaget så fick jag 245MBit/s ner 275MBit/s upp.
Bredband skulle inte ingå i hyran.

Ok, då har du BBB. De körde de där uttagen som standard överallt.

Jag skulle nog inte fråga så mycket mer tills det eventuellt slutar fungera

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det han skrev var väl att han använde 40-200GB i månaden, inte att han fick SMSet då.

Nja? "Lusläs avtalet "unlimited" det är aldrig "unlimited" gissar begränsningen ligger på 40-200gb data, sen drar dom ner farten." skrev personen i fråga. Skitsamma vi har kommit fram till att det är 50GB om dagen nu och förut 20GB men officiellt är det nog 20GB fortfarande. Men OP verkar ju ha fått tillgång till internet via ett nätverkssuttag nu iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolakkalol:

Tyvärr så har jag inte fiber hade älskat det. Hyr ett rum i en korirdor där alla har tele jack en del har antenn har jag för mig.
Jag bor i skrapan det är gammla hotell rum.

Oki, klart jobbigt då. Måste finnas fiber i den kåken tycker man som man borde kunna fixa trådlöst till alla som bor där om inte annat. Det fanns garanterat internet när det var hotell.
Ni kan inte gå ihop ett gäng då med mobilt bredband med högsta fart och sätta upp ett trådlöst och köra lite fulvarianten till dina vänner i korridoren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av lolakkalol:

Jag använde mig av bredbandsval och de sa att det var mobilt bredband som gällde eller telenor/telia via tele jack.

Efter att jag prövade ansluta datorn till data uttaget så fick jag 245MBit/s ner 275MBit/s upp.
Bredband skulle inte ingå i hyran.

Om bredband inte ingår i hyran och du inte ha ett bredbands avtal måste du fråga hyresvärden. Något verkar inte stämma. Du bårde gå till https://whatismyipaddress.com/ och se "isp". Om det är telenor, borde det stå "bredbandsbolaget ab".

Använd inte bredbandsval i första hand. Bara gå till en bredbands leverantar du vill ha och använd deras adress sök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Oki, klart jobbigt då. Måste finnas fiber i den kåken tycker man som man borde kunna fixa trådlöst till alla som bor där om inte annat. Det fanns garanterat internet när det var hotell.
Ni kan inte gå ihop ett gäng då med mobilt bredband med högsta fart och sätta upp ett trådlöst och köra lite fulvarianten till dina vänner i korridoren.

Han hade ju ett nätverksuttag, som han inte hade lyft dammskyddet på

Permalänk
Skrivet av MinecraftWotblitz:

Om bredband inte ingår i hyran och du inte ha ett bredbands avtal måste du fråga hyresvärden. Något verkar inte stämma. Du bårde gå till https://whatismyipaddress.com/ och se "isp". Om det är telenor, borde det stå "bredbandsbolaget ab".

Använd inte bredbandsval i första hand. Bara gå till en bredbands leverantar du vill ha och använd deras adress sök.

Den säger bredbandsbolaget AB, men jag vet inte om jag vill ställa frågor om det

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Han hade ju ett nätverksuttag, som han inte hade lyft dammskyddet på

Jag vet inte om jag kommer förvärra hur ni ser på mig nu men jag trode att det var ett tele jack/RJ-11 kontakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolakkalol:

Jag vet inte om jag kommer förvärra hur ni ser på mig nu men jag trode att det var ett tele jack/RJ-11 kontakt

Har inte rummet ett vanligt svenskt telejack (SS 455 15 50) också? Inte för att man vill ha fast telefoni idag, men utan det är ju i.a.f. inte VDSL2 något val, även om det kanske finns på ICA i bottenplan eller något

Tidigare hyresgäst har säkert haft 250/250 från Telenor, lite bättre alternativ än 4G i vilket fall.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har inte rummet ett vanligt svenskt telejack (SS 455 15 50) också? Inte för att man vill ha fast telefoni idag, men utan det är ju i.a.f. inte VDSL2 något val, även om det kanske finns på ICA i bottenplan eller något

Tidigare hyresgäst har säkert haft 250/250 från Telenor, lite bättre alternativ än 4G i vilket fall.

Nej det har jag inte
Jag är dock fortfarande förvirrad över det killen på telenor sa, just det att han sa att jag endast hade tillgång till tele jack och att det skulle vara runt 20-60 GBit/s, han måste trott att jag bodde på våning 1,2 eller Bv. Sedan var han jävligt på att jag skulle köpa det NU för jag kommer så ändå behöva internet och allt om att de var bättre än telia och allt vad det nu var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolakkalol:

Nej det har jag inte
Jag är dock fortfarande förvirrad över det killen på telenor sa, just det att han sa att jag endast hade tillgång till tele jack och att det skulle vara runt 20-60 GBit/s, han måste trott att jag bodde på våning 1,2 eller Bv. Sedan var han jävligt på att jag skulle köpa det NU för jag kommer så ändå behöva internet och allt om att de var bättre än telia och allt vad det nu var.

Stick och köp dig en vettig wifirouter nu och så är du hemma.
Är det bredbandsbolaget AB som står för nätet (Telenor) så vet du ju vem leverantören är, bara att ringa och kolla hur det står till med abonnemang osv.

Vid din ytterdörr eller bredbandsjack så står det sannolikt en massa siffor, lägenhetsnummer med lite mer info.
Ha det noterat när du ringer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Stick och köp dig en vettig wifirouter nu och så är du hemma.
Är det bredbandsbolaget AB som står för nätet (Telenor) så vet du ju vem leverantören är, bara att ringa och kolla hur det står till med abonnemang osv.

Skrivet av lolakkalol:

*
Routern jag har är: Asus Dark Knight RT-N66U

Han hade ju en redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Han hade ju en redan.

Just det, det missade jag.

Rätt ok router också, se till att slänga på Merlin programvara så är han hemma med alla patchar på den också.

https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/RT-N66U...

Gissar att lägenheten är ansluten till stadsnätet, borde framgå om man kollar hyresavtal osv.
Fibra är rätt stora i Västerås, men det kan ju vara vem som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Just det, det missade jag.

Rätt ok router också, se till att slänga på Merlin programvara så är han hemma med alla patchar på den också.

https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/RT-N66U...

Gissar att lägenheten är ansluten till stadsnätet, borde framgå om man kollar hyresavtal osv.
Fibra är rätt stora i Västerås, men det kan ju vara vem som helst.

Inte stadsnätet, Telenor. Merlin till RT-N66u är smått utdaterad och övergiven för övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte stadsnätet, Telenor. Merlin till RT-N66u är smått utdaterad och övergiven för övrigt

Helt rätt @PetterK, trodde dock att Merlin uppdaterat senare än Asus men det visade sig vara fel.
Asus har verkligen skärpt till sig när det fäller FW till routers.

Så tips till Trådskaparen, gå till Asus hemsida och dra ner senaste FW om din router inte gjort det själv.
Din router har fortfarande helt ok prestanda (och verkar få uppdateringar av tillverkaren).